Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att välja 500 GB disk till MacBook/MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 14:35
Ursprungligen av jacoblo33:

Jag hade tänkt skicka tillbaka min till dustin men att fler har problem gör att jag inte kan hävda något fel med WD disken. Nu verkar siktet inställt på Samsung 500gb men vet inte vad jag ska göra. Kan bli dyrt bara för att prova en ny hårddisk om den visar sig hålla samma ljudnivå.

Men det väl inte dom, kan du inte skriva att du inte är nöjd med ljudnivån bara. Står ju att den ska vara otroligt tyst. I alla fall på Westerns Hemsida. Jag ska höra med komplett vad dom säger.

Ursprungligen av landen:

Men det väl inte dom, kan du inte skriva att du inte är nöjd med ljudnivån bara. Står ju att den ska vara otroligt tyst. I alla fall på Westerns Hemsida. Jag ska höra med komplett vad dom säger.

Kanske det, vet inte hur hårda dem är bara.

Men kanske läge att köpa nya samsungen från ett annat ställe då. Tveksamt om det går med på att lämna tillbaka två diskar på par veckor för samma anledning

Frågar kvarstår dock, någon som provat Samsungen i nya macbooken?
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=307873

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 10:55

Läser i ett annat forum där en kille tipsar om Hitachi som den tystaste disken. Är det dessa som apple sätter i? De borde ju vara måna om att kunder inte kommer tillbaka och klagar på ljudnivå efter ett diskbyte, så man ska kanske satsa på en sådan.

Ursprungligen av landen:

Läser i ett annat forum där en kille tipsar om Hitachi som den tystaste disken. Är det dessa som apple sätter i? De borde ju vara måna om att kunder inte kommer tillbaka och klagar på ljudnivå efter ett diskbyte, så man ska kanske satsa på en sådan.

Orginaldisken som satt i min Macbook var en Fujitsu...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-11 23:53

Skickade iväg ett mail där jag förklarade läget för Komplett, ska se vad dom säger. Återkommer.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-10 13:51

jag har sett att lacie har kommit med nya externa diskar på 500gb för ett väldigt bra pris. LaCie Little Disk USB 500GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Externa hårddiskar Jag funderar på om det går att plocka ut disken ur denna o sätta i macbooken och sätta macbookens disk i den externa håddiskens kabinett? någon som har provat eller vet om detta kan fungera?

Senast redigerat 2008-11-10 14:03

Jag väntar nog någon månad(/er) tills priset gått ner lite grann. Måste ju dessutom låta nån annan byta ut den så att inte garantin försvinner -_-

Kollade på Lan-Master, och de tar 995:- /h. Är det allt man behöver betala då? Hur lång tid tar det att byta en hårddisk, kan väl omöjligt ta mer än en timme väl? Känns lite saftigt om man skulle behöva betala 2 lakan för att byta till en disk som kostar mindre... Speciellt om man som jag är student.

Ursprungligen av HNK:

jag har sett att lacie har kommit med nya externa diskar på 500gb för ett väldigt bra pris. LaCie Little Disk USB 500GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Externa hårddiskar Jag funderar på om det går att plocka ut disken ur denna o sätta i macbooken och sätta macbookens disk i den externa håddiskens kabinett? någon som har provat eller vet om detta kan fungera?

Nej, det går inte. Det är en 3.5" disk i LaCien men det funkar bara med 2.5" diskar i MBP. Men det är en billig extern disk
Jag betalade 1299:- för min LaCie 500GB för lite mer än ett år sen... -_-

I min MBP: Kapacitet: 149,05 GB
Modell: Hitachi HTS541616J9SA00

Extremt tyst.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-11-12 07:00

nej det är ingen 3,5" disk, det är en 2,5". o vad jag ar förstått så sitter det nästan alltid s-ata i nya exerna. men jag hittade en annan exern som va snyggare o verkar lättare att skruva upp så jag kommer nog köpa den, går det inte att fixa så har jag ändå en exern på 500gb. Misco.se - Iomega Prestige Portable Hard Drive hrddisk - 500 GB - Hi-Speed USB

Vafan då.. Kunde ha svurit på att det stod 3.5" på formfaktor när jag klickade på egenskaper på den :S
Med chassit är den 18mm tjock, MBP tar bara 9.5mm-diskar, hittar inte någonstans hur tjock själva disken är, så det kan vara bra att ta reda på. Men är den 9.5mm tjock så ska det funka.

