Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stoppar Opera till iPhone

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Fitinghoff:

Apples problem är numera filosofiskt och visar sig väldigt tydligt i deras inställning till rättstavning. Attityden är "jag vet vad du försöker skriva, det vet inte du". Ge mig ett enda annat rättstavningsprogram i världen där du aktivt får trycka bort "förslaget" som programmet ger om det är fel. Inte ens Apples datorer har det systemet, men iPhone har det. Sånt kallas Megalomani och yttrar sig självklart i vad som ska stoppas in i luren också.
Har precis haft en dialog med supporten på Speedster GPS, som gladeligen hade angett sekunder och tiondelar i sin logg, om bara Apple släppt dessa data. Varför de inte gör det är självklart en gåta, så länge du inte räknar med deras storhetsvansinne. Konkurrenter som HTC, Palm, Nokia etc kommer kanske att tvinga Apple på knä, eller så skiter de i att bygga fler telefoner för att de inser att de måste släppa kontrollen.

Tur du inte är det minsta bitter iaf ! Sånt är ju bara jobbigt.

Undrar om du använder en iPhone som jag - dagligen. Kollar 99.se och skriver några inlägg från såväl jobbet som muggen.

Det FUNGERAR galant, jag trycker ett par knappar, telefonen visar att den är med på noterna, jag trycker Mellanslag - ordet infogas, så, vidare till nästa ord. Inga problem.
Ofta skriver jag tre fyra rader med text och sedan kan jag hoppa tillbaka och rätta till de fåtal fel som uppstått.

Att du sedan sitter här och häver ur dig en massa svart bitterhet gentemot Apple och dillar på om "Storhetsvansinne", att Apple skall "tvingas på knä" och att "Apples problem" etc...

Vi kanske skulle pötta in dig i deras strategiska ledningsgrupp eller nåt, du verkar ju ha rätta känslan och kompetensen.

Opera ska lansera sin webbläsare till App Store nästa vecka, men troligen blir den inte godkänd av Apple.

Opera Mini for iPhone to be revealed next week, available never -- Engadget

Apple borde ha en öppen oberoende process (med utomstående revisor) där de godkänner eller ger avslag (med klar, tydlig dokumentation och där den enda möjliga grunden för avslag är bristande stabilitet/säkerhet/buggar eller säkerhetshot).

Typ så.

Får hoppas att Opera väljer att släppa deras webbläsare via Cydia!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 17:48

Förstår inte varför Opera leker offer och utvecklar i onödan när Apple sagt att de inte släpper webläsare som inte använder webkit. Lite för stort företag för att hålla på och gnälla på det sättet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-10 18:36
Ursprungligen av acke:

Förstår inte varför Opera leker offer och utvecklar i onödan när Apple sagt att de inte släpper webläsare som inte använder webkit. Lite för stort företag för att hålla på och gnälla på det sättet.

Opera lär väl få lite gratisreklam iaf för nu kommer detta att skrivas om på ett antal Applesidor och forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-10 18:57
Ursprungligen av joakimo:

Opera lär väl få lite gratisreklam iaf för nu kommer detta att skrivas om på ett antal Applesidor och forum.

Ja och fler skägggubbar kommer rasa på sina bloggar över onda Apple affärsmodell och säga att Apple är dödsdömt.

Apple borde inte släppa igenom så många program som de gör.
Fan vad trött jag är på att ladda ner skitappar, hoppas det blir mer låst och bättre kontroll av programmen framöver.

Ni som gnäller på att Apple är låst, köp något annat då och sluta gnäll.
Eftersom Apple är så dåligt så köp en Nokia eller SE och surfa på era Opera Mini och allt vad det heter.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-10 23:29

Opera är känt för att köra billiga PR trick. För några år sen förlorade VDn ett vad och ville ro över Atlanten. Efter 1 timme gav han upp. Självklart var pressen inbjuden till spektaklet.

Nu försökar Opera göra likadant speciellt nu innan den största mobil mässan i Barcelona. Att nu alla börjar skrika och gnälla på Apple är helt överdrivet eftersom Opera har inte ens skickat in Opera Mini.

