Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önska test av G5

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-08-02 13:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Macce65
Jämför en G5 med en BOXX-maskin med Opteron processorer o WinXP64, läs info från Siggraph 2003:

[Siggraph2003

http://www.digitalvideoediting.com/cgi-bin/getframeletter.cgi?/2003/06_jun/features/cw_macg5_interview.htm

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-02 18:05

Önska sig en test, det gjorde jag för en tid sedan, tror jag skrev 5e önskningen på sid 1 i detta forum.
Återvänder från stugan och mitt inlägg har strukits, puts väck.borta.
Vem anser sig ha rätt att stryka mitt inlägg?. Var det inte pro Mac tillräckligt?
För kritiskt angående pris och prestanda jmf med PC? Kan det vara att en bärbar Acer för 8990:- totalt manglar en 34000:- Mac superduper dator med dubbla prosessorer i några filter tester i Photoshop?
Såg också att en annan medlem hotas att bli utesluten, vad skrev han??
En kompis till mig sa att Mac folk är smått religiösa , fanatiska och följer inte med vad som pågår i datorvärlden.
Jag är beredd att hålla med. Många myter om Macs förträfflighet har det senaste åren krossats. http://www.barefeats.com/
är ett bra ex på hur en Mac fantast testat
Mac mot Pc och resultaten är nedslående för oss Mac användare. Tro är en sak, men saklighet är en annan, så upp till bevis nu och testa om Macens enastående G5prestanda håller jmf med en Pc burk. .
Mikael Risedal
Fotograf
Lund

Senast redigerat 2003-08-03 01:48

så upp till bevis nu och testa om Macens enatående G5prestanda håller jmf med en Pc burk.

Kan hålla med om att det kan vara en intressant jämförelse. Pris/prestanda.

Fast man kan ju inte ta något ihopbyggde, man måste ju testa mot en annan märkesdator. Varför inte testa dual G5 mot en HP eller Dell burk med 3 Ghz P4a. En sån kostar väll en del också.

Försöker man få t.ex. Dell Dimension 8300 - Performance så lik PowerMac G5 dual 2GHz och tar Dellen med 3,2GHz så kostar Dellen 21.844 kr, medans macen kostar 34.295 kr

  • Medlem
  • 2003-08-02 22:22

Om ni skall göra ett sånt där mastodonttest som vi vill att ni skall göra. Varför inte passa på att göra en engelskspråkig version också? Det hade nog uppskattats och så får Björnström testa serverhårdvaran på riktigt...:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
För kritiskt angående pris och prestanda jmf med PC?
Jag är beredd att hålla med. Många myter om Macs förträfflighet Kan det vara att en bärbar Acer för 8990:- totalt manglar en 34000:- Mac superduper dator med dubbla prosessorer i några filter tester i Photoshop?
Såg också att en annan medlem hotas att bli utesluten, vad skrev han??
En kompis till mig sa att Mac folk är smått religiösa , fanatiska och följer inte med vad som pågår i datorvärlden.har det senaste åren krossats. http://www.barefeats.com/
är ett bra ex på hur en Mac fantast testat
Mac mot Pc och resultaten är nedslående för oss Mac användare.

Om du håller dig till trådens ämne så lär inte inlägget raderas. Jag såg inte vad du skrev senast, men antar att du precis som i detta inlägg var inne på "PC vs Mac" spåret eftersom ditt inlägg var ett av alla de som togs bort. Så...
Kom istället med förslag på applikationer och miljöer att testa på G5an.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-08-03 01:53

Till Peter M
Läs vad jag skrev. (nej det kan du inte, borttaget) Jag vill ha en PS -test + videorendering, G5 jmf med Pc.
Varför stryka detta?
Mikael Risedal

  • Medlem
  • 2003-08-03 02:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av miri
Till Peter M
Läs vad jag skrev. (nej det kan du inte, borttaget) Jag vill ha en PS -test + videorendering, G5 jmf med Pc.
Varför stryka detta?
Mikael Risedal

Att alla trådar förr eller senare slutar med att någon säger att en PC för en spottstyver spöar senaste Macen är tröttsamt i längden. Det var precis vad du skrev, och det har inget med ämnet att göra. Det du skriver nu har med ämnet att göra.

Off topic:
"Många myter om Macs förträfflighet Kan det vara att en bärbar Acer för 8990:- totalt manglar en 34000:- Mac superduper dator med dubbla prosessorer i några filter tester i Photoshop?"

