Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.7 släppt!

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För er som inte är försöks kaniner

http://www.macfixit.com/article.php?story=20090512221023108

Fråga till er som installerat denna uppdatering på era intel macbook pro duo. Fungerar er Bluetooth igen? Det finns massor av folk som har fått seriösa problem med bluetooth i 10.5.6, hårdvaran bluetooth chippet hittas i vissa fall inte ens längre..

Funkar det nu?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2009-05-13 15:01

Skärm funkar bra, jag har ändå en den ovanliga upplösningen 2048x1152 på min skärm och det var inga problem. Dock har jag både på MBP och iMac fått starta om med våld en extra gång eftersom datorn bara stod och snurrade.
En besynnerlig sak märker jag på iMaccen; trots att processorlasten är minimal så ligger processorn på över 60 grader mot under 40 innan. Detta får till följd att fläktarna surrar nått förskräckligt. Hm. Jag har iofs "Fan Control" installerat, kanske att den f*ckar med Idle-calls till processorn. Får prova att avinstallera det ikväll.

Fick ordning på skärmen efter lite pillande med SwitchResX.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2009-05-13 17:48

Ingen som vet om problemet med strömförsörjning via USB till t.ex. iPhone i DFU-mode fixas?

Edit: Problemet med DFU-mode är nu fixat.

Ursprungligen av Zlatan:

Ingen som vet om problemet med strömförsörjning via USB till t.ex. iPhone i DFU-mode fixas?

Edit: Problemet med DFU-mode är nu fixat.

Såg just att MuscleNerd skrev om detta. Det var ju en del som tolkade det som en åtgärd från Apple för att hindra jailbreak osv, men det var ju rätt uppenbart att det var en bugg och nu är det bekräftat en gång för alla.

min santa rosa-MBP fick "svarta skärmen" direkt efter installationsomstarten.
är det chippet eller drivaren tror ni?

Funkar bra här på min mba, uppdaterar resten om någon dag. (mba 1gen)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-14 23:04
Ursprungligen av akerstrom:

Funkar bra här på min mba, uppdaterar resten om någon dag. (mba 1gen)

Har också MBA 1G. Ser ut att lira bra än så länge.

Inga problem här!

Funkar fint på min MacBook och Mac mini.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 20:30

Att surfa på flash tunga sajter drar fortfarande upp processorn till vansinniga nivåer. Mac Feber är super tung och fläktarna drar igång direkt och processorn ligger på nära 100% ;/

Ursprungligen av mry:

Att surfa på flash tunga sajter drar fortfarande upp processorn till vansinniga nivåer. Mac Feber är super tung och fläktarna drar igång direkt och processorn ligger på nära 100% ;/

Detta beror väl på Adobe som inte kan koda för Mac-OS?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-14 08:25
Ursprungligen av Gilbert 2:

Detta beror väl på Adobe som inte kan koda för Mac-OS?

i flera år har detta vart ett stort problem, speciellt för oss med bärbara mac då batteriet dör riktigt snabbt om man surfar på sidor med mycket flash (såsom aftonbladet.se) nu har ju jag installerat en plugin så alla flashanimationer är avstängda så man kan välja att se dem om man vill då man klickar på dem, vilket som gör att aftonbladet, drar 8% på min air istället för 123%..

är det verkligen bara adobes fel? jag menar apple måste ju veta om det här och skall väl kunna påverka, eller är jag bara naiv?

Ursprungligen av mry:

Att surfa på flash tunga sajter drar fortfarande upp processorn till vansinniga nivåer. Mac Feber är super tung och fläktarna drar igång direkt och processorn ligger på nära 100% ;/

Kan rekommendera det här plugin programmet

http://www.99.se/safari/258956-sla-flash-i-safari-med-clicktoflash.html

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-05-13 21:46

Fungerar fint på min MBP C2D med 24-tummare från Dell...kör skärmen via VGA så det räddade väl mig från upplösningsproblemet...:)

Det bästa måste ju vara att inte surfa på Aftonbladets sida. Den innehåller ju ändå inga nyheter? Förstår inte vitsen...

Närå, jag håller med om flash. YouTube sliter ju sönder fläkten...

  • Medlem
  • 2009-05-14 10:01
Ursprungligen av Capeman:

Det bästa måste ju vara att inte surfa på Aftonbladets sida. Den innehåller ju ändå inga nyheter?

All too true.

Funkar fint i iMac 24", 2.66 GHz, 4 GB RAM. Om någon undrar liksom.

Funkar kanon Mac Pro 8 Core GeForce GT 120 kort

Väntar till helgen och installerar då kombon. Har ju jobb att göra idag och imorgon. Om datorn börjar strula nu ser det tajt ut med mina deadlines...

Vad är det för skillnad på de två uppdateringarna, det skiljer en hel del i storlek på filerna. Jag tog den som programuppdateringen föreslog. Installerar den allt på nytt då och tar bort det gamla eller lägger den bara till det som inte lagts till?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-14 22:55

Den i programuppdatering uppdaterar bara det som behövs. Combo-uppdateringen innehåller alla förändringar sedan 10.5.0 så man kan gå till 10.5.7 från vilken 10.5.X-version som helst. Combo-uppdateringen uppdaterar alla filer som har ändrats sedan 10.5.0 utan att kolla om de redan är gjorda, så man får ett fräschare system skulle man kunna säga. Men jag har aldrig gjort det.

Uppdaterade min MBP från juni 2007 idag, inga problem so far.

09 macpro o imac 07 funkar prima

Jag kör på ditt tips, doomas, och testar combouppdateringen. Får se om det hjälper. Irriterande fel ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-15 09:52
Ursprungligen av Ole Andersson:

Jag kör på ditt tips, doomas, och testar combouppdateringen. Får se om det hjälper. Irriterande fel ...

Det verkar tyvärr inte hjälpa

Läs på länken som Leif Karlsson postade precis ovanför:
"More info:

Reinstalling 10.5.7 combo: Does not fix it

Disabling Safe Sleep via Terminal: Does not fix it

Boot into Safe Mode, sleep from login window: Does not fix it

Very strange and bad. "

Men det verkar finnas tips i den tråden som funkar:
"I was having trouble with sleep also. Deleting these worked for me:

preferences.plist
com.apple.smb.server.plist
com.apple.network.identification.plist
com.apple.nat.plist
com.apple.airport.preferences.plist "

Eller följ lösningen som Leif Karlsson skrev..
Jag tror dessa två är samma lösning, eftersom du slänger nätverksinställningarna och därmed återställer Ethernet ifall det var inaktiverat.

Senast redigerat 2009-05-15 10:07

Okej. Jag testar om Leifs lösning fungerar.

Det löste mitt problem. Stort tack!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-05-15 08:51

Min iMac har stått i 1timme snart utan att bli klar med uppdateringen.
Står och tuggar med rutan "Programuppdatering" Installerar 1 Objekt...men där verkar det låst sig.
Någon mer med samma problem?

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

När uppdateringen hållit på en timme tyckte jag det räckte. Jag stängde av på det brutala sättet med strömbrytaren. När jag startade om fungerade allt och i informationen "Om den här dator" står det 10.5.7.

Hmm... Då kanske jag också kan slita ur sladden och få 10.5.7?

Känns ju sådär...

Edit 09,19:
Startade om den nu med hjälp av att hålla inne knappen.
Datorn verkar funka klockrent och det står 10.5.7

Senast redigerat 2009-05-15 09:19
Bevaka tråden