Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Windows Phone 7

Tråden skapades och har fått 134 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag vill också prova en MP7 som känns som mer innovativt än Andoid. Jag vill se hur deras ideer fungerar. Det är i alla fall inte bara "öppet/låst" argumentation som gäller där:)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-10 11:23

WP7 kommer lite för sent och från deras start verkar inte som många vill köpa den. Jag tror MS kommer inte att spela någon större roll i smartphone marknaden.

Kanske om Android blir så fragmenterad att utvecklarna tröttnar och går över till WP7. Och Android marknaden blir mer och mer fragmenterad ju fler version av Android som släpps. Men vi får se hur Google löser problemet.

//Rob

Jag flyttade några inlägg som handlade om WP7 från tråden om önskningar för iOS 5 hit.

En sak som MS verkar göra rätt med WP7 att de kontrollerar OS-uppdateringarna precis som Apple gör för iOS, istället för att det är något som tillverkarna/operatörerna gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-10 11:44
Ursprungligen av Adrian B:

En sak som MS verkar göra rätt med WP7 att de kontrollerar OS-uppdateringarna precis som Apple gör för iOS, istället för att det är något som tillverkarna/operatörerna gör.

MS kopierade kanske inte direkt Apples iOS men de kopierade hur Apple kontrollerar både hårdvaran och mjukvaran. Det är faktiskt det enda sättet att se till så att telefonen fungerar så bra som möjligt samt MS kontrollerar mjukvaran utan att ta hänsyn till operatörer och hårdvaru tillverkarna som vill hellre sälja nya telefoner än uppdatera gamla.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

MS kopierade kanske inte direkt Apples iOS men de kopierade hur Apple kontrollerar både hårdvaran och mjukvaran. Det är faktiskt det enda sättet att se till så att telefonen fungerar så bra som möjligt samt MS kontrollerar mjukvaran utan att ta hänsyn till operatörer och hårdvaru tillverkarna som vill hellre sälja nya telefoner än uppdatera gamla.

Det är en bra sak att kopiera i detta fall. Men själva gränssnittet känns iaf inte som en ren iOS-ripoff på samma sätt som Android gjorde när den kom (kolla bara på Galaxy-annonserna).

Annars håller jag med Samuel K.

Fast Microsoft verkar inte ha varit så smidiga med lanseringen:

Microsoft didn't help itself much, said Michael Cote, an industry strategist with the Cote Collaborative. "Mondays aren't great launch days. They poured all that cash into it but they lost track of the fact that Fridays or Saturdays are the best launch days," said Cote.

Beyond the timing, Cote also thinks Microsoft may have confused consumers with too many models. Microsoft introduced nine Windows 7 phones at its October press event. "In the phone world, our surveys show that there should be a choice between A or B." For example, said Cote, offer one phone with a keyboard and another with no keyboard."

Cote also thinks Microsoft had a few lapses that gave people a reason to either wait or look elsewhere. One glaring omission: the simple copy function. "It's inexcusable that in the fourth quarter of 2010 you don't have something as basic as cut and paste," said Cote.

Det sistnämnda tror jag dock inte är en dealbreaker, trots att det är illa att det saknas.

För användarnas skull hoppas jag nästan att WP7 klarar sig bättre än Android. Den erbjuder ju rentav en genomtänkt användarupplevelse som inte förefaller ge tillnärmelsevis samma möjligheter för operatörerna att förvandla allt till skit.

Fast även om MS för en gångs skull gjort sin läxa ordentligt finns risken att de är för sent ute, men att det kanske bara i andra hand beror på vad slutkunderna väljer. Kundlojaliteten hos Android-användarna verkar vara ganska låg, så jag tror att det snarast handlar om hur många tillverkare de får över på sin sida. Jag tror nämligen att det är en ganska stor skillnad mellan den del av kunderna som vill ha en iPhone (eller Blackberry) och de som vill ha "en smartphone" - och att det är de sistnämnda som MS har största chansen att nå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-10 15:10

Det är kanske ingen dealbreaker, men kan få folk som tycker Windows 7 phone verkar bra att vänta på nästa version, som det redan talas om. De har inte lyckats få fram budskapet att här är den, världens grej, NU!!!

P.S.
Windows phone 7, vad långt det är att skriva, och vad heter den på Svenska? Fönster telefon 7? Finns det någon vettig förkortning som alla förstår? WP7? Skriver Microsoft så själva eller har de tappat greppet om varumärket?

Ursprungligen av pesc:

WP7? Skriver Microsoft så själva eller har de tappat greppet om varumärket?