On topic:
"Jag vill ha en PS -test + videorendering, G5 jmf med Pc."

OK?

Jag skulle önska en test av hur väl det fungerar att koppla G5:ans optiska audio ut till en "hembioförstärkare" med optisk audio in. Levererar G5:an "soround sound"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-03 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av shompa
2 tester som skulle vara intressanta:

1) Ljudnivån. Eländet måste vara tyst! Annars måste man ju sätta in grejen i en ljudhuva o det är lite meningslöst när man köper konstverk som Apple..

2) Virtual PC. Hur snabbt är det nu? Kan jag ÄNTLIGEN dumpa min PC? Vissa program finns ju bara på pc (som tex en vettig NNTP tankare)

/Tjohopp

Ljudnivån skall tydligen ligga på 35 decibel.

Kompilera xfree86 från grunden ^^

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-04 09:20

Jag skulle önska en test av hur väl det fungerar att koppla G5:ans optiska audio ut till en "hembioförstärkare" med optisk audio in. Levererar G5:an "soround sound"?

G5:an levererar 5.1 surroundsound ut genom the optiska porten. Dock vet *ingen* ännu hur det kommer hanteras. Frågan är om ljudkortet kan fixa 2 kanligt till 4.1 kanligt ljud (dublicera kanalerna bara) eller om den fixar det på mjukvaruväg?

Jag vet att DVD-spelaren i MacOSX Panther kommer ha fullt 5.1 stöd i vart fall.

Vore intressanat att se hur detta fungerar i varje fall.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
G5:an levererar 5.1 surroundsound ut genom the optiska porten. Dock vet *ingen* ännu hur det kommer hanteras. Frågan är om ljudkortet kan fixa 2 kanligt till 4.1 kanligt ljud (dublicera kanalerna bara) eller om den fixar det på mjukvaruväg?

Jag vet att DVD-spelaren i MacOSX Panther kommer ha fullt 5.1 stöd i vart fall.

Vore intressanat att se hur detta fungerar i varje fall.

Mycket intressant! Vidare vore det kul om det kunde testas hur den optiska audio in fungerar. Jag har en far som vill lägga över valda delar av sin LP-samling till CD och har, med vanlig audio in, vissa problem med sk. ground loops. (Jag vet att det finns andra knep och hårdvara för att lösa detta men alla argument för en G5:a är bra... )

Om det kommer att testas spel (vilket jag förmodar det kommer att göras), testa då gärna i både "flest möjliga frames/sec"-inställning och med ""mest möjliga grafik, FSAA, högsta upplösning, etc"-inställning. Det är alltid intressant att få en upppfattning om det "dynamiska området" vad gäller spelprestanda .

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Jag skulle önska en test av hur väl det fungerar att koppla G5:ans optiska audio ut till en "hembioförstärkare" med optisk audio in. Levererar G5:an "soround sound"?

G5:an levererar 5.1 surroundsound ut genom the optiska porten. Dock vet *ingen* ännu hur det kommer hanteras. Frågan är om ljudkortet kan fixa 2 kanligt till 4.1 kanligt ljud (dublicera kanalerna bara) eller om den fixar det på mjukvaruväg?

Jag vet att DVD-spelaren i MacOSX Panther kommer ha fullt 5.1 stöd i vart fall.

Vore intressanat att se hur detta fungerar i varje fall.

Protokollet för den optiska audio int/ut ät SPDIF. Så länge mottagande enheten (förstärkaren) stöder optisk in, så kan surrond i alla format skickas över den optiska linan.

Det intressanta med optiska SPDIF IN och UT är att det fysiska formatet mig veterligen är identiskt med optiskt ADAT (aka "lightpipe"). Alltså skulle det bara vara en frågan om införande av ADAT-protokollet för att ge stöd för denna teknik. Detta är oerhört intressant för ljudfolk eftersom det gör att man med ett optiskt ADAT-interface kan få 8 diskreta ljudkanaler rätt in i datorn. Den optiska ingången borgar för superb kvalisort och pengarna man spenderar kan gå till att få högkvalitativa micPreampar och A/D-omvandlare. Neat Apple!!

Men än så länge funkar bara stereo eller interleave surround...

