Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritik på radiokanal-hemsida

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 10:20

Om dom tar bort i källkoden att det är du som gjort siten, så gör dom sig skyldig till brott mot upphovsrätten. i Detta fall både den "ekonomiska" och den "ideella". Den ekonomiska rätten kan dom köpa/avtala om, den ideella kan bara du äga - inte dom.

/Tangen

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-15 10:28

Så de får alltså inte gå in på deras egen server, in i templates-mappen och in på temat JAG gjort åt dem, öppna index.php-filen och ta bort kodsnutten
<p>Hemsida av: <a href="www.stefanledin.se" target="_blank">Stefan Ledin</a></p> ?

Jag är övertydlig nu, jag vet, men vill ha ett övertydligt svar

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-15 10:57

Nytt tillägg:
De har tagit bort mitt namn från css-filen
http://www.radioboom.se/wp-content/themes/tema/style.css

På min lokala version av hemsidan ser det ut så här:

/*
Theme Name: Radio Boom
Theme URI: Radio Boom
Description: Temat till Radio Boom
Author: Stefan Ledin
Author URI: Stefan Ledin
Versin 1.0
.
General comments/License Statement if any.
.
*/

Och det är ju naturligtvis inte jag som tagit bort det...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-15 11:23
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Varför "otillbörligen"? Det är väl deras hemsida och deras konto. Att de byter lösenord, så att konsulten som gjorde hemsidan inte längre kommer in, är väl deras sak.

Som sagt, jag har ingen erfarenhet om hur Wordpress funkar (utom att man kan ha en blogg där) så vad jag menade var om man på något vis registrerade sig hos Wordpress också, som kanske då var i hans namn. Men om allt nu står i deras namn så, ja, då är det svårt att säga nåt om just det.

Ursprungligen av ledin:

Nytt tillägg:
De har tagit bort mitt namn från css-filen
http://www.radioboom.se/wp-content/themes/tema/style.css

På min lokala version av hemsidan ser det ut så här:

/*
Theme Name: Radio Boom
Theme URI: Radio Boom
Description: Temat till Radio Boom
Author: Stefan Ledin
Author URI: Stefan Ledin
Versin 1.0
.
General comments/License Statement if any.
.
*/

Och det är ju naturligtvis inte jag som tagit bort det...

En googlesökning visar att de gått ut i media med sin release, kanske vore det dags att även du gör så. (Kanske lite bitter väg att gå...)

Skicka ett mail och påtala ändringarna de gjort, att det inte är lagligt samt att du ämnar gå till domstol. Fakturan ska betalas och upphovsrätten ska respekteras även när det gäller hemsidor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 11:20

i den ideella rätten har man rätt att lägga upp sitt namn, men läs på lite om upphovsrätten.
Vi gör mycket webb, vi lägger inte in vem som gjort den - eftersom det inte är intressant för vår del.
Huruvida man har rätt att göra det är nog en tolkningsfråga.

Osäkert, men i källkoden (inte siten) så tycker jag att du kan ha rätt att visa det.

/Tangen

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-15 12:38

Min tidigare nämnda bättre hälft var så förbannad att hon skrev till dom igår och frågade vad de höll på med (jag visste inte om det), och de hade sagt att de håller på med en ny hemsida som blir klar i slutet av veckan. Tills dess tänker de fortsätta använda den nuvarande.
Men de har väl fortfarande inte rätt att kapa den från mig som de gjort + sopa bort spåren från mig?
Och vad händer om den nya hemsidan är snarlik min design?

  • Medlem
  • 2010-02-15 12:42

Oavsett vilket ska de betala för leveransen av den tjänst de har beställt.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-15 16:15

Jag har pratat med en kompis, som hade fått reda på att de kontaktat en kompis till min kompis (hängde ni med?) som typ var bra på att ta sig in i nätverk och sånt. Denne skulle ta en backup av hemsidan ifall jag raderade den, samt byta lösenord på mitt administrationskonto.
Men de ska tydligen ta bort hela min hemsida och bygga upp den nya sen, men varför anstränga sig så om de ändå ska radera min sida tro?

