Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla vi som äger MacBook Air!

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

MrDIF, jättekonstigt! Haha jag har första revisionen och ur första generationen Air. Aldrig haft problem på något sätt. Peppar peppar... för jag brukar vara den som får skiten annars.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-10 04:51

om ni går in på www.tv4.se och sätter igång ett TV4 play program , tex ekdahl, med eran air vad händer då?

min börjar koka och stängs av, av bara det :S! de är illa, dags för att lämna in den känner jag

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-14 03:06

Det fungerar fint på min MBA. Kör du kanske med flash? Just flash är ju MBA'ns värsta fiende...

Edit: Provade även med svt prima på full upplösning och det gick fint det också! Stabilt på 77 grader

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-05-14 08:10
Ursprungligen av iNbred:

Det fungerar fint på min MBA. Kör du kanske med flash? Just flash är ju MBA'ns värsta fiende...

Edit: Provade även med svt prima på full upplösning och det gick fint det också! Stabilt på 77 grader

ja det är ju just flash jag har ju installerat den saken så alla flashanimationer stängs av, att de är en yta de står flash i bara på internet, om man vill se klickar man på den, så tänk dig att det är flera animationer på samma sida men jag sätter endast igång den rutan med TV4 programmet i, datorn går upp till 84 grader, sedan lite senare så slocknar den (pga överhettning förmodar jag)

skall tilläggas att jag har den äldsta modellen, med 1,6 Ghz samt 80 GB hårddisk, och har installerat coolbook

jag kan verkligen inte förstå varför detta skall vara så svårt, om ni har sett på 3 reklamen på tv att man får med en minipc med tv4 anytime så skall den klara flashanimationer bra, gör dem det men inte MBA?

och varför har Apple aldrig fixat detta med flash? varför tar de död på en mac typ, detta gäller inte bara airen

Ursprungligen av Esa:

datorn går upp till 84 grader, sedan lite senare så slocknar den (pga överhettning förmodar jag)
skall tilläggas att jag har den äldsta modellen, med 1,6 Ghz samt 80 GB hårddisk, och har installerat coolbook

Har samma modell som dig, visst blir datorn varmare vid Flash men det där har aldrig hänt mig, och då har jag inte ens CoolBook installerat. Lämna in den direkt, De första revisionerna var ju ökända för sådana här problem!

Ursprungligen av jockeleu:

Har samma modell som dig, visst blir datorn varmare vid Flash men det där har aldrig hänt mig, och då har jag inte ens CoolBook installerat. Lämna in den direkt, De första revisionerna var ju ökända för sådana här problem!

Det är en skyddsmekanism att den stänger av sig. Min gör det vid ~105 C, och ja den har blivit så varm även med Coolbook installerat.
Vad exakt ska man lämna in den för? Vet inte om man kan kalla det fabrikationsfel att de inte lyckades få ut värmen så bra i första revisionen..

Ursprungligen av johannordholm:

Det är en skyddsmekanism att den stänger av sig. Min gör det vid ~105 C, och ja den har blivit så varm även med Coolbook installerat.
Vad exakt ska man lämna in den för? Vet inte om man kan kalla det fabrikationsfel att de inte lyckades få ut värmen så bra i första revisionen..

Om en dator överhettar så är det ett solklart fabriksfel. Man ska givetvis kunna använda sin dator för tunga applikationer utan att den strejkar.

Ursprungligen av Esa:

om ni går in på www.tv4.se och sätter igång ett TV4 play program , tex ekdahl, med eran air vad händer då?

min börjar koka och stängs av, av bara det :S! de är illa, dags för att lämna in den känner jag

Vänta inte för länge!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-19 18:55

Min 3:e MBA på kort tid och denna knorrar ca var 15e sek. Har lyssnat och jämfört med en i butik, deras tyst jämfört med min. Jämfört med tjejens bra mkt tystare än min. Jag ger upp alltså. Får bli en vanlig macbook eller liknande. Det är ingen annan som upplever detta med senaste MBA? Har jag sån sjuk otur alltså. Visst en sata-disk med rörliga delar låter det fattar väl vem som helst men detta statiska klick/knorrljud gör en galen. Satt idag och skrev på mitt examensarbete och hade fönstret öppet, till slut sitter man ju och väntar och nu kommer det knorr-tyst-knorr-tyst...*suck*

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-05-21 17:10
Ursprungligen av MrDIF:

Min 3:e MBA på kort tid och denna knorrar ca var 15e sek. Har lyssnat och jämfört med en i butik, deras tyst jämfört med min. Jämfört med tjejens bra mkt tystare än min. Jag ger upp alltså. Får bli en vanlig macbook eller liknande. Det är ingen annan som upplever detta med senaste MBA? Har jag sån sjuk otur alltså. Visst en sata-disk med rörliga delar låter det fattar väl vem som helst men detta statiska klick/knorrljud gör en galen. Satt idag och skrev på mitt examensarbete och hade fönstret öppet, till slut sitter man ju och väntar och nu kommer det knorr-tyst-knorr-tyst...*suck*

Glapp i fläkten. Hade det på min. Utbytt på garanti.

