Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många har gul toning på sin iMac-skärm?

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-18 13:21

[Annars är risken att man i jakten på den perfekta skärmen ger sig in en bytarprocess som aldrig tar slut och blir tokig på köpet.[/QUOTE]

Klokt beslut.

Man måste sätta punkt nån gång och inte börja "leta" fel för lite marginal måste finnas vi är alla olika individer med olika ögon och förutsättningar.

Samtidigt brukar man väl inte köra skärmen med endast 20 % ljus inställning ?

Jag tycker att gul toning inte ska infinna sig när man kör skärmen i normal ljusinställning.

27 tummaren är rätt så ljusstark så man måste kunna ställa ner den säg 20-30 % i ljusstyrka till och ändå vara nöjd med skärmen att den är vit och klar och ej gul.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-23 18:31

Ingen som vill hjälpa?

Har ju skrivit i denna tråden därför att jag märkt att forumadministratörer älskar att trycka in allt i en enda stor tråd och blir förbannad om man startar en ny tråd som på minsta lilla sätt råkar likna en annan redan existerande tråd.

Problemet för forumläsaren är ju dock att det är totalt omöjligt att hitta något i en megatråd. O:-)

Xian, jag tror tyvärr att det beror på att ingen vet. Vissa som fick sin iMac direkt vid lanseringen fick perfekta burkar, och jag har även hört om folk som skickat tillbax den 5-6 ggr pga gultoningar och andra problem. Visst har det säkert blivit bättre nu, men jag gissar att det inte är uteslutet att man fortfarande kan få en "defekt" burk.

Det bästa man kan göra är att nog gå in till en lokal apple-återförsäljare och be att få testa maskinen innan man köper - då ser man ju snabbt om den har gultoning, döda pixlar, missljud eller liknande.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-25 15:50

Kermit: Kul att få svar!

Har du elelr någon anna koll på hur ofta Apple brukar uppdatera sina imacar och när det i så fall är dags för nya? I och med de många tillverkningsfelen vet jag inte om jag vågar köpa en nu. Core 2 Duo sjunger dessutom på sista versen så man kanske skall vänta tills de lägger in ix på alla imac för ett rimligt pris...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-28 19:49

Köpte och lämnade tillbaka en 21,5:a med gul ton på höger sida av skärmen, plus en död pixel. Köpte den på Mediamarkt, och skulle få en ny på garantin, men allt var slutsålt, så det fick bli ett återköp.

Tyckte det var lite dåligt att jag fick åka in för byte "så fort som möjligt" utan att de hade något i lager.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-02 13:05

Ah, trist för dig. Fortfarande dåliga skärmar på dem alltså...
Jag väntar fortfarande på att få igen pengarna för min i7:a. Har pratat med en dansk Pia som ska göra överföringen ett par gånger...
Hon verkar ha alltför mycket att göra och ursäktar sig att hon missat att göra det mm. Strul, tror jag måste ringa igen. Jag skickade ju tillbaka min defekta imac den 12:e januari....!
Jag skulle vilja ha köpa en i7:a igen, men vågar inte för dessa skärmproblem..

Apple erkänner officiellt problemen med gula skärmar:

DailyTech - Apple Finally Owns up to iMac Monitor Yellowing

Bortsett från problemen med de gula skärmarna så fattar jag inte varför någon vill betala 15.500 och uppåt för datorer med förra generationen grafikkort!?

ATI senaste grafikprocessorserie heter HD 5XXX, inte HD 4XXX, som används i iMac!

ATI HD 4XXX-serien släpptes Q1 2009...

Senast redigerat 2010-03-02 14:23

Haha, väldigt rolig bild Macce65!

Jag har ringt Apple idag och de byter ut min dator pronto. Det här blir ju dyrt för Apple i längden. Framförallt för deras varumärke. Skönt att de är så pass medvetna om det så det inte är några problem nu när man ringer och vill ha en ny dator.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-03-02 19:39

Apple har ju en gigantisk pengahög som de inte vet vad de skall göra med.

Ett tips. Satsa på bättre kvalitet samt utrusta hela mac-linjen med nästa generations cpu/grafikkort etc. och sänk samtidigt priset.

När man köper en mac idag betalar man ju trots allt ett högre pris för gårdagens teknik toppat med risken att produkten kommer med tillverkningsfel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-14 17:53
Ursprungligen av Xian:

Apple har ju en gigantisk pengahög som de inte vet vad de skall göra med.

Ett tips. Satsa på bättre kvalitet samt utrusta hela mac-linjen med nästa generations cpu/grafikkort etc. och sänk samtidigt priset.

