Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla vi som äger MacBook Air!

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 20:03

Adium kör jag redan, har gjort det sen jag switchade till Mac. Däremot Javat skiter jag nog i. Kommer mest bli en soffdator och när jag är ute och reser. Vid resor kommer sällan internet användas utan mest film och musik som redan finns på datorn.

Tack dock för alla tips!

Ursprungligen av iNbred:

Min har varit uppe i över 120 grader och vänt, ett par gånger... hehe.

120 grader är direkt farlig och jag tror du har haft lite tur att CPUn har klarat sig. Över 80 grader anses allmänt inte vara bra för processorn. Risken för hårddisksras ökar ju även med värme...

Flashproblemet är väl ändå universalt för samtliga macs med osx, kanske att man känner det mer på en air dock. När F*N kommer apple/adobe lösa det?!

Laggningar när man rör datorn gäller väl dock samtliga laptops med rörelsesensor? Finns ju till för att skydda hårddisken.

Tycker att ljudet är förvånandsvärt men kanske lite relativt OK, har nyligen hört sämre ljud från en fujitsu 17" laptop med stereohögtalare.Det låter inte jättehögt eller med någon vidare bas, men med tanke på hur den ligger placerad så kommer det fram detaljer och faktiskt ett ok register. Dock kunde de åtminstone klämt in två stycken

-----------------

För min egen del hade jag dock nog köpt Macbooken över Air i dagens läge. Två viktigaste faktorerna var bärbarheten men också design/material, iom MB har kommit ikapp en del på air så är det idag ett annat läge än vad de vart Mars 08 när jag köpte den!

Dock är det skönt med belysta tangenter och bra mycket mindre glare/reflektioner än på en ny MB.

P.S. Och ja, Air track-paden är den bästa som någon laptoptillverkare gjort, tyvärr kommer den nog att dö ut för nya glaspaden. Och yes, kameran suger i Air

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-16 01:39

håller med dig macbook i juni då jag köpte min, var värdelösa inga lysande knappar och ingen stor musplatta och framför allt ingen LED skärm ! valet var enkelt, idag hade jag som du köpt en macbook tror faktiskt du kan sälja Airen för en peng så macbooken inte kostar så mycket, men som du säger skärmen på de nya e som en spegel de är de inte på Airen, varför?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 08:30

Skärmen på de nya MB är väldigt glossy, dock är det inget som stört mig på ännu.
Den glänser massor som avstängd, och jag gillar det. När skärmen väl är igång märks detta inte av,

Anledningen till glossy är väl ganska enkel, den är gjord av glas.
Sen kan det ju diskuteras i evigheter huruvida de kunde satt i matt glas eller inte. Ren smaksak IMHO.

Ja precis, eftersom MB använder glas som är än mer reflektivt än materialet Air använder, samt att den har svarta kanter runt skärmen som man ser reflektioner i trots skärmen är igång.

Angående byte till MB, tack men nej tack=)
MB har ju fortfarande inte upplysta tangenter i den billigaste modellen, dessutom är skärmen mycket sämre än i Air! Kolla själv i butik, betraktningsvinklarna är som i förra generationen vanliga MB riktigt kassa jämfört med Air. MB har fortfarande inte något som JAG behöver utöver det som Air erbjuder. Den har däremot saker som jag inte söker, som ovanstående grejer samt extra vikt.

Om något så är jag sugen på den nya Air bara !

Jag är VÄLDIGT nöjd med min MBA, Har en MB & en Mac Mini med men för det jag använder min till så funkar den bra.

Jobb/ Surfning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-02-08 17:11

Jag gjorde slag i saken i början på januari 2009. Macoteket hade kvar några MacBook Air från sin mellandagsrea. Funderade fram och tillbaka. Vid tidpunkten hade jag en MacBok Pro 2.0 CD (juni 2006) med 2GB/250GB. Egentligen behövde jag mycket mer då jag håller på som konsult inom utveckling av inbyggda system och FPGA (softcore).

