Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla vi som äger MacBook Air!

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Skönt att man har en gammal best då... Tragiskt av Apple, avskyr när välrenomerade företag börjar skära in på hörnen för att maximera vinster. Visst har folk klagat varje vecka på att Apples kvalité når nya bottnar men ofta tror jag inte det är deras fel utan det sker oförutsedda problem. Detta är ju dock helt klart ett medvetet val från apples sida, ingengörerna måste ha testat skärmarna innan de gavs ut och på grund av ekonomiska eller andra begränsningar behövt säga OK... "Ingen lär märka det"....

Samma visa gick ju att se på Mercedes modellflora under sent nittiotal där de trots bra vinster började spara in på kvalitétskontroll och rostskydd för att öka de än mer, vilket kom tillbaka och bet dem i gumpen när undersökningarna kom in och som vidare skrämde iväg kunder och mercedes fick de tufft ett tag.

Nä jag tycker detta är riktigt dåligt, särskilt på en premiummodell där vi oavsett hur man vrider och vänder på det fått göra en hel del kompromisser och ändå betalat mer för den, och nu tvingar apple kunder att göra en till....

Esa, hoppas Apple löser det i kommande revision, hade jag varit dig hade jag stått på mig i sådant fall och fått den utbytt... som du demonstrerar nu så är det ju meningslöst att byta ut den till en lika dan.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-27 23:29

Vad ska jag köpa. Är på jakt efter en begagnad MBA. Men Macoteket säljer ut nya rev. B. för 10.900 kr.. dvs.. 1.6 ghz med snabbare buss och 120 gigs seriell ata interface HD. Kan det va nått ? Får jag den gamla skärmen då ? Kan man byta HD i rev. B ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-27 23:41
Ursprungligen av jockeleu:

Skönt att man har en gammal best då... Tragiskt av Apple, avskyr när välrenomerade företag börjar skära in på hörnen för att maximera vinster. Visst har folk klagat varje vecka på att Apples kvalité når nya bottnar men ofta tror jag inte det är deras fel utan det sker oförutsedda problem. Detta är ju dock helt klart ett medvetet val från apples sida, ingengörerna måste ha testat skärmarna innan de gavs ut och på grund av ekonomiska eller andra begränsningar behövt säga OK... "Ingen lär märka det"....

Samma visa gick ju att se på Mercedes modellflora under sent nittiotal där de trots bra vinster började spara in på kvalitétskontroll och rostskydd för att öka de än mer, vilket kom tillbaka och bet dem i gumpen när undersökningarna kom in och som vidare skrämde iväg kunder och mercedes fick de tufft ett tag.

Nä jag tycker detta är riktigt dåligt, särskilt på en premiummodell där vi oavsett hur man vrider och vänder på det fått göra en hel del kompromisser och ändå betalat mer för den, och nu tvingar apple kunder att göra en till....

Esa, hoppas Apple löser det i kommande revision, hade jag varit dig hade jag stått på mig i sådant fall och fått den utbytt... som du demonstrerar nu så är det ju meningslöst att byta ut den till en lika dan.

sant.. funderar på att vänta tills den nya revisionen kommer och då byta ut den sista. alltså saken är att ALLA som köper en MacBook Air idag får en sådan här .. och mer komiskt är att när man haft en del nu så finns det 2 olika modeller.

1. Den med gul nyans på skärmen, med extrema ghostingeffekter, och de gråa strecken ingår, skärmen på dessa sitter även lite snett.

2. Bra skärm gällande färgerna, inte lika mycket ghostingeffekter, men de irriterande gråa strecken syns enormt tydligt.

Sedan allmänt så är musknappen skum, som sitter skumt, sedan då med de olika Volttalen på de olika frekvenserna på processorn. Kan de vara för den tillverkas på 2 olika ställen?

Problemet med mig, som jag tror inte Apple gillar är att man har 2 MBA som man kan jämföra med då ser man skillnaden enormt tydligt.

Men antagligen nästa Revision eller en MacBook Pro 15" för de har riktigt bra skärmar, dock är de som en spegel om de är ljus omkring, detta är svårt.

Men vad sker? har haft Mac sedan 2005 alltid varit nöjd men på senare tid undrar jag vad dem sysslar med.. Både med MBA och iPhone.

På tal om byggkvalité, galet haha :
Google Översätt

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-29 17:45

UPDATE

Nu kommer Apple laga min skärm (byta ut) samt top-case (pga med musplattan). De sa även att om det nu är så att jag inte blir nöjd sedan heller så får jag vänta tills nästa revision eller välja en annan modell (MBP) Jag har äntligen fått bekräftat med att det är nya skärmar i rev B och C. Att dem i rev A hade en annan. Dem la även en notis att om de fanns så skulle den gamla modellen föredras.

Äntligen kommer allt sluta lyckligt Men de tar sin tid

Jag måste vara en pain in the ass för dem, men dem är sammarbetsvilliga där nere i Barcelona som dem sitter.