Apple har utstått mycket kritik (i vissa fall helt riktigt) med att inte tillåta vissa program eller att ta lång tid på att svara. Men om man jämför alternativen så finns det inga. Android försöker med open market place vilket bara på några månader har det kommit fler skadliga program. Jag tror att Apple gör det riktigt även om det finns några barn sjukdomar kvar som säkert fixas i framtiden.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Apple har utstått mycket kritik (i vissa fall helt riktigt) med att inte tillåta vissa program eller att ta lång tid på att svara. Men om man jämför alternativen så finns det inga. Android försöker med open market place vilket bara på några månader har det kommit fler skadliga program. Jag tror att Apple gör det riktigt även om det finns några barn sjukdomar kvar som säkert fixas i framtiden.

Apple behöver med andra ord skydda sina konsumenter från att riskera att få skadliga program? En hel del av Apples kunder kommer att få ett dramatiskt uppvaknande när de en dag står där med det första skadliga programmet (läs: virus) och inte har en susning om vad de ska göra. Möjligt att Apples certifierade tekniker kommer att jubla när alla vill ha hjälp att rensa sina datorer.

Apples kontroll över vilka program som släpps är för omfattande. Det klart att det finns fördelar på det sätt att man undviker att program med skadlig kod skeppas ut till våra iPhones, men någon form av eget ansvarstagande borde det finnas. Installerar man vad skit som helst så borde man få skylla sig själv om man får in skitig kod. Så är det bara.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-14 09:45
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Apple behöver med andra ord skydda sina konsumenter från att riskera att få skadliga program? En hel del av Apples kunder kommer att få ett dramatiskt uppvaknande när de en dag står där med det första skadliga programmet (läs: virus) och inte har en susning om vad de ska göra. Möjligt att Apples certifierade tekniker kommer att jubla när alla vill ha hjälp att rensa sina datorer.

Apples kontroll över vilka program som släpps är för omfattande. Det klart att det finns fördelar på det sätt att man undviker att program med skadlig kod skeppas ut till våra iPhones, men någon form av eget ansvarstagande borde det finnas. Installerar man vad skit som helst så borde man få skylla sig själv om man får in skitig kod. Så är det bara.

Du menar precis som XP burkar då datorn måste ominstalleras varje månad pga alla virus och trojaner som användare installerar utan att veta om det?

90% utav befolkningen vill använda prylar utan att vara rädda att något går sönder eller att man installerar några virus eller trojaner och prylarna ska vara lätta att använda. Ingen annan har lyckat förutom Apple. iPod var början som följdes av iPhonen och nu kommer iPaden. Om det inte passar dig finns det tillräckligt många alternativ som du kan välja på. HTC, SonyEricson, Nokia, RIM, Microsft listan är lång.

//Rob

Anledningen till Apples protektionism är givetvis kapitalistisk - den är dessutom långsiktigt kapitalistisk vilket är det enda som är märkvärdigt i dagens kapitalistiska värld.
Allt är helt normalt. Allt är som det ska vara och alltid varit. Mervärden skall skapas och ägare ska ha utdelning.
Vad jag inte fattar är att lilleputten Apples protektionism attackeras samtidigt som MS äger världen. :-D. Det är verkligen en absurd scen. Och den attackeras inte bara av Apples kunder - utan dessutom av männsikor som slavar runt i MS-världen. MS har alltså blivit så gigantiska att dom inte märks längre. Think about that. Dom är som Staten. Som luften, vattnet, allt. MS är idag en del av hela världens digitala nervsystem. Ett företag kan inte ens byta telefonväxelsystem, ty då måste dom byta hela MS-systemet och det kostar för mycket. Datautbildningar i hela världen för många miljoner (en miljard?) människor sker på Windows och Office-paket. För dom flesta på jorden är datorer och intenet synonymt med Windows och MS. Ingen annan sektor inom kapitalismen har eller har någonsin haft en sådan total dominans - ett sådant veritabelt monopol. Det är unikt.

Och i denna globala diktatur skriker några slavar över att en icke existerande webbläsare inte får köras i en specifik mobiltelefon - en mobiltelfon bland många andra mobiltelefoner med mååånga stora producenter (Motorola, Nokia, Ericsson, Samsung, RIM, HTC, etc, etc).

