Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Att välja 500 GB disk till MacBook/MacBook Pro

Tråden skapades och har fått 110 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.

Jag kopte min 500 GB 2,5" Samsung for cirka 3 manader sedan, den fungerar alldeles utmarkt. Har kant av en viss prestandaokning hur snabbt saker och ting lases och skrives. Dock vet jag inte om den faktiskt ger en sadan okning sa att det ar kannbart. Men hyfsat snabb ar den iallafall. Bifogar bilder fran mitt AJA Kona test nedan.

Jag far lite olika resultat varje gang, men i regel haller sig Write runt 28-30MB/sek och Read runt 38-39MB/sek.

Ursprungligen av ohsoweird:

Hej.

Jag kopte min 500 GB 2,5" Samsung for cirka 3 manader sedan, den fungerar alldeles utmarkt. Har kant av en viss prestandaokning hur snabbt saker och ting lases och skrives. Dock vet jag inte om den faktiskt ger en sadan okning sa att det ar kannbart. Men hyfsat snabb ar den iallafall. Bifogar bilder fran mitt AJA Kona test nedan.

Jag far lite olika resultat varje gang, men i regel haller sig Write runt 28-30MB/sek och Read runt 38-39MB/sek.

Vad är de för dator den sitter i då?

Har en MBP Early 2008 och fick 47 r/w med orignaldisken, bytte till WD 320 7200 och fick då ca 65 r/w.*
Funderar nämligen på en 500 GB men vill inte gå ner för mkt i prestanda

*mina siffror är inte helt 100% vetenskapliga pga olika fulla hårddiskar

instämmer bara med att WD 500 GB 5400 i min macbook från 2006 2ghz, 2gb, låter något mer än den tidigare disken (seagate). Låter som om den snurrar/jobbar, men när den är lugn så är den rätt tyst, svagt brus dock, blippar till ibland. Vill gärna hör fler ägares erfarenheter av samsung eller andra märkens 500-diskar. (God fortsättning)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-29 10:24

Visst är 7500rpm-disken lite mer ljudlig, men det är det verkligen värt för att sätta fart på mbp.
Med orginaldisken (som inte var full) kändes allt lite segt, nu är all seghet borta och allt sker i realtid. Vilken skillnad! Har inte märkt av nån värmeökning däremot.

En sak jag inte sett förut som talar till WD:s fördel jämfört med Samsung är att WD:n (dvs WD5000BEVT) bara är två plattor, men Samsung har 3 plattor.

Tom Hardware förklarar fördelarna:

There are several reasons why making the move from three platters to only two platters is appealing. First, the capacity per platter, and hence the storage density, increases, which may result in improved throughput. We will reveal more details in this review, but the throughput experiment was a successful one. Second, the reduced platter count results in fewer moving parts, which has a positive impact on drive power consumption.

I sitt test verkar de också väldigt nöjda med WD5000BEVT:

Conclusion

We expect new products to outperform their predecessors, and this one does. If we compare the new WD Scorpio Blue 500 GB with its 320 GB forerunner, the new one is significantly faster and more efficient, and it is even cheaper, as drive prices have been decreasing. However, the Scorpio Blue also outperforms all of its 5,400 RPM competitors, with very few exceptions, and we found that it is about as fast as a 2-year old 750 GB Seagate 3.5” desktop hard drive.

This drive required the least power to deliver above average performance, making it the clear winner in our performance per watt benchmarks, and it also achieved nice idle and peak power requirement results. However, the power management seems to be limited by being efficient overall—we did not observe the drive entering a low power idle mode after a longer idle period, nor did its power requirement adjust to limited workloads such as MPEG-2 video streaming.

WD’s new Scorpio Blue offers huge capacities for mobile computing, comes at various popular capacity points, and is quick and efficient. There still is room for improvement when it comes to optimizing power consumption at specific workloads. Is that really necessary? Yes, it is—if WD doesn’t do it, someone else will.

Mycket bra betyg alltså. Jag köpte nyligen denna WD-disk och det känns som att jag gjorde ett bra val.

Dock har ju även Seagates Momentus 5400.6 kommit ut och det återstår väl att se vad den får för testresultat.

Wd5000bevt

Har kört Kona test på min WD5000BEVT, fick ganska bra resultat. Är nöjd med disken, hade en 200 Gb 7200 disk från Hitachi innan som dock kändes rappare t ex när man startar firefox. Nu tar det ett tag att få igång program och starta datorn men när allt är igång flyter det riktigt bra. Känns otroligt fint med mycket utrymme.

