Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.7 släppt!

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-16 11:57

Problem efter uppdatering till 10.5.7

Hej!

(tänkte påpeka att detta syftar på uppgradering till 10.5.7. / 10.5.6 fungerade felfritt!)

I går fick jag upp en liten notis om tillgänglig programuppdatering till datorn. Eftersom jag aldrig haft några problem med en uppdatering från apple förut så fortsatte jag ju i vanlig takt med att godkänn och installera.

Efter en omstart av datorn så upptäckter jag dock att något inte står rätt till...
Min bildskärm ser sjuk ut!
Jag har en Mac mini med dvi->hdmi kabel till min 32" platt tv. Detta har fungerat felfritt sen jag köpte datorn i höstas.
Nu däremot så ser det ut som någon haft en olycka med kontrast inställningarna. Skärpan känns som den är ställd på högsta så att läsa all form av text blir en pina.
Upplösningen ser hemsk ut. bakgrundsbilden ser plötsligt pixlig och förvrängd ut.

Men det största problemet av allt, är att bildskärmen inte längre anpassar sig efter tvn!!
Alltså, min menyrad i toppen av skärmen syns inte, eftersom att den ligger "dold" utanför skärmkanten!
Det är som att mitt skrivbord är större än bildskärmen och jag kan inte hitta något sätt att korrigera det. Jag har vart inne i alla inställningar i systeminställningar.
Det kvittar vilken upplösning jag väljer så är problemet detsamma.
Om jag går in under alternativ och klickar ur maximal bildyta.
Då blir skrivbordet MINDRE än bildskärmen, så ok jag kan se menyraden men problemet med skärpa, kontrast och konstiga färger kvarstår, plus att allting blir så litet så man kan ändå inte se vad man gör.

Är det någon annan som haft detta eller ett liknande problem, någon som haft problem efter uppdateringen, men desto mer intressant, någon som vet vad jag kan göra för att lösa det?
Kan jag gå tillbaka ett steg nånstans och installera om en äldre version på något sätt?

Senast redigerat 2009-05-17 13:39

Precis samma problem här :(. På en 2.16 macbook. Riktigt tråkigt.

Finns ngt program "SwitchresX" eller liknande. Prova använd det.
Läst i andra trådar att det är en lösning.

Sökes lämpligen på Versiontracker.com

Jag kan inte längre välja 1680 x 1050 till min Samsung 226 BW skärm efter 10.5.7 uppdateringen !
Macbook dual 2.0Ghz och VGA in i skärmen.

Och glöm att jag blandar in extra program för att få till en standard upplösning till en extern bildskärm. Skärpning Apple!

Har flyttat hit några inlägg från en annan tråd. (bl.a #118, #123, #126)

/Mod

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-16 19:12

Jag tycker att det är lite trist att Apple slutat lägga till stöd för nya telefoner. Nu finns det ju andra lösningar och både Nokia och SE men ändå.

Ursprungligen av acke:

Jag tycker att det är lite trist att Apple slutat lägga till stöd för nya telefoner. Nu finns det ju andra lösningar och både Nokia och SE men ändå.

I Apples syn på världen finns väl bara en telefon numera...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-20 16:19
Ursprungligen av Adrian B:

I Apples syn på världen finns väl bara en telefon numera...

Självklart, samma som hände när iPoden kom. Lades inte till stöd för nya MP3-spelare i iTunes efter det.

Min dator har blivit superslö sen uppdateringen.
Scrollning går supersakta, allmänt öppnande av program är jättelångsamt.
Vad göra ?

Ursprungligen av Headstrong:

Min dator har blivit superslö sen uppdateringen.
Scrollning går supersakta, allmänt öppnande av program är jättelångsamt.

jag tycker nya safaribetan verkar extremt seg...? (ibland)

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-05-19 14:08

Jag har varit otrogen, markerade bara programuppdateringarna och lät bli de stora filerna, inte ens Java fick komma in. Avvaktar tills det löser sig.

Det är för mig första gången jag läser om så skakig uppdatering så ja, jag är feg.

Jättetråkigt att de tillåter halvdanna uppdateringar sabba saker och ting för folk. Påminner lite om Microsoft.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-19 09:37

goflorp. Jo jag gick direkt till switchresX när jag upptäckte det här också, men allt du gör är att manuellt med en sjuhel-tes pillande ställer in upplösningen, det avhjälper inte den skräniga kontrasten och överskärpan på något sätt så det åkte ut direkt.

