Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kritik på radiokanal-hemsida

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-09 11:41
Ursprungligen av Goflorp:

Då kan man ju fråga sig varför inte fler böcker trycks på det sättet.

Det finns en hel hög med flerhundraåriga kunskaper om hur man
gör texter lättlästa vad avser färger, typsnitt etc.
Bara löjligt vara kärringen mot strömmen i sådana fall..

För mig är det milsvid skillnad på böcker och en datorskärm också, böcker är rätt jobbigt att läsa mot svart bakgrund - jag har provat det också. Så jag är gärna kärringen mot strömmen men på dator är det mycket lättare att läsa mot svart bakgrund, för mig.

Ursprungligen av imaster:

För mig är det milsvid skillnad på böcker och en datorskärm också, böcker är rätt jobbigt att läsa mot svart bakgrund - jag har provat det också. Så jag är gärna kärringen mot strömmen men på dator är det mycket lättare att läsa mot svart bakgrund, för mig.

Kan ge mig där, det är skillnad på datorskärmen och böcker.

Men det hänger väldigt mkt på kvalitén på skärmen får jag säga i så fall.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-09 07:31

Jag tycker att båda funkar, men det är aningen mer lättläst med vit bakgrund. Men det var svart de ville ha..

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-09 12:24

Det här var ju en av anledningarna till att jag skulle få mindre betalt. De tyckte jag hade "krånglat och larvat" mig för mycket när jag plötsligt, och utan att de bett om det, gjorde rutan vit och argumenterade för det + ville ha feedback på ändringen...

Ursprungligen av ledin:

Det här var ju en av anledningarna till att jag skulle få mindre betalt. De tyckte jag hade "krånglat och larvat" mig för mycket när jag plötsligt, och utan att de bett om det, gjorde rutan vit och argumenterade för det + ville ha feedback på ändringen...

Ta betalt av de där tomtenissarna och skriv över hela skiten på dem.
Låt dem fortsätta hålla igång.

När du fått betalt. tala om för dem hur jävla korkat de bär sig åt.

Lägg bakom dig. Gå vidare.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-09 13:14
Ursprungligen av Goflorp:

Ta betalt av de där tomtenissarna och skriv över hela skiten på dem.
Låt dem fortsätta hålla igång.

När du fått betalt. tala om för dem hur jävla korkat de bär sig åt.

Lägg bakom dig. Gå vidare.

De vill ge mig 2000 istället för 2500 så det är väl ingen väldigt big deal, men det är mer en principsak. Jag fakturerade 2300 så slipper jag kanske diskutionen, men då kan de ju glömma support...alternativt med en hög timpenning

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-12 13:35

Jag måste tyvärr be om mer hjälp i den här farsen som ballat ur för längesen...
Först godkände de 2300 kr, men några dagar senare ångrade de sig och vill träffa mig och förhandla. Jag har ju ingen lust att träffa dem plus "styrelsen" (vilka det nu är) bara för att bli utskälld som jag antar jag kommer bli.
Har bett dem göra en utförlig beskrivning av hur de förväntat sig att jag skulle "sköta mig" (de påstår att jag misskött mig), och sedan precisera på vilket sätt jag misskött mig.
Detta får jag inget svar på utan de vill disskutera det på mötet.

Det märkliga är ju att de har sagt att de är nöjda med hemsidan, men de är inte nöjda med vägen dit, så att säga.

Ska man gå med på 2000 kr eller vad de nu vill erbjuda mig, eller helt enkelt skita i dom och radera hemsidan så får de vända sig till någon annan?

Det låter som om de helt enkelt letar efter anledningar att betala mindre. Enligt vad du sagt så ser jag inga tecken på att du skulle ha misskött dig det minsta lilla, snarare tycker jag att de skall vara tacksamma över att få fler skisser.

Om du nu ska behöva sitta och försvara sig på ett möte med styrelsen så borde summan höjas istället; tid är pengar.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-12 14:08
Ursprungligen av staed:

Det låter som om de helt enkelt letar efter anledningar att betala mindre. Enligt vad du sagt så ser jag inga tecken på att du skulle ha misskött dig det minsta lilla, snarare tycker jag att de skall vara tacksamma över att få fler skisser.

Om du nu ska behöva sitta och försvara sig på ett möte med styrelsen så borde summan höjas istället; tid är pengar.

Jag tror att de inte har några pengar faktiskt.
Det jag tror de syftar på är att jag i början inte hade så många bilder i bakgrunden, men de ville ha in fler, vilket jag tyckte att de inte borde eftersom det kunde bli rörigt och grötigt och ta för mycket fokus från själva innehållet.
Detta hakade de upp sig på eftersom det var min personliga åsikt, och att det var deras tycke och smak som spelade roll.
Visst, jag förstår hur de tänker, men jag gör väl inte fel som ifrågasätter? De fick ju som de ville ha det...

Det är ju sjukt märkligt att de vill betala mindre på grund av att du hade åsikter; de fick ju sidan som de ville ha den till slut hur som helst.

Jag har _alltid_ synpunkter när jag skall koda en sida åt någon, och ingen har varit annat än tacksam över förslagen även om vi ändå inte gjort som jag föreslagit.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-12 14:21
Ursprungligen av staed:

Det är ju sjukt märkligt att de vill betala mindre på grund av att du hade åsikter; de fick ju sidan som de ville ha den till slut hur som helst.

Jag har _alltid_ synpunkter när jag skall koda en sida åt någon, och ingen har varit annat än tacksam över förslagen även om vi ändå inte gjort som jag föreslagit.

De tyckte det var oproffsigt av mig att ha åsikter förstår du!
Jag frågade om de hade hade reagerat på samma sätt om de gått till en riktig reklam/webbbyrå, och de hade tyckt att det vore oproffsigt av dem med isf...

Ursprungligen av ledin:

De tyckte det var oproffsigt av mig att ha åsikter...

Så löjligt. Självklart får du ha åsikter. Du ska ha åsikter, tycker jag.

De letar nog bara efter ett sätt att komma undan lite billigare.

Du har levererat enligt beställningen. Självklart ska du ha fullt betalt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-12 17:31

Du ska ha dina 2500 helt klart

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-12 17:59

Skönt att jag har rätt då
Men vad säger man till dom då? De verkar ju ha bestämt sig för att inte ge mig fullt betalt.
Vad säger man när de säger:

- Citat: "Det handlar inte om kunskap om att skapa hemsidor, det handlar om tycke och smak och då väger vår smak mest"

- Citat: "Du ändrade det vi ville ändra. och även många andra saker som vi inte bett om. Med förklaringen att du tyckte det var bättre så. Utan någon egentlig anledning"

- Citat: "Vi beställde en tjänst av dig. Du gjorde inte som vi (kunden) beställde."

Citat från "lanseringsdagen"
- "Fan va sweet hemsidan blev! :D"

Ursprungligen av ledin:

Skönt att jag har rätt då
Men vad säger man till dom då? De verkar ju ha bestämt sig för att inte ge mig fullt betalt.
Vad säger man när de säger:

- Citat: "Det handlar inte om kunskap om att skapa hemsidor, det handlar om tycke och smak och då väger vår smak mest"

- Citat: "Du ändrade det vi ville ändra. och även många andra saker som vi inte bett om. Med förklaringen att du tyckte det var bättre så. Utan någon egentlig anledning"

- Citat: "Vi beställde en tjänst av dig. Du gjorde inte som vi (kunden) beställde."

Citat från "lanseringsdagen"
- "Fan va sweet hemsidan blev! :D"

Skicka räkning på 2500:-

Betalar de INTE så skicka påminnelse etc.

be om handräckning med fogden. ( Här betalar 95% )

Blir det tingsrätten frågar de "Har xxx varit dä roch gjort jobbet?" "ja..."
" så bra, betala då".

Sett tre sådana ekeonomiska ärenden avgöras av Tingsrätten, man hinner knappt sätta sig ner....

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-13 10:14
Ursprungligen av Goflorp:

Skicka räkning på 2500:-

Betalar de INTE så skicka påminnelse etc.

be om handräckning med fogden. ( Här betalar 95% )

Blir det tingsrätten frågar de "Har xxx varit dä roch gjort jobbet?" "ja..."
" så bra, betala då".

Sett tre sådana ekeonomiska ärenden avgöras av Tingsrätten, man hinner knappt sätta sig ner....

Jag skickade ju en faktura på 2300 men den skiter de nog i. Det är ju ett "gammal kompis hjälper gamla kompisar och får en slant för det-jobb". Så det är ju inga kontrakt skrivna eller så (vilket jag lärt mig att jag ska göra i fortsättningen). Skulle ju vara en muntlig överenskommelse i så fall.
Poängen är att jag inte vet vad jag kan göra. "Får jag inte betalt så raderar jag sidan" ?
De kommer aldrig gå med på något annat än det pris de själva vill ge mig. Det är ingen idé att diskutera IRL med dom, för de skulle vinna en debatt om att jorden är platt mot mig, oavsett vilka bevis jag har

Så fort jag ser den här tråden så dras mina tankar till bloggen Clients From Hell

Helt fantastiskt vad människor hittar på för att slippa betala.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-13 10:31

Men dom har ju inte fått så positiv reklam här så andra kanske drar sig för att jobba med dom i framtiden. Förutsatt att det du säger är sanningen.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-13 10:59
Ursprungligen av MatsOlov:

Men dom har ju inte fått så positiv reklam här så andra kanske drar sig för att jobba med dom i framtiden. Förutsatt att det du säger är sanningen.

Jo självklart. Det finns ju alltid två sidor av myntet. Ingen i deras bekantskapskrets vill väl jobba med mig heller i framtiden.
Men jag berättar min version, sen är det upp till er hur mycket ni vill tro på

I princip tycker jag fortfarande att du ska ha fullt betalt.

Men det handlar ju inte om några förmögenheter, så det är kanske enklare att...

...sluta slösa energi på diskussioner kring ett par hundralappar
...ta de 2000 som du blivit erbjuden
...sedan släppa detta, gå vidare, och inte göra några uppdrag åt dem igen

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-13 15:11
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I princip tycker jag fortfarande att du ska ha fullt betalt.

Men det handlar ju inte om några förmögenheter, så det är kanske enklare att...

...sluta slösa energi på diskussioner kring ett par hundralappar
...ta de 2000 som du blivit erbjuden
...sedan släppa detta, gå vidare, och inte göra några uppdrag åt dem igen

Så sant, så sant. Men det känns ju ändå förjävligt att bli anklagad för att inte skött mig och tjata sig till ett lägre pris...
Därför vore det ju rätt kul att bara radera sidan och säga upp bekantskapen

Ursprungligen av ledin:

Så sant, så sant. Men det känns ju ändå förjävligt att bli anklagad för att inte skött mig och tjata sig till ett lägre pris...
Därför vore det ju rätt kul att bara radera sidan och säga upp bekantskapen

Är det folk du behöver på ngt sätt?
Har du råd med det?
Givetvis så gör var man som han vill, men om du har en "bättre hälft", snacka igenom det hela med honom/henne - det kan vara gött få antingen medhåll eller kritik.
partnern kanske tycker att en fot i röven är en kanonlösning....

Känns alltid bäst att sparka folk i röven om man har råd och nyputsade kängor.:)

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-13 15:44
Ursprungligen av Goflorp:

Är det folk du behöver på ngt sätt?
Har du råd med det?
Givetvis så gör var man som han vill, men om du har en "bättre hälft", snacka igenom det hela med honom/henne - det kan vara gött få antingen medhåll eller kritik.
partnern kanske tycker att en fot i röven är en kanonlösning....

Känns alltid bäst att sparka folk i röven om man har råd och nyputsade kängor.:)

Nae jag vill ju ha pengar till min kombinerade iMac/iPad/CS5-sparkassa
Min bättre hälft håller med mig om det mesta gällande designen och anser inte heller att jag gjort något fel. Hon går också en grafisk utbildning så hon vet vad hon pratar om
Nej men jag får ringa och säga att jag går med på 2000 kr men framtida support kan de se sig i stjärnorna efter.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-13 16:45

Se till att få betalt först, sen kan du ställa villkoren.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-13 18:24

Nu har jag pratat med båda två (den ena hänvisade till den andra) men var väldigt upptagna och ska ringa upp senare. De ska tydligen maila två A4 med listor på fel jag gjort, så det ska bli intressant.
Jag frågade om vi inte skulle bryta affären och radera hemsidan då, men då sa han "Varför ska du radera vår hemsida? Vi är ju nöjda med slutresultatet"

Har jag rätt att ta bort den eller kan de typ stämma mig för det?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-02-13 18:44

Men om dom nu säger att dom är nöjda med slutresultatet, varför inte bara betala då?

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-13 19:26
Ursprungligen av MatsOlov:

Men om dom nu säger att dom är nöjda med slutresultatet, varför inte bara betala då?

För att de inte är nöjda med vägen till slutresultatet..
Nu har jag varit i kontakt med en byrå som jag praktiserat hos och fått råd, så nu behöver jag förhoppningsvis inte besvära er mer.

Tack så mycket för att ni finns!

återkom gärna med hur det gick.
Vi, liksom du, lär oss hela tiden.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2010-02-13 22:22

Min sinnesfrid försvann tyvärr för fort. Fick svar att de gick med på att avsluta vårat samarbete, vilket jag tolkade som att hemsidan ska raderas. (Gav dem alternativen att antingen betala mig eller så raderar jag hemsidan direkt)
När jag skulle gå in och radera hemsidan så hade de ändrat ftp-lösenordet så jag inte kom in! Den här risken hade jag i och för sig tänk på, men eftersom jag hade ett admin-konto på Wordpressen (som jag antog att de inte kunde komma åt (hade skapat ett Editor-konto till dem)) så var jag inte så orolig. Men tror ni inte de hade kommit åt mitt admin-konto och bytt ut mitt lösenord?
Tack och lov för "Forgot youre password?" funktionen, så jag kom in igen och skrev in längst ned på hemsidan att jag gjort den. Kort därefter slängdes jag ut från administrationssidan igen. Men mitt namn står än så länge kvar...
Då kan jag i alla fall bevisa att jag gjort den. (Har naturligtvis all kod kvar lokalt på datorn också + .psd:er + mailkonversationer.)

Alltså har de snott hemsidan från mig.

Nu har du givetvis bytt ut alla lösenord så att enbart du har tillgång till sidan?

Jag tycker det här verkar vara riktiga klåpare du har att göra med.

Bevaka tråden