Ursprungligen av drcosmos:

Har kört Kona test på min WD5000BEVT, fick ganska bra resultat.

Det liknar ungefär mitt resultat också. Posta gärna ditt resultat i den tråden (observera att du behöver göra lite andra inställningar än när du testade, se första inlägget i tråden).

Ursprungligen av Adrian B:

Det liknar ungefär mitt resultat också. Posta gärna ditt resultat i den tråden (observera att du behöver göra lite andra inställningar än när du testade, se första inlägget i tråden).

Har lagt in det i forumet du rekommenderade, tack för tipset! Intressant läsning.

Mvh

Andreas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-14 08:46

Hej!

Jag ringde Macforum här i Göteborg för att kolla priset på disk och byte i höstas (då hade jag fortfarande garanti kvar). De berättade utöver det att de bara rekommenderar/sätter i Seagate-hårddiskar i Macbook/MBP. Han nämnde något om kända problem med ex. Western Digital-hårddiskar.

Jag har nu siktat in mig på en Seagate-disk av följande modell:

Seagate Momentus 500GB 2.5" SATA 5400.6
Macoteket - Seagate Momentus 500GB 2.5" SATA 5400.6

Någon här som har erfarenhet av samma eller liknande Seagate-diskar?

Datorn jag ska installera den i är en Macbook Pro 15" 2,2GHz C2D.

Eftersom 1-årsgarantin nu gått ut blir det nog att byta själv. Kan rekommendera iFixits instruktioner som verkar väldigt enkla:

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pro-15-Inch-Core-2-Duo/Hard-Drive-Replacement/115/10/Page-1#top

Ursprungligen av MPV:

Jag ringde Macforum här i Göteborg för att kolla priset på disk och byte i höstas (då hade jag fortfarande garanti kvar). De berättade utöver det att de bara rekommenderar/sätter i Seagate-hårddiskar i Macbook/MBP. Han nämnde något om kända problem med ex. Western Digital-hårddiskar.

Ja, det finns ett känt problem med ljud i senaste MacBook-modellen för vissa WD-diskar, se mer i den här tråden. Men utöver det har jag för mig att det inte ska vara några problem, min fungerar iaf bra än så länge.

Ursprungligen av MPV:

Jag har nu siktat in mig på en Seagate-disk av följande modell:

Seagate Momentus 500GB 2.5" SATA 5400.6
Macoteket - Seagate Momentus 500GB 2.5" SATA 5400.6

Det är en rätt ny disk tror jag, det är nog inte så många som hunnit skaffa den. Den är säkert bra skulle jag tro.

Seagates nya Momentus 7200.4 verkar vara den nye herren på täppan när det gäller hårddiskar för bärbara om man får tro Bare Feats test:

CONCLUSION
The Seagate Momentus 7200.4 gives the high-end laptop user both speed and space. It's not only the fastest notebook HDD we have ever tested but provides as much storage space (500g) as any other drive available. It's super quiet and even when we were beating on it, it never rose above 91 degrees F.

Snabbast, mest utrymme, supertyst och sval, kan man önska något mer?

Bare Feats testade ST9500420AS, men den finns även som ST9500420ASG med stötskydd ("G-Force Protection").

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 14:11

Jag är lite besviken på vad min nya 500 GB 5400 RPM (Western Digital Scorpio Blue - WD5000BEVT) presterar i praktiken. Speciellt när jag konverterar AIFF-filer till Apple Lossless.

Gick ju från en 160 GB 7200 CTU-disk i min MBP som jag var nöjd med prestandamässigt, men jag hade stor utrymmesbrist, därav bytet. Typiskt att det då kommer en 7200 rpm 500 GB 2,5" veckorna efter jag uppgraderat...

Ursprungligen av Solid:

Typiskt att det då kommer en 7200 rpm 500 GB 2,5" veckorna efter jag uppgraderat...

Well, är det inte rätt typiskt för den här världen ändå?

Du kan ju alltid köpa den nya disken och sätta din gamla i ett chassi och sedan använda den till att köra SuperDuper mot, så du har en totalspegling av din interna disk. Det är ju en bra backupmetod eftersom man snabbt kan vara uppe på benen igen efter ett diskhaveri.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 17:02
Ursprungligen av Adrian B:

Du kan ju alltid köpa den nya disken och sätta din gamla i ett chassi och sedan använda den till att köra SuperDuper mot, så du har en totalspegling av din interna disk. Det är ju en bra backupmetod eftersom man snabbt kan vara uppe på benen igen efter ett diskhaveri.

