Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur många har gul toning på sin iMac-skärm?

Tråden skapades och har fått 131 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-04 18:58
Ursprungligen av andy.c:

Resonerade på ungefär samma sätt men det var nog sista gången jag köpte en dator i butik. Blir från Apple Store i framtiden, verkar vara enklare om det blir problem med datorn.
Jag har kontaktat butiken där jag köpte min men inte fått något svar än. Men när jag pratade med Apple var det upp till butiken att avgöra om den ska repareras eller om jag får en ny dator. Lite störigt eftersom en reparation innebär att jag är utan dator ett tag. Något som är positivt var i alla fall att om man inte kan ta sig till butiken med datorn ordnar Apple upphämtning av datorn samt lämning av den nya/reparerade datorn.

Det låter ju bra. Dock kände inte Caroline på Apple Care - som jag pratade med - till detta. Hon har aldrig hört talas om detta problemet.

Det är bara någonting dom säger för att trösta eller för att dämpa och försöka mildra din frustration och effekten av ett tillverkningsfel..

Kan ju också vara så att hon var ny på sin post och verkligen aldrig hört talas om felet, men jag röstar på att hon spelade lite "allan" för dig allt i Apples goda ära.. Men det blir bara motsatt effekt när dom gör så..

Kan inte vara någon hemlighet för någon som jobbar hos Apple med dessa "gula toningar" dom har funnits i tidigare revisioner av iMac aluminiums.

Senast redigerat 2010-01-04 20:00
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-04 20:03
Ursprungligen av CUBEIS:

Det är bara någonting dom säger för att trösta eller för att dämpa och försöka mildra din frustration och effekten av ett tillverkningsfel..

Kan ju också vara så att hon var ny på sin post och verkligen aldrig hört talas om felet, men jag röstar på att hon spelade lite "allan" för dig allt i Apples goda ära.. Men det blir bara motsatt effekt när dom gör så..

Kan inte vara någon hemlighet för någon som jobbar hos Apple med dessa "gula toningar" dom har funnits i tidigare revisioner av iMac aluminiums.

Så är det kanske, men hon var väldigt trevlig och tillmötesgående. Fanns ingen anledning att bli upprörd även om jag inte fick som jag ville; en ny dator skickad. Har försökt ringa MacSupport men inte fått någon kontakt med dem. Mailade dem nu ikväll så vi får väl se när de återkommer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-04 16:19

Kolla skillnaden mellan vänster och höger sida, främst nere åt höger. Ännu tydligare i verkligenheten än att få det på foto.

Senast redigerat 2010-01-04 16:40
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-05 16:21

Lite intressant läsning för oss med problem. Uppmanar samtidigt er som inte redan har fyllt i uppgifter att göra det...

Apple iMac (Late 2009) Issues: View Data

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 21:59
Ursprungligen av andy.c:

Lite intressant läsning för oss med problem. Uppmanar samtidigt er som inte redan har fyllt i uppgifter att göra det...

Apple iMac (Late 2009) Issues: View Data

Har fyllt i uppgifterna. Många måndagsexemplar hoppas Apple får ordning på det här.´

Har en svag gul toning i nederdelen och mer till höger. Min dator producerades v.47. Funderar att kontakta Apple, men när man läser diskussionsforumet hos Apple verkar det som om felet fortfarande består hos de maskiner som levereras efter nyår. Frustrerande. Men jag tycker också att missfärgningen varierar över tiden, ibland är det mer ibland mindre. Om man flyttar ett gråfärgat fönster över skärmrutan så upptäcker man en viss flammighet. Verkar som det är svårt att få jämn belysning med LED-tekniken. Eller är det glaset som skapar flammigheten?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-06 22:10
Ursprungligen av Tommy Lyxell:

Har en svag gul toning i nederdelen och mer till höger. Min dator producerades v.47. Funderar att kontakta Apple, men när man läser diskussionsforumet hos Apple verkar det som om felet fortfarande består hos de maskiner som levereras efter nyår. Frustrerande. Men jag tycker också att missfärgningen varierar över tiden, ibland är det mer ibland mindre. Om man flyttar ett gråfärgat fönster över skärmrutan så upptäcker man en viss flammighet. Verkar som det är svårt att få jämn belysning med LED-tekniken. Eller är det glaset som skapar flammigheten?