Gäsp.

Ursprungligen av Zimmerman:

Anledningen till Apples protektionism är givetvis kapitalistisk - den är dessutom långsiktigt kapitalistisk vilket är det enda som är märkvärdigt i dagens kapitalistiska värld.
Allt är helt normalt. Allt är som det ska vara och alltid varit. Mervärden skall skapas och ägare ska ha utdelning.

Så Google och Nokia är ideella föreningar som inte strävar efter att ge ägare utbetalning? Jag tror att Apple mycket väl kan tjäna grova pengar på en öppen plattform. Anledningen har ingenting med kapitalism att göra, det är helt enkelt så här folk med makt på Apple vill att det ska vara.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vad jag inte fattar är att lilleputten Apples protektionism attackeras samtidigt som MS äger världen. :-D. Det är verkligen en absurd scen. Och den attackeras inte bara av Apples kunder - utan dessutom av männsikor som slavar runt i MS-världen. MS har alltså blivit så gigantiska att dom inte märks längre. Think about that. Dom är som Staten. Som luften, vattnet, allt. MS är idag en del av hela världens digitala nervsystem.

Om vi pratar om mobiltelefoner har Microsoft tappat rejält bara under de senaste åren. Ingen talar längre om Windows Mobile som en framtida mobil plattform.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ett företag kan inte ens byta telefonväxelsystem, ty då måste dom byta hela MS-systemet och det kostar för mycket. Datautbildningar i hela världen för många miljoner (en miljard?) människor sker på Windows och Office-paket. För dom flesta på jorden är datorer och intenet synonymt med Windows och MS. Ingen annan sektor inom kapitalismen har eller har någonsin haft en sådan total dominans - ett sådant veritabelt monopol. Det är unikt.

Jag tror att Microsofts dominans kommer att minska, det gör den redan. Inte så att nödvändigtvis Apple, Google eller Linux blir större än Microsoft men däremot kommer Microsoft att vara mindre än Microsoft. Persondatorn håller på att tappa sin ställning i takt med att mobiltelefoner och pekplattor börjar bli lika kraftfulla som persondatorer var för bara några år sedan. Microsoft kommer att fortsätta att vara stora, men Windows kommer att vara mindre relevant i framtiden.

Ursprungligen av Marcus K:

Så Google och Nokia är ideella föreningar som inte strävar efter att ge ägare utbetalning? Jag tror att Apple mycket väl kan tjäna grova pengar på en öppen plattform. Anledningen har ingenting med kapitalism att göra, det är helt enkelt så här folk med makt på Apple vill att det ska vara.

Nja, jag är trots allt böjd att hålla med Zimmerman. Han skrev dessutom "långsiktigt kapitalistisk" till motsats till "kvarttalskapitalism" men oavsett detta så är det pengarna som styr i bakgrunden och Apples ledning tror helt enkelt att detta är bästa sättet att få ett kraftfullt företag. Det finns ingen motsättning mot att Google och Nokia väljer andra vägar. Det är bara fråga om vad ledningarna för företagen tror är den bästa strategin.

Det finns många sätt att bedriva kapitalism. Just nu verkar Apples vara den mest framgångsrika. Du har annan åsikt om hur dom ska göra, men ägarna bestämmer och dom verkar mäkta nöjda :-D. Om du vill ändra på Apples kapitalistiska strategi så måste du bli storägare - börja köpa aktier redan nu. Om du genomför en strategi som sabbar Apples framgångsraket så får du dock räkna med att bära hundhuvud - ev. bli skjuten.
Att inte Apple har insett din strategis överlägsenhet fattar jag inte. Då skulle dom ju bli ÄNNU rikare.

Om Apple gått dåligt (som konkurenterna t.ex.) så hade kanske din kritik av deras kapitalistiska strategi kunnat tas på allvar.

Ursprungligen av Marcus K:

Så Google och Nokia är ideella föreningar som inte strävar efter att ge ägare utbetalning? Jag tror att Apple mycket väl kan tjäna grova pengar på en öppen plattform. Anledningen har ingenting med kapitalism att göra, det är helt enkelt så här folk med makt på Apple vill att det ska vara.