WP7, Word perfect 7 ?

Nä, jag tror efter att suttit i en timme och försökt ställe in mail etc i en HP 614 iPaq-lur med ngn hemsk Win i att WP7 är ett ofantligt stort steg framåt.

Hur det slutade?

Jo,han som fått telefonen gick tillbaka till avdelningen som gett honom luren och hotade med att om inte de konfiggade upp skiten så skulle han ställa till ett himla liv.

Så bra och enkelt var det.

Så, gött att MS släppt sängstolpen och kommer in i matchen. Nu skall det bli spännande och se om det blir top ellerl bottom av dem.

Antagligen räcker det med Windows Phone. 7 lär ju bara vara en del av budskapet till dess nästa version kommer. Inte lika smidigt som vare sig iphone eller android - som båda fungerar rätt väl i sammansättningar; androidtelefon, iphoneapplikation o.s.v., men på svenska faller ju phone bort och "windowstelefon" går bra. Fast "windowstelefonapplikation" är det ju värre med.

Jag kan inte riktigt förstå MS positionering. WinMo var den ursprungliga businessluren med rediga datormöjligheter. Nu verkar man knycka inte bara Apples applikationsaffärskoncept, utan också inlåsningen på filsystemnivå. Till skillnad från WinMo finns inte längre möjligheten att själv hantera filer direkt i telefonen eller föra över dem direkt via USB, utan de är nu gömda i sina hubbar och kan bara synkroniseras med MS motsvarighet till iTunes. Detta gör måhända telefonen bättre som en konsumentmaskin för multimedia, men jag har svårt att se att den approachen skulle falla i god jord bland de affärsmän som hittills utgjort WinMo:s huvudsakliga användare. Och att konkurrera med iOS om bästa surf/bild/filmvisarmobil? Tja, lycka till.

Ursprungligen av GustafMA:

Jag kan inte riktigt förstå MS positionering. WinMo var den ursprungliga businessluren med rediga datormöjligheter.

Um, tjäna pengar? Skit samma om det var den ursprungliga businessluren, Blackberry vann den striden för länge sedan och WinMo har senaste åren varit döende och utskrattat. Antingen håller man sig fast vid sjunkande skepp eller så gör man något nytt.

Citat:

Nu verkar man knycka inte bara Apples applikationsaffärskoncept, utan också inlåsningen på filsystemnivå. Till skillnad från WinMo finns inte längre möjligheten att själv hantera filer direkt i telefonen eller föra över dem direkt via USB, utan de är nu gömda i sina hubbar och kan bara synkroniseras med MS motsvarighet till iTunes.

Vilket eventuellt har något att göra med att det visat sig fungera. Det är inte direkt så att folk går omkring och hatar sina iPhones för att de inte kommer åt filsystemet, inte ens de vagt definierade businessanvändare vi talar om här.

Citat:

Detta gör måhända telefonen bättre som en konsumentmaskin för multimedia, men jag har svårt att se att den approachen skulle falla i god jord bland de affärsmän som hittills utgjort WinMo:s huvudsakliga användare.

Hur många affärsmän talar vi om? Fem? Sju? Något som är uppenbart är att WP7 inte är riktat till de gamla användarna, eftersom de gamla användarna redan gått vidare och köpt iPhones, Blackberries och Android-mobiler. Att då försöka hålla sig kvar vid någon slags illusion om att bevara kärntrupperna vore ungefär lika begåvat som att marknadsföra Trabanter till östtyskar under tidigt 90-tal.

Citat:

Och att konkurrera med iOS om bästa surf/bild/filmvisarmobil? Tja, lycka till.

Inget fel i att sätta ribban högt även om iOS kanske kan bli svårt att slå. Android är ett lättare mål i så fall; kan de bara få till ett urval av prisvärda mobiler med ett gränssnitt som upplevs som trevligare och mer intuitivt så har de åtminstone en ganska bra chans att kapa åt sig en bit av kakan.

Ursprungligen av Samuel K:

Vilket eventuellt har något att göra med att det visat sig fungera. Det är inte direkt så att folk går omkring och hatar sina iPhones för att de inte kommer åt filsystemet, inte ens de vagt definierade businessanvändare vi talar om här.

Det beror allt på vem "folk" är. Där jag arbetar tillåter vi t.ex. inte iphone som tjänstetelefon därför att det blir för mycket strul med en telefon som man inte kan montera ett filsystem på och direkt arbeta mot dokument i Sharepoint med, exempelvis. Alla affärsbehov uppfylls inte av en någorlunda skaplig Exchangeklient...