Varför köpa Iomegan när det är billigare att köpa en lös 500gigare?

Uppstart av hårddisken Iomega UltraMax HDD 500 GB

Har precis packat upp och anslutit min nya externa hårddisk Iomega UltraMax HDD 500 GB. Ikonen kommer upp skärmen. Och sen då? I Quick Start Guiden finns ingen information. På Iomegas hemsida så står det att man skall sätta in den medföljande CD´n. Ingen CD följde med? Blir osäker. Kan någon hjälpa mig?

Erik:tveksam:

Ursprungligen av Erik Nilsson:

Har precis packat upp och anslutit min nya externa hårddisk Iomega UltraMax HDD 500 GB. Ikonen kommer upp skärmen. Och sen då? I Quick Start Guiden finns ingen information. På Iomegas hemsida så står det att man skall sätta in den medföljande CD´n. Ingen CD följde med? Blir osäker. Kan någon hjälpa mig?

Erik:tveksam:

Vad skall du med CD:n till? Om du har fått en ikon på skrivbordet, ja då har du tillgång till din HDD. Förutsatt att den inte är formaterad i NTFS så är det bara att köra igång

Köra igång?! På min gamla backup så kunde jag välja vad jag skulle göra. Kopiera valda filer, göra backup, synkronisera, restore etc. etc. Nu kommer det bara upp en "Finderruta". Jag provade att dra ett dokument till Iomegan. Swiccccsss så försvann den från både Iomegan och min hårddisk. Kan inte få fram den igen.... Det enda som går att kommunicera med Iomegan är "Mata ut". Verkar livsfarligt....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 19:41

Någon som har prövat samsungs 500 Gb 2.5-tummare?

Jag har satt i western digitals variant i min macbook men tycker att den låter en hel del, mer än någon av de andra hårddiskarna i det här formatet som jag har haft. Så min tanke är nu om samsung följer sin tradition av att ha lite tystare saker.. Så, någon som råkar ha jämfört dem?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-03 19:48
Ursprungligen av MagnusG:

Någon som har prövat samsungs 500 Gb 2.5-tummare?

Jag har satt i western digitals variant i min macbook men tycker att den låter en hel del, mer än någon av de andra hårddiskarna i det här formatet som jag har haft. Så min tanke är nu om samsung följer sin tradition av att ha lite tystare saker.. Så, någon som råkar ha jämfört dem?

Oj det vill jag också veta. Jag har också bytt till en WD och den låter nått förskräckligt. Funderar på att byta och Samsungen såg intressant ut.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-03 21:35

Jag skickade min WD på retur och fick pengarna tillbaka. Jag hävdade att den lät för mycket och det verkade de hålla med om. Jag är nu tillbaka till orginaldisken. Gick och köpte en gitarr för pengarna istället

Har 200gb 7200rpm från apple, låter inte mer än min gamla mbp med 120gb i. Möjligtvis att fläktarna kanske snullar lite mer, men absolut inte så det stör.
Orginal 200 är från Hitachi, vad ligger deras 7200 diskar på och vad är det största? knappt värt att byta upp till "bara" 320gb

Om det nu är någon som funderar på det så är det samma ljudnivå om inte något högre med samsung disken. Så för min del blir det att fortsätta med WD

Måste vara nya chassit plus placeringen av hårrdisken som bidrar till den något högre ljudnivån

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-12 01:31

Har precis köpt och installerat minne på 500gb från samsung WEBHALLEN.com [Samsung 500GB SATA 2.5" (5400rpm / 8MB Cache / SATA)]
Trodde först att jag misslyckats med installationen, att hårddisken inte startat alls och var död.
Så tyst är den!
Kan varmt rekommenderas till alla oroliga. Återstår att köra den ett tag och se om det funkar lika bra som jag upplever det nu!
/ Aldrig rea, bara det bästa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 07:17
Ursprungligen av joku1:

Har precis köpt och installerat minne på 500gb från samsung WEBHALLEN.com [Samsung 500GB SATA 2.5" (5400rpm / 8MB Cache / SATA)]
Trodde först att jag misslyckats med installationen, att hårddisken inte startat alls och var död.
Så tyst är den!
Kan varmt rekommenderas till alla oroliga. Återstår att köra den ett tag och se om det funkar lika bra som jag upplever det nu!
/ Aldrig rea, bara det bästa!

