Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önska test av G5

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 15:58

Rendering / laddning av web-sidor. Där är tyvärr Windows lite vassare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-20 16:27

Jag skulle vilja veta hur snabbt det går att köra t ex 100 st SETI-units.
Kanske låter oproffsigt och är inte heller helt relevant i alla lägen. Däremot tuffar SETI hela tiden på mina burkar och Macen är märkbart slöare än Wintel-burkarna. Med andra ord kör jag SETI ojämförligt oftare än t ex Photoshop/iDVD etc.
Kanske är SETI-klienten inte optimerad vare sig för G4 eller G5 men jag vill faktiskt veta ändå.

  • Medlem
  • 2003-08-20 18:21

Självklart så måste ni även göra ett ljudtest med decibelmätare från en meters avstånd och gärna jämföra med senaste G4:an.;)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Rendering / laddning av web-sidor. Där är tyvärr Windows lite vassare.

- OT -
Använder du mest Explorer på macen då?
Jag upplever Safari lika "snabb" som IE6 på WinXP, på de flesta sajter jag brukar kolla.
Använder en PB G4/867 och en PC P4/2,4Ghz.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2003-08-21 00:43

Hörde att man inte kan ha det parallell ATA hårdisk i G5:an?
Kan man komma runt detta? kort?

Det finns plats för 2 SATA i PM G5. Man kan ju alltid sätta sina ATA i ett externt firewire-chassi. Jag har gjort det med en av mina 120 GBare och det fungerar finfint

Jag har dock två 80 GBare över...som jag inte vet vad jag skall göra med. Dom är ena snabba rackare...så är det ngn som är intresserad!? Show me the money

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sten_n
Hörde att man inte kan ha det parallell ATA hårdisk i G5:an?
Kan man komma runt detta? kort?

  • Oregistrerad
  • 2003-08-21 09:35

Vore lite kul att se hur G5an gillar 2 st Raptor faktiskt. Hyggligt små, men snabba som &%€#

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-21 09:38

Jag vill se en test med Photoshop 7(G5-optimerad). Jämför gärna med en G4 2x1.4 och en PC.

Yep - sugen på att softraida två "raptorer" - bara för att kolla hur snabbt det går

Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Vore lite kul att se hur G5an gillar 2 st Raptor faktiskt. Hyggligt små, men snabba som &%€#

Citat:

Skrevs ursprungligen av r-0X#Zapchud
Photoshop-prestandan kommer inte att imponera på G5 förran Adobe släpper sin performance update-patch, tyvärr...

OT:
Pathen finns på Versiontracker

/Bosse

  • Medlem
  • 2003-08-21 11:24

Ett test av den dubbelprocessiga G5 och Logic Platinum. Och hur den hanterar pluggar framförallt.
Tack.

  • Medlem
  • 2003-08-21 12:29

Enkelt test av snabbhet i photoshop, med bilfil på ex 50 MB rgb. Ev större fil om det går så snabbt at det är svårt att ta tid
1/ Öppna från hd.
2/ Rotera 90c medsols.
3/ Filter oskarp mask; 100-1.0-2

Tack på förhand!

Janne
janne@fjh.nu

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-08-21 13:36

LOGIC - tester i alla de slag.

Allt annat är sekundärt.

  • Medlem
  • 2003-08-21 16:00

Gör gärna ett test med "CINEBENCH 2003".

http://www.maxon.de/pub/benchmarks/cinebench_2003.sit

Det är inte optimerat för G5'an men det är inte Cinema 4D som det bygger på heller så det borde funka som en jämförelse med äldre PowerMacar (och PC för de som känner för det).

  • Medlem
  • 2003-08-21 16:03

Jag skulle också villja se ett SETI test. Det var faktiskt ett av de första programmen som Jobes visade på G4.

glöm inte bort RC5.

  • Medlem
  • 2003-08-21 21:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vilka test skulle du vilja genomföra på nya Power Macintosh G5? Kom med förslag på applikationer och miljöer - vi har ett paket på väg till testlabbet...

