Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini and something Huge soon

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-22 10:15
Ursprungligen av acke:

Varför snackas det om Windows-maskiner i den här tråden?

Känns inte helt off-topic att i en tråd om Mac mini att jämföra med andra mini-koncept utanför Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 12:01
Ursprungligen av Code Red:

Varför inte? Om utrymmet finns och den inte innebär någon direkt merkostnad så är det väl bara att bjuda på. Minst lika märkligt att det är en extra usb o fw800. Mitt spontana svar är att det inte är switchers man vill blidka utan semipowerusers som inte är så sugna på mac pro (som jag). Dubbla skärmar o möjlighet till mer än 2gb minne är det enda jag saknar på min.

För att det är en 500 dollars dator? När har Apple "bjudit på" något? De har ju vid flertalet gånger spärrat saker so redan finns, tex minneskapacitet.
Nej det verkar ju inte vara switchers de tänker på för då skulle de behålla den stora DVI:n. Som det är nu så kan de ju lika gärna skippa mDVI och bara köra på en mDP då den klarar du skärmar. Frågan är om Apple inte stryper den funktionen.

Ursprungligen av planB:

Känns inte helt off-topic att i en tråd om Mac mini att jämföra med andra mini-koncept utanför Apple.

Ok, känns bara som ännu ett Apple-är-dyrt-ni-är-lurade-köp-en-PC inlägg. Tänker då på ditt "Tacka vet jag.."-inlägg.

Senast redigerat 2009-02-22 12:19
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 09:53

Om de två bilderna kommer från oberoende källor (hur man nu kan avgöra det iofs) är det säkert att lita på.

Det tycks ju sina i lagren hos leverantörerna kring MacMini. Så något är nog riktigt nära nu.

Två skärmportar verkar vara en kompromiss. Man vill både locka switchers och sälja skärmar, men dessa mål involverar än så länge olika kundgrupper. Först när display port etablerats ordentligt kan DVIn strykas från specifikationslistan.

Man undrar förstås om de kan användas samtidigt. Innebär två grafikkort (integrerat+nvidia) att två skärmar kan drivas? Eller finns det något annat (something huge?) än en primär skärm som skulle kunna drivas av en separat videoport?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 02:39
Ursprungligen av M. Sundbom:

Två skärmportar verkar vara en kompromiss. Man vill både locka switchers och sälja skärmar, men dessa mål involverar än så länge olika kundgrupper. Först när display port etablerats ordentligt kan DVIn strykas från specifikationslistan.

Man undrar förstås om de kan användas samtidigt. Innebär två grafikkort (integrerat+nvidia) att två skärmar kan drivas? Eller finns det något annat (something huge?) än en primär skärm som skulle kunna drivas av en separat videoport?

Apples datorer stödjer redan nu att köra 2 skärmar med ett kort. I alla fall alla dyrare modeller. Ser ingen fördel med att ha både dvi och display porten men kommer det så ska nog båda kunna köras samtidigt.

//Rob

Ursprungligen av M. Sundbom:

Man undrar förstås om de kan användas samtidigt. Innebär två grafikkort (integrerat+nvidia) att två skärmar kan drivas? Eller finns det något annat (something huge?) än en primär skärm som skulle kunna drivas av en separat videoport?

Det är klart de (om ryktet är sant) kan driva 2 skärmar med 1 grafikchip. Så har det fungerat de senaste 10 åren typ. Om det är samma chip som i macbooken, vilket är troligt rent historiskt, så driver ju det chipet macbookens bildskärm + den externa man kan koppla in.

Ang- två skärmar: En liten 10-12-tumsskärm så man kan köra iTunes m.m. utan att behöva koppla in TV-n?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 13:00

Apple ger aldrig bort något gratis. Dom gjorde det med iTools men när dom såg hur populärt tjänstan var bytte dom namn till .mac och tog pengar för det. Ett annat exempel är iBook som hade dual skärm stödet avstängt även om både hårdvaran och systemet stödde 2 skärmar med olika upplösningar.

