Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att välja 500 GB disk till MacBook/MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Efter lite eget googlande så hittade jag detta testet:
Five 2.5-inch hard drives at 500GB - The Tech Report - Page 1

Var först inne på att stoppa i en SSD, men jag behöver nog lite mer utrymme än 128/160gb, så det blir nog en WD, igen..!

  • Medlem
  • Hjo
  • 2009-09-26 11:12
Ursprungligen av jonas.larsson:

Efter lite eget googlande så hittade jag detta testet:
Five 2.5-inch hard drives at 500GB - The Tech Report - Page 1

Var först inne på att stoppa i en SSD, men jag behöver nog lite mer utrymme än 128/160gb, så det blir nog en WD, igen..!

Jag satte i igår en WD Scorpio Blue 500GB 5400 i min MB Alu och blev imponerad av hur rappare det blev jämfört med originalet, jag gjorde ju ingen ominstallation utan använde CCC så det borde ju vara likadant utom utrymmet.

Oj! jag tog för givet att 7200 och 16mb skulle vara överlägset 5400 och 8mb. Hur pålitligt ät testet? för om det stämmer är det inget att tveka om då blir det

http://www.pricerunner.co.uk/pl/36-1175427/Hard-Drives/Western-Digital-Scorpio-Blue-500GB-SATAII-5400rpm-OEM-Compare-Prices

väldigt mycket plats för pengarna. har en hitachi 200gb 7200 nu som känns rätt trång, men vill inte gå ner i hastighet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-27 14:20

Fast den är 12,5 mm, så den går inte in i de flesta MacBook/Pro-modeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-09-28 18:25

Den går in i min...

Har gjort en liten koll på vad som finns på marknaden, kollade tester, läste på forumet här och mailade även WD och frågade om det fanns en 500 GB i black serien inom snar framtid, men icke...
så ...
I lördags kväll roade jag med att skruva isär min MPB och installera en Seagate Momentus 2.5" SATA 500GB 7200 rpm:-)
med hjälp av en guide på nätet tog det ca 1 timme och då passade jag även på att skruva åt gångjärnen till skämen!

På den nya Momentus-disken finns det ett hål som inte får lov att täppas till, och så klart går det en flatkabel precis ovanpå hålet! På den gamla disken är hålet placerat på andra sidan. Fick lägga en liten distans emellan så att hårddisken kan andas, antar att ni andra tänkte på detta ;-).

Jag bytte ut min powerbook G4 1.33 Ghz till en bättre beg. MBP 2.16 GHz i somras, som sedan fick SL och nu en ny hdd. Har då upplevt trevliga och distinkta prestandaökningssteg även om en ny hdd inte utgör den största skillnaden så är det en klart märkbar och välkommen kick.

Angående oljud, så kan jag klart höra att hårdisken spinner lite högre än den gamla. Dessutom om datorn inte står helt plant kan det gärna bli lite resonans. Upplevelsen är ju dock mycket beroende på omgivande ljud och hur den är placerad. För den känslige kan ett gummiunderlägg kanske vara en ide.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-10-08 18:01

Installerade själv en ST9500420ASG i min 2.4GHz Macbook Pro (juli 2007) för 2 månader sen och är helnöjd. Disken är mycket snabbare än den gamla 5400 disken och tystare. Den gamla disken klickade ibland så jag tyckte det är kanske bäst att byta ut den innan den rasar.

//Rob

Jag har oxå installerat en Momentus 500GB 7200 varvare i 13" MBP och kör nu med dubbla hårddiskar i den(slängde ut Superdriven som jag aldrig använder). 7200 varvaren är betydligt snabbare än 5400 varvaren, märker det bla när jag öppnar mitt numera relativt stora iPhoto bibliotek, betydande skillnad alltså.

Ursprungligen av DeathMan:

Jag har oxå installerat en Momentus 500GB 7200 varvare i 13" MBP och kör nu med dubbla hårddiskar i den(slängde ut Superdriven som jag aldrig använder). 7200 varvaren är betydligt snabbare än 5400 varvaren, märker det bla när jag öppnar mitt numera relativt stora iPhoto bibliotek, betydande skillnad alltså.

Intressant, jag har alltid ansett att jag behöver min SuperDrive så dubbla diskar har aldrig varit aktuellt för min del. Men nu har min SuperDrive tyvärr pajat (det är visst extremt vanligt i Apple bärbara har jag förstått, förr eller senare verkar SuperDriven sluta fungera på ett eller annat sätt) så då kanske dubbla diskar är ett vettigt sätt att utnyttja utrymmet bättre...