Sluta bråka med dem på det viset, skit i vad de gör och inte gör.

Helt tydligt är ju att du har inte fem spänn för att du försöker hålla dig kompis med dem heller.
De verkar ju vara riktiga rötägg.

Gör som vi säger. Skicka faktura på 2500. De skall betala. PUNKT.

Som Bron menar. De skall betala för de har köpt TJÄNSTEN av dig att göra en hemsida. Det har du gjort, du har levererat den. klart. Då skall du ha betalt. Vad de sen gör med den efter en vecka skiter väl du i.

Om jag går in på Elgiganten och köper en Stereo på avbetalning, gå rakt ur affären och kastar den i hamnen. Sak samma, jag får ju betala de iaf.

Sluta nu vara en kärring med de här figurerna.
De går ju bakom ryggen på dig och behandlar dig som skit, så kommer det pågå tills du säger ifrån att du inte finner dig i att vara deras lilla mobboffer.

Ta reda på saker nu.

Skriv en faktura. Skicka iväg den.
Bifoga gärna hur du kommer gör aom de inte betalar. Att det blir indrivning SAMT en polisanmälan för brott mot upphovsrätten.

Kolla upp hur man begär handräckning av fogden.
Kolla upp vad som gäller med Polis/Kronofogdemyndigheten etc.

har du ngn lokaltidning? Prata med dem, det kan ju bli riktigt kul med en lokal skandal innan deras jävla bopnnaradio ens kommit igång.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-16 13:32

Men alltså...för att sammanfatta:
Via mail kom vi överens om att avbryta vårt samarbete och radera hemsidan, vilket jag inte kunde göra eftersom de tagit bort mina möjligheter till det. Igår pratade de in på mitt mobilsvar att de varit i kontakt med ett annat företag som gör en ny hemsida som blir klar i slutet av den här veckan, och att min hemsida skulle tas bort (igår kväll), men hemsidan är ju kvar i dag med. De har ju dock varit inne i min CSS och ändrat så bakgrunden är borta, i övrigt ser den likadan ut. Men ju mer de ändrar, desto mindre kan jag bevisa att det faktiskt är min "grund" de använder sig av.
Och när den nya hemsidan kommer, så kan jag ju inte bevisa någonting.

Så vad kan jag göra? De har ju sopat igen spåren efter mig, jag kan inte bevisa någonting.

Ursprungligen av ledin:

Men alltså...för att sammanfatta:
Via mail kom vi överens om att avbryta vårt samarbete och radera hemsidan, vilket jag inte kunde göra eftersom de tagit bort mina möjligheter till det. Igår pratade de in på mitt mobilsvar att de varit i kontakt med ett annat företag som gör en ny hemsida som blir klar i slutet av den här veckan, och att min hemsida skulle tas bort (igår kväll), men hemsidan är ju kvar i dag med. De har ju dock varit inne i min CSS och ändrat så bakgrunden är borta, i övrigt ser den likadan ut. Men ju mer de ändrar, desto mindre kan jag bevisa att det faktiskt är min "grund" de använder sig av.
Och när den nya hemsidan kommer, så kan jag ju inte bevisa någonting.

Så vad kan jag göra? De har ju sopat igen spåren efter mig, jag kan inte bevisa någonting.

Men alltså, för att sammanfatta. Det spelar ingen roll vad de gör, du HAR gjort en hemsida, de skall betala för den tjänsten. Om de väljer ta bort den, radera den, återvinna elektronerna som dålig el elelr vad fan som helst. Det spelar ingen roll.

Du har gjort en tjänst, du skall ha betalt.

Skicka faktura. Gör ingenting mer. Skriv den på det belopp ni kom överens om först (2500). Är fakturan INTE betald ; Kontakta Kronofogdemyndigheten och be om Handräckning i ett ärende (tror det fortf kostar 300:-).
Då skickar kronofogden ett krav till dem.
Oftast skiter besvärliga människor här på sig av pur förvåning.
Nu tvingas de ta ställning, är det LÄTTARE betal dina pengar eller skall de bestrida och förlora iaf till slut?