Man kan intala sig alla möjliga förklaringar efter ett tag, men jag kan säga att min första utbytesdator efter en veckas användning är stabilt vit och skarp bild ej flammig eller nått. Så min Led belysning måste då vara jämn på mitt nya exemplar, kommer inte att förändras.

Min första iMac var gul på höger sida av skärmen. Inte bara på speciella hemsidor utan även på huvudbilden SKRIVBORDSBILDEN i 10.6 "SNÖLEOPARDEN" syntes tydligt. Den hade ett fel. Så ska det inte vara.

Inget som förändrades över tiden utan det fanns där hela tiden "guligheten" på skrivbordsbilden.

Min snökatt på den nya imacen är vit i kanterna som det ska vara.

Min gamla dator var tillverkad vecka 47 och den nya vecka 50.

Tror inte att man ska låsa upp sig på tillverkningsveckorna utan se till att få en dator som är vit och INTE har gul toning över skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-06 22:26

Det är flera personer på Macrumors som har fått datorer tillverkade vecka 53 som fortfarande har problem med gula ränder/fläckar. Känns sådär. Får se hur det blir med min iMac, jag väntar fortfarande på svar från Macsupport om de byter ut datorn eller tar in den för reparation. Hoppas på utbyte eftersom jag inte vill vara utan dator en längre period.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-08 15:21

De ville ha in min imac i7:a och jag skulle få en ny. Ska skicka den med DHL och sen när de fått den ska de skicka en ny imac och överföra min applecare till den. Det är inte utan att man redan nu är orolig att den nya ska lida av samma gula fenomen. Man undrar ju också vilken fördel det är att köpa i butik när man även sköter serviceärenden själv. Bra och trevlig kille på applecare! Synd att man måste hålla på att rensa datorn, klona disk/time machine och sen packa, vara utan dator, återställa osv..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 15:29
Ursprungligen av Ticko:

De ville ha in min imac i7:a och jag skulle få en ny. Ska skicka den med DHL och sen när de fått den ska de skicka en ny imac och överföra min applecare till den. Det är inte utan att man redan nu är orolig att den nya ska lida av samma gula fenomen. Man undrar ju också vilken fördel det är att köpa i butik när man även sköter serviceärenden själv. Bra och trevlig kille på applecare! Synd att man måste hålla på att rensa datorn, klona disk/time machine och sen packa, vara utan dator, återställa osv..

Hade du köpt direkt från Apple Store? Hur länge har du haft datorn?

Jag funderar faktiskt på att skita i att lämna in min på service och lära mig att leva med de gula tonerna tills det visar sig att Apple faktiskt har åtgärdat detta. Är inte så sugen på chansningslekar när det gäller något man använder dagligen. Med Apple Care måste man väl kunna avvakta och få detta åtgärdat om någon månad när det finns en ordentlig lösning på problemet?

Fick min iMac 27" levererad igår och visst är det en gultoning i nederkanten. Blä! Blir till att ringa Apple idag och be dem skicka en ny.

Jag fick min tredje iMac 27 i7 igår eftermiddag. Även denna har ljusgula inslag i skärmen, 3 flammor, 7-8 cm breda, från nederkant och upp mot halva bildhöjden. Tröstlöst!
Annars är datorn helt suverän, tyst och snabb. Tveksam hur jag ska göra nu, samtidigt som man är trött på alla upp- och nerpackningar, samtal med Apple Store och budpassningar som hämtar och lämnar, så är det ju surt tjänade pengar också som man betalar för en inte så billig dator. Andrahandsvärdet lär väl inte vara så bra heller på en defekt dator om man nån gång får för sig att sälja.
Jag förvånas över att man inte kollar alla nya datorer innan de skickas iväg, det borde inte vara så svårt med all den teknik som finns idag.