Och som någon skrev här, jag ska f-f inte behöva ett externt program för att kunna ha en fungerande dator. Skärpning, trodde inte detta kunde hända efter mina 23 år som mac användare!
Jag är frusterad...på PC vis!

På PPC-macen på jobbet - Quad - så laddar/startar inte filmer på YouTube längre (inget viktigt, men jag noterar detta). Om detta har med OS-update eller nya Safari-betan vet jag inte - jag kör den på alla Macar.
På mina IntelMacs är allt klockrent dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-19 17:28
Ursprungligen av Zimmerman:

På PPC-macen på jobbet - Quad - så laddar/startar inte filmer på YouTube längre (inget viktigt, men jag noterar detta). Om detta har med OS-update eller nya Safari-betan vet jag inte - jag kör den på alla Macar.
På mina IntelMacs är allt klockrent dock.

Det är för att Apple uppdaterade Flash pluginnen. Installera om flash så ska det fungera igen.

//Rob

Det hjälpte inte.

Ursprungligen av Robo-X:

Det är för att Apple uppdaterade Flash pluginnen. Installera om flash så ska det fungera igen.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-20 14:50
Ursprungligen av Zimmerman:

Det hjälpte inte.

Har du kanske flash enabler installerat? Är en gammal del utav flash som inte behövs längre och kan tas bort.

//Rob

jag gallrade ut lite gammalt mög ur plugin-mappen och uppdaterade några andra - kanske lite bättre... (?)
dock verkar flip4mac- och quicktime-pluginen laddas två gånger, från *.plugin och *.webplugin.

ska det vara så?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-05-20 21:02

Eftersom så många har problem tänkte jag komma med lite positiv information.

Jag har lagt in 10.5.7 på de tre Macar jag använder (PowerMac G5 2x2 med ACD 23", MBP 2.4 GHz, MacPro 2008 med Samsung 226BW), och jag har inga problem på någon. PowerMacen fastnade i någon mysko loop i slutskedet av uppdateringen, men efter en tvingad omstart så var allt normalt igen. Inga problem med upplösningen på någon av burkarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 07:26
Ursprungligen av hugin:

Eftersom så många har problem tänkte jag komma med lite positiv information.

Jag har lagt in 10.5.7 på de tre Macar jag använder (PowerMac G5 2x2 med ACD 23", MBP 2.4 GHz, MacPro 2008 med Samsung 226BW), och jag har inga problem på någon. PowerMacen fastnade i någon mysko loop i slutskedet av uppdateringen, men efter en tvingad omstart så var allt normalt igen. Inga problem med upplösningen på någon av burkarna.

På vilket sätt är detta positiv information?
Flyt för dig som slapp problem men vi som fortfarande sitter med ruttnande burkar hjälpte det ju inte

Finns det någon annan tråd bland forumen som är dedikerad till en lösning på problemet så jag kanske kan hänga där istället ;P
Har det undgått apple helt att deras uppgradering orsakat problem? har de några planer på att släppa en fix etc, info någon?

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-05-23 12:25
Ursprungligen av Akos:

På vilket sätt är detta positiv information?
Flyt för dig som slapp problem men vi som fortfarande sitter med ruttnande burkar hjälpte det ju inte

Jag sa inte att det var en lösning för dem med problem. Det är så klart skit att vissa får problem vid uppdatering till 10.5.7, men det jag försökte belysa var att allt inte är nattsvart med uppdateringen. Jag har nu uppdaterat 4 burkar utan några problem.

Tråden handlar trots allt om att 10.5.7 är släppt, så det kan väl vara på sin plats att belysa att en uppdatering inte alls behöver innebära några bekymmer. Även om det har blivit så för vissa. Att det sen inte är någon tröst för dem som har drabbats av problem är en helt annan sak.