Du får dina pengar.
Sluta bry dig om vad de gör och vem de kontaktar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 13:36

Genom att fakturera så måste dom aktivt välja att inte betala dig, genom att bestrida fakturan.
i övrigt, gör som Goflorp skriver.

Skit i bevisen, det är på faktura - påminnelse - handräckning som du kommer att få dina pengar.
Antar att du via er mailkorrespondans kan bevisa att du fått uppdraget att göra siten.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-16 13:41

Men då kan de ju hävda att vi kommit överens om att avbryta samarbetet, då kan jag inte bevisa att jag inte kunnat radera hemsidan.

Japp i mailen står det att de beställt den här tjänsten av mig.

Ursprungligen av ledin:

Men då kan de ju hävda att vi kommit överens om att avbryta samarbetet....

Vad spelar det för roll? De är fortfarande skyldig dig pengar för den tjänst du utfört åt dem.

Om de väljer att inte använda hemsidan som du har gjort - det är deras problem.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-16 13:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad spelar det för roll? De är fortfarande skyldig dig pengar för den tjänst du utfört åt dem.

Om de väljer att inte använda hemsidan som du har gjort - det är deras problem.

Så här skrev jag till dem:
"Så nu ger jag er två alternativ, betala 2300 kronor innan den 22/2 eller så häver vi köpet omgående och hemsidan kommer raderas. Har jag inte mottagit mitt arvode innan den 22/2 kommer hemsidan raderas."

Dumt, förstår jag att ni tycker, så det behöver ni inte påpeka. Men just då sket jag i allt vad pengar hette och ville bara inte ha mer med dom att göra.

Ursprungligen av ledin:

Så här skrev jag till dem:
"Så nu ger jag er två alternativ, betala 2300 kronor innan den 22/2 eller så häver vi köpet omgående och hemsidan kommer raderas. Har jag inte mottagit mitt arvode innan den 22/2 kommer hemsidan raderas."

Dumt, förstår jag att ni tycker, så det behöver ni inte påpeka. Men just då sket jag i allt vad pengar hette och ville bara inte ha mer med dom att göra.

Och med den formuleringen så har du satt dig själv i sjön. Du kan nog glömma att få några pengar.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-16 14:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och med den formuleringen så har du satt dig själv i sjön. Du kan nog glömma att få några pengar.

Jag förväntar mig inte det heller, och jag inser nu att jag inte varit tillräckligt tydlig i tråden, ber om ursäkt för det! :">

Så det är bara att konstatera att jag blivit lurad och det inte finns något mer att göra?

Ursprungligen av ledin:

Jag förväntar mig inte det heller, och jag inser nu att jag inte varit tillräckligt tydlig i tråden, ber om ursäkt för det! :">

Så det är bara att konstatera att jag blivit lurad och det inte finns något mer att göra?

Nej, du har lurat dig själv, genom att inte följa de råd vi gett.

Så, gråt, glöm, gå vidare. Skaffa nya vänner.

Note to self: Skriv ett avtal nästa gång.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-16 14:23
Ursprungligen av Goflorp:

Nej, du har lurat dig själv, genom att inte följa de råd vi gett.

Så, gråt, glöm, gå vidare. Skaffa nya vänner.

Note to self: Skriv ett avtal nästa gång.

Redan uppskrivet

Tack till alla er som tagit er tid och skrivit i tråden!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-16 13:53

Ledin: Ursäkta men jag får känslan av att du inte vill få betalt, eller har jag fel? Du kommer hela tiden med "ursäkter" till ditten och datten om varför dom skall klara sig undan att betala. Släpp det, kräv betalt för ditt jobb och skit i resten. Det är mitt råd. Just nu slår du knut på dig själv (om du nu inte trollar) och kommer inte till avslut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-16 23:03

Ledin, tuff skit - men du ska ALDRIG häva avtalet själv, då förverkar du rätten att ta betalt ...

Avtal är bra, nästa gång

/Tangen

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-17 06:46
Ursprungligen av Tangen:

Ledin, tuff skit - men du ska ALDRIG häva avtalet själv, då förverkar du rätten att ta betalt ...