Tufft! Blir nog nästa inköp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 10:28

Jag har en WD 500 GB i min Unibody MacBook. Den piper ibland när jag tar datorn ur vila. Se den här videon efter ungefär 25 sekunder YouTube - Beeping + Clicking WD5000BEVT in Macbook 2.4Ghz (Late 2008) för att höra ljudet. Är det någon med samma pip här? Jag vill veta om det löser sig om jag skickar in disken innan jag går igenom allt det mecket. Annars kanske jag köper en annan disk och sätter den här i en USB-låda. Har någon testat den nya från Seagate? Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS 8MB 500GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 2,5 tums S-ATA-hårddiskar

Ursprungligen av Eddie G:

Jag har en WD 500 GB i min Unibody MacBook. Den piper ibland när jag tar datorn ur vila. Se den här videon efter ungefär 25 sekunder YouTube - Beeping + Clicking WD5000BEVT in Macbook 2.4Ghz (Late 2008) för att höra ljudet. Är det någon med samma pip här? Jag vill veta om det löser sig om jag skickar in disken innan jag går igenom allt det mecket. Annars kanske jag köper en annan disk och sätter den här i en USB-låda. Har någon testat den nya från Seagate? Seagate Momentus 5400.6 ST9500325AS 8MB 500GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om 2,5 tums S-ATA-hårddiskar

Du är inte ensam. Jag har hittat flera trådar på det ämnet, men ingen verkar hitta någon lösning. Det som verkar klart är att det inte påverkar prestandan eller är något tekniskt fel på disken.

Ursprungligen av nitzer:

Tufft! Blir nog nästa inköp

Har du nya macbooken ska du nog undvika den. Han hade gamla modellen och låter mer än WD disken i min nya tyvärr

Skämtar du?

Är det en ny eller äldre modell av Macbooken du har?

Har som sagt precis provat den och låter mer än WD disken i min nya MacBook

E de nån som hittat nån prestandatest mellan de olika 500-diskarna?

Har en WD3200BEKT o tycker inte den är alls högljudd men så är jag inget guldöra i heller. Däremot snabbare än originaldisken.

Som det är just nu sitter jag med nya Macbooken och både Samsung & WD's 500 diskar.

Ljudnivån är likvärdig för min del men marginell fördel för WD

Körde xbench på systemet (WD disken, alla mina program installerat osv) och på Samsung disken (helt formaterad och inget nytt installerat). WD disken vann med rätt bred marginal. Men ska dock nämna att jag är långt i från en expert på sånt här...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 12:53

Samsung vs. WD, forts.

Då har man kopplat in samsung-disken. Uppfattar den som mer ljudlig än den från western digital! Ljudet liknar det från fläkten, sedan tillkommer ett rejält ljud vid läsning/skrivning. Ljudet från WD kändes mer konstant, samt på en lite annan frekvens än fläkten vilket gjorde att det inte vart någon förstärkning just där och på det hela kändes lite mer harmoniskt. Detta på en macbook alu.

Nej, samsungdisken åker ut från datorn och in i mediaspelaren istället!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-18 16:47

Eller vad sägs om en 512GB SSD? Det står Q1 2009 som releasedatum.
http://www.toshiba.com/taec/Catalog/Family.do?familyid=7&subfamilyid=900314

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-18 23:24

Har nu bytt från en WD 320 7200RPM till en Samsung Spinpoint 320 5400 RMP och ljudnivåskillnaden är slående till Samsungens fördel. Det är verkligen jättestor skillnad. Min burk är en MacBook Pro late 2006 så det är väl inte säker att resultatet blir densamma in en senare modell, men så blev det för mig ialllafall.

Bevaka tråden