Men då kunden tillhandahåller de maskiner som vi konsulter oftast ska använda så började jag fundera på hur man ska få muskler och bra kondition. Handlar det om att bära en tung laptop, eller? Efter ett kort snack med polaren så var beslutet enkelt: ut med det gamla och in med det nya. Dock var förra årets modell till 13kkr ett bättre deal än årets till 17kkr. Samtidigt blev det en ny mindre väska plus lite lulllull från Waterfield (www.sfbags.com).

Och jag ångrar inte bytet (mer än att jag kunde gjort det tidigare). Det enda som måste lösas snyggare är Huawei E180-dongeln. Mer om detta i en annan tråd.

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av MBA. Har haft datorn sedan slutet av November 2008. Är grymt nöjd. Den fungerar perfekt för mina ändamål.

Har datorn som min huvudsakliga dator. Har även en Mac Mini som jag använder som mediaspelare och ftp-server. Jobbar som en blandning av AD, grafisk formgivare och projektledare. Använder mest Adobe CS3 (InDesign, Illustrator och Photoshop), Keynote, Word och Excel.

Bytte från en PowerBook G4, 15", 1.67 GHz, 2 GB ram och 80 GB HD. Till en MacBook Air, 1.86 GHz, 2 GB ram och 128 GB SSD. MBA är mer än dubbelt så snabb... Den gamla datorn bytta jag inte ut för att den var för långsam (även om mer fart alltid är trevligt) utan att den helt enkelt var fysiskt utsliten. Bär med mig min dator nästan överallt. Valde mellan en MacBook 13" och en Air. Till slut var det den lägre vikten som avgjorde valet.

Vi börjar med det tråkiga. Dom nackdelar som jag upplever är:
- Tar ca. 7 sekunder från vila tills airport är aktivt och har hittat en basstation.
- Extremt usel högtalare.
- Tar lång tid att ladda batteriet. (Jämfört med PB G4 - är en känsla jag har)
- Skulle vilja att skärmen gick att vinkla längre bakåt.

Nu till hyllningssången... Inan jag köpte datorn var jag tveksam över ett par saker. Har visat sig att min oro var i dom flesta fallen var helt obefogad. Minin och Airen kompletterar varandra på ett bra sätt.

- Bara en USB-port.
Har hittills inte varit något problem. När jag är mobil har jag bara behov av 3G dongel. Har en USB-hubb till vilken jag har kopplat: 2 st. hårddiskar, skrivare, scanner, Wacombord, tangentbord och mus. Grymt smidigt att bara plugga in laddare, skärm (jag gillar Mini DisplayPort) och USB-kabel och så är allt klart.

- Avsaknad av FireWire-port.
USB-porten är tillräckligt snabb för externa hårddiskar. Jobbar inte med video, så det har ännu inte varit något problem att inte kunna koppla in en filmkamera.

- Inte tillräckligt snabb
Har precis layoutat en tidning i InDesign (CS3) på 60 sidor. Var inget problem med farten i datorn, trotts alla högupplösta bilder. (Om det är jag som är långsam eller datorn som är snabb låter jag vara osagt... )

- Ingen ethernet-port
Sedan jag köpte datorn har jag behövt ethernet vid ett tillfälle, för att kunna ställa in ett ADSL-modem. Kopplade in min Mac Mini och fjärrstyrde den med Skärmdelning. Så det löste sig smidigt.

- Ingen DVD-brännare
Bränner inte vidare ofta. Fungerar smidigt att använda DVD:n i Minin som fjärrskiva när jag får CD/DVD-skivor från kunder. Tog ganska lång tid att installera alla program över fjärrskiva och trådlöst nätverk. Speciellt CS3-paketet. Men det är ju en engångsföreteelse, så det var på det hela ok.

- Inbyggt batteri
Helt ok batteritid, så jag har inget behov av ett extra batteri. Går på dom flesta ställen att hitta ett eluttag. Dock så tar det lång tid att ladda batteriet jämfört med min förra dator.

