Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önska test av G5

Tråden skapades och har fått 132 svar. Det senaste inlägget skrevs .

2 tester som skulle vara intressanta:

1) Ljudnivån. Eländet måste vara tyst! Annars måste man ju sätta in grejen i en ljudhuva o det är lite meningslöst när man köper konstverk som Apple..

2) Virtual PC. Hur snabbt är det nu? Kan jag ÄNTLIGEN dumpa min PC? Vissa program finns ju bara på pc (som tex en vettig NNTP tankare)

/Tjohopp

  • Medlem
  • 2003-07-27 11:59

Test med VPC, kanske? Kolla vilken PC en G5:a motsvarar... på Windows-program.

I VPC är Mhz, snabb systembuss och cache dominerande faktorer för hastighet, så det borde mäta rätt bra hur kraftfull datorn är.

Jaha... självklart skriver någon annan samma sak.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vilka test skulle du vilja genomföra på nya Power Macintosh G5? Kom med förslag på applikationer och miljöer - vi har ett paket på väg till testlabbet...

Spännande, när tror ni att ni kommer att publicera testen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Hmm

Man borde G5 mot en Pc ( självbygge ) i samma prisklass.

T.ex. G5 dual kostar ca 31495 Kr så ska man testa en Pc i samma prisklass där man själv bygger ihop den för ca 31495 Kr.

Det skulle bli en intressant utgångspunkt för ett redigt test.

Jag tycker dock att det finns en hel del mer att väga in i priset/värdet på ett köp av en Apple G5'a och ett hop-plock av pc-delar.
Räkna åtminstånde av kostnaden för att köpa till programvara till pc-systemet för att matcha det inkluderade programpaketet till macen.
Och om möjligt använda liknande HD's, minnestyp/mängd och grafikkort.

BTW, jag skulle gärna vara med å testa om ni behöver hjälp

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2003-07-27 13:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Test med VPC, kanske? Kolla vilken PC en G5:a motsvarar... på Windows-program.

Inte kanske utan absolut, tycker jag

Med risk för att någon har tagit upp det redan:

LJUDNIVÅ, alltså det oväsen själva maskinen (förhoppningsvis inte) ger ifrån sig vid normal användning. För mig är det väldigt viktigt att den är så tyst som möjligt.

Nu är jag ingen expert på ljud men jag har förstått att den UPPLEVDA skillnaden mellan exempelvis 35 och 40 dB är långt större än vad siffrorna antyder. Dessutom kan det ju vara skillnad på ljud och ljud. Därför vore det bra att dels göra tekniska mätningar (alltså i siffror) på ett visst avstånd etc. Men också att göra en mer ingående personlig bedömning av hur ljudet upplevs.

Jämförelser med så stor del av övriga produktlinjen som möjligt. Gärna nån vanlig PC också kanske, om möjligt.

Stora dokument med mycket bilder i InDesign (på en G4 2*1GHz) är på gränsen till för trögt. Det har att göra med att länklistan checkas av i realtid så att säga.

Det vore intressant att få en jämförelse på hur en G5 manglar igenom detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-27 15:46

Att se hur snabb G5:an är per CPU är högst intressant också måste jag säga. Många saker kommer fortsätta fungera dåligt för MP eller helt enkelt inte vara optimerade för det. Vissa saker fungerar klockrent, ja, och där kommer G5:an troligen rocka ordentligt. Men SP-konfigurationerna är minst lika intressanta att se hur de presterar.

Jag skulle vilja se test av g5:or mot PC (Intel & AMD) med användande av SPSS, ett vanligt statistikprogram i den miljö jag arbetar i (forskning - högskola).

Samma dataset och ett antal olika körningar.

Photoshop, After Effects och några databasapplikationer (ex Filemaker och MySQL) kunde också vara intressanta som jämförelse. Liksom några tyngre 3D program (Maya eller dylikt).

