Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.7 släppt!

Tråden skapades och har fått 173 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Tydligen så ska Spaces funka med Microsoft Office nu.

Korttidsminnet kanske spelar mig ett spratt men mitt spaces beter sig annorlunda efter uppdateringen... Använder det inte så överdrivet mycket men brukar inte alla fönster "flyta isär" när man öppnar spaces och ser alla "spaces"? ungefär som när man väljer "visa alla fönster". så att man enkelt kan dra över de fönster man vill till ett annat space. nu får jag först gå in i spaces och sedan välja "alla fönster" (F9)...

ht-tower

Ursprungligen av ht-tower:

Korttidsminnet kanske spelar mig ett spratt men mitt spaces beter sig annorlunda efter uppdateringen... Använder det inte så överdrivet mycket men brukar inte alla fönster "flyta isär" när man öppnar spaces och ser alla "spaces"? ungefär som när man väljer "visa alla fönster". så att man enkelt kan dra över de fönster man vill till ett annat space. nu får jag först gå in i spaces och sedan välja "alla fönster" (F9)...

ht-tower

Nej det beter sig som det gjorde innan Man kan däremot aktivera exposé/"visa alla fönster" när man väl är "inne i spaces" och få det så du säger Det är stenbra!

Ursprungligen av Andreas Th:

Nej det beter sig som det gjorde innan Man kan däremot aktivera exposé/"visa alla fönster" när man väl är "inne i spaces" och få det så du säger Det är stenbra!

var helt övertygad om det! undrar varför:) det går alltså inte att göra så att den gör det automatiskt?

Ursprungligen av ht-tower:

var helt övertygad om det! undrar varför:) det går alltså inte att göra så att den gör det automatiskt?

Jag använder det iaf frekvent och hos mig har det alltid betett sig så här, men det kanske finns någon inställning så att man kan få det att ske automatiskt, som du säger? ^^
Någon?

Inga problem - so far - i min PowerPC G5:a

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-05-13 20:08

Funkar klockrent

Inga som helst problem med uppdateringen på min iMac 24 early 2009

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-05-13 00:38

Ett flertal filter i Mail försvann hos mig under uppdateringen.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-13 07:26

Installationen har gått bra utan konstigheter på min macbook. Systemet verkar lite rappare nu. Noterade att man i finder-fönstrets nederdel kan se var man befinner sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 07:39
Ursprungligen av cast:

Noterade att man i finder-fönstrets nederdel kan se var man befinner sig.

Funnits hela tiden i Mac OS X 10.5. Frågan är varför det plötsligt visar sig på din dator.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-05-13 07:45
Ursprungligen av acke:

Funnits hela tiden i Mac OS X 10.5. Frågan är varför det plötsligt visar sig på din dator.

Om man gör en sökning och markerar en fil syns det, men inte annars väl?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-13 08:34
Ursprungligen av acke:

Funnits hela tiden i Mac OS X 10.5. Frågan är varför det plötsligt visar sig på din dator.

Va?

Det vill jag också ha. Har inte sett röken av den grejen sen jag fick min nya med leopard. Jag ser bara hur mycket plats det finns på disken.

Ursprungligen av Kasaen:

Va?

Det vill jag också ha. Har inte sett röken av den grejen sen jag fick min nya med leopard. Jag ser bara hur mycket plats det finns på disken.

meny: innehåll->visa sökvägsfält

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-05-13 09:02
Ursprungligen av Andreas Th:

meny: innehåll->visa sökvägsfält

Haha. Det var ju så barnsligt enkelt att jag borde hittat det själv.

Tack!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-05-16 14:34
Ursprungligen av cast:

Installationen har gått bra utan konstigheter på min macbook. Systemet verkar lite rappare nu. Noterade att man i finder-fönstrets nederdel kan se var man befinner sig.

Jag hade tydligen själv ställt in detta av misstag. Tur att man lär sig något nytt varje dag.

Jo, den syns alltid.

Ingen som vet om buggen för Brightness är åtgärdad i 10.5.7 när man använder fler än en Skärm LED 24"
Buggen är så att man inte kan ändra ljusstyrka på endast en skärm utan reglagen ändrar bara en av skärmarna oavsett vilken regel för vänster / höger skärm du drar i.
Vissa får inte ens upp regeln för att ändra ljusstyrkan.