Det skulle inte förvåna mig om mac mini kommer endast med mini display port och ingen dvi.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Apple ger aldrig bort något gratis. Dom gjorde det med iTools men när dom såg hur populärt tjänstan var bytte dom namn till .mac och tog pengar för det. Ett annat exempel är iBook som hade dual skärm stödet avstängt även om både hårdvaran och systemet stödde 2 skärmar med olika upplösningar.

Det skulle inte förvåna mig om mac mini kommer endast med mini display port och ingen dvi.

//Rob

Men macbook har extern skärm så liknelsen är inte aktuell längre. Enda anledningen till att det var så var för att ibooken var för lik powerbooken vid det tillfället. I dagsläget så är ju inte minin den typen av konkurrent till vare sig imac eller macpro.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 17:48
Ursprungligen av Code Red:

Men macbook har extern skärm så liknelsen är inte aktuell längre.

Hur menar du då? Alla portabla macar hade alltid en extern port som kunde köra en extern monitor om den nu var endast speglad eller som en utökad skrivbord.

Ursprungligen av Code Red:

Enda anledningen till att det var så var för att ibooken var för lik powerbooken vid det tillfället. I dagsläget så är ju inte minin den typen av konkurrent till vare sig imac eller macpro.

Poängen var att Apple stängde av den funktionen. Hur småaktigt det än är. Eller att stänga av hel skärm funktionen i QuickTime och sen kräva $30 för att kunna få en fundemental funktion.

Varje dator har en inbyggd skärm förutom MacPro och Mac mini. Och alla med macar med inbyggd skärm kan köra en extern skärm samtidigt. Eftersom Mac Mini har mer eller mindre samma logikkort som en iBook så kan den kunna köra 2 externa skärmar samtidigt.

//Rob

  • Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2009-02-23 07:19

Ny iMac

Hej!

Jag är ju just nu utan dator och tänkte switcha till Mac!

Det jag undrar är om någon vet när nästa stora event är, där nya iMac och Mac mini kan eventuellt tänkas släppas?

För Apple har väl för det mesta släppt nya produkter vid någon form av event.

Det verkar vara slut med sådana förplanerade events. Det blir nog något minievent som annonseras någon vecka i förväg eller inget event alls.

Ursprungligen av Code Red:

Det verkar vara slut med sådana förplanerade events. Det blir nog något minievent som annonseras någon vecka i förväg eller inget event alls.

Det enda jag skulle säga om dagar du kan förvänta dig något nytt från Apple, är tisdagar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 12:35
Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Det enda jag skulle säga om dagar du kan förvänta dig något nytt från Apple, är tisdagar.

Du menar att de inte kommer förvarna alls i framtiden? Bara uppdatera hemsidan, eller vad då?

Större uppdateringar (än mac mini) kan nog få ett litet event. Men det annonseras 1-2 veckor i förväg o hålls för journalister. Om jag förstått allt rätt.

  • Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2009-02-23 13:24

Jag är i valet och kvalet mellan Mac mini och iMac, det beror lite på hur den nya minin blir (vilka specar den får)... Men än så länge har jag klarat mig bra med bara min iPhone men så här efter ca två månader utan dator så hoppas jag att det kommer lite news snart!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 15:11
Ursprungligen av aworro:

Jag är i valet och kvalet mellan Mac mini och iMac, det beror lite på hur den nya minin blir (vilka specar den får)... Men än så länge har jag klarat mig bra med bara min iPhone men så här efter ca två månader utan dator så hoppas jag att det kommer lite news snart!

Don't hold your breath. Tänk på att det alltid är ett par veckor upp till en månads leveranstid på nya modeller.

Varför inte slå till nu? Du har inte så mycket att förlora. Det blir ju bara justeringar på någon tiondels GHz ändå.

Ursprungligen av planB:

Don't hold your breath. Tänk på att det alltid är ett par veckor upp till en månads leveranstid på nya modeller.