Har oxå alltid innan varit fast i tänket att man absolut behöver en optisk läsare. Men på senare tid funderade jag på när jag faktiskt använde den senast och kunde inte ens komma ihåg... Min utplockade Superdrive satte jag i ett USB-kabinett, ligger i skrivbordslådan om jag verkligen skulle behöva....

Ursprungligen av DeathMan:

Har oxå alltid innan varit fast i tänket att man absolut behöver en optisk läsare. Men på senare tid funderade jag på när jag faktiskt använde den senast och kunde inte ens komma ihåg... Min utplockade Superdrive satte jag i ett USB-kabinett, ligger i skrivbordslådan om jag verkligen skulle behöva....

Vad använde du för att stoppa in den extra hårddisken, var det OptiBay, DualDrive eller ett hemmabygge?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2009-10-09 18:12

Hej!
Första inlägget här!

Har just köpt en MBP 13" 2,26 och planen är att uppgradera med 4GB minne, SSD och en 500GB HDD.

Tänkte börja med att köpa HDD och har följt tråden, men har ändå svårt att bestämma mig om jag ska köpa WD eller Seagate. I testet som jonas.larsson länkade till så vann ju WD med Seagaten på andra plats, men hur är det med pipljuden från WD? Är de borta nu eller?

Några förslag?

//Robex

Köpte min "optibay adapter" från newmodeus.com
Snabb leverans och ganska billigt. Den passade perfekt i min 13" MBP

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-09 22:08
Ursprungligen av DeathMan:

Köpte min "optibay adapter" från newmodeus.com
Snabb leverans och ganska billigt. Den passade perfekt i min 13" MBP

Det där låter jäkligt frestande! Jag har dock köpt Apple Care till min dator, så finns det någon anledning att tro att garantin inte ryker om man stoppar in en optibay i macbooken? Jag har en 15", late 2008 MBP.

Då kanske jag blir först! Ska beställa en så fort datorn kommer tillbaka från reparationen.

På DualDrives sida så kan man välja att få den skickad med en 750gb hd installerad i. På bilden ser det ut som WD Scorpio Blue:
http://www.powerbookmedic.com/wordpress/wp-content/uploads/2009/09/ddpatatop.jpg

Den finns väl bara som 12.5mm tjock? Om så är fallet borde jag kunna få in en 1tb istället. Jag mejlade dem och frågade om det gick bra att stoppa i den men de sa nej för att den var för tjock. Det gör mig lite förvirrad, har jag missat en WD HD på 750gb?

De lägger även på en hel del på priset av hd så det känns inte värt att köpa den med hd redan installerad.

Ni som stoppat in 500 diskar i den nya Macbook Pro'n, har ni tappat mycket batteritid efter det?

Jag var grymt nöjd med Pro när jag fick den (MacBookPro5,5) och märkte att det var 4-5h batteri, men nu efter jag satt i 500gb så har jag 2h45min som max när batteriet är fulladdat (och kalibrerat)

Ursprungligen av jonas.larsson:

Ni som stoppat in 500 diskar i den nya Macbook Pro'n, har ni tappat mycket batteritid efter det?

Jag var grymt nöjd med Pro när jag fick den (MacBookPro5,5) och märkte att det var 4-5h batteri, men nu efter jag satt i 500gb så har jag 2h45min som max när batteriet är fulladdat (och kalibrerat)

Jag mätte aldrig, men någon märkbar skillnad uppstod aldrig. Däremot har batterierna jag haft tappat kapacitet över tiden och mer än en gång har jag fått byta ut det på garantin till och med. Men för dig var det alltså direkt relaterat till bytet av hårddisk? Var det en på 7200 eller 5400 rpm du satte in?

Nej, det var en 5400 rpm jag satt in..

Det enda jag gjort sen jag köpte datorn är att installera SL, stoppat i 500gb disken och 4gb i ram..

Det känns som det hänt något..

Ja, batteritiden har minskat något.
samtidigt som det i vissa fall är ändå rätt irriterande att ha en brummande 7200 varvare på med fullt ös när man surfar eller annat som inte kräver någon prestanda.
Någon som känner till något program för mac som kan justerar varvtalet på hårddisken, vet att det finns för pece? Har förstås googlat, men gett upp just nu.

Är det någon mer som köpt en WD Scorpoin Blue 500gb som får skrapljud från sin? Min ger ifrån sig bestämda klickljud med oregelbundna intervaller om hd belastas hårt. Köpte genast en ny och ska lämna tillbaka den första men när jag installerade den nya låter den likadant. HAr prövat att stoppa i dem i båda usb kabinett och i min dual drive.

Bevaka tråden