När man köper en mac idag betalar man ju trots allt ett högre pris för gårdagens teknik toppat med risken att produkten kommer med tillverkningsfel.

Apple slår undan benen lite på sig själva. Dom kan inte ha senaste grafikkort linje i sina slimmade imacar. Som jag ser det har dom värme problem redan idag med gårdagens grafikkort. Både den inbyggda skärmen och övriga komponenter avger värme som måste avledas och dessutom "TYST" som Apple har skämt bort oss med. Inte alltid en lätt kombination.

Min iMac med standard geforce 9400 blir duktigt varm på övre baksidan av skärmen när jag flashat och filmat runt en stund.

Där i ligger problemet, dom måste avväga att släppa en slimmad kompakt skärmdator kontra - värmeproblem i slutändan även påverkan på livslängden på datorn.

Även om många är beredda att betala vad det kostar för tillval av senaste 5XXX serien av ATI är det inte alltid så busenkelt att slänga i häftigaste grafikkortet i naturens tecken måste en effektiv kylning ske av denna.

I bamse PC burkslådor sitter dels bamse kylfläktar på själva grafikkortet, kortet sitter separat på sin PCI plats samtidigt som lådans egna monster fläktar kyler allt som går att kyla i ett pc chassi.

Samtidigt lägger väl inte Apple för mycket dyrbart krut på utveckling och maximal prestanda för pengarna till slutkund. Det kostar ...

Först i ledet står väl feta marginaler som fyller på skattkistan hos Apple

Det är så tråkigt att det är så här! Jag är så redo att beställa en ny imac, men man vågar ju inte - hur länge bör man vänta, vilket rykte/uttalande krävs?

Det finns de som hävdar att den lite varmare nyansen (gulaktig) är det som borde ses som grundnyans. Istället är det den kallare nyansen som är det avviker. Jämför jag med min tidigare Apple Cinema Display så var den bra mer "gulare" än min nya iMac, men eftersom var uniformt så antog man att det var den korrekta gammainställningen. Så det är snarare skiftningarna som skapar irritation och missnöje, än gultoningen i sig.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-15 22:16

Fick igen mina pengar i fredags efter att ha skickat tillbaka min "gula/vita" 27" i7:a. Det tog en jäkla tid och mycket telefonväntan i olika omgångar innan de kom. De strulade lite och glömde bort att skicka ut pengarna så det tog extra lång tid. Jag skickade tillbaka imacen den 12:e Januari...! Vågar inte köpa nån ny än, väntar tills de fixat problemen. Tror inte jag orkar inte vara nån testpilot, men vill gärna köpa en ny med bra skärm. Eftersom det inte är bekräftat så är det väl bara o vänta..

och idag är problemen lösta. Ska man lägga till ngt från standard beställningen för att få en "specialbyggd" som inte är direkt från lagren, bra ide?

Ursprungligen av wildcard:

och idag är problemen lösta. Ska man lägga till ngt från standard beställningen för att få en "specialbyggd" som inte är direkt från lagren, bra ide?

Problemen är inte lösta. Är inne på min tredje iMac nu och den har samma problem. Börjar nästan tro att det inte finns några bra iMac-skärmar över huvud taget. Men flera forumanvändare har ju sagt att de har fått bra skärmar här. Min var ett specialbygge så det verkar inte heller spela någon roll och man tycker ju att vid tredje leveransen borde de vilja vara extra noga i att ge mig en fungerande skärm.

Ursprungligen av gammalpuma:

Problemen är inte lösta.

Drygt. Jag tänkte satsa på en i5a men det är väl lika bra att vänta lite då. Det här sänker ju verkligen apples anseende.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-29 18:17
Ursprungligen av wildcard:

Drygt. Jag tänkte satsa på en i5a men det är väl lika bra att vänta lite då. Det här sänker ju verkligen apples anseende.

Håller med, jag har som sagt fått igen mina pengar efter lång tid men vill inte beställa igen än. Förstår inte att nån kan tro att problemet är löst när det fortsätter att ramla in rapporter och bilder på skärmar med samma problem i bl.a apples egna forum.
Jag tror mest det är önsketänkande att det problemen inte är kvar.

När fan ska man våga beställa en då, dom lär ju inte officiellt uppdateras för än i höst kanske?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 17:58
Ursprungligen av wildcard:

När fan ska man våga beställa en då, dom lär ju inte officiellt uppdateras för än i höst kanske?

Avstå från att beställa en då. Eller..

Finns ju en enkel lösning.

Gå till en seriös återförsäljare. typ Macoteket eller Macforum eller Kullander i storstäderna och säg att ni vill köpa en iMac kontant på stört men efter alla problem som har varit med "gultoningar" så be om att få packa upp och testköra din påtänkta iMac på plats innan köp. Jag tror att dom skulle ställa upp på detta annars köper du ingen mac hos dom.