Citat:

Hur många affärsmän talar vi om? Fem? Sju? Något som är uppenbart är att WP7 inte är riktat till de gamla användarna, eftersom de gamla användarna redan gått vidare och köpt iPhones, Blackberries och Android-mobiler. Att då försöka hålla sig kvar vid någon slags illusion om att bevara kärntrupperna vore ungefär lika begåvat som att marknadsföra Trabanter till östtyskar under tidigt 90-tal.

Nä, inte många. Vilket har mer att göra med hur MS ignorerat plattformen och försummat användbarhetsaspekterna än att folk upplevde att man kunde göra för mycket. Alla de som idag - och de är många! - kör RIM i USA och Nokia E-series här i Europa vore potentiella kunder för en Wintelefon med ett hjälpligt modernt gränssnitt och upprätthållandet av dess gamla styrkor. Tyvärr har rätt många av WinMo:s faktiska fördelar som just affärsmaskin fått stryka på foten i MS iver att skapa en iphoneklon - ingen tredjepartsmultitasking, inget direktåtkomst till filer, ingen cut&paste, ingen fungerande Exchangeklient (!!!) är alla stora steg bakåt för den som vill använda den till att jobba på. Så då vill det nog till att de är riktigt bra på att spöa iphone som entertainmentmaskin och locka den målgruppen istället. Och det tror jag blir svårt. Som underhållningsmaskin är iphone mycket svår att mäta sig med.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-10 20:30

Jag gissar att MS gav namnet Windows Phone 7 pga av att sista mobila versionen var Windows Mobile 6.5. Så nästa nya stora version är 7 men eftersom det är en helt ny version så bytte de Mobile mot Phone. Och sen så ville MS också anknyta till Windows 7 som är faktiskt en succé till skillnad mot Vista.

Om det nu alltid blir Windows Phone eller om MS byter namn som Apple gjorde med iPhone OS får vi se när MS inser att det inte går att köra Windows 7 OS på en tablet utan gör en egen tablet OS baserat på Windows Phone 7 OS.

Jag tror MS börjar kopiera hur Apple fungerar istället för att kopiera Apples produkter.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-11 08:26
Ursprungligen av Robo-X:

Om det nu alltid blir Windows Phone eller om MS byter namn som Apple gjorde med iPhone OS får vi se när MS inser att det inte går att köra Windows 7 OS på en tablet utan gör en egen tablet OS baserat på Windows Phone 7 OS.

... och då får vi se hur pantat namnvalet är:

"Vad kör du på din tablet, Windows 7 eller Windows Phone 7?"

HELT olika saker med förvillande lika namn.

Och det skulle inte bli bättre av om de kom med en Windows Tablet 7.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-11-12 19:07

En funktion som kändes smidig, automatiska uppdateringar, verkar har begränsats. OTA uppdateringar har försvunnit och nu kan operatörerna bestämma över takten på uppdateringar. Synd.

Windows Phone 7 updates: can carriers block them?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-11-12 23:46

Förstår inte varför man måste komma in på filsystemet för att den ska vara en affärstelefon. Det räcker väl att kunna arbeta med telefonen läsa emails, telefonera och kanske kunna läsa och skriva Word dokument. Inget som man måste in på filsystem. Att RIM är så stark var deras push email. Det är deras fördel och den håller på att försvinna. Jag tror inte jag har träffat någon som hat varit lycklig med en winmo telefon.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-11-12 23:56
Ursprungligen av Robo-X:

Förstår inte varför man måste komma in på filsystemet för att den ska vara en affärstelefon. Det räcker väl att kunna arbeta med telefonen läsa emails, telefonera och kanske kunna läsa och skriva Word dokument. Inget som man måste in på filsystem. Att RIM är så stark var deras push email. Det är deras fördel och den håller på att försvinna. Jag tror inte jag har träffat någon som hat varit lycklig med en winmo telefon.

//Rob

exakt. affärstelefon... affärsmän är ju inte direkt kända för att vara tekniska genier, så ju mindre filsystem och bös, desto bättre borde det vara för affärerna. MS är för en gångs skull rätt ute. Första gången sedan Windows 95.

Jag tror jag har lösningen: om vi förbjuder filer och ersätter med "mediatyper" (alla bilder utgör en enda stor mediatyp BILD, alla dokument utgör mediatypen DOKUMENT) där varje "bild" bara är en post i en stor databas så är problemet löst: filerna är en djävulens uppfinning som gör att det behövs ett filsystem. Får vi bort problemorsaken som ju är filerna försvinner ju filsystemet automatiskt.