Lasse

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-09 10:59
Ursprungligen av Ticko:

De ville ha in min imac i7:a och jag skulle få en ny. Ska skicka den med DHL och sen när de fått den ska de skicka en ny imac och överföra min applecare till den. Det är inte utan att man redan nu är orolig att den nya ska lida av samma gula fenomen. Man undrar ju också vilken fördel det är att köpa i butik när man även sköter serviceärenden själv. Bra och trevlig kille på applecare! Synd att man måste hålla på att rensa datorn, klona disk/time machine och sen packa, vara utan dator, återställa osv..

Ytterligare en nackdel. När jag fick min iMac utbytt från AppleStore fick jag behålla min gamla iMac tills TNT kom med den nya. Det är service så att man inte blir utan dator för länge, när man just har köpt en ny dyr iMac.

Nästan så man känner att din butik skulle skaffa fram en lånedator under tiden du är utan, det skulle vara kundservice.

Samtidigt känner man att Apple har lite koll på vilken dator som går ut till dig igen. Man skulle hoppas på att den kollas upp på plats att den är OK innan den skickas till dig.

Det verkar som Apple har noll koll på vad som skickas var, eftersom det finns folk som fortfarande efter den 3 utbytesdatorn sitter med en dator lika gul som den första.

Nämner dock Inte detta för att göra dig orolig.

Jag hoppas det fixar sig för dig så din nya iMac är "grön"

hmmm kanske bäst att inte nämna några mer färger i dom här sammanhangen.

Vi hoppas att din nya iMac ska vara OK .

Senast redigerat 2010-01-09 14:43

Är det någon som fått en bra utbytesdator än? Läser man forum hos Apple eller Macrumors så verkar problemet bestå. Jag har svag toning som märks på gråa ytor, i mindre utstäckning i ljusare fönster. Känns som ett lotteri att byta, en del får sämre skärmar än de fått tidigare. Hur länge kan man vänta innan man ska höra av sig? Min levererades den 8 dec. Bifogar en bild på min skärm.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-08 21:40

Jag köpte via affär. Dock verkar det vara så att service sköts via apple.
Får jag en till gultintad imac så får de väl byta ut den också, det första jag kollar så fort jag tar upp den. Annars blir det till att häva köpet och vänta tills de kan leverera en dator som inte har dessa fel..
Extremt dåligt att Apple inte har högre kvalite och kontroll av dessa premiumdatorer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-08 23:39
Ursprungligen av Ticko:

Jag köpte via affär. Dock verkar det vara så att service sköts via apple.
Får jag en till gultintad imac så får de väl byta ut den också, det första jag kollar så fort jag tar upp den. Annars blir det till att häva köpet och vänta tills de kan leverera en dator som inte har dessa fel..
Extremt dåligt att Apple inte har högre kvalite och kontroll av dessa premiumdatorer!

Hur länge har du haft den? Jag köpte också i butik och blev hänvisad tillbaka dig, Apple Care ville inte göra något. Kanske beror på att det var över en månad efter att jag köpt datorn?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-09 00:23

Ja, jag ville först ha det till DOA mot butiken. Men det var oklart om det gick så applecare hann meddela mig först. Jag rapporterade problemet till butiken bara efter några dagar efter att jag fått den. Fick den 091230

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-09 00:35
Ursprungligen av Ticko:

Ja, jag ville först ha det till DOA mot butiken. Men det var oklart om det gick så applecare hann meddela mig först. Jag rapporterade problemet till butiken bara efter några dagar efter att jag fått den. Fick den 091230

Okej, det förklarar en del. Tror Apple har en gräns på runt 14 dagar för att byta ut datorn direkt, i alla fall om man köpt via Apple Store. Vi får hoppas att din ersättningsdator ser bättre ut!

jag fick min andra imac 27" förra veckan då den första hade fläktproblem, den förra hade en viss gul toning men den nya imacen har betydligt mer gultoning så jag ska maila applestore under helgen så får vi se. det kanske blir tredje gången gillt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-16 15:37

Jag har bestämt mig för att ligga lågt ett tag tills fler får datorer som saknar denna gula toning. med AppleCare måste ju detta klassas som ett fabrikationsfel under den tre års period som avtalet löper? Det borde med andra ord inte vara några problem att få datorn utbytt under våren när problemen är lösta, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-18 20:33

Jippi! Apple arbetar på problemet.