Elgiganten har "30 dars öppet köp" i alla lägen Handlar alltid hos dom. Där kan ni köpa och testa maskinen i lugn och ro i hemmiljö och hålla på tills ni får en maskin som håller kraven.

Nu måste väl de flesta återförsäljare ha de flesta modeller i lager.

Självklart kan man då inte special beställa sin ögonsten men det får man uppväga mot att få en "vit" godkänd iMac på lång sikt.

Min första utbytes iMac från AppleStore är helt vit, (kanonnöjd) så självklart finns det OK imacar där ute och hos Apple inget annat snack om annat. Så sluta att ge intrycket att läget är hopplöst att få en "OK" imac levererad.

Det finns lösningar om man bara vill se dom...

Jag tycker ändå att Apple har varit väldigt tillmötesgående (kompensationer mm) redan #innan# dom erkände sina problem med gultoningar hos imac skärmarna. Så all heder åt Apple i detta fall från mig.

Ursprungligen av CUBEIS:

Gå till en seriös återförsäljare.

tack för tipset. Att jag inte tänkt på det, vi har ju både en mac återförsäljare här i Kalmar (K store) och Mediamarkt. De ska ja göra!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 19:40
Ursprungligen av wildcard:

tack för tipset. Att jag inte tänkt på det, vi har ju både en mac återförsäljare här i Kalmar (K store) och Mediamarkt. De ska ja göra!

Good Luck berätta gärna hur det går.

Har du ingen ELGIGANTEN där kan du pröva hemma i 30 dagar och lämna tillbaks den om du inte är nöjd .

Mediamarkt brukar tyvärr inte vara så service vänliga .

Men slappna av detta går till hjärnan. Man blir helt förgulnad av allt detta.

Man får inte stirra sig blind. Man får gulpippi till slut.

Man ska gå in och vara glad och öppen vid köptillfället annars blir man aldrig nöjd tyvärr.

Sedan är livet som en påse "med och motgångar" det löser sig alltid bara man tar det lugnt och sakligt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-03-31 21:59
Ursprungligen av CUBEIS:

Elgiganten har "30 dars öppet köp" i alla lägen Handlar alltid hos dom. Där kan ni köpa och testa maskinen i lugn och ro i hemmiljö och hålla på tills ni får en maskin som håller kraven.

Lita inte på Elgiganten när det gäller öppet köp ! Inte enkel alltså !
Jag utnyttjade öppet köp och ångrat det !

Man får pengar tillbaka, men då kräver de en ersättning om det ska sättas tillbaka till din konto ! Inte gratis !
De kan erbjuda en gratis en kort istället som du kan användas att köpas någonting i deras butiken om du ångrar köpet ! Då handlar om flera tusen att beta av.
Som jag ser är att det är inte gratis att ångra ! Öppet köp KOSTAR hos Elgianten !

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-01 00:57
Ursprungligen av REP:

Lita inte på Elgiganten när det gäller öppet köp ! Inte enkel alltså !
Jag utnyttjade öppet köp och ångrat det !

Man får pengar tillbaka, men då kräver de en ersättning om det ska sättas tillbaka till din konto ! Inte gratis !
De kan erbjuda en gratis en kort istället som du kan användas att köpas någonting i deras butiken om du ångrar köpet ! Då handlar om flera tusen att beta av.
Som jag ser är att det är inte gratis att ångra ! Öppet köp KOSTAR hos Elgianten !

Har jag aldrig hört talas om ???? Ersättning för att sätt tillbaks pengarna på kortet det var nått nytt ?? Så kan dom inte göra i efterhand utan att informera om det i förväg i sina villkor eller dylikt.
Låter för dumt för att vara sant. Någon annan här på forumet som råkat ut för det ?

Har aldrig hänt mig och jag har lämnat tillbaks "lite grejer" under åren till Elgiganten och pengarna har alltid kommit in på kontot gratis bara man håller sig inom dom 30 dagarna ! Det är klockrent. Guld värt. Hatten av för Elgiganten.Kom inte och snacka om annat då pratar ni i nattmössan.