Nej, skämt åsido. Windows Phone 7 är ett system som eliminerar alla orsaker att köra "Windows i mobilen" - skall man ändå vandra den låsta vägen är det bättre att köpa en iPhone.

Kör man Windows Mobile idag är Android en bättre väg framåt.

Är man däremot sugen på en bärbar Xbox och tänker sig något som man kan spela på och visa lite bilder med etc är WP 7 vettigt. Har man däremot den "felaktiga" uppfattningen att nallen även skall kunna agera fickdator och användas till "datorsaker" får man skaffa Android. Eller behålla WM. Alternativet är att köpa en laptop om man inte redan äger en. Detta då man "inte skall" använda nallen som dator då Apple och Microsoft samt ett gäng "förståsigpåare" bestämt att datorsysslar görs med en dator, nallen ringer man med och spelar spel med.;)

Ursprungligen av Robo-X:

Förstår inte varför man måste komma in på filsystemet för att den ska vara en affärstelefon. Det räcker väl att kunna arbeta med telefonen läsa emails, telefonera och kanske kunna läsa och skriva Word dokument. Inget som man måste in på filsystem. Att RIM är så stark var deras push email. Det är deras fördel och den håller på att försvinna. Jag tror inte jag har träffat någon som hat varit lycklig med en winmo telefon.

//Rob

Det vore intressant med en motivering till varför filsystemet måste låsas för alla användare?

Tydligen är det något magiskt som sker då enheten kallas mobiltelefon. Nämligen att begränsningar och låsningar är bra och eftersträvansvärt. Så fort vi börjar tala om t.ex Worddokument uppstår ett behov av att kunna organisera dem på ett bra sätt. En s.k dum filväljare där allting ligger osorterat eller att man måste bläddra igenom en lista på 150 dokument "för att filsystemsaccess krånglar till det" leder som vanligt bakåt.

Filsystemet skall självfallet vara möjligt att nå via en filhanterare för de användare som vill det. De som hatar filhantering slipper självklart använda det.;)

Dessa låsningar och begränsningar som hyllas idag som om det vore något bra gör att i.a.f jag knappast ser någon större anledning att skaffa annat än en basic telefon att ringa med och så sköta allt från MacBooken. Att ha en totallåst "smartphone" (vad som nu är smart?) där jag får ett hårt rapp med linjalen varje gång jag vill ha ett annat gränsnitt, använda en filhanterare eller expandera funktionaliteten är inget jag önskar. Att behöva bryta garantin för att göra basala saker med nallen är oacceptabelt.

Det är tur att Android finns och har filhantering som standard.

Sedan är ju frågan varför just mobiltelefoner måste vara låsta? Varför besudlas datorer med filsystem? Varför inte låsa datorerna också och smälla upp fyra stora ikoner på skärmen: Office, Spel, Program och Byt Bakgrundsbild? Behöver man inget filsystem i nallen borde det inte behövas i datorn heller!

Microsoft och Apple borde omedelbart lägga ner sina stationära OS och låta de mobila OSen bli ny standard för datorer. De blir ju om inte annat "enkla att använda".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-19 17:52

En mobiltelefon är bara för att komma åt data när man är på språng inget som man ska jobba jämt med. Att man inte har filsystem beror på att det är förvirrande för många. Nördar har helst midnight commander som filhanterare eftersom de vill kontrollerar precis hur deras data är lagrad. De flesta människor bryr sig inte om hur det fungerar de vill bara komma åt datan. Då är en mobil utan filsystem mycket enklare att använda.

Bra att du är nöjd med Android då har du funnit en mobiltelefon som passar dig. Grattis.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

En mobiltelefon är bara för att komma åt data när man är på språng inget som man ska jobba jämt med.

Det kan ju tänkas att andra har andra behov och önskningar än vad du själv har. Jag använder till exempel min Androidtelefon som mer eller mindre fullödigt datorsubstitut numera. Det är sällan jag orkar ta med mig min netbook när det mesta jag vill göra på språng faktiskt låter sig göras i nallen.

Citat:

Då är en mobil utan filsystem mycket enklare att använda.

Bara om ens behov av att hantera data är väldigt simpla. För lite mer sofistikerade behov har jag ännu aldrig stött på något som ens tillnärmelsevis fungerar lika bra som ett filsystem.