- Värmeutveckling och fläktljud
Datorn är både svalare och tystare än min gamla PowerBook G4. Är ytterst sällan som jag hör fläkten. Uppdaterade modellen som kom i höstas har inte de värmeproblem som första generationen har. Kan titta på filklipp på YouTube utan att fläkten startar.

- Glossy skärm
Har bara jobbat med datorn inomhus än så länge. Har ännu inte retat mig på reflexer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-06 00:28

ett problem för oss som inte har SSD är hårddisken, den är inte snabb, men coolbock är inte längre processorn en begränsning utan nu är det hårddisken har du igång Vuze och internet samtidigt har du problem, de stannar upp och de dära färghjulet kommer, sedan om du packar upp en fil samtidigt (rar) så blir de totalstopp, de är en begränsning, så ha i åtanke att SSD passar sig mycket bättre på denna dator

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-09 21:23

Nu har jag haft min Air i några veckor och kan inte förstå hur mitt liv har kunnat fungera innan En sak jag störde mig på var att den blev så förbannat varm vilket jag har fått botat med CoolBook. Det är för övrigt något jag varmt rekommenderar till alla med en Air.

Trodde i min enfald att den skulle vara lite slö men den är snabbare än min 2.16ghz iMac.

Zebbe: Har du den nya versionen av MacBook Air tillsammans med CoolBook? I sådana fall är jag väldigt nyfiken på vilken version av CoolBook du använder, samt vilka inställningar du har gjort?

Jag har MBA rev.B och CoolBook som jag har betalat licens för, dock får jag det ändå inte till att fungera.

Går din fläkt på högvarv mera sällan nu?

Är oerhört tacksam för svar!

Senast redigerat 2009-03-13 11:47
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-16 20:30
Ursprungligen av BozoTheClown:

Zebbe: Har du den nya versionen av MacBook Air tillsammans med CoolBook? I sådana fall är jag väldigt nyfiken på vilken version av CoolBook du använder, samt vilka inställningar du har gjort?

Jag har MBA rev.B och CoolBook som jag har betalat licens för, dock får jag det ändå inte till att fungera.

Går din fläkt på högvarv mera sällan nu?

Är oerhört tacksam för svar!

Nej jag har Rev A. Min fläkt går numera sällan på högvarv.

Varför får du det inte att fungera?

Det skulle vara roligt att höra fler recensioner av nya MBA. Främst 1,86 ghz-modellen med 128GB ssd. Hur många är ni som har dem och vad använder ni för program på dem? Vad hade/har ni för annan dator?

Jag är kär i designen, använder aldrig dvd-spelaren och förmodar att jag kommer vara nöjd. Demoexemplaret jag spenderat lite tid med är 1,6 ghz-föregångaren med hdd och intel-krets och det är ju inte rättvist att jämföra med 1,86 ghz, ssd och nVidia-krets! Att den har snabbare buss och internminne är ju även det gött.

Hur bra kan den fixa Photoshop CS3 och CS4? Fixar den Flash CS3 eller CS4? Illustrator?

Jag har just nu en MacBook (late 07) med 2,2 ghz processor, 4gb ram och 5400 rpm hdd. Jag är nöjd med prestandan, bortsett från den svaga grafikprestandan. Så om MBA är lika bra, eller kanske till om med bättre, ligger den bra till. Att mitt ramminne är dubbelt upp gör ju en del, men jag tror att jag ska klara mig på 2 gb också.

Utöver mail, vanligt surfande, adium och iWork-paketet använder jag Photoshop, Illustrator och stundom Flash. Inte allt för tunga saker dock. MacBooken brukar inte grina. Logic Pro använder jag ofta också, men på min stationära dator.

Kan jag klara mig på en 1,86 ghz MacBook Air med SSD, tro?

Senast redigerat 2009-03-30 07:50

Jag har en Revision A, den första varianten med iPod hårddisken... Har även en stationär dator med bra prestanda så jag lever inte i en Macbook Air bubbla

Tycker Airen klarar det utan problem! Så en i den nya revisionen och SSD behöver du absolut inte oroa dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-30 13:08

Fan, hur låser man fast en macbook air?

såg just att et inte finns någonstans att dra vajern... får väl svetsa fast den på skärmen....