Avtal är bra, nästa gång

/Tangen

Nae, men det är ju inte pengafrågan jag bryr mig mest om, hade jag kunnat radera den hade jag varit jättenöjd. Ingen kan väl påstå något annat än att de uppfört sig förjävligt?

  • Medlem
  • 2010-02-17 07:03

Det jobbigaste måste vara känslan av svek.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-17 08:19
Ursprungligen av Baron:

Det jobbigaste måste vara känslan av svek.

Ja, alltså visst är det rätt det ni säger om avtal och kräva att få fakturan betald osv... Men ändå kan man ju tycka att man inte ska behöva tänka så mycket på det när det gäller barndomsvänner liksom.

Ursprungligen av ledin:

Ja, alltså visst är det rätt det ni säger om avtal och kräva att få fakturan betald osv... Men ändå kan man ju tycka att man inte ska behöva tänka så mycket på det när det gäller barndomsvänner liksom.

Du får se detta som läropengar. Om du inte hade skickat det där sista mailet, så hade du fortfarande kunna kräva in pengarna.

  • Oregistrerad
  • 2010-02-17 10:32

Den här tråden är ett utmärkt exempel på hur man _inte_ ska agera mot krånglande kunder. Som Goflorp mfl tipsat om så är det faktura iväg och därefter driva ärendet mot lämplig instans som gäller. Sjunk inte till deras nivå genom att hålla på med adminlösen och annat trams, det skadar bara dig. Ett tips kan ju också vara att inte göra affärer med folk som kallar sig "Svullo" och "Pettsson"

Nåväl det kunde varit en betydligt större kostnad för den här lärdomen så nöj dig med det!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-03-12 08:30

Ny hemsida

Ursäkta att jag drar upp tråden igen, men nu har de fått den "nya" hemsidan.
Det är ganska tydligt att de kopierat mitt template och ändrat om lite.

Min css:
http://radioboom.se/wp-content/themes/tema/style.css

Ny:
http://radioboom.se/wp-content/themes/radio_boom/style.css

Usch vilka svin. Förstår helt o hållet om du gärna glömmer detta nu. MEN - om du orkar, varför inte gå vidare med detta ändå? Tror det kommer va en räkmacka att vinna om det mot förmodan går till domstol. Mailen e klockrent bevis för att de anlitade dig. Ditt "erbjudande" om att häva köpet kommer anses förverkat då de stal ditt verk. Punkt. Använd kronofogden. Har de inte bestridit fakturan du skickade så har de verkligen inte en chans tror jag. Har för mig att det är precis det som blufffakturor går ut på - har inte motparten bestridit i tid så är det som att de har accepterat fakturan.

För att du ska våga göra detta så har jag en idé. Det finns säkert flera andra här som gärna hjälper till och bär den ekonomiska risken av ren sympati. Jag lovar därför 2000:- för att täcka de eventuella rättegångskostnaderna vid förlust. Jag är övertygad om att det inte kommer behöva gå så långt men det är allt vad jag har råd att bidra med. Du har mitt ord! Vad säger ni andra? Ska vi inte samla krafterna?

En sak till: gör bara detta om det känns 100% rätt. När man har med idioter att göra så vet man aldrig om och isåfall hur de väljer att hämnas. Tyvärr kan man inte utesluta att de väljer fysiska metoder. Känns det för läskigt att sätta hårt mot hårt så ska du förstås absolut lägga ner istället. Min magkänsla efter att ha läst bakgrunden på hemsidan är att de inte är den farliga typen men det vet du bäst själv.

Och som Goflorp sa tidigare, de flesta skiter på sig när de får kronofogden på sig och betalar direkt. Varför inte börja med en handräckning iaf? Stor chans att du inte ens behöver ta beslutet om du vill dra det till rätten eller ej.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-03-12 14:23

Tack för stödet Men har ju försökt glömma och gå vidare, blev bara så förbannad när jag såg den "nya" hemsidan nu. Och de har ju använt mitt template i flera veckor...

Jag håller inte med BrasseHasse.

Mitt råd är fortfarande: ta lärdom av misstagen, och lägg detta bakom dig.

Bevaka tråden