Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forum för windows

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Baron:

/iPhone är ett forum för "iPhoneanvändare", inte för "macanvändare med iPhone".

Jovisst är det så, men ett par iPhone-underforum dyker upp under "Dagens Diskussioner" även i /mac, och då tror några att dessa bara ska handla om iPhone på Mac.

Så jag säger det igen - jag tror att det till stor del handlar om vilka av underforumen som dyker upp i "Dagens Diskussioner".

Jag tror inte att någon har något emot att forumet har en /iPhone-del och en /iPod-del osv, där det pratas olika operativsystem.

Men när man rör sig i /mac-delen så vill man inte stöta på iTunes-trådar eller iPhone-trådar där det pratas Windows. Jag har full förståelse för detta.

Senast redigerat 2008-09-03 18:50

Kära Mac-vänner, nu får ni sansa er. Det förstår ni väl att forumets allmäna delar aldrig kommer delas upp på plattform? Skulle sajtens ägare velat det hade det aldrig blivit något 99.se utan det hade fortfarande varit 99mac, men som bekant är det ju inte det.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 18:57
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Kära Mac-vänner, nu får ni sansa er. Det förstår ni väl att forumets allmäna delar aldrig kommer delas upp på plattform? Skulle sajtens ägare velat det hade det aldrig blivit något 99.se utan det hade fortfarande varit 99mac, men som bekant är det ju inte det.

Vad är det här för attityd? Sansa oss? Jag är hur lugn som helst, men jag måste väl har rätt att föra fram mina åsikter, även om dom kan vara obekväma.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-03 19:46

Apple - Mac OS X Leopard - Funktioner - Boot Camp

Med tanke på att Apple har denna länk på sin sida känns det kort och gott helt otroligt märkligt att man inte skulle kunna diskutera Windowsrelaterade problem på 99.se.

Men vad vet jag, jag är bara en enkel speleman.

  • Medlem
  • 2008-09-03 20:15

Nu får du ge dig. Ingen vill göra 99.se/mac till ett windowsforum.

Tidigare i tråden efterlystes exempel. MatsOlov, kan du inte länka till några trådar, i /mac-delen, där du tycker att det är för mycket Windows-snack?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 20:29

Over and out!

Ursprungligen av MatsOlov:

Over and out!

Vad menar du med det?

Om man söker på Windows så får man en hel del träffar, men jag tror inte du menar alla dessa. Man måste väl få lov att nämna Windows, eller? Det skulle vara intressant att se vilka trådar du anser gå över gränsen.

Men om du inte kan eller vill lämna några exempel, så kan vi lika gärna lägga ner hela diskussionen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-03 21:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med det?

Om man söker på Windows så får man en hel del träffar, men jag tror inte du menar alla dessa. Man måste väl få lov att nämna Windows, eller? Det skulle vara intressant att se vilka trådar du anser gå över gränsen.

Men om du inte kan eller vill lämna några exempel, så kan vi lika gärna lägga ner hela diskussionen.

Jag tror han svarade på Barons inlägg....

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-04 09:22

Hade egentligen tänkt lämna denna diskussion eftersom det börjar koma saker som "Nu får du ge dig" bla. men en sista då.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om du inte kan eller vill lämna några exempel, så kan vi lika gärna lägga ner hela diskussionen.

Jag har lämnat exempel tidigare i denna tråd.

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har lämnat exempel tidigare i denna tråd.

Tidigare i tråden har du lämnat två länkar.

1. En tråd där en medlem sökte tips på bra spel, och där han bland tipsen också fick tips om spel för Windows.

Många kör Windows på sin Mac, just för att spelutbudet är större, så det är väl inte så konstigt att man får den typen av tips. Sedan meddelar trådskaparen att han inte är intresserad av Windows-spel, och då fortsätter tråden med enbart Mac-tips. Inget konstigt alls med den tråden, tycker jag.

2. En 18 månader gammal tråd, som handlar om en test i en tidning, där man testar bärbara datorer, varav en är en MacBook Pro.

Man diskuterar bl.a. hur seriös testen är, när datorerna är så olika utrustade. Man diskuterar olika konfigurationer och prissättning. Inget konstigt med den tråden heller, tycker jag.

Om det är den typen av trådar du reagerar på, som du tycker "översvämmar" forumet, så tycker jag personligen att du överreagerar. Menar du att man inte skulle få nämna Windows överhuvudtaget?

Och eftersom du använde ordet "översvämmas", så förväntade jag mig att du skulle presentera många fler exempel.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-03 21:05

Jag håller helt och hållet med MatsOlov. Detta är ett Mac-forum, som inte absolut nödvändigtvis måste handla om Windows bara för att Apple även gör produkter för Windows. Man får lite känslan av att 99 går i Apples ledband när resonemanget liknar att 99 måste handla om precis allting som Apple gör.

  • Medlem
  • 2008-09-03 21:13
Ursprungligen av Jogin:

Jag håller helt och hållet med MatsOlov. Detta är ett Mac-forum, som inte absolut nödvändigtvis måste handla om Windows bara för att Apple även gör produkter för Windows. Man får lite känslan av att 99 går i Apples ledband när resonemanget liknar att 99 måste handla om precis allting som Apple gör.

Igen: 99.se/mac handlar inte om Windows. Det är försvinnande få trådar på /mac som handlar om Windows. Korrigera mig gärna med exempel.

Din känsla om ledband är helt ogrundad.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-04 10:05

Det är tydligen inte lönt att säga något om windows här på 99 då det verkar som om flertalet av moderatorerna inte har något emot windowsdiskussioner här.

Med detta lämnar jag denna diskussion.

Om man använder ett ord som "översvämmas", och inte kan presentera fler än de där två exemplen, då är det en storm i ett vattenglas.

Om man sedan inte ens svarar på de frågor man får (jag ställde en fråga om du tyckte att Windows inte skulle få nämnas överhuvudtaget), så blir ju "stormen" ännu mindre.

Om man har en stark åsikt, och vill ha till stånd förändringar, så får man ju stå upp och argumentera för sin sak. Om man i stället bara lämnar diskussionen, så förvandlar du ju problemet till en knappt märkbar liten "vindpust i ett vattenglas".

Senast redigerat 2008-09-04 10:59
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-04 11:32

Jag har ju svart på alla dina frågor redan Jesper, läs tråden så ser du. Och är det någon slags rättegång det här. Kom fram med bevis annars... Är ju flera som håller med och har samma åsikter. Du kan ju själv bilda dig en uppfattning om hur det är och läsa trådar här och se hur många som är win utan att tala om det, eller att lösningen finns på win i en mactråd eller att det kommer tips på win i en macfråga. Det ser du väl själv när du läser på forumