Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många har gul toning på sin iMac-skärm?

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Under åren har jag faktiskt varit misstänksam mot min nuvarande imac (okt 07). Den är inte gul men nog skiftar den i toning lite över skärmen. Det bevisar testen ammalpuma postade nyss.

Seg uppstart på iMac 21,5

Har precis införskaffat en imac 21,5". Fick över alla filer, program och inställningar från min gamla trojänare imacG5 via min Timemachine backup. Allt verkar ha fungerat väl och gick väldigt smidigt. Ett problem dock är den sega uppstarten. Tar ca 1,5 minuter innan det gråa äpplet visar sig. Är detta normalt på de nya maccarna eller har Timemachine kanske tagit med sig någon skit från gamlingen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-01 10:34
Ursprungligen av mattiashedström:

Har precis införskaffat en imac 21,5". Fick över alla filer, program och inställningar från min gamla trojänare imacG5 via min Timemachine backup. Allt verkar ha fungerat väl och gick väldigt smidigt. Ett problem dock är den sega uppstarten. Tar ca 1,5 minuter innan det gråa äpplet visar sig. Är detta normalt på de nya maccarna eller har Timemachine kanske tagit med sig någon skit från gamlingen?

Säkert så, men varför inte göra en fräsch installation på din nya trotjänare

Visst det är säkert lite jobb men skönt att ge både dig och datorn en bra start:)

Ursprungligen av mattiashedström:

Har precis införskaffat en imac 21,5". Fick över alla filer, program och inställningar från min gamla trojänare imacG5 via min Timemachine backup. Allt verkar ha fungerat väl och gick väldigt smidigt. Ett problem dock är den sega uppstarten. Tar ca 1,5 minuter innan det gråa äpplet visar sig. Är detta normalt på de nya maccarna eller har Timemachine kanske tagit med sig någon skit från gamlingen?

Hej!
Börja med att testa detta innan du formaterar;
Systeminställningar > Startskiva > Välj Mac OS X

Det brukar snabba upp rejält.

MVH andogrando

Ok så många har problem med sina imacs, men hur stor % snackar vi om. Jag går dagarna i ända o funderar om jag ska våga köpa en. Det passar så bra i tiden med en ny dator nu men fan om "alla krånglar". Antar att man bara hör av de som har problem, det är ett par stycken i den här tråden visst, men hur många är det egentligen? Någon som vill diskutera det med mig?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-06 20:28
Ursprungligen av wildcard:

Ok så många har problem med sina imacs, men hur stor % snackar vi om. Jag går dagarna i ända o funderar om jag ska våga köpa en. Det passar så bra i tiden med en ny dator nu men fan om "alla krånglar". Antar att man bara hör av de som har problem, det är ett par stycken i den här tråden visst, men hur många är det egentligen? Någon som vill diskutera det med mig?

Jag vet inte hur många % det rör sej om, men gör som det står överst på den här sidan; gå till en Appleåterförsäljare och handla, och be dem packa upp den i butiken, så du kan testa den först.
Farsan gjorde så när han köpte dammsugare (inte gick till Applebutiken, men packade upp den och testade i affären. Han hade några mil att åka ifall den inte skulle funka).

Så får det nog bli. Nästa vecka, berättar hur det går sen

Idag kom datorn. Från appelstore. Allt såg bra ut, sen klickade jag mig vidare till testet som finns i den här tråden. Jag kunde inte tro mina ögon!
Tittade och tittade och visst var den lite gul.. Bad om en andra åsikt och konstaterade att jag kanske såg vad jag ville se(inte ville se) Jag var så inkörd på att skärmarna är dåliga att jag såg gult. Jag vet inte men ljusskillnaderna är så gott som obefintliga, ibland när jag letar gult ser jag det men ja tro att jag behåller burken. Däremot har jag svårt att överföra prog & filer från min förra imac. Med ethernet kabel hittar datorerna inte varandra. Det är första rapport efter att min imac 27" i5 har kommit hem.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-04-19 19:36

Nu kan jag inte se bilden, men var nöjd med datorn om du måste anstränga dig för att eventuellt se problem..
På min i7:a som jag hade så kunde jag inte koppla bort det alls utan fanns där hela tiden. Hade man 2 webbsidor uppe bredvid varandra så var det skillnad så att det störde.
Skulle man redigera en bild så var det ännu värre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-19 20:25

Har gultoning på min 21.5" som jag köpte i fredags. Det är inte så mycket men nu när jag har webläsaren i maximerat läge så är de gråa tonerna på denna sida i olika nyanser på respektive sida. Det är lite störande må jag säga =(
Får se om jag orkar ringa applcare om det. Har ju läst historier om folk som fått en sämre skärm efter bytet så vet inte om jag vågar tyvärr.

De känns ju som att man ska kunna kräva en dator som är 100 när man betalat som man gjort. Behålla en dator för att man lyckas att inte tänka på felen känns fel. Jag måste nog sova på de

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-21 09:29
Ursprungligen av wildcard:

De känns ju som att man ska kunna kräva en dator som är 100 när man betalat som man gjort. Behålla en dator för att man lyckas att inte tänka på felen känns fel. Jag måste nog sova på de

Har du vaknat upp än

Ursprungligen av CUBEIS:

Har du vaknat upp än

TNT kommer och hämtar upp datorn om nån timme. Jag har fått se den på mitt skrivbord och känna lite på hur det vore att ha en men den höll inte måttet. Jag antar att de blir till o vänta igen..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 18:32

Jag är i köpartagen på en 27" iMac i7. Har Apple börjat få bukt med problemen, eller dyker det fortfarande upp datorer med den gula toningen?

Datorn kommer att användas till bild- och videoredigering, så en fullt frisk skärm är ett krav.

Ursprungligen av Solid:

Jag är i köpartagen på en 27" iMac i7. Har Apple börjat få bukt med problemen, eller dyker det fortfarande upp datorer med den gula toningen?

Datorn kommer att användas till bild- och videoredigering, så en fullt frisk skärm är ett krav.

Nu är ingen bra ide att köpa. iMacen närmar sig slutet av en cykel och en uppdatering lär komma av den snart. Bara hoppas de löser problemen då för hittills verkar de inte som de gjort de.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 21:51

Är medveten om att den börjar närma sig slutet på cykeln. Men det känns inte riktigt som om den kommer att uppdateras nu/snart ändå. De har ju äntligen börjat få ordning på leveranstiderna, eller har jag fel?

Vad är det som torde uppdateras, om det nu kommer nåt i sommar?

Ursprungligen av Solid:

Är medveten om att den börjar närma sig slutet på cykeln. Men det känns inte riktigt som om den kommer att uppdateras nu/snart ändå. De har ju äntligen börjat få ordning på leveranstiderna, eller har jag fel?

Vad är det som torde uppdateras, om det nu kommer nåt i sommar?

Du har rätt, de blir nog ingen större uppdatering när den väl kommer. Men som du kan se i inläggen ovan väntade jag länge på att beställa min bara för att skicka tillbaka den. Leveranstiden var nere på 5 arbetsdagar när jag beställde min men den kom efter bara 2-3. När jag väl packat upp den och gjorde en prog uppdatering behövde den uppdateringar som kommit under hösten vilket dessutom fick mig att fundera lite

Ursprungligen av Solid:

Är medveten om att den börjar närma sig slutet på cykeln. Men det känns inte riktigt som om den kommer att uppdateras nu/snart ändå. De har ju äntligen börjat få ordning på leveranstiderna, eller har jag fel?

Vad är det som torde uppdateras, om det nu kommer nåt i sommar?

Det skulle väl vara en bluray-brännare, annars tror jag inte att nästa uppdatering blir så stor. Det skedde en ganska stor uppdatering med de nya modellerna: större skärmar och quad-processorer. Jag tror att uppdateringen blir i höst, inte i sommar, med tanke på att produktionsproblemen var stora i början med dessa modeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 23:53

Ja, det verkar som om det kanske inte är läge att beställa ändå. Ska fundera på saken lite (till)...

Jag har ju min snart tre år gamla 17" MacBook Pro som fortfarande tuffar på rätt bra, så jag är inte i akut behov av en dator på det viset. Men en 27" iMac i7 skulle sitta som handen i handsken nu i sommar, till diverse projekt.

Jag ringde till en firma där jag bor som är Apple Certified blabla, dvs att de utför service åt apple. Det var pga att min iMac har börjat hänga sig ibland, så jag ville kolla om det var något de kunde kika på. Jag passade samtidigt på att fråga om den gula toningen på skärmen. Killen jag pratade med var tvungen fråga en annan person där, men sa sedan att det skulle bli bytt på garantin också när jag ändå lämnade in den. Låter ju bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-25 10:37

Jag kunde inte hålla mig längre och slog till på en 27" i7 igår... Behöver den till diverse kommande projekt. Bl.a. lite HD-redigering, vilket inte min 17" MBP inte klarar helt, så jag kände att jag inte kunde vänta längre.

Så om några veckor kommer det garanterat komma uppdaterade modeller med extra allt.

Ursprungligen av Solid:

Jag kunde inte hålla mig längre och slog till på en 27" i7 igår... Behöver den till diverse kommande projekt. Bl.a. lite HD-redigering, vilket inte min 17" MBP inte klarar helt, så jag kände att jag inte kunde vänta längre.

Rätt inställning. Man köper en dator för att man har behov av det, inte för att skryta inför andra. Hoppas du får ett lyckat exemplar. Man ska komma ihåg att de som läser denna tråd ofta är de drabbade medan de som fått felfria skärmar oftast inte hörs i debatten. Själv fick jag dock göra ett skärmbyte hos LAN Master i Stockholm pga gulflammig skärm, men efter det ser det riktigt bra ut. Kanske det är bättre väg att gå än datorbyten hos Apple.

Berätta hur den verkar när du får den. Jag är också i stort behov av en men inte vågat köpa igen efter att ha skickat tillbaka en i mars.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-26 10:47

Vi har rätt många iMac 27" här på jobbet, jag har suttit vid en del av dom och inte sett mer variationer i skärmen än vad det är på andra skärmar i samma prisklass.

Sen så är det ju så att ingen skärm är perfekt, till och med våra Eizo ColorEdge-skärmar har ju avvikelser i bildytan, väldigt minimala sådana, men de finns där.

Återkommer med en rapport!

Solid: Hur har de gått för dig?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-13 23:19

Tyvärr en liten gul toning på nederdelen på skärmen när man har svag ljusstyrka.

Precis som för mig då. Det blir en seg väntan på nästa uppdatering av imacen men att köpa innan dess verkar lönlöst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-14 15:23

Ska ringa Apple och se vad de säger.

Jag måste dessutom ha en dator (och skärm) av liknande rang, det enda alternativet då är en Mac Pro med extern 27-30" skärm och det blir lite för mycket pengar för min del...

Fick hem en iMac 27" i tisdags och även jag hade tyvärr en liten gul toning på skärmen. Väldigt svag men ska man redigera bilder är det störande. Jag valde dock att lämna in den på en serviceverkstad så får dom byta bara skärmen där istället för att byta hela maskinen. Nu får jag ju även möjlighet att kontrollera att den ny skärmen är bra direkt hos verkstaden innan jag tar hem den igen.

Nån som har testad denna lösning med bra resultat?
Hur lång tid tar det normal när man lämnat in en Mac tills man får tillbaka den?

Ursprungligen av kneckenbauer:

Nån som har testad denna lösning med bra resultat?
Hur lång tid tar det normal när man lämnat in en Mac tills man får tillbaka den?

Jag lämnade in min på LAN-master i Stockholm med gott resultat. Fick tillbaka den efter en vecka med bättre skärm än jag hade innan. Men om man är riktigt petig ser man en svag gultoning i högra nedre delen av skärmen. Jag har dock slutat hänga upp mig på detta och mår mycket bättre :D. Jag är mycket nöjd med min iMac i7 idag.

Hur gick det för dig?

Bevaka tråden