Du utgår återigen från dig själv och dina specifika behov och arbetssätt. För dem av oss som har andra behov är den fria tillgången till filsystem ett absolut krav på en arbetsmaskin. Personligen är det den egenskapen som gör att jag inte kan se mig använda något annat än Android (eller möjligtvis MeeGo, om och när Nokia får tummarna ur) inom överskådlig framtid. Jag hade hoppats en hel del på Windows Phone 7, men den är för mig lika oanvändbar som en iTunesinlåst iPhone. Tyvärr. Jag minns fortfarande med nostalgi hur mycket jag tyckte om Windows CE-enheter på den tiden det hette handdator och det enda alternativet var Palm. Men MS har i sin iver att göra en Apple totalt tappat bort det som gjorde deras enheter attraktiva för mig och folk som mig en gång i tiden. Vi får väl se om de har lyckats så väl med sin iOS-klon att de lyckas locka folk som dig till WP7 från iPhone. Jag är lite skeptiskt till det.

Ursprungligen av Robo-X:

En mobiltelefon är bara för att komma åt data när man är på språng inget som man ska jobba jämt med. Att man inte har filsystem beror på att det är förvirrande för många. Nördar har helst midnight commander som filhanterare eftersom de vill kontrollerar precis hur deras data är lagrad. De flesta människor bryr sig inte om hur det fungerar de vill bara komma åt datan. Då är en mobil utan filsystem mycket enklare att använda.

Bra att du är nöjd med Android då har du funnit en mobiltelefon som passar dig. Grattis.

//Rob

Detta innebär således att så fort en enhet klassas in som "mobiltelefon" sker någonting som gör att enheten MÅSTE låsas och begränsas in till döden. Det är precis som om det är någon naturlag anno 2010 som säger att en mobil under inga förhållanden "får" fungera som datorn. D.v.s att funktioner som är självklarheter hos varenda persondator är något eländes elände så fort det handlar om en mobil.

Windows Phone 7 är en katastrof ur funktionsmässig synvinkel. Därmed inte sagt att det är dåligt för sin målgrupp men problemet här är att det försöker lösa ett s.k "problem" genom låsning. Att det t.ex saknas ett filsystem är en grav nackdel och det håller inte att försöka släta över det (och andra funktionsbrister) med att "folk vill ha det så". Det är mycket möjligt att det s.k "folket" inte vet vad ett filsystem är om de får frågan men de lider knappast av "filsystemsallergi". D.v.s för att inte få röda utslag på kroppen behöver de en nalle utan filsystem....;)

Överlag är det ett problem att låsningar hyllas och försvaras. Att en mobiltelefon har bred funktionalitet utan låsningar är ingen nackdel och existensen av funktionerna stör inte användaren. Användaren har nämligen valet att låta bli att använda det som denne anser vara onödigt.

En bra telefon skall gå att anpassa för olika användarprofiler. På samma vis som en dator går att anpassa. Att ta fram system som iOS och Windows Phone 7 där det bara finns en profil - övriga profiler diskrimineras genom att garantin upphör att gälla - leder till en mobilmarknad som mest verkar inriktad på leksaker man även kan ringa med och spela lite spel på. Vill man göra något annat ropar kören: "skaffa laptop!"

Det är dags för öppenhet och därför hoppas jag att Windows Phone 7 antingen kompletteras med en version som ersätter WM - alltså en öppen variant - eller att det förpassas till konsumentmarknaden där det hör hemma. Dock tror jag inte att vi behöver två olika iOS på marknaden - möjligen kan WP 7 dock accepteras som ett iOS för fler tillverkare.

Konceptet med begränsade OS som motiveras med att funktionalitet = krångel gör att mobilerna klampar tillbaka mot leksaksmarknaden på den tiden en Nokia med utbytbara skal hyllades som det yppersta som någonsin skapats........;)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-12-19 21:21

Du åtgår från dig själv. Och jag gissar på att din inställningen är en väldigt väldigt liten målgrupp, typ Linux användare. Du pratar om öppenhet och göra vad man vill med telefonen. Det fungerar inte så för majoriteten. Den ska fungera utan att man behöver lära sig hur den fungerar. iPhone är mest för att ringa, surfa på nätet, läsa email och i nödfall editera word och små filmer och lyssna på musik samt anända alla tusental apps som intresserar en men man kan inte göra allt däremot är det väldigt enkelt att använda den. Det är just det som gör att iPhone är ett av de populäraste smart telefonerna på marknaden. Android i all ära men jag tror de flesta som använder den märker snabbt att även om den är "öppen" så är den mest öppen för operatörerna och inte för användarna. Man kan roota en Android telefon men det är ungefär som att köra jailbreak på en iPhone.