Jag tycker det vore intressant med en jämförelse där DELL eller HP maskiner ingick + helst en top-of-the-line arbetsstation att jämföra med dualG5 med ATI9800-kortet. Jag antar att det är svårt att få tag på en BOXX med dual Opteron, men för 3D och After Effects vore det ett lämpligt jämförelseobjekt, enligt min mening.

För övrigt så tycker jag diskussionen spårat ut. Alltför mycket om mac kontra självbygge, istället för förslag till test. Jag har aldrig köpt mac för att bygga dator, även om jag lagt till nya komponenter i flera av dem. En mac är inget för mopedtrimmare, den är för användare som kan trampa själv.

  • Medlem
  • 2003-07-27 16:00

Hur segt det känns (eller inte förhoppningsvis) i stora Illustrator och acrobat dokument. Ja också allt det andra som folk redan nämnt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-27 16:04

Det vore klart intressant att se hur alla olika G5:or presterar mot en rad nya PC burkar.

Ja, tack! Gärna test på InDesign med länkade högupplösta bilder på cirka 300 MB vore kul. Spartider och hur smidigt det är att skrolla och arbeta i dokumentet - 1.42 dual vs 2 ghz dual G5 tack

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Stora dokument med mycket bilder i InDesign (på en G4 2*1GHz) är på gränsen till för trögt. Det har att göra med att länklistan checkas av i realtid så att säga.

Det vore intressant att få en jämförelse på hur en G5 manglar igenom detta.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Ja, tack! Gärna test på InDesign med länkade högupplösta bilder på cirka 300 MB vore kul. Spartider och hur smidigt det är att skrolla och arbeta i dokumentet - 1.42 dual vs 2 ghz dual G5 tack

Jag kanske skulle ha skrivit "långa dokument med många bilder".

Mitt dokument är en prislista på 100 sidor och 1000 bilder. Varje gång man växlar över till InDesign så ska den rulla igenom länklistan innan den tar emot kommandon. Jag fick bryta ner mitt dokument i tre kapitel för att få detta att fungera smidigt.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 08:10

Bara en reflektion.

Om folk önskar en PC mot Mac test så är det i linje med tråden. Men alla dessa ifrågasättanden kan väl hamna i en egen tråd, eftersom dessa "ifrågasättanden" och "oförståelser" gärna mynnar ut i sidodiskussioner. Vi har redan haft en.

Och i o m detta inlägg så har jag själv på sätt och vis bidragit till ett sidospår.

Jag önskar PC mot Mac test, FCP test, Renderings tester C4D & andra. I de fall det går, t ex C4D så skulle en test mellan en PC, G4 och G5 vara intressant.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-28 09:52

ah, skit i mac-pc jämförelsen!!
det finns nog inget test som gör alla nöjda...
alla verkar ha sina ståndpunkter klara...
jag skulle vilja se två avdelningar i testet:
1. olika proffsprogram mot varandra, typ: Logic-Qubase, o motsvarande på "bildsidan". då får man reda på vilket/vilka program som funkar bäst i G5an.
2. skillnader på alla vanliga "i-program" i G5 o G4.
well, då får proffsen sitt o alla vanliga goa hemmapulare sitt.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-28 10:15

Bara en tanke inför framtida test av hårdvara. Kan inte testlabbet sätta upp en referensmaskin som man hela tiden har med som jämförelse.

Antingen en för varje processorgeneration (förslagsvis den första maskinen som kom) så att det finns en referens för G3 en för G4 och en nu för G5.

Alternativt en enda referensmaskin. Exempelvis en G4 1 GHz (dual?) som man alltid har med i testerna.

Bara för att sätta lite perspektiv på det hela. Sen om man mäter tid att starta program och tid för beräkningar osv, så kan man utan vidare testa olika processortyper med varandra. Även PC-Mac.

Men jag håller med tidigare inlägg. Testet borde innefatta både proffs- och konsumentprogram.

Jag tog bort en hel del inlägg då alltför många inte verkar ha förstått att tråden INTE handlar om PC vs Mac - utan vad vi ska testa på vår Power Mac G5.