  • Oregistrerad
  • 2009-05-19 19:35

Samma fenomen finns ju även på MacBook så det borde inte vara något alternativ?

Skönt att även vi med Revision A nu kan uppskatta hd film i 1080p utan hack! (Tack vare Snow Leopard)

Vad kul att 1080p fungerar utan hack på Revision A i och med Snow Leopard! Gäller det endast Quicktime-filer i 1080p eller även för mkv-filer? Går det att spela upp i vilket program som helst?

Senast redigerat 2009-09-21 09:45

TJ_Mackey, har endast testat Quicktimes 1080p hd trailers från apple.com/trailers. Har tyvärr ingen 1080p mkv endast 720 (som funkar bra). Någon som har en 1080p mkv sample uppe så kan jag testa

Någon annan som börjat uppleva glapp i skärmluckan? Att den rör sig en centimeter fram/tillbaka i uppfällt läge? Lite tråkigt när skärmen rör sig när man har den i knäet :/

Har använt min väldigt lite inköpt Mars 2008, ibland stått en månad oanvänd, jag är exempelvis inne på endast 71 cykler på batteriet. Aldrig tappat den eller så heller...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-13 18:38
Ursprungligen av jockeleu:

Någon annan som börjat uppleva glapp i skärmluckan? Att den rör sig en centimeter fram/tillbaka i uppfällt läge? Lite tråkigt när skärmen rör sig när man har den i knäet :/

Har använt min väldigt lite inköpt Mars 2008, ibland stått en månad oanvänd, jag är exempelvis inne på endast 71 cykler på batteriet. Aldrig tappat den eller så heller...

det är inget fel . det är slitage... blev så på min förra!

kan förresten meddela att min nya Air kom idag ! :D.. dock var den "krockad" alltså skärmen var skev och hade ghosting effekt samt att vissa knappar satt löst.. så dem på apple trodde den var tappad. men den blir utbytt tur nog *pust*

Ursprungligen av Esa:

det är inget fel . det är slitage... blev så på min förra!

Esa, må vara slitage, men konstigt att det kan ske så fort på min såpass oanvända laptop när morsans acer från 98 öppnar och stänger som om den vore ny...

Acke:
Påverkade dessa skruvar glapp i skärmrörelsen? Helt klart värt att öppna den då, har varit öppen ett otal gånger ändå

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 19:12
Ursprungligen av jockeleu:

Någon annan som börjat uppleva glapp i skärmluckan? Att den rör sig en centimeter fram/tillbaka i uppfällt läge? Lite tråkigt när skärmen rör sig när man har den i knäet :/

Har använt min väldigt lite inköpt Mars 2008, ibland stått en månad oanvänd, jag är exempelvis inne på endast 71 cykler på batteriet. Aldrig tappat den eller så heller...

Jag öppnade min egen i helgen. Skruvarna till ena fästet på skärmen satt lösa. Lösa som i trilla ur om det fanns plats att trilla. Antagligen blir det då dålig belastning vilket förstör fästena. Värt att ta bort bottenplattan och dra åt de 4 skruvarna högst upp.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-17 22:19

min nya macbook air 2.13 SSD osv. den är inte så himla bra på vissa saker märker jag.

Den har faktiskt mer problem än med min rev A jag hade innan den flippade totalt.

Nu snackar jag flash! processorn på denna klockar ner sig direkt till 798 MHz vilket gör att alla flashvideos hackar sönder. irriterande. kan inte se på youtube ens. De verkar ha mycket problem med detta aså tur nog skall denna bytas ut, hoppas den andra klarar detta bättre.

Esa, vad tråkigt... har en väldigt tidig Rev.A och har inte haft ett enda problem ÖHT, *knock on wood*... Men ja du får absolut skicka tillbaka den, visst blir våra macar stressade med flash, men min har aldrig klockat ner trots att den varit kokhet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-10-17 22:48
Ursprungligen av jockeleu:

Esa, vad tråkigt... har en väldigt tidig Rev.A och har inte haft ett enda problem ÖHT, *knock on wood*... Men ja du får absolut skicka tillbaka den, visst blir våra macar stressade med flash, men min har aldrig klockat ner trots att den varit kokhet.