MS såg att iOS är det som majoriteten föredrar och för MS är det ochså till fördel att låsa in plattformen. Mindre strul, bättre integration och framför allt större kontroll. Android redan nu är så fragmenterad att man inte vet vad som kommer att fungera på vilken mobil och det blir inte bättre med tiden.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Du åtgår från dig själv. Och jag gissar på att din inställningen är en väldigt väldigt liten målgrupp, typ Linux användare. Du pratar om öppenhet och göra vad man vill med telefonen. Det fungerar inte så för majoriteten. Den ska fungera utan att man behöver lära sig hur den fungerar. iPhone är mest för att ringa, surfa på nätet, läsa email och i nödfall editera word och små filmer och lyssna på musik samt anända alla tusental apps som intresserar en men man kan inte göra allt däremot är det väldigt enkelt att använda den. Det är just det som gör att iPhone är ett av de populäraste smart telefonerna på marknaden. Android i all ära men jag tror de flesta som använder den märker snabbt att även om den är "öppen" så är den mest öppen för operatörerna och inte för användarna. Man kan roota en Android telefon men det är ungefär som att köra jailbreak på en iPhone.

MS såg att iOS är det som majoriteten föredrar och för MS är det ochså till fördel att låsa in plattformen. Mindre strul, bättre integration och framför allt större kontroll. Android redan nu är så fragmenterad att man inte vet vad som kommer att fungera på vilken mobil och det blir inte bättre med tiden.

//Rob

Perfekt! MacBooken får bli min framtida mobila lösning. Uppenbarligen duger nallarna enbart till basal användning eftersom "folk vill ha det så".

Jag har inga invändningar mot att ett system levereras i någon form av grundkonfiguration för nya användare. Dock ser jag inte att det uppstår några problem om avancerade användare kan expandera funktionaliteten. Låsningar är bra för tillverkaren, sämre för användarna. Dock är det uppenbart att användarna indoktrineras till att tro att låsning är något bra och att de därmed skall vara tacksamma för att tillverkaren låser deras telefon och strängt förklarar vad som får göras respektive förbjudet.

Resultatet blir mobiler som duger som leksaker men inget mer och det är ett stort steg bakåt. Det spelar ingen som helst roll vad "Svensson" vill ha då 3310an slitits ut.

Problemet med Windows Phone 7 är att det innebär likriktning på marknaden. Det finns bara ett alternativ - låsning och begränsning. Du kan välja Apple eller Microsoft - same shit different name. MEN det försvaras och motiveras med "folk vill ha det så". Slutsats: bli som folk och kom inte här och gnäll att nallen har usel funktionalitet. För det är ju bara Linuxhackers som vill ha funktioner........... Folket vill ha det enkelt och denna grå massa skall tillåtas bestämma allt!

Vad ingen av låsningsförespråkarna tänkt på är exakt på vilket sätt funktioner "stör" Svensson. Jag kan inte se att möjligheten att installera en filhanterare t.ex stör Svensson som inte kommer att göra det. Att systemet medger modifiering (som Svensson inte kommer att utnyttja) påverkar inte denne. Vill man "idiotsäkra" kan man ju låta systemet köra i "beginner mode" och sedan för avancerade användare slå in en systemkod och låsa upp det.

Skall mobilmarknaden komma framåt krävs det system som passar olika målgrupper. Svensson är EN målgrupp - inte ALLA målgrupper. Därför är det oacceptabelt att låta Svensson styra allt.

Förövrigt är det underligt att datorer går att modifiera utan att det ropas och gastas om förbud, låsning, begränsning, jailbreak. Men så fort samma sak är möjligt i nallen gnälls det att stackars Svensson får problem om andra användare kan göra sin nalle personlig.

Just argumenten som försvarar likriktningen och låsningarna gör mig än mer tveksam till var mobilerna är på väg. Leksaker är uppenbarligen deras inriktning och några "smarta" leksaksmobiler "som är enkla att använda" och som enbart kan göra det som står på förpackningen är exakt vad jag kommer att undvika.

Då köper jag en ren bastelefon, tur att det finns sådana och så får väl MacBooken kompletteras med någon form av netbook eller tablet (MacBook Air kanske) då man uppenbarligen INTE skall tillåtas använda sin "smart" phone som dator. För det är ju en mobil!

Förövrigt har jag sett att McDonald´s är populärt så varför inte köra en sök - ersätt alla och få bort alla restauranter och ersätta med denna populära kedja!

Skall mobilmarknaden vara likriktad - du får välja låsning från Apple eller från Microsoft - så varför inte likrikta resten?