Varför inte slå till nu? Du har inte så mycket att förlora. Det blir ju bara justeringar på någon tiondels GHz ändå.

Det är ju inte processorn som är flaskhalsen, det är ju grafikkretsen. Jag skulle absolut inte rekommendera någon att köpa en mini idag. GMA950 var ju omodern redan när nuvarande mini lanserades..

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-23 17:38
Ursprungligen av Scratchen:

Det är ju inte processorn som är flaskhalsen, det är ju grafikkretsen. Jag skulle absolut inte rekommendera någon att köpa en mini idag. GMA950 var ju omodern redan när nuvarande mini lanserades..

Rätt. Jag tänkte fr.a. på iMac. Sedan beror det ju lite på vad man skall använda datorn till också, men Mac mini är IDAG verkligen inte värd pengarna med tanke på vad billigaste iMacen kostar.

  • Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2009-03-02 19:10
Ursprungligen av aworro:

Jag är i valet och kvalet mellan Mac mini och iMac, det beror lite på hur den nya minin blir (vilka specar den får)... Men än så länge har jag klarat mig bra med bara min iPhone men så här efter ca två månader utan dator så hoppas jag att det kommer lite news snart!

ja, jag kunde inte hålla mig längre, åkte och köpte en iMac 20" 2.4 i lördags!

Jag skiter i vad som kommer, vilken dator!! Hel nöjd känns som en underdrift

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 14:18

Apple har kvar WWDC i juni/juli. Det kommer alltid några godbitar där. Men annars så tror jag Apple kommer att ha Apple events var 3 månad där dem annonserar ut nya produkter. Fördelen med Apple events att dom kan komma med kort varsel.

//Rob

Filmen ser helt klart "legit" ut, men det har förekommit betydligt större fejkar. OM de nu har Macmini i sina händer och faktiskt har tid att filma den reser sig några frågor i mitt huvud.
För att slippa tjatet om fake, varför inte bara koppla in den och köra igång den?
En annan sak som är rätt märkligt är att han låter den stå på golvet hela tiden, Jag hade hemskt gärna sett att han lyfte upp den och visat bottenplattan eller liknande. Sen ser ut som den "snurrar" alldeles för lätt på golvet. Så lätt snurrar inte min mini iaf.
MEN... det känns TROTS DETTA som det är en äkta, och är det så, så är det jag som säljer min nuvarande mini samma dag som den lanseras!

Med tanke på de dubbla portarna ser jag ett otrolig potential att ha den som Mediacenter OCH arbetsdator. En sladd till LCD-tvn, en längre till en 17-19tummare som sitter på ett bord/en vägg och blåtands tangentbord och mus. Nu blev det plötsligt ett väldigt sug efter nya Minin

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-02 21:46

Tisdag 3 mars – nu jävlar!

Förutom detta, så meddelar seriösa franska Macbidouille bergsäkert att det imorgon tisdag 3 mars kommer fyra iMac-modeller och två MacMini-modeller, med följande modellnummer:

iMac: MB417; MB418; MB419; MB420
MacMini: MB463; MB464

De hävdar också att de nya modellerna kommer att vara tillgängliga omedelbart!

Det var på tiden! Bara att hoppas att de lever upp till förväntningarna.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-02 21:53
Ursprungligen av maca:

De hävdar också att de nya modellerna kommer att vara tillgängliga omedelbart!

Har det hänt tidigare i världshistorien?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-02 21:55
Ursprungligen av planB:

Har det hänt tidigare i världshistorien?

Javisst och du kommer nog snart att få några väl valda exempel från någon som har bättre detaljminne än vad jag har.

det kan vara värt att notera att denna bild *inte* överensstämmer med tidigare 'spionbild'. (jmf luftutblåsen.)

Ursprungligen av gabriela:

det kan vara värt att notera att denna bild *inte* överensstämmer med tidigare 'spionbild'. (jmf luftutblåsen.)

Det har du fan rätt i, har inte tänkt på det. Men förpackningsbilden är jag nästan 100% säker på att den är verklig.

Bevaka tråden