Jag har också en gultonad ny iMac. Jag ringde Apple Care idag om ett annat spörsmål men i slutet av samtalet nämnde jag den gultonade skärmen bara för att jag ville ha det dokumenterat som ett ärende. Den personen jag pratade med visste direkt vad det handlade om och hävdade att apple nu arbetar på hur man ska göra. Han påstod att de som vill byta ska vänta. De har satt utbytesdatorer på "hold" som han sa i väntan på besked från Apple. De har fått otroligt många klagomål.
Intressant tyckte jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 12:16
Ursprungligen av Dan:

Jag har också en gultonad ny iMac. Jag ringde Apple Care idag om ett annat spörsmål men i slutet av samtalet nämnde jag den gultonade skärmen bara för att jag ville ha det dokumenterat som ett ärende. Den personen jag pratade med visste direkt vad det handlade om och hävdade att apple nu arbetar på hur man ska göra. Han påstod att de som vill byta ska vänta. De har satt utbytesdatorer på "hold" som han sa i väntan på besked från Apple. De har fått otroligt många klagomål.
Intressant tyckte jag!

Låter ju förhoppningsfullt. Men jag fattar inte vad själva problemet är

Skulle det vara att LED belysningen fallerar på vissa ställen och inte lyser jämt över hela skärmen. Troligtvis så att hårdvaran inte håller måttet när problemet kvarstår och man skickar ut nya maskiner med samma fel om och om igen.

Helkasst om ni frågar mig och tusentals andra besvikna köpare hitills.

Men känner jag Apple rätt, vis av senaste årens val av kvalitet från Apples sida, är att dom har valt sämsta möjliga LED plattor visserligen kvalificerade att kallas IPS men jag ifrågasätter detta.

Deras policy är "STÖRSTA MÖJLIGA MARGINALER I ALLA LÄGEN" oavsett vad känner jag.

Inget fel med det resonemanget om man ska driva ett vinstrikt företag och ge aktieägarna avkastning, men man får för bövelen inte glömma sina trogna användare.

Nu säger jag inte att andra tillverkare inte tänker likadant men samtidigt tar dom inte lika bra betalt för sina produkter som Apple gör.

Känslan att man betalar lite extra för att få lite "kvalitet" från Apple stämmer inte längre tycker jag som det gjorde förr.

Just skärmen är så vital i en dator som iMAC så där kan man enligt mig inte göra någon avkall på kvaliteten men det har man tydigen gjort och det håller inte.

Förr eller senare åker Apple dit stort så det sjunger om det... kanske det är dax nu.. hoppas nästan det så dom får sig en tankeställare.

Samtidigt är det så "hippt" och ett sådant jä..vla sug efter Apples produkter i nuläget så många "blundar" för Apples blundrar och faller i förlåtelse och glömska för snabbt.

Så ska det inte vara.

Senast redigerat 2010-01-19 16:26

Såklart ska bristande kvalitet inte tolereras men för att sätta lite perspektiv på saker&ting; RIKTIGT bra skärmar ÄR R U S K I G T dyra (men väl värda pengarna om man sysslar med färgkritiskt arbete).
Har bl.a. en så'n här (Eizo) och den går inte att jämföra med våra andra skärmar (LaCie/Apple m.fl.) på samma dag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-19 16:43
Ursprungligen av Artrithr:

Såklart ska bristande kvalitet inte tolereras men för att sätta lite perspektiv på saker&ting; RIKTIGT bra skärmar ÄR R U S K I G T dyra (men väl värda pengarna om man sysslar med färgkritiskt arbete).
Har bl.a. en så'n här (Eizo) och den går inte att jämföra med våra andra skärmar (LaCie/Apple m.fl.) på samma dag!

Sant att EIZO har bra dyra färgriktiga och kalibreringsbara skärmar. Inget snack om det.