Ursprungligen av costas:

Fan, hur låser man fast en macbook air?

såg just att et inte finns någonstans att dra vajern... får väl svetsa fast den på skärmen....

FInns en lösning för detta:
http://www.flickr.com/photos/johnstrunk/2264131650/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-30 13:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-30 15:46

vem fan vill ha en vajer till sin bärbara dator? :S idiotiskt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-30 23:11

jag...

Ursprungligen av costas:

jag...

Esa: jag kanske inte hajade din ironi, men Kensingtonlås är inte dumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-30 23:32
Ursprungligen av henkebarn:

Kensingtonlås är inte dumt.

Jo, det är det.

http://www.youtube.com/watch?v=q2WYUtrcRqw
http://video.google.com/videoplay?docid=6560787668346205814

Aj! Inte bra att de är så lätta att "bryta upp". Men men, det finns säkerligen starkare och klenare modeller och oavsett är idén god och möjligheten att kunna låsa fast datorn är inte dum.

klarar mig med iAlertU haha. Undrar om försäkringsbolaget tycker det är godkänt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-04 21:41

Tjena!

Fick min första MBA för nån vecka sen, dock var touchpaden lätt rasslig så jag fick den utbytt. Första två veckorna kan man tydligen få burken utbytt om man handlar via apple store utan problem. Fick min andra idag och det jag reagerar på är att hårddisken ger ifrån sig små ljud med jämna mellanrum. Lätt störande, var samma sak på första. I övrigt är datorn knäpptyst och så hör man det pustande/stånkande var 15e sekund. Ok om man har tv/musik på i bakgrunden men vill man sitta och skriva något i lugn och ro så stör det faktiskt.

Är det fler som har reagerat på detta? Jag vet att diskar har rörliga delar etc men jag har aldrig varit med om det så här pass markant. Är iofs min första bärbara, kanske bara är att gilla läget.

Ursprungligen av MrDIF:

Tjena!

Fick min första MBA för nån vecka sen, dock var touchpaden lätt rasslig så jag fick den utbytt. Första två veckorna kan man tydligen få burken utbytt om man handlar via apple store utan problem. Fick min andra idag och det jag reagerar på är att hårddisken ger ifrån sig små ljud med jämna mellanrum. Lätt störande, var samma sak på första. I övrigt är datorn knäpptyst och så hör man det pustande/stånkande var 15e sekund. Ok om man har tv/musik på i bakgrunden men vill man sitta och skriva något i lugn och ro så stör det faktiskt.

Är det fler som har reagerat på detta? Jag vet att diskar har rörliga delar etc men jag har aldrig varit med om det så här pass markant. Är iofs min första bärbara, kanske bara är att gilla läget.

Dagens hårddiskar hörs knappt så jag tror att datorn försöker göra något med den, t ex lägga den i viloläge eller något liknande.

Min MBA's hårddisk låter inget alls. Dock så har den börjat flåsa mer och mer med fläktarna efter
cirka 9 månader sedan inköpet. Den var tystare i början.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-04 21:52

Vad har du för disk i din? Min heter SAMSUNG HS12UHE. Tja jag får väl höra av mig till dem igen. Verkar va nåt magiskt med mig och elektronik, det är som att måndagsexemplar dras till mig på något underligt sätt.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-05 10:34

Jag har efter ett garantijobb fått tangentbord och topp utbytt (mekaniken i musknappen kackade ur). Efter detta jobb så glappar fläkten. Jag får ett litet dubbelklick/klock med några sekunders mellanrum. SMC Fancontrol säger 0 rpm. Men ibland så går den igång. Så så fick jag en överkänslig vänsterpil-knapp. Nytt garantijobb imorgon (onsdag)!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-05 19:15

Sådärja. Får min tredje MBA om några dagar. Ville uppgradera till en ssd och betala för det men det gick inte enl applestore. Aja bara hoppas man får en sata som inte kvackar som en groda var 15e sekund. 3e gången gillt.

Bevaka tråden