Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple stoppar Opera till iPhone

Tråden skapades och har fått 133 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av acke:

Precis.
Opera räknar väl med att Apple ska bry sig om eventuell dålig press. Själv tycker jag Opera är korkade då Apple antagligen inte kommer godkänna och skiter i dålig press i det här fallet.

Steg 2 är att jag som iPhoneanvändare Don't give a shit...

Hade vart skillnad om Apples Safari hade vart kass, ballat ur jämt och vart allmänt trög. Menden är rapp, gör jobbet och är en typisk "icke applikation" - jag tänker mer på innehållet än att jag surfar med Safari.
Opera är bara sugna på att få in sin skit på marknaden. Vad är det som drar? pengar i reklamintänkter?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-03-24 09:52

Operas hantering av detta gör ju knappast att man gillar företaget mer precis.
Tycker det är riktigt uselt att försöka tvinga Apple att släppa in deras app genom att annars se till så det blir en massa negativ kritik mot Apple. Jag tycker helt klart att Opera förstör sitt rykte.

Safari funkar kanonbra och givetvis får Apple själva bestämma vad som ska kunna köras på deras mobil, på samma sätt som Sony och Microsoft själva bestämmer vilka webbläsare som finns till PS3 eller Xbox360.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-03-26 14:12

Personligen är jag tveksam till hur vida säkerhetsaspekten är något som ligger till grund för påståendet att inte annan webbläsare får användas i Iphone, inte minst efter att läst hur säkerhetshål i Iphones webbläsare kan användas av extern part för att komma åt sms-historiken plus raderade meddelanden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-27 13:11
Ursprungligen av Moffat:

Personligen är jag tveksam till hur vida säkerhetsaspekten är något som ligger till grund för påståendet att inte annan webbläsare får användas i Iphone, inte minst efter att läst hur säkerhetshål i Iphones webbläsare kan användas av extern part för att komma åt sms-historiken plus raderade meddelanden.

Jo, men med en iPhone som bara kör webkit-browsers så kontrollerar Apple helt när alla säkerhetsluckor som har med alla webbläsare i iPhone ska fixas.

Att Apple inte fixar luckorna blixtsnabbt är en annan sak.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-04-13 03:19

Approved!

Ändra topic!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-13 03:50

Japp, appen är godkänd, live och testkörd av mig Den är jäkligt mycket snabbare än Safari men renderar inte sidorna lika bra, tex laddas inte kommentarer på Gizmodo, och texten formateras direkt i en smal spalt för att passa när man zoomar in. Funkar bra när man är inzoomad men ser konstigt ut när man först laddar sidorna.

Edit: J*vlar! Testade att stänga av WiFi, 99mac laddar snabbare över GPRS med Opera än den gör i Safari gör med Wifi! Kan nog leva med att saker ser lite annorlunda ut i Opera!

Ursprungligen av shandar:

Edit: J*vlar! Testade att stänga av WiFi, 99mac laddar snabbare över GPRS med Opera än den gör i Safari gör med Wifi! Kan nog leva med att saker ser lite annorlunda ut i Opera!

GPRS? Då kan det inte gå snabbt;)

Bara för att vara en besserwisser...

GPRS: General Packet Radio Services, den urpsprungliga mobildatatjänsten för GSM med upp till 20 kbit/s.

EGPRS, Enhanced GPRS eller Enhanced Data Rates for GSM Evolution=EDGE

Sedan så kommer UTMS eller 3G.

Annars så är jag inte övertygad om vad jag tycker om Opera Mini ännu. Den kräver nog lite tillvänjning.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-13 14:02
Ursprungligen av BlackSmp:

GPRS? Då kan det inte gå snabbt;)

Bara för att vara en besserwisser...

GPRS: General Packet Radio Services, den urpsprungliga mobildatatjänsten för GSM med upp till 20 kbit/s.

EGPRS, Enhanced GPRS eller Enhanced Data Rates for GSM Evolution=EDGE

Sedan så kommer UTMS eller 3G.

Annars så är jag inte övertygad om vad jag tycker om Opera Mini ännu. Den kräver nog lite tillvänjning.

Bara för att vara en besserwisser, jag är fullt medveten om ovanstående Det har inte slagit dig att det var därför jag var så pass imponerad? Signalen jag får här ute på landet är helt värdelös men ändå lyckas Opera ladda sidor på ett par sekunder.

För övrigt skulle jag nog inte säga att Opera ersätter Safari, det är snarare ett komplement. Opera är helt enastående när man har kass signal (med trade-off att den inte renderar sidor sådär strålande), men har man bra 3G eller Wifi så finns det nog ingen anledning att inte använda Safari.

Ursprungligen av shandar:

Bara för att vara en besserwisser, jag är fullt medveten om ovanstående Det har inte slagit dig att det var därför jag var så pass imponerad? Signalen jag får här ute på landet är helt värdelös men ändå lyckas Opera ladda sidor på ett par sekunder.

För övrigt skulle jag nog inte säga att Opera ersätter Safari, det är snarare ett komplement. Opera är helt enastående när man har kass signal (med trade-off att den inte renderar sidor sådär strålande), men har man bra 3G eller Wifi så finns det nog ingen anledning att inte använda Safari.

Ok, då ber jag om ursäkt. Jag trodde att du hade blandat ihop EDGE och GPRS.

Men usch, jag har aldrig fallit ner till GPRS - det måste vara ett elände

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-13 06:22

Mycket gnäll om ingenting alltså. Jag trodde inte att Apple skulle stoppa opera så länge den höll sig
inom sdkn regler.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Mycket gnäll om ingenting alltså. Jag trodde inte att Apple skulle stoppa opera så länge den höll sig
inom sdkn regler.