Jag funderar på att göra det om folk har bra tur med den där Momentus 7200.4. Jag har precis fått ett utbytesexemplar av WD och hoppas att den inte börjar pipa. Men oavsett så stör jag mig på suset som kommer från den. Och att vara utan min stora fina disk i en månad har lärt mig att det där med SuperDuper och en andra disk är guld värt. Men som sagt, först vill jag höra att det är helt ok med någon annan disk i precis den modellen av Macbook som jag har. Folk verkar ha så olika erfarenheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-13 20:46
Ursprungligen av Adrian B:

Well, är det inte rätt typiskt för den här världen ändå?

Du kan ju alltid köpa den nya disken och sätta din gamla i ett chassi och sedan använda den till att köra SuperDuper mot, så du har en totalspegling av din interna disk. Det är ju en bra backupmetod eftersom man snabbt kan vara uppe på benen igen efter ett diskhaveri.

Visst är det så. Dessutom hade 500 GB som snurrar i 5400 RPM funnits ute ett bra tag när jag köpte min disk, så jag får skylla mig själv lite. Men har man akut platsbrist så har man.

Ja, får se hur jag mår med den här disken som intern i min MBP, är som sagt lite besviken. Externa diskar kan man aldrig få nog av, så ett USB-chassi är självklart när man väl byter ut den nuvarande. Men näst på tur på inköpslistan står en 5D MkII och ett gäng L-objektiv så nu får man hålla igen på Mac-fronten ett tag.

Måset dock säga att 100 MB/s sek som Seagates nya Momentus kommer upp i är riktigt grymma hastigheter för en 2,5". Var ju inte länge sen vi var där med 3,5".

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2009-02-24 08:55

Kapar tråden lite.

Jag väntar (fortfarande) på den nya MBP 17" som jag beställde 10 jan. Planen är att byta ut disken mot en 500GB så fort den anländer. Siktet är inställt på Seagate Momentus 7200.4 500GB, pga att den fått bra i tester och att den har 16 MB cache.

Men ska man välja ST9500420AS eller ST9500420ASG? Den sistnämnda har inbyggd rörelsesensor. Använder Macen diskens sensor eller har den en egen?

Sen att disken inte verkar gå att få tag i är ju ett annat problem..

ST9500420AS: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374826
ST9500420ASG: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374827

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 14:47
Ursprungligen av jonasn:

Kapar tråden lite.

Jag väntar (fortfarande) på den nya MBP 17" som jag beställde 10 jan. Planen är att byta ut disken mot en 500GB så fort den anländer. Siktet är inställt på Seagate Momentus 7200.4 500GB, pga att den fått bra i tester och att den har 16 MB cache.

Men ska man välja ST9500420AS eller ST9500420ASG? Den sistnämnda har inbyggd rörelsesensor. Använder Macen diskens sensor eller har den en egen?

Sen att disken inte verkar gå att få tag i är ju ett annat problem..

ST9500420AS: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374826
ST9500420ASG: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=374827

Vet att på den förra MBP (Early 2008) så rekommenderades det starkt att man använde sig av diskar utan rörelsesensorer. Skälet till detta var att MBP har en egen inbyggd sensor. Dock varierade resultaten bland dem som hade köpt diskar med sensor, från dålig prestanda till konstiga hickups men många fick periodvis en "kernel panic" som följd när sensorerna inte kunde synka "jämt".

Hur det är med de nya unibody-boxarna vet jag inte. Misstänker att det fortfarande är samma idé men kanske någon annan vet bättre om de nya har likt sina föregångare egna rörelsesensorer (i så fall gör du bäst i att ta disken utan)?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2009-02-26 09:17

Tips till er som vill ha mycket disk i laptopen;

http://store.mcetech.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Category_Code=STORHDOPTIBAY

Jag skall själv köpa två sådana kit för min och min frus nya MacBooks som jag tänkte beställa i slutet av mars. Fråga till er andra: inga rykten/fakta om att större 2.5"-diskar än 500GB är på gång i närtid?

  • Medlem
  • 2009-03-05 03:03

Ingen som provat 10.000varvare eller lyxat till det
med en sån här (250gb dock) http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=425733

Ursprungligen av William N:

Tips till er som vill ha mycket disk i laptopen;

OptiBay: MCE Technologies Online Store

Fungerar det bra? Min optiska drive är trasig och apple ska ha 120 pund + arbete för att byta den så det känns rätt värdo. Kan man hitta den i europa eller är det bara i usa?

