Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stoppar Opera till iPhone

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Yes:

Är det bara jag som INTE tycker att den är snabb?

Yes!!

Det tror jag inte, men ser man dom flesta kommentarer så verkar den upplevas som snabb om man jämför med Safari. Vanliga Aftonbladet på Opera laddar snabbare på Opera, än vad Aftonbladet Mobil gör på Safari (tex) på min telefon.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-15 01:45
Ursprungligen av Patrik D:

Det tror jag inte, men ser man dom flesta kommentarer så verkar den upplevas som snabb om man jämför med Safari. Vanliga Aftonbladet på Opera laddar snabbare på Opera, än vad Aftonbladet Mobil gör på Safari (tex) på min telefon.

Tja, enligt Lifehacker handlar det om mer än bara upplevelse, i många fall är Opera rätt mycket snabbare än Safari: Browser Speed Tests: iPhone's Mobile Safari vs. Opera Mini - Browser speed tests - Lifehacker

Ursprungligen av Yes:

Är det bara jag som INTE tycker att den är snabb?

Yes!!

Nej, jag reflekterade också över att jag inte blev så imponerad av farten men det kanske beror på att jag bara har provat den med bra signal

Jag använder inte Opera i datorn men blev lockad av snabbare 3G-surf - det är tydligen där de största skillnaderna i fart finns.

Jag trodde appen i telefonen skulle läsa in Safaris bokmärken men icke. Då kom jag på att jag kan läsa in bokisarna i datorn och sen synka vidare till Opera mini. Det har väl gått sisådär ...

1. Senaste Opera 10.5 gråmarkerar Safaris bokmärkesfil så den går inte att importera. Exporterar bokmärken som html men Opera gråmarkerar den med.
2. Laddar då ner Opera 9.5 som får importera bokisarna. Då visar det sig att Opera 10.5 inte läser bokisfilen från 9.5
3. Döper om bokisfilen från 9.5 (som saknar filändelse) och ersätter i 10.5-mappen
4. Nu har jag bokmärken i Opera och aktivera synkningskontot
5. Har sen försökt synka hela förmiddagen men det går inte (bild)

Spontant känns det här med Opera som rätt mycket "beta"

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 13:29

Med en bra 3G signal eller WIfi är skillnaden i hastighet minimal. Men när man inte har G3 signal utan måste surfa på EDGE/GPRS signal. Då är Safari så långsamt att man vill slänga mobilen. Med Opera går det med mycket snabbare. Och är man på resande fot utomlands och måste kolla upp nåt snabbt så sparar opera pengar eftersom Opera använder mindre datamängder.

//Rob

Jag utgick från det MacWorld skrev igår:
"Vi har testat med tre svenska nyhetssidor (DN, Aftonbladet och MacWorld) och mätt tiden det tar att ladda in hela sidan. Vi har både mätt med wifi och 3g. I flera av fallen är Opera så mycket som tre gånger snabbare än Safari. Särskilt vid surf över 3g-nätet är skillnaden slående."

Opera Mini en oljad blixt - men ersätter den Safari? - MacWorld

För mig är alltid opera snabbare på att ladda sidor oberoende vilken anslutning.
Dock är det ett helvete att klicka på små länkar så lika snabbt försvann programvaran.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-16 00:04

Skillnaden i Acid 3 test mellan Opera och Safari är ganska stor.
74/100 vs 100/100.
AppleInsider | Opera Mini for iPhone fails Acid3 test

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-16 00:31
Ursprungligen av joakimo:

Skillnaden i Acid 3 test mellan Opera och Safari är ganska stor.
74/100 vs 100/100.
AppleInsider | Opera Mini for iPhone fails Acid3 test

Opera Mini har problem med javascript eftersom allt går igenom Operas servrar så då blir det svårt för Opera Mini att köra just acid3 testet.

//Rob

Ursprungligen av joakimo:

Skillnaden i Acid 3 test mellan Opera och Safari är ganska stor.
74/100 vs 100/100.
AppleInsider | Opera Mini for iPhone fails Acid3 test

Ja det ser ju lite illa ut men jag surfar inte Acid3-testet alltför ofta så det gör nog inget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 00:18

Jag måste säga att jag upplever Opera mini som bra mycket snabbare!

Ursprungligen av C-man:

Jag måste säga att jag upplever Opera mini som bra mycket snabbare!

Jag håller med! Tyvärr även bra mycket sämre på allt annat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-04-20 22:30

lätt att spara bokmärken,lätt att hoppa mellan olika källor,lätt att kopiera texter,lätt att infoga texter,som jag ser det är det bara flash stöd som saknas!!
safari är utbytt mot mini i min och kolegans lur!

Jag lyckades till slut importera Safaris bokmärken. Det verkar som Opera dragit in 10.5-versionen. Det är 10.1 man kan ladda ner nu ock så står det 10.5 kommer snart. Eller så hade jag en 10.5 beta i jobbdatorn.

Hursom... när man ska importera Safaris bokmärken så är filen gråmarkerad. Om man i samma fönster då använder Spotlight och söker på bookmarks så hittas filen och nu går den att markera och importera.

När man synkar telefonen skapas en mapp bland bokmärkena som heter Opera Mini. Jag drog alla bokmärkesmappar jag importerat in till den mappen och synkade sen hade jag dom i telefonen också.

Bevaka tråden