Jaså? jag fick en ersättningsdator av apple. den kom i veckan , kan vara att underplattan är intryckt på den som skapar problemet. allt flyter på prima och den är snabb. Men just flash! gör att den klockar ner sig på en gång! och processorn går stabilt på 69 grader

Apple har enligt en servicekille jag snackat med begränsat processorn temperatur till 70 grader. om den överstiger det klockar den ner sig. Om den Air har detta problemet spelar det ingen roll hur snabb processor du har eftersom den klockas ner till 800 MHz såfort den belastas.

Om du laddar hem coolbook. och sätter igång det för att se klockfrekvensen när du kollar på youtube klipp, vad sker då?går den ner till 800 MHz eller står den på 1600MHz (som jag antar är max på din air)

Ursprungligen av Esa:

Om du laddar hem coolbook. och sätter igång det för att se klockfrekvensen när du kollar på youtube klipp, vad sker då?går den ner till 800 MHz eller står den på 1600MHz (som jag antar är max på din air)

Gick in och testade en HD trailer på Youtube.

Vid 80 grader går den ner till 1400, mer än det (Vid 85) så händer det lite snabbt att den går ner till 1200... Men 800 och 0,9 volt är den bara vid vila (idle) när jag inte gör något särskilt.

Kan tilläggas att den oavsett frekvens gick ryckigt när man ställde in HD upplösningen i flashvideon, vanlig HQ eller SD kvalité funkar däremot väl så bra som det ska gå under OSX och datorns förutsättningar...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-04 22:59
Ursprungligen av jockeleu:

Gick in och testade en HD trailer på Youtube.

Vid 80 grader går den ner till 1400, mer än det (Vid 85) så händer det lite snabbt att den går ner till 1200... Men 800 och 0,9 volt är den bara vid vila (idle) när jag inte gör något särskilt.

Kan tilläggas att den oavsett frekvens gick ryckigt när man ställde in HD upplösningen i flashvideon, vanlig HQ eller SD kvalité funkar däremot väl så bra som det ska gå under OSX och datorns förutsättningar...

skumt min går aldrig över 70 grader där går någon gräns tydligen på nya revisionen. kan hända att den går upp till 73 grader i en sekund men klockas snabbt ner till 798 MHz då. och ändå är det en som skall klara av 2123 MHz fullt belastat.

Får hoppas den nya som kommer är bättre =)¨

EDIT: har en coolbook licens jag har köpt... men väntar med och använda den tills jag får en dator som är bra

En intressant sak du kan se på den nya revisionen om du är i en butik är att skärmen har små linjer som går snett uppåt ifrån höger till vänster sida, som ljusgråa streck, det är riktigt irriterande, så skärmen på de gamla MBA är faktiskt bättre

Ursprungligen av Esa:

skumt min går aldrig över 70 grader där går någon gräns tydligen på nya revisionen. kan hända att den går upp till 73 grader i en sekund men klockas snabbt ner till 798 MHz då. och ändå är det en som skall klara av 2123 MHz fullt belastat.

Får hoppas den nya som kommer är bättre =)¨

EDIT: har en coolbook licens jag har köpt... men väntar med och använda den tills jag får en dator som är bra

En intressant sak du kan se på den nya revisionen om du är i en butik är att skärmen har små linjer som går snett uppåt ifrån höger till vänster sida, som ljusgråa streck, det är riktigt irriterande, så skärmen på de gamla MBA är faktiskt bättre

Jo man har ju läst om att de allra senaste MBA's har sämre prestanda än Rev B. Antagligen på grund av strängare temperaturkontroll. Hum, Licensen går ju väl att använda hur många gånger som helst eller? Ser inget problem (varken tekniskt,lagligt eller moraliskt) att ta bort den från den gamla macen och sedan använda på den nya om det kommer en.

Hum de gråa linjerna har jag läst om, men då har det varit gråa horisontella linjer som går ungefär varannan pixelrad? Får väl gå in och kolla!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-04 23:29
Ursprungligen av jockeleu:

Jo man har ju läst om att de allra senaste MBA's har sämre prestanda än Rev B. Antagligen på grund av strängare temperaturkontroll. Hum, Licensen går ju väl att använda hur många gånger som helst eller? Ser inget problem (varken tekniskt,lagligt eller moraliskt) att ta bort den från den gamla macen och sedan använda på den nya om det kommer en.

Hum de gråa linjerna har jag läst om, men då har det varit gråa horisontella linjer som går ungefär varannan pixelrad? Får väl gå in och kolla!

en licens på coolbook är kopplad till endast en dator.. så du kan ta bort det formatera datorn och installera igen.. men endast på samma dator

ja aså de är raka och är varannan pixelrad, men för mig går dem rakt men snett, alltså ` sådär.. vet du något om dem? vad det beror på för det vet ingen jag snackar med inte ens på Apple, de är som sagt enormt störande speciellt när man redigerar bilder då man tror det är sudd. men det är de linjerna som gör det

Ursprungligen av Esa:

så du kan ta bort det formatera datorn och installera igen.. men endast på samma dator

ja aså de är raka och är varannan pixelrad, men för mig går dem rakt men snett, alltså ` sådär.. vet du något om dem?