Jag skulle önska ett test av setiathome,utan graffiktjafs. Ett bra test på rå matteberäkningar, http://setiathome.ssl.berkeley.edu/

Är det möjligt att testa förväntat hålbarhet? Jag spekulerar särskild på den varman som utvecklas vid bruk, men också kvaliteten på dom enskilda komponenterna skulle det vara intressant att få bedömt.
En del av kylningsmekanismen är ju dom många huller i kabinettet, men hur mycket betyder det om datorn t.ex. ska stå i ett varmt rum med mycket tör luft?

Min röst: LightWave 3D

Fast det verkar som att någon redan har lämnat in ett resultat till Chris lightwave benchmark sida.. Men folk påstår att det är fejk.. Så det vore kul att se riktiga siffor..

Alternativa speltest.

Jag skulle vilja se fps resultat med Tiger Woods 2003. (tryck R för att sätta igång fpsmätning) Sedan skulle jag vilja veta vilka "recommended settings" man får med en G5:a. Samt hur fps påverkas av iChat audio under spel över GameRanger.

Får ni in dubbelproppen skulle jag också vilja se test av Nascar Racing 2003.

Slutligen, vilken ljudnivå får datorn när ni kör dessa spel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-25 13:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av X-man
Gör gärna ett test med "CINEBENCH 2003".

http://www.maxon.de/pub/benchmarks/cinebench_2003.sit

Det är inte optimerat för G5'an men det är inte Cinema 4D som det bygger på heller så det borde funka som en jämförelse med äldre PowerMacar (och PC för de som känner för det).

Det finns redan ett sådant test. Kolla på http://www.barefeats.com/g5sum02.html så får du se.

Också vill man ju veta LJUDNIVÅN. Mycket viktig parameter om man ska uppgradera sin ljudrigg. Gärna ljudnivån på alla tre då det kan kännas viktigare att få en modern (och förhoppningsvis tyst) burk mer än allra vassaste CPUn.

Kolla gärna hur det fungerar med att koppla den till en hembioanläggning. Tror det var i MacWorlds forum jag såg nåt av Ytterberg om att man kan skicka digital signal direkt in i en hembioanläggning. Vet inte riktigt vad det betyder (kan man skicka digital ljudsignal och få ut 5.1-ljud kanske?).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-26 20:13

man kan skicka digital signal direkt in i en hembioanläggning...

Detta görs genom genom den optiska UT porten. Här finns stöd för upp till 5.1 ljud. Dock måste programmet ha stöd för det för att fungera - tror bl.a. DVD Player:n i OSX Panther kommer ha det, samt VLC har det.

Ett citat från Apple:

"These optical audio ports allow the transfer of stereo audio or encoded 5.1 audio."

Mer info:
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86415

Aha, då fick jag lite mera klarhet i det, tack Erik!

Nu kommer första jämförande testerna mellan G4, G5 o AMD Opteron:

här

23:e September kommer Athlon64, då kanske G5 2X2 finns ute på marknaden

Sorry, jämförelse var visst mellan mellan G4, G5 o AMD AthlonXP - inte Opteron..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Kolla gärna hur det fungerar med att koppla den till en hembioanläggning. Tror det var i MacWorlds forum jag såg nåt av Ytterberg om att man kan skicka digital signal direkt in i en hembioanläggning. Vet inte riktigt vad det betyder (kan man skicka digital ljudsignal och få ut 5.1-ljud kanske?).

Kör bara ut din SPDIF- signal (coax eller optisk) från din Mac till en receiver med inbyggd Dolby Digital eller DTS-dekoder.

Ställ DVD-spelarprogramvara i din Mac på SPDIF ut i kontrollpanelen för ljud o detsamma i mixern i OS X - sen tar dekodern i receivern hand om avkodningen. Dolby Digital o DTS funkar perfekt.

Jag har kört det på en WinXP maskin med PowerDVD o WinDVD sen ett år o ljudet blir lika bra som från DVD-spelaren..

Fördelen med datorn som bild o ljudkälla är att man spelaDivX:)-filmer oxå (om man inte vill lägga 3500 på Kiss' spelare, förstås..)

Virtual PC (3.x)

Nu har ni fått massor av synpunkter och önskemål, så nu har jag några frågor.

Vad kommer ni att testa?
Har ni fått något att köra testerna på och i så fall vad?
Så själva höjdpunkten, när får vi se resultatet?

Bevaka tråden