Bifogar härmed ett utdrag från Elgiganten hemsida om villkoren vid öppet köp:

Kundgarantier

Relaterat:
Garantivillkor

Vi erbjuder dig följande:

- Snabba leveranser

- Säkra betalningar

- Rikstäckande service

- Öppet köp 30 dagar

- 100% Trygghet på köpet

30 dagar öppet köp
Elgiganten lämnar öppet köp i hela 30 dagar. Har du använt produkten skall den återlämnas komplett och oskadd. Enda undantagen från öppet köp är produkter med abonnemang, mobiltelefoner och "på köpet" erbjudande.
På film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med kvittot.
Notera att vi för våra kunders trygghet endast returnerar pengar in på det konto/kreditkort som använts vid köpet.
30 dagar prisgaranti
Elgiganten lämnar 30 dagar prisgaranti från köpdatumet. Skulle du mot förmodan hitta en produkt billigare, betalar vi tillbaka mellanskillnaden. Förutsättningen är att produkten är av samma märke och har motsvarande specifikationer och kan köpas på lika villkor. Prisgarantin gäller mot lokala butikskonkurrenter och ej mot Internet.
Prisgarantin gäller ej vid köp på www.elgiganten.se
3 dagar tillgångsgaranti
Elgiganten lämnar 3 dagar tillgångsgaranti. Om varan skulle ta slut inom 3 dagar från annonsdatum, och vi inte kan få fram varan inom 10 dagar, garanterar vi dig en motsvarande eller bättre produkt till samma pris.
Enda undantaget från tillgångsgarantin är när det annonseras "så länge lagret räcker", på köpet eller annonserade varor är märkta med "begränsat antal".

Faktura
Välj faktura och betala inom 10 dagar, avgift 35kr. Fakturan skickas till din angivna epostadress. Efter utförd kreditupplysning skickas ordern till din folkbokföringsadress.

Internetbank
Betalning via din internetbank. Du kan välja mellan Nordea, Swedbank, SEB och Handelsbanken som alternativ.Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kontouppgifter.

Kreditkort
Betalning med VISA eller Mastercard utfärdade av svensk bank. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid. Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern och dras från kontot vid leveranstillfället. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2010-05-25 22:16

Kan berätta att jag precis fått min fjärde 27" i7 med kass skärm.
Ger upp och tar pengarna tillbaka. Tråkigt men sant.

Har haft 6st nu, alla med gultoning. Problemen är garanterat inte lösta, tyvärr.
Det är synd att Apple inte erbjuder någon annan produkt med likvärdig prestanda till samma pengar, en Mac Pro med ACD 24'' blir attans dyrt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-03-31 17:48
Ursprungligen av andogrando:

Har haft 6st nu, alla med gultoning. Problemen är garanterat inte lösta, tyvärr.
Det är synd att Apple inte erbjuder någon annan produkt med likvärdig prestanda till samma pengar, en Mac Pro med ACD 24'' blir attans dyrt.

Så kan man inte jobba. Då slår man verkligen undan benen på sig som företag och sina produkt segment.

Ursprungligen av andogrando:

Har haft 6st nu, alla med gultoning. Problemen är garanterat inte lösta, tyvärr.
Det är synd att Apple inte erbjuder någon annan produkt med likvärdig prestanda till samma pengar, en Mac Pro med ACD 24'' blir attans dyrt.

Har du fått dem att skicka 6 st till dig? Försöker de inte bara köpa tillbaka datorn?

Ursprungligen av gammalpuma:

Har du fått dem att skicka 6 st till dig? Försöker de inte bara köpa tillbaka datorn?

Jag delade upp det hela i två beställningar, de första 4 var C2D-modellen, de sista två var i5. Oavsett problemen, en eloge till de lite högre uppsatta på Apple, såsom Hannah Peterson och Maria Deffense på Executive Relations.
Blev galen på "vanliga" After Sales, de är trevliga, men det löste inte problemet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-03-31 18:27

Det är lätt att vara positiv när man har fått en fin "vit" maskin.
Men 6 st gultonade, ujuj, då blir man inte gla'...

Jag måste specialbeställa min eftersom jag behöver i7, 8gb RAM och en 7200 hdd. Ska snart få min fjärde iMac skickad till mig. Är på besök hos mina föräldrar nu som också har köpt en. Deras iMac har även den en liten gultoning, dock inte tillräckligt mycket för att det skulle vara någon idé för dem att byta ut den. De ser ingen skillnad och för inget grafiskt arbete på skärmen.

Men ändå, av fyra möjliga så har alla varit gultonade. Till er som har fått en perfekt skärm, ger den perfekt resultat med det här testet? 27", 21.5" iMac Owners, test your screen for yellow tint issue here - Mac Forums

Att inte krångla och genast skicka en ny dator är det minsta man kan göra när man väljer för billiga komponenter men sedan tar rejält betalt för det. Det skulle vara intressant att veta vad Apple tjänar på varje dator... och hur mycket det kostar dem att skicka nya hela tiden.

Bevaka tråden