Ok, det visste jag inte!

Ja, det låter väldans tråkigt och ptja det har ju skrivits en hel del om det i artiklar och foruminlägg. Och när jag kollar nu så är det som du skriver att vissa ser strikt horisontella medan andra som dig upplever diagonala gråa linjer.

TidBits.com Artikel

The Register Artikel

Eweek's AppleWatch Artikel

MacRumors Forum

Apple menar på att det är förväntad funktion, och att panelen helt enkelt har den egenskapen. Finns inte på Rev A, dock så kan jag säga att min Rev A flimmrar, vilket kan synas med blotta ögat ibland (Ungefär som på en 60hz CRT Skärm)

Tråkigt det här, då Airen är den perfekta datorn för mina behov... Hade sett fram emot att uppdatera snart men de lär väl få vänta till ÄNNU en revision.

Senast redigerat 2009-11-05 00:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-05 00:50
Ursprungligen av jockeleu:

Ok, det visste jag inte!

Ja, det låter väldans tråkigt och ptja det har ju skrivits en hel del om det i artiklar och foruminlägg. Och när jag kollar nu så är det som du skriver att vissa ser strikt horisontella medan andra som dig upplever diagonala gråa linjer.

TidBits.com Artikel

The Register Artikel

Eweek's AppleWatch Artikel

MacRumors Forum

Apple menar på att det är förväntad funktion, och att panelen helt enkelt har den egenskapen. Finns inte på Rev A, dock så kan jag säga att min Rev A flimmrar, vilket kan synas med blotta ögat ibland (Ungefär som på en 60hz CRT Skärm)

Tråkigt det här, då Airen är den perfekta datorn för mina behov... Hade sett fram emot att uppdatera snart men de lär väl få vänta till ÄNNU en revision.

tack så mycket! njae aså apple snackar skit i så fall. om de säger att de skall vara så.. jag har vart och kollat på alla macdatorer som finns idag att köpa, MBA är den enda som hade denna effekt när jag kollade på Media Markt, så det är nått som är fel helt klart. Det är även en ghosting effekt på dessa skärmarna. Vilket som de andra macarna inte led av heller.

Ursprungligen av Esa:

tack så mycket! njae aså apple snackar skit i så fall. om de säger att de skall vara så.. jag har vart och kollat på alla macdatorer som finns idag att köpa, MBA är den enda som hade denna effekt när jag kollade på Media Markt, så det är nått som är fel helt klart. Det är även en ghosting effekt på dessa skärmarna. Vilket som de andra macarna inte led av heller.

Ja precis, de säger att det är samma panel som på de andra, men det finns teorier om att panelen underklockas i MBA och dessutom har gått igenom en annan ytbehandling och därför resulterar i de jobbiga linjerna. Riktigt kasst för en dator som kan kosta runt 20.000 kronor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-05 01:32
Ursprungligen av jockeleu:

Ja precis, de säger att det är samma panel som på de andra, men det finns teorier om att panelen underklockas i MBA och dessutom har gått igenom en annan ytbehandling och därför resulterar i de jobbiga linjerna. Riktigt kasst för en dator som kan kosta runt 20.000 kronor.

Intressant, kom ihåg när jag skaffade min Rev. A och alla var helt grymt imponerade av skärmen, den var riktigt grym! Den spöade skiten ur de andra macarna, enligt mig själv.

Idag är den ju skräpig, som sagt hur kan en 1,5 år nyare dator ha sämre skärm, Apple har gjort ett misstag, skall dem våga erkänna det? som med batterierna då och då

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-11-26 15:49

Sådär då kom min nya MBA idag. Nu är det bekräftat.

MBA har problem med skärmarna, denna nya har samma speccar angående olika Volt på processorn på olika hastigheter som den förra jag skickade in. Även samma gula nyans på skärmen och grova ghostingeffekter, samt små streck över hela skärmen som går snett. Denna nya har även musknappen så det är en stor glip mellan själva musplattan och musknappen, så när man klickar så skrapar det emot chassit så man måste trycka knappen snett nedåt.

Jag börjar misstänka att RMA datorer inte ligger i samma kö som de nya som säljs för detta börjar bli lite skrattretande. Den förra jag fick är faktiskt bättre än denna.. sitter nu med 2 MBA, den ena skall skickas tillbaka, egentligen båda. Irriterande att det skall vara så svårt att fixa en som hade en liknande skärm som min första AIR jag köpte för över ett års sedan. hade jag vetat detta så hade jag sagt att dem skulle skruva loss den gamla skärmen.

Bevaka tråden