Men här sitter folk och betalar gladligen upp och över 20000 kr för en iMac 27 tum med synbara gula toningar i alla hörn och kanter då är det svårt att sätta detta i perspektiv till något annat.

Ska man då skratta eller gråta när man tvingas lämna ifrån sig sin nyinköpta dator och sitta utan i många fall, när utbytesdatorerna uppvisar samma symptom som den ursprungliga, och tänka kanske jag ändå ska behålla min gamla med mina fel för den nya som kommer kan vara dubbelt värre

NEJ. Då är inte första tanken att man får skylla sig själv lite för att man inte köpte proffsigare utrustning från början och köpte EIZO med tillhörande burk för att hårddra det hela.

Även om jag fattar att du inte menade så, utan jag ville bara än en gång poängtera allvaret i denna gula curry soppa från Apples sida.

Jag tycker ändå att iMac är relativt "ruskigt dyr" när man betalar 20 papp men det kanske är bara jag som tycker

Senast redigerat 2010-01-20 11:23
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-01-28 21:45

Jag skulle ju få min imac utbytt och fick skicka in den. För att göra en lång histora kort så ska jag få tillbaka mina pengar och kommer nog att handla direkt via applestore nästa gång för att få det enklare när det är nått fel på produkten.
Ny imac 27" nu? Näe, Apple har visat att de inte riktigt höll kvalitetsmåttet när jag nu äntligen la ut en bra bit över 20000:- på en imac 27" i7 och sen får en sån här resa med gul skärm och lägga en massa tid på support mm
Applecare supporten har dock räddat mig i sista stund så att jag mycket väl kan köpa en imac senare när skärmproblemen är väck.

Har nu en 27" och en 21,5". Hr haft turen att inte ha något som helst fel, varken flimmer eller gultoning på någon av datorerna.
Har aldrig haft otur med mina grejer, vare sig Mac eller mina SE telefoner som alla andra har haft problem med (förutom Satio'n som är en skit telefon tack vare Symbian).

Men det kan ju dyka upp problem med skärmarna snart.....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-02-15 12:02

Ny dator

Hej,

sitter och funderar på att köpa mig en iMac 21.5 och undrar om det är säkert att köpa nu (från apple.se) eller om man skall vänta ytterligare x antal veckor...

Har även övervägt att köpa en ny tv men även den dras med tillverkningsfel...

Fick hem min 27" igår, när jag satt i mörker (med trötta ögon ska tilläggas) med ljusstyrkan på bara ett par pluppar så ville jag påstå att jag såg gul toning. Imorse när jag satta på datorn och kollade i dagsljus med hög ljusstyrla så var skärmen vit.

Ni har som har gultonad skärm, när upplever ni att problemet är som värst?

Ursprungligen av bodybag:

Fick hem min 27" igår, när jag satt i mörker (med trötta ögon ska tilläggas) med ljusstyrkan på bara ett par pluppar så ville jag påstå att jag såg gul toning. Imorse när jag satta på datorn och kollade i dagsljus med hög ljusstyrla så var skärmen vit.

Ni har som har gultonad skärm, när upplever ni att problemet är som värst?

Ja, det syns mer när man minskar ljusstyrkan.

Lämnade in min imac 27" för en vecka sedan för att byta ut skärmen (utbytestiden hade gått ut) och hämtade ut den från LAN Master i Stockholm idag. Den nya skärmen är bättre än den gamla, men inte helt perfekt. En svag gul toning märks fortfarande till höger om man tittar med grå bakgrund och minskad ljusstyrka, men inte annars. Efter att kikat efter gultoningar i veckor blir man rätt duktig på att upptäcka det. Jag har också en iMac 20" med matt skärm. Inte heller den har en helt uniform färg men det är inget man har tänkt på. Ljusbrytningen i antireflexytan jämnar ut ojämnheterna. Det är annorlunda med en blank och större skärm. Men den gula toningen på utbytesskärmen är mindre och med jämnare utbredning än den gamla. Det är inte så störande och jag kommer att nöja mig med det. Annars är risken att man i jakten på den perfekta skärmen ger sig in en bytarprocess som aldrig tar slut och blir tokig på köpet.

Bevaka tråden