DualDrive kostar bara hälften så mycket, funkar den lika bra?

Ursprungligen av schnider:

DualDrive kostar bara hälften så mycket, funkar den lika bra?

DualDrive är rätt ny, lanserades för bara 10 dagar sedan (se min länk ovan), så det är nog inte så många som hunnit testa den ännu inser jag.

Ojojoj ... inte lätt. Har tittat på priser ett bra tag. Den här diskussionen är intressant, men det är i alla fall svårt att bestämma sig - inte konstigt det är mycket som man ska ta hänsyn till.
Nu talar det tydligen för att det blir en Seagate i alla fall. Min Samsung 320 GB 5400 som jag har plockat in har runt 45 MB/s (R&W) är bra för att vara så lågvarvig. Den får åka in i mitt Freecomhölje igen. Det enda sättet att veta om disken snurrar är att trycka örat mot MBP och lyssna noga - OK, kan vara fläktarna jag hör. Ska nog vänta lite till tills någon har provkört Seagaten.

Låter ju intressant om det finns höljen så man kan stoppa i sin överflödiga disk extern vid uppgradering. Det får jag kika på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-19 17:08

Är det någon som testat en seagate momentus 500 GB 7200 rpm än och kan berätta om den är tyst och snabb?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-23 16:13
Ursprungligen av jawa:

Är det någon som testat en seagate momentus 500 GB 7200 rpm än och kan berätta om den är tyst och snabb?

Jag har beställt en sådan idag som antagligen ligger på "Posten" imorgon. Kan återkomma med info när jag petat in den i min MB.

Om man funderar på Samsungs 500-giggare så ska man verkligen se till att skaffa den nya M7 och inte den gamla M6 eftersom M7 har två plattor (jämfört med tre plattor i M6) och det ger stora förbättringar på i princip alla plan.

Läs mer här: Not All 500 GB Hard Drives Are Created Equal

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-07-24 11:10

Jag köpte en momentus själv och den verkar tyst. Hastigheten har jag inte hunnit kolla än men jag upplever den inte som långsam. Körde en xbench i alla fall:

Xbench: Comparison

Ja, då sitter man här igen.. Vill ha en större disk igen, fast nu gäller det min 13" MBP Unibody.

Har funderat lite på Seagate momentus 500 GB 7200 rpm, ni som köpt och installerat den, hur tycker ni den skiljer sig mot 5400rpm?

Låter den mycket? Är den snabb? Hur stor skillnad är det mellan 8MB och 16MB för en vanlig dödlig?

Ursprungligen av jonas.larsson:

Hur stor skillnad är det mellan 8MB och 16MB för en vanlig dödlig?

Ingen alls i praktiken, enligt Tom's Hardware. Jag tar mig friheten att kopiera från ett tidigare inlägg jag gjort i ämnet:

Tom's Hardware gjort ett test mellan 8 och 16 MB cache förut och kom fram till att skillnaden var försumbar (min markering):

We looked at several Seagate Barracuda 7200.10 drives to get down to the performance nitty-gritty. In doing so, we found that there is hardly any difference between two drives that only differ in their cache sizes: 16 MB cache has no significant advantage over 8 MB across our benchmark suite, and this applies both to Serial ATA and to UltraATA drives. We would have expected that at least the SATA drives would show some degree of benefit, but in the case of the 7200.10 family, 16 MB cache is a waste of money if you have a cheaper 8 MB alternative.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-09-24 13:19
Ursprungligen av jonas.larsson:

Ja, då sitter man här igen.. Vill ha en större disk igen, fast nu gäller det min 13" MBP Unibody.

Har funderat lite på Seagate momentus 500 GB 7200 rpm, ni som köpt och installerat den, hur tycker ni den skiljer sig mot 5400rpm?

Låter den mycket? Är den snabb? Hur stor skillnad är det mellan 8MB och 16MB för en vanlig dödlig?

Kan säga att min ST9500420ASG 16MB fungerar ypperligt. Nu har man ett rappt system. Läs bjorn3d:s slutsats.
Seagate Momentus 2.5 inch 500 GB Hard Drive - Bjorn3D.com

Att disken spöar skiten ur 5400 och är uppe i klass med 3,5" är ju inte dåligt.
Enda skillnaden mot min 160Gb originaldisk i macbooken är att momentus vibrerar lite mer men absolut inget jag stör mig på. Får ju så mycket prestanda för de extra vibrationerna.

Bevaka tråden