Varför skall man ö.h.t ha några val? Det är ju mycket bättre om det bara finns en väg - "mainstreamvägen" att vandra! Vill Svensson "ha det så" skall alla falla ned på knä och böja sig inför detta. Gillar Svensson McDonald´s och Windows Phone 7 SKALL jag också göra det och därmed släppa Petrossian och öppenhet i mobilen.

Sedan irriteras jag av argumenten "inte behöva lära sig". Aha, mobiltelefoner är alltså avsedda för idioter och det är därför varenda nalle skall låsas och begränsas. Då borde de inte kallas "smart" phones utan "idiot" phones. För dagens "smart" phones (restricted phones) är ju inget annat än en parodi - konceptet är precis som en gammal Javalur men med den skillnaden att Java-midlets ersatts av "appar". Lite retro är det allt.;)

Frågan är vad man skall med dessa appar till i en begränsad plattform. Jag ser knappast finessen med appar när jag är bakbunden till händer och fötter av tillverkaren och pressas in i mainstreamfållan.

Apparna i dessa restricted phones är lika skrattretande som möjligheten att välja 100 sorters vaniljglass - vill man ha hallon eller blåbär går inte det för det vill inte Svensson ha!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-20 13:36
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Förövrigt har jag sett att McDonald´s är populärt så varför inte köra en sök - ersätt alla och få bort alla restauranter och ersätta med denna populära kedja!

Din liknelse haltar. Även om du kan välja en annan dyr/billig restaurang så får du i princip aldrig som kund bestämma vad de serverar. Någonstans måste man alltid dra gränsen.

Varför har du hakat upp dig på att allt ska fungera som en dator? En dator finns ju redan. Din dvd-spelare är förmodligen lika kraftig som en dator på 80-talet, brukar du irritera dig på att du inte kan bota den i DOS? Eller bilen, är det ett irritationsmoment att du inte kan jailbreaka den för att på så sätt bestämma över hur snabbt blinkersen ska blinka? Vissa saker bryr man sig inte om, så enkelt är det. Hör inte att någon gnäller över att bilen är en låst (herre gud, du får ju inte ens köra på den sida av vägen som du vill!) Tycker du det är lika rimligt att gå in på Pressbyrån och skrika över att de inte säljer jeans, eller har rum att hyra ut? Tycker man att något saknas på marknaden, då tar man tag i det, och tar fram en produkt så som man själv vill att det ska vara, om det nu är det som är viktigast.

Vad skulle du gjort annorlunda på en iPhone eller WP7 om du fick välja HELT fritt, och på vilket sätt skulle det underlättat ditt liv? Om du inte har möjlighet till att ta fram en mobil enligt dina egna standarder från grunden, då är du per definition en "Svensson" och för nöja dig med andras produkter. Man behöver inte krångla till saker och ting, när man inte har en bättre lösning själv.

Värst vad du är irriterad.

Jag gör gärna valet att slippa välja en massa oväsentligheter.
Upplever väldigt få begränsningar i min telefon. är jag en "idiot" och en "Svensson" då?

Hoppas du hittar ngt du blir nöjd med innan blodtrycket tar död på dig.

Jag antar att det inte finns några bra motiveringar till varför mobiltelefoner måste låsas.

Det är inte speciellt svårt egentligen: en bra mobil plattform bör vara anpassningsbar. Smaka på ordet: anpassningsbar.

Det innebär att Svensson som vill ha ett enkelt gränsnitt kör i det läge nallen har vid leverans och är nöjd med det.

Den avancerade användaren som vill anpassa sin nalle gör detta.

Båda grupperna blir nöjda.

Problemet med t.ex Windows Phone 7 är att det bygger på principen att man skall göra vad tillverkaren bestämt. Användaren har inget att säga till om utan det är tillverkaren som bestämmer gränsnitt och funktionalitet. Vill användaren komma åt filsystemet, lägga in ett annat UI (t.ex SPB Mobile Shell) etc går inte det. Enligt vissa är dock sådana begränsningar bra - låser man nallen blir den tydligen mycket bättre.

Jämför man Windows Phone 7 med Windows Mobile ifråga om funktionalitet är det bara att konstatera att MS tagit ett stort steg tillbaka. Det är dock inte fel att de utforskar en ny marknad med WP 7 - problemet är dock att de för närvarande saknar ett alternativ för de som använder WM.

Får man tro låsningsförespråkarna skall det bara finnas en sorts mobil på marknaden: mainstreammobilen. Den låsta mobilen som Svensson använder.

Övriga användare får köpa en laptop för "mobilen är ju ingen dator" = begära datorfunktionalitet är fel. Mobilen skall vara en restricted phone - för den skall ju bara anpassas till mainstream.