//Rob

Var det inte just det som var grejen? Alla trodde att den inte höll sig inom reglerna eftersom den duplicerade en funktionalitet i iPhone?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-13 09:17
Ursprungligen av Capeman:

Var det inte just det som var grejen? Alla trodde att den inte höll sig inom reglerna eftersom den duplicerade en funktionalitet i iPhone?

Vad många retade på sig är storebror fasoner från Apple utan att opera ens har skickat in opera mini till app store. Apple har redan godkännt flera andra webbläsare men säkert var det inte. För opera var det defenitivt en pr trick som fungerade.

Poängen var att vissa borde vänta och se vad som händer innan man skriver och gnäller.

//Rob

Ursprungligen av Capeman:

Var det inte just det som var grejen? Alla trodde att den inte höll sig inom reglerna eftersom den duplicerade en funktionalitet i iPhone?

Gruber var inte förvånad

Opera is taking an interesting position with regard to the submission of Opera Mini for iPhone: making the waiting period very public.
(My money, by the way, says Apple will accept the app. I know there’s much speculation that Apple won’t allow an alternative browser that doesn’t use the system version of WebKit, but Opera Mini isn’t doing JavaScript client-side, so it doesn’t break the “no interpreters” rule. Update: And if there’s a problem, I bet it’s the security ramifications of Opera Mini’s design.)

Ursprungligen av BlackSmp:

Gruber var inte förvånad

Opera is taking an interesting position with regard to the submission of Opera Mini for iPhone: making the waiting period very public.
(My money, by the way, says Apple will accept the app. I know there’s much speculation that Apple won’t allow an alternative browser that doesn’t use the system version of WebKit, but Opera Mini isn’t doing JavaScript client-side, so it doesn’t break the “no interpreters” rule. Update: And if there’s a problem, I bet it’s the security ramifications of Opera Mini’s design.)

Nä men det är ju trevligt att de accepterar alternativ. Tyvärr var det inte så mycket mer än hastigheten som var bra med Opera, känner jag.

Ursprungligen av Capeman:

Nä men det är ju trevligt att de accepterar alternativ. Tyvärr var det inte så mycket mer än hastigheten som var bra med Opera, känner jag.

Jag håller med dig, jag försökte nyss läsa Google Reader via Opera och det var... lönlöst... lika lönlöst som att se flashinnehåll i Mobile Safari

Och då tappar jag hellre flash;)

Engadget skriver This browser totally kicks safari out of the water, and we're definitely looking forward to updates for Opera Mini.

Intressant, måste testa.

Opera Mini är galet snabbt, satt på tunnelbanan imorse, att ladda (vanliga) Aftonbladet gick nästan lika snabbt som på datorn.

Gratis var den också...

Snabb, men inte helt klockren. Fungerar bara halvdant på 99.se i jämförelse med Safari. Att det bara finns ett inzoomat läge är inte heller bra, skulle vilja kunna zooma in ännu mer.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-13 08:08

Sitter med en nynerladdad opera från appstore på min iPhone (lite problem med 99ans menyer dock)!

Ursprungligen av kainen:

Sitter med en nynerladdad opera från appstore på min iPhone (lite problem med 99ans menyer dock)!

Har problemet att går man in i en tråd och läser den, sen backar tillbaka, så visas inte tråden som läst. Har samma problem i Chrome på Windows. Liksaå funkade det inte för mig att klicka på knappen för "senaste olästa inlägg", hamnade bara i början av tråden ändå, störigt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-04-13 08:40

Ja, då fick man äta upp sina ord från tidigare i tråden. Det var ganska oväntat att Opera skulle bli godkänt.
Som en sida på nätet skrev om detta: "Hell freezes over"
Jag gillade inte att det inte gick att "pinch zooma", scrollningen gick hackigt och mina bokmärken synkroniseras inte. Fortsätter att köra Safari.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-04-13 08:49

Provade och

avinstallerade...;)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-04-13 09:02

Opera mini är knappast klockren. Men om jag är ute på stan och vill in på någon tung sida snabbt som tusan så är det kanske värt att ha kvar Opera på telefonen.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-04-13 09:18

Ful textrendering. Trög och hackig scrollning/panning. Fult & rörigt gränssnitt som inte alls följer guidelines (HIG).

Kanske kan vara något för dem som kör en iPhone 1G med enbart GPRS hela tiden, men annars ser jag absolut ingen poäng att använda denna istället för Safari.

Testade presic Opera för iPhone ... fy f*n va dålig .... tog bort den lika snabbt som jag installerade den ... ..

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-04-13 12:30

Den får ligga kvar en stund, förhoppningsvis kommer det uppdateringar med buggfixar och bättre funktioner snart

Renderar sidor som skit
Snabbheten hos opera upplevde jag som positivt.

Dock kvarstår ett par problem, opera är helt obrukbar då den renderar sidor som vore den en gammal operabrowser till SonyErisccon t610. Texten är dessutom skrattretande liten, typ 0,6 i storlek, och elementen på sidan hamnar lite överall. Dessutom undrar jag hur multitouch ska fungera. Man hamnar lite hur som helst om man försöker zooma in

Visar bara hur pass bra safari är på att rendera sidor.

Ja den var inte helt klockren, men snabbt går det i alal fall.

Räkna med en stor uppdatering snart , nu då den gått igenom.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-04-14 07:37

Är det bara jag som INTE tycker att den är snabb?

Yes!!

Bevaka tråden