Ursprungligen av Esa:

UPDATE :D.

RIKTIGT skönt att höra för din skull, och inte mer än rätt! Hur löjligt som helst att de ska låtsas om att inte se den sämre kvalitén på skärmarna! Satt just själv och funderade på om huruvida man skall uppgradera till nästa Air när den kommer eller köra Pro'n. På papperet kommer valet nog te sig självklart, men inget slår Air's bär- mot användningsbarhet !....

Vilka I-Landsproblem vi står inför...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-04-30 21:07

Jag har nog köpt min sista Macbook.... Nu blir det iMac hemma och iPad när jag reser.

Ursprungligen av kenjon:

Jag har nog köpt min sista Macbook.... Nu blir det iMac hemma och iPad när jag reser.

Fint, en bra lösning om man inte behöver göra mer till fots än vad iPaden har att erbjuda

Klockbatteri iPBG4 15 alu

Hej

Är det någon som vet om det sitter ett klockbatteri i PB G4 15 Alu?

Har någon köpt vanligt PB batteri Från tekninkimporten?

De tar 599 för ett med 6600mAh. Bättre prestanda på pappret än Apple orginal.

Micke

Ursprungligen av Mr Wonderful:

Hej

Är det någon som vet om det sitter ett klockbatteri i PB G4 15 Alu?

Har någon köpt vanligt PB batteri Från tekninkimporten?

De tar 599 för ett med 6600mAh. Bättre prestanda på pappret än Apple orginal.

Micke

Hej, välkommen till forumet. Du får nog bättre svar på den frågan om du startar en dedikerad tråd istället för att hoppa in här.

MVH Jocke

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-10 11:33
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-10 21:12

Enligt länken kan det röra sig om nya skärmar också. Om MBA uppdateras hoppas jag den får mer RAM (2 GB hade min 3 år gamla MBP också när den kom).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-10 21:18

ja de är väl denna jag kommer få pga att dem inte kan laga den jag har nu .. speciellt de med skärmen, tror de lärt sig en läxa av att spara in på den

Ny i skaran sedan några timmar. Köpte min i mycket gott skick av johannordholm här på forumet.

Nöjd med att,

  • Mina Mad Men i 720p lyckades visas utan hack i VLC, även om det krävdes att stänga av lite program och testa ett par gånger.

  • Det känns som att ha ett tunnt papper i knät.

  • Min rygg nu slipper uthärda en gammal och tung MBP varje dag.

Missnöjd med att,

  • Batteriet inte verkar vara i nyskick direkt.Vad kostar det att byta?

  • 80GB. Behöver man säga mer?Vad kostar det att byta upp sig - lätta att göra själv?

  • Nu har jag två datorer som jag kommer använda dagligen. Synka iPhone på två datorer, synka mappar mellan någon server osv osv.Tips på det?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-06-10 21:38

Helt inofficiellt så är det som så att skärmarna på MBA rev A har problem, gångjärnen börjar glappa. Apple säger att om det glappar mer än en tum eller om de inte kan hålla sig öppna på ca 1dm avstånd så skall skärmen bytas, gratis!
Troubleshooting MacBook Air hinges
Det roliga är att den där artikeln finns inte under "extended warranty"-länkarna utan man måste söka rätt på den(!) Det finns dessutom fler sådana artiklar i databasen men som inte går att söka upp som vanlig användare, då måste man ha tillgång till GSX och pga NDA så kan jag inte avslöja vad det gäller, sorry.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-06-10 21:46

Batteriet är nog inte helt billigt, verkar ligga på runt 1500 + montering
Byta disk - glöm det. Finns i stort sett inga alternativ då det är 1,8" P-ATA med ZIF-sockel (eller om det var LIF) Dustin har bara 60 och 80-diskar i det formatet.
Rev B och senare har S-ATA-diskar och där finns lite mer att välja på.
Det kan tänkas, men jag är absolut inte säker, att det skulle kunna gå att plocka en disk från någon iPod-modell, det är ju likartade (eller möjligen lika) anslutning och disktyp.
Synkning. MobileMe, rockar fett.

Tack bollman, struntar nog i både batteri och hårddisk då. Trodde HDD-anslutningen var någon slags standard.

Bra med länken till hjälpsektionen på apple.se, den ska jag komma ihåg om problem visar sig.

Har kollat lite på Dropbox, verkar vara ett bra alternativ för att synka mappar, 2GB är gratis. Vad är fördelen med MobileMe/Dropbox, och hur står det i prisjämförelse?

Senast redigerat 2010-06-12 11:16
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-06-12 13:43

MobileMe är ju 20GB i grundutförande. Dock kostar det ju ca 800 om året, men ger ju många finfina möjligheter om man har iPhone. Bra webmail, bra diskkoppling, synkning, osv, osv osv.
Apple - MobileMe - Din iPhone, Mac och PC. Perfekt synkroniserade.

Bevaka tråden