Det synsättet är helt oacceptabelt. Likriktning är mycket skadligt och den mobila teknologin går absolut inte framåt p.g.a att man låser systemen och återgår till ett feature phone-koncept.

Istället för denna likriktning som Windows Phone 7 och iOS representerar behövs även andra plattformar. Alltså plattformar som erbjuder mobil datorfunktionalitet. Det duger inte att vara hänvisad till sin MacBook så fort man vill göra mer än ringa med nallen. Det behövs fickdatorer som komplement.

När det gäller restauranter finns stora valmöjligheter. Mobilerna håller på att förlora valfriheten. Valet mellan iOS och WP 7 är ungefär som valet mellan gammaldags vaniljglass eller vanlig vaniljglass.;)

Det är säkert bra för Svensson som gillar vaniljglass men värre för de som vill ha blåbärsglass (öppen plattform).

Att argumentera för att inlåsning är bra och färre funktioner gör nallen bättre leder som sagt bakåt och förvandlar nallen till en liten leksak man kan ringa med och spela lite spel på. Ev kanske man kan skicka lite mail och visa lite bilder också. Men sedan tar det stopp - då får man ta laptopen.

Windows Phone 7 är en leksak jämfört med Windows Mobile - det innebär dock inte att WM är fulländat men det innebär att Microsoft tagit ett stort kliv bakåt och satsat på eye candy och mainstream - precis som om alla användare skall mainstreama sina behov och skaffa en HTC HD 7.;)

Jag kan i.a.f bara gratulera de användare som tillhör mainstream och därmed finner WP 7 intressant och bra. Det är ju om inte annat bra för MS att det finns kunder även för deras OS.

Det är ju också roligt att låsningarna i WP 7 motiveras med att man inte modifierar sin DVD-spelare eller kliver in i köket på restauranten och bestämmer menyn själv. Självfallet är ju kravet på datorfunktioner i nallen likvärdigt - att vilja ha en mobil dator är lika vansinnigt som att vilja bygga om sin DVD-spelare till brödrost!

Tur att jag fått lära mig detta, numera kommer jag att betrakta mobilen som en liten leksak och skaffa en telefon med fysiska knappar istället. Detta då samtalsfunktionen underlättas av en hederlig knappsats. Pekskärmsleksakerna med Windows Phone 7 får barnen leka med såhär i juletid.;)

Systemet borde nog kallas "Windows Play" istället. Eller så syftar "Phone" på att man skall betrakta det som en telefon i första hand och se allt annat än samtalsfunktion och SMS som små roliga extrafunktioner man kan leka med, ungefär som då man spelade Snake en gång i tiden.;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-12-20 14:34

Det finns ju JB för mer avancerade användare, och för folk som vill lägga till funktioner bakom Steve Jobs rygg.

Du säger fortfarande inte exakt VAD du inte kan göra med en iPhone, som är så viktigt för dig i arbetet. Om den så skulle kunna köra hela OS X hade du ändå varit missnöjd, då skärmen är för liten för vettigt arbete, dvs telefonen blir klassad som leksak per automatik pga storleken, så vad är problemet egentligen? Att "låst" är ett ord på tapeten, och att du minsann inte ska vara lika korkad som oss andra?

Jag vidhåller, ta fram din egen produkt. Finns gott om kinesiska tillverkare, så om du sätter villan i pant och samlar ihop ett gäng polare, så är det inte OMÖJLIGT att ta fram egna produkter. Eller som sagt, tala om på vilket sätt nuvarande plattformar skulle bli bättre av att vara "olåsta" (enligt väldigt vaga definitioner) och vilka specifika funktioner som är så viktiga för dig, att avsaknaden får dig att se rött.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-20 15:08
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

*löjligt mycket text*

Övriga användare får köpa en laptop för "mobilen är ju ingen dator" = begära datorfunktionalitet är fel. Mobilen skall vara en restricted phone - för den skall ju bara anpassas till mainstream.

*löjligt mycket text*

Istället för denna likriktning som Windows Phone 7 och iOS representerar behövs även andra plattformar. Alltså plattformar som erbjuder mobil datorfunktionalitet. Det duger inte att vara hänvisad till sin MacBook så fort man vill göra mer än ringa med nallen. Det behövs fickdatorer som komplement.

*löjligt mycket text*

Vad för avancerad dator funktionalitet kräver du egentligen i en telefon som du inte kan göra i dagens, enligt dig "låsta" lurar? Jag anser att man kan göra i stort sett allt.

Bevaka tråden