Senast redigerat 2010-02-15 09:31

På Appstore finns det drösvis med webläsare så det har inte ett skit att göra med att Apple tvingar sina användare att använda Safari.
Tobias: Massan är ju idioter och förstår inte ansvarstagande, så det måste ju finnas en produkt som även de kan känna sig trygga i.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-14 10:50
Ursprungligen av InPezonator:

På Appstore finns det drösvis med webläsare så det har inte ett skit att göra med att Apple tvingar sina användare att använda Safari.
Tobias: Massan är ju idioter och förstår inte ansvarstagande, så det måste ju finnas en produkt som även de kan känna sig trygga i.

Nej, men dem måste använda samma grund, något som Opera inte gör.

Ursprungligen av zappee:

Nej, men dem måste använda samma grund, något som Opera inte gör.

Helt riktigt, men jag ser inget fel i det..

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2010-02-21 14:52
Ursprungligen av InPezonator:

På Appstore finns det drösvis med webläsare så det har inte ett skit att göra med att Apple tvingar sina användare att använda Safari.
Tobias: Massan är ju idioter och förstår inte ansvarstagande, så det måste ju finnas en produkt som även de kan känna sig trygga i.

Igen - samtliga är baserade på WebKit, samma grund som Safari. De är inte att betrakta som externa webläsare utan de använder i princip Safari Mobile. Annars skulle de aldrig ha släppts igenom.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-02-21 20:57
Ursprungligen av Northwiz:

Igen - samtliga är baserade på WebKit, samma grund som Safari. De är inte att betrakta som externa webläsare utan de använder i princip Safari Mobile. Annars skulle de aldrig ha släppts igenom.

Mm, jag skrev det innan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-14 14:31
Ursprungligen av Ollebro:

Tror Apple lätt skulle kunna radera 90% av appstores innehåll utan att plocka bort ett enda bra program. Den enda typ av koll Apple borde göra av program är ifall de funkar bra eller inte. Inte hålla på och plocka bort program för de liknar deras egna eller inte passar AT&T.

Du tror inte det skulle komma ännu mer skräpprogram om Apple släppte allt fritt? Jag kan se den kopplingen i alla fall.

Kanske, Apple låter ju redan all skit komma in så då kan de lika gärna låta ännu mer komma in, vi skulle ju knappast märka någon skillnad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-02-16 11:47

Jag har alltid gillat Opera. De utvecklade ju en fullt fungerade läsare till BeOS en gång i världen t.ex., och intill alldeles nyligen - kanske fortfarande - kan man köra deras läsare på urgamla windows-versioner. Och "Top sites" funktionen i Safari är snodd från Opera. MEN den har aldrig varit tillräckligt kompatibel med webbtjänster för att kunna ersätta t.ex. Safari. Och där Safari inte fungerar har det varit bättre med Firefox.

Jag har alltid ogillat Opera på mobilen, kört det på ett par Ericsson-lurar.
Det riktigt sög. Så dåligt och dessutom så var det (då) surfa via deras proxy.

Sidor såsom chattar osv hängde inte med när deras proxy skulle stå emellan, fruktansvärt irriterande.

För min del så kan jag lika gärna vara utan den obefintliga "användarupplevelsen".

Kanske dags att lägga till ett frågetecken i trådens rubrik?

Nu har Opera skickat in "Opera Mini" till App Store, och har även en räknare som visar hur lång tid det tar för Apple att godkänna.

My Opera - Opera Mini Countup

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-03-23 16:19
Ursprungligen av Patrik D:

Nu har Opera skickat in "Opera Mini" till App Store, och har även en räknare som visar hur lång tid det tar för Apple att godkänna.

My Opera - Opera Mini Countup

Snarare en räknare för att se hur lång tid det tar att avslå ansökan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-23 16:33
Ursprungligen av joakimo:

Snarare en räknare för att se hur lång tid det tar att avslå ansökan.

Precis.
Opera räknar väl med att Apple ska bry sig om eventuell dålig press. Själv tycker jag Opera är korkade då Apple antagligen inte kommer godkänna och skiter i dålig press i det här fallet.

Bevaka tråden