  • Administratör
  • Lund
  • 2009-05-21 00:33

Upplevde heller inte något problem, (MBP & MacMini ->Samsung LE32R86WD)

Nu börjar man surna till på riktigt...SwitchResX var ju inte direkt lättanvänt och på 1680x1050 som är native för min skärm hamnar topmenyn ovanför skärmen...Trots att man avinstallerar programmet så finns de "misslyckade" nya upplösningarna kvar som val i den vanliga bildskärmsinställningen. Det är ju snudd på skandal att det inte dyker upp en fix på två röda sekunder närde släpper en så här usel uppdatering. Lyckades förstöra två datorer ( Macbook, iMac ) innan jag insåg att 10.5.7 var mer som ett virus än en update.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-21 22:17
Ursprungligen av Firechild:

Nu börjar man surna till på riktigt...SwitchResX var ju inte direkt lättanvänt och på 1680x1050 som är native för min skärm hamnar topmenyn ovanför skärmen...Trots att man avinstallerar programmet så finns de "misslyckade" nya upplösningarna kvar som val i den vanliga bildskärmsinställningen. Det är ju snudd på skandal att det inte dyker upp en fix på två röda sekunder närde släpper en så här usel uppdatering. Lyckades förstöra två datorer ( Macbook, iMac ) innan jag insåg att 10.5.7 var mer som ett virus än en update.

Tror du sagt det bäst av alla so far, mer ett virus än en update.
10.5.7 kommer för all framtid vara ett mörkt kapitel i apples historia vid det här laget.

Nog har det varit värre än så här. Tro mig :-D. Tiger hade en fruktansvärd update som lamslog datorer. Leopard funkade inte med SMB-näteverk (= i stort sätt alla nätverk i hela världen). DET var stort. :-D. Kruxen med denna update är bara små nysningar i ett historiskt perspektiv. Det handlar om tredjepartslösningar som flippar ut - när en OS-update fuckar upp sig själv så kan man snacka om fuckup. :-D.

Ursprungligen av Akos:

Tror du sagt det bäst av alla so far, mer ett virus än en update.
10.5.7 kommer för all framtid vara ett mörkt kapitel i apples historia vid det här laget.

Ursprungligen av Akos:

Tror du sagt det bäst av alla so far, mer ett virus än en update.
10.5.7 kommer för all framtid vara ett mörkt kapitel i apples historia vid det här laget.

Allt vi har är ett litet antal användare som får problem med skärmupplösningen - ett problem som dessutom verkar gå att komma runt.

Att kalla det för ett "mörkt kapitel i Apples historia" är väl en överdrift som heter duga.

Som Zimmerman redan påpekat så har det funnits mycket värre exempel. Vad sägs t.ex om iTunes-2-installeraren som kunde radera en hel disk?

10.5.7 funkar alldeles utmärkt här (Mac Pro 8x2.8 och Mac Mini 1.83 [har inte installerat på PowerBooken ännu]).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-24 21:18
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Allt vi har är ett litet antal användare som får problem med skärmupplösningen - ett problem som dessutom verkar gå att komma runt.

Att kalla det för ett "mörkt kapitel i Apples historia" är väl en överdrift som heter duga.

Som Zimmerman redan påpekat så har det funnits mycket värre exempel. Vad sägs t.ex om iTunes-2-installeraren som kunde radera en hel disk?

10.5.7 funkar alldeles utmärkt här (Mac Pro 8x2.8 och Mac Mini 1.83 [har inte installerat på PowerBooken ännu]).

Well det är ett mörkt kapitel i mina 23 år som Apple användare där jag förespråkat apple just för att sådant här aldrig händer och om det väl skulle hända så skulle det åtgärdats direkt. Det är iaf vad min bild av att vara apple användare har varit tills nu.

"ett problem som går att komma runt", om detta nu är faktum så får du gärna förklara det för mig eftersom jag startade en tråd i Mac OS forumet som handlade JUST om problemet med skärmupplösning och en helt fuckad färgskala efter uppdateringen
Den flyttade någon moderator hit istället, så jag tog väl för givet att utöver faktumet att denna update är släppt så skulle här föras en diskussion ang problemen som den medfört och hur man åtgärdat detta. Den enda "lösning" någon kommit fram till här var att föreslå switchresX vilket är en komplett vettvillig lösning som dessutom inte åtgärdar problemet. Som jag dessutom testat redan innan detta forum öppnats.

Så om jag nu missat hur man kommer runt det så skulle det va jätteschysst ifall du hjälpte mig med den delen..
Jag känner smått pc mentaliteten flöda här inne, bara för att vissa har undgått problem så är det inget problem.