Hunter78: Fler inlägg som handlar om samma gamla uttjatade ämne resulterar bara i att du blir avstängd från forumet.

Ser gärna test av Virtual PC och win2000 samt winxp.

Öppning av enorma photoshop filer. Och ner sparandes av dem i gif eller jpg.

Pro Tools. Är sugen på att skaffa nya burkar, hur snabbt blir det med dual G5 och Pro Tools 6.1?

Uppstartstid av olika program är alltid intressant. Jämför gärna med en dual G4a 1,4Ghz, och en p4 3Ghz. Om nu programmet finns till både win och mac.

Sen undrar jag kan prestandan på testerna förbättras eller försämras om de görs om med Mac OS X 10.3 istället för 10.2.7?

Jag kan meddela något redan nu:

Visst kommer vi testa G5an mot olika PC-datorer, detta för att få en tydligare bild om hur pass snabb nya macen är. Naturligtvis ligger det i mångas intresse att se såna resultat.

Jag skulle vilja se en jämförelse mellan G5 och diverse olika G4 modeller när det gäller Java. Kör olika Java benchmarks så att man får en aning om hur mycket snabbare G5 är!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-29 12:55

Egentligen personligen intresserad av endast en sak:

Prestanda under Logic 6!

Ja, jag är förväntansfull... =P

Hade jag nämnt Diablo 2?

Tre saker som jag tycker är viktiga:

1. G5 mot pc såklart! Eftersom man inte kan jämföra pc och mac så ska det göras.
2. G5 mot G4 (evt även G3) Vad har blivit bättre och hur mycket?
3. G5 med virtual Pc. Är det dags att bygga om PC-n till bojsänke definitivt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av sbf
Egentligen personligen intresserad av endast en sak:

Prestanda under Logic 6!

Ja, jag är förväntansfull... =P

I'll keep you posted.....jag får G5:an vilken dag som helst! (optimist som jag är)

Hmmm...jag skulle vilja se ett test i tex photoshop där man först använder en ikke 64-bitars version och sedan gämförde testen med en 64-bitars version av programmet så man kunde se hur mycket extra fart det blir med sådan optimering.

Ett test med tex videokomprimering hade också varit roligt. Komprimering i tex Divx, 3ivx, mpg och mpg2. Både med proffesionella program och med program för oss "vanliga" användare=)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-31 17:34

Som sagt så bistår jag gärna med material för ett stort komprimeringstest. Kan komma över med en firewiredisk med ett X GB DV material som vi kan komprimera med en massa presets vi kör på jobbet.

En Dual 1Ghz fixa en komprimering på c:a 9 X filmens längd - dvs 1 min tar 9 minuter. Vore klart intressant att se vad G5:an fixar här (borde MINST halvera tiden).

Citat:

Skrevs ursprungligen av amigoz
Hmmm...jag skulle vilja se ett test i tex photoshop där man först använder en ikke 64-bitars version och sedan gämförde testen med en 64-bitars version av programmet så man kunde se hur mycket extra fart det blir med sådan optimering.

Det skriver jag under på. 32- vs 64-bit kod på samma G5 är mycket intressant.

Och flyter iCals gränssnitt äntligen på?

Komprimering och uppackning av gigantiska filer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-31 21:37

"flyter iCals gränssnitt äntligen"

Vore ju onekligen kul, men jag tror felet ligger i mer grafikhanteringen i OSX snarare än att man behöver en absurt snabb dator på 2x2 Ghz

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
"flyter iCals gränssnitt äntligen"

Vore ju onekligen kul, men jag tror felet ligger i mer grafikhanteringen i OSX snarare än att man behöver en absurt snabb dator på 2x2 Ghz

Och hur är det med att ändra storlek på fönster? Eller det kanske går snabbt "redan" på en 2x1,4 GHz G4, vad vet jag...

Jämför en G5 med en BOXX-maskin med Opteron processorer o WinXP64, läs info från Siggraph 2003:

[Siggraph2003

Bevaka tråden