Som vanligt nya produkter som är före sin tid

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-05-13 10:16

funkar inte med upplösningen för mig heller, har 1920x1200 normalt och får bara ut 1920x1080. Jäkla funky

Ni som har problem med skärmupplösningen - vilka datormodeller och grafikkort handlar det om?

Det hade varit intressant att se om det finns någon gemensam nämnare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ni som har problem med skärmupplösningen - vilka datormodeller och grafikkort handlar det om?

Det hade varit intressant att se om det finns någon gemensam nämnare.

Exakt. Jag tror jag väntar med att uppdatera min PowerMac G5, med tanke på att jag har en 20" Cinemaskärm till den. Vill gärna behålla det förhållande de har nu.

När uppdateringen hållit på en timme tyckte jag det räckte. Jag stängde av på det brutala sättet med strömbrytaren. När jag startade om fungerade allt och i informationen "Om den här dator" står det 10.5.7.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-13 10:57

Jag lekte lite med Word 2008 och Spaces och det verkar som att dom är kompisar nu! Förut så syntes tex inte fönstret man skriver i (men däremot den flytande menyn) när man aktiverade Exposé, men det gör det nu för mig. Finfint!

Ursprungligen av doomas:

Jag lekte lite med Word 2008 och Spaces och det verkar som att dom är kompisar nu! Förut så syntes tex inte fönstret man skriver i (men däremot den flytande menyn) när man aktiverade Exposé, men det gör det nu för mig. Finfint!

Har också lekt lite med detta, och det verkar betydligt bättre än tidigare. Fortfarande återstår problemet om man har flera arbetsböcker uppe i excel, växlar program med äpple+tab, växlar tillbaka så har man i regel inte den markerade arbetsboken längst fram. Alltså en inaktiv arbetsbok lägger sig ovanpå så att man inte ser vad man skriver.

Vad gäller skärmproblemen så löser dom sig med SwitchResX! Jag är tillbaks på 1920x1200!

http://www.madrau.com/html/SRX/DL.shtml

Ladda ner och installera. Starta programmet och gå till fliken "custom". Skapa en ny profil med plustecknet. Fyll i din önskade upplösning (i mitt fall 1920x1200) och välj sedan "CTV-RB" under "use simplified settings". spara sedan med apply-knappen (tror jag det var).
Starta nu om datorn, gå till OS X skärminställningar så ska upplösningen finnas med i listan!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2009-05-13 14:26
Ursprungligen av Scratchen:

Vad gäller skärmproblemen så löser dom sig med SwitchResX! Jag är tillbaks på 1920x1200!

http://www.madrau.com/html/SRX/DL.shtml

Ladda ner och installera. Starta programmet och gå till fliken "custom". Skapa en ny profil med plustecknet. Fyll i din önskade upplösning (i mitt fall 1920x1200) och välj sedan "CTV-RB" under "use simplified settings". spara sedan med apply-knappen (tror jag det var).
Starta nu om datorn, gå till OS X skärminställningar så ska upplösningen finnas med i listan!

MacBook Unibody med Apple 23" skärm - inga problem med 1920x1200 efter uppdatering.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-13 12:20

Verkar vara många problem med den här uppdateringen, väntar nog ett tag.

Ursprungligen av T11:

Verkar vara många problem med den här uppdateringen, väntar nog ett tag.

Det gick bra, faktiskt. Nu kör jag OS X 10.5.7 samt nya Safari Beta.
Har inte hunnit märka om det är någon skillnad.

Som alltid:
1 : Ladda ned Combo-uppdateringen från Apples websida.
2 : Kör kontroll av HD + Filbehörigheter.
3 : Installera.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-05-13 12:50
Ursprungligen av Robert R:

Som alltid:

2 : Kör kontroll av HD + Filbehörigheter.
.

Var inte det ett onödigt steg nuförtiden?

http://daringfireball.net/2006/04/repair_permissions_voodoo

http://daringfireball.net/2006/04/repair_permissions

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-13 13:34

Det var onödigt förut och är lika onödigt nu.

//Rob

Kanske det, men det lär ju inte skada.

Det som är bra med en Combo-uppdatering är också att man får fler uppdaterade komponenter som man kan installera om med Pacifist om man har problem.

EDIT:
Det var alltså kontroll/rep. av HD som var huvudpoängen med punkt två.
Men med tanke på att det var var en massa systemfiler som hade ändrade behörigheter så lär det inte skada att kolla detta.

Senast redigerat 2009-05-13 13:58
Bevaka tråden