Hade jag velat ha en dator där man tycker det är ok att sånt här händer utan att fixas så hade jag inte lagt över 10 papp på en mac. Då hade jag köpt en pc där jag förväntar mig att jag kommer ha en skrothög. Jag kan ju för närvarande inte använda min dator!?
Det är en pain in the ass att ens försöka se vad jag skriver, det enda jag använder den till nu är att försöka hitta en lösning på felet på olika forum. Hade internet surfning varit det enda jag velat ha en dator till så kan jag ju lika gärna slänga macen på soptippen och sitta på min ipod istället. Ingen apple butik jag varit i har några lösningar, vare sig här eller på andra mac forum så verkar nån komma fram med en lösning, och jag vet inte ens om apple själva är medvetna om problemen de orsakat för jag har inte lagt märke till någon form av uttalande från deras sida.

Ni har påpekat tidigare updates som varit fatala misstag, jag kan inte säga att jag har varit påverkad av någon av dem men jag tar för givet att de åtgärdades från apples sida..eller?
Om inte så har min kärlek för äpplet iaf fått sig en ordentlig törn.

Ursprungligen av Akos:

Den enda "lösning" någon kommit fram till här var att föreslå switchresX vilket är en komplett vettvillig lösning

Ja, lösningen med SwitchResX verkar ju fungera för några, så det var jag menade med att det gick att komma runt problemet. Tråkigt att den lösningen inte funkar för dig.

Du får gärna motivera varför du anser att det är en "komplett vettvillig" lösning.

Och som någon redan har påpekat - hur kan du ha 23 års Apple-erfarenhet när du bara är 22 år gammal?

Ursprungligen av Akos:

Well det är ett mörkt kapitel i mina 23 år som Apple användare där jag förespråkat apple just för att sådant här aldrig händer och om det väl skulle hända så skulle det åtgärdats direkt. Det är iaf vad min bild av att vara apple användare har varit tills nu.

"ett problem som går att komma runt", om detta nu är faktum så får du gärna förklara det för mig eftersom jag startade en tråd i Mac OS forumet som handlade JUST om problemet med skärmupplösning och en helt fuckad färgskala efter uppdateringen
Den flyttade någon moderator hit istället, så jag tog väl för givet att utöver faktumet att denna update är släppt så skulle här föras en diskussion ang problemen som den medfört och hur man åtgärdat detta. Den enda "lösning" någon kommit fram till här var att föreslå switchresX vilket är en komplett vettvillig lösning som dessutom inte åtgärdar problemet. Som jag dessutom testat redan innan detta forum öppnats.

Så om jag nu missat hur man kommer runt det så skulle det va jätteschysst ifall du hjälpte mig med den delen..
Jag känner smått pc mentaliteten flöda här inne, bara för att vissa har undgått problem så är det inget problem.

Hade jag velat ha en dator där man tycker det är ok att sånt här händer utan att fixas så hade jag inte lagt över 10 papp på en mac. Då hade jag köpt en pc där jag förväntar mig att jag kommer ha en skrothög. Jag kan ju för närvarande inte använda min dator!?
Det är en pain in the ass att ens försöka se vad jag skriver, det enda jag använder den till nu är att försöka hitta en lösning på felet på olika forum. Hade internet surfning varit det enda jag velat ha en dator till så kan jag ju lika gärna slänga macen på soptippen och sitta på min ipod istället. Ingen apple butik jag varit i har några lösningar, vare sig här eller på andra mac forum så verkar nån komma fram med en lösning, och jag vet inte ens om apple själva är medvetna om problemen de orsakat för jag har inte lagt märke till någon form av uttalande från deras sida.

Ni har påpekat tidigare updates som varit fatala misstag, jag kan inte säga att jag har varit påverkad av någon av dem men jag tar för givet att de åtgärdades från apples sida..eller?
Om inte så har min kärlek för äpplet iaf fått sig en ordentlig törn.

Installera SwitchResX då, så ser du ju iaf vad du gör. Se det som en temporär lösning tills du hittar en permanent lösning som är snygg nog.

Några som har haft problem verkar ha fått bättre ordning på det hela genom att ominstallera systemet och dra ner Combo-uppdateringen ("fetefilen") och installera från den.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-22 09:55

Eller varför inte Tiger 10.4.0 fram till .4 uppdaterare som raderade hela externa firewire hårddisken vid uppstarten?

Att några få externa skärmar inte fungerar riktigt är irriterande men livsviktigt är det inte. Min Macbook Pro, G4 iMacen och Powerbook fungerar alla med 10.5.7.

//Rob

Samma här, två bärbara uppdaterade, inga problem what so ever.

Bevaka tråden