/Jont Olof

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-08-06 03:06

När kommer "Paketet" ? :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-08-06 12:17

iLife-paketet. Delar av det är ju måttligt hastiga på en G4. :rolleyes:

Videoredigering, t ex rendering och komprimering i Avid Xpress DV
(använder själv helst FCP men självklart vill jag se ett jämförande test med plattforms oberoende programvara i den snabbaste pc ni kan hitta, då är det ju mer relevant för alla som redigerar i Premiere, Media 100 och allt vad det heter). När kommer testet?:p

Jag skulle vilja veta hur svårt det är att få in en vanlig IDE-hårddisk i G5an. Det är något att testa. Är adapter till SATA-porten det bästa sättet, eller går det att trycka in en HD på samma kanal som DVD'n?

Ja - när kommer testet!?

Baron - jag blir rädd av din avatar!

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 18:17

Jag undrar lite över grafikkorten i G5an. Redan vid presentationen av G5an sa min lillebror (som är mer insatt än vad jag är vad gäller grafikkort) att de absolut inte är de senaste, och att de inte är särskilt imponerande jämfört med de nya modellerna av ATI och GeForce.. Någon som vet mer om detta? Varför använde inte apple de allra bästa grafikkorten?

Kostnadsfråga, som med allt annat. Även en fråga om tillgång skulle jag tro, eftersom Radeon 9800 Pro lanserades efter Power Mac G5 (macversionen av kortet).

  • Oregistrerad
  • 2003-08-18 18:31

Kostnadsfråga och tillgång, javisst. Mer en fråga om tillgång får man hoppas. Men man vill ju ha det bästa när all annan spec håller högsta klass.

På Apple Store har du möjligheten att enkelt byta ut Radeon 9600 mot det snabbare 9800 Pro när du konfigurerar din Power Mac. I det här fallet kostar det dock $300 extra.

Nämde jag FPS-test på Diablo 2?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-08-18 22:15

GeForce FX-kortet i G5:orna är totalt kasst.

Radeon 9600 kortet är ett godkänt midrangekort. Tråkigt med 64MB VRAM dock, speciellt om du tänkt köra flera skärmar och i nyare 3D-spel.

Radeon 9800 kortet är ett top-of-the-line konsument kort som dock på Mac bara har 128MB RAM istället för 256MB som de flesta kort på PC har (av Radeon 9800 modell). Jag ska garanterat skaffa ett Radeon 9800 när jag köper en G5:a.

Ja, Radeon 9800 är det senaste som kommit från ATi till PC också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
GeForce FX-kortet i G5:orna är totalt kasst.

Radeon 9600 kortet är ett godkänt midrangekort.

När jag först såg specen till G5an blev jag impad över att även minsta modellen hade bra grafikkort. Dagen efter köpte jag en pc-tidning i vilken de testade GF FX 5200 och gud vad besviken jag blev. Det är riktigt budgetkort som ersätter GF4 MX..... Kostar under tusenlappen nytt till pc och presterar sämre än Radeon 9000 i många tester. Med tanke på att ett Radeon 9600 bara kostar 416kr extra på applestore tycker man ju apple kunnat pula in det som low-end.

Men men, apple är ju inte direkt kända för att skicka med bra grafikkort. Jag säger bara Rage 128 i 3 år eller nåt...

Ett Mathematica-test vore riktigt fint, även om enda chansen att jag kommer att ha råd med en ny dator är med hjälp av en okänd släktings testamenterade arv eller en stor lotterivinst!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fleno
Vad gäller tester av ljudapplikationer (Logic & Cubase t.ex) så kommer jag att pina den stackars G5:an från första stund den anländer till min lilla studio!

Tester av nån softsampler (Halion,Kontakt, Machfive) som klarar att streama större samples från disk(Gigasampler-format) inne i Cubase eller Logic vore spännande att få testat!
Hur många Halion-röster klarar test g5:an? Släng gärna på ett gång audiokanaler och en DV-film i Cubase/Logic samtidigt också..

  • Medlem
  • Piteå
  • 2003-08-19 19:37

skulle vilja se hur många fps ni kan klämmaur den i q3!

Först med allt på max sen med min twekade cfg (alla tester i osp då)

  • Oregistrerad
  • 2003-08-19 22:19

Det dröjer väl kan jag tro, men kommentera gärna om det skiljer i ljudnivå mellan minstingen och dual 2an, borde bli mindre varmt i 1.6an dvs lägre varvtal på fläktarna.

Sen en subjektiv på ljudet de ger ifrån sig, det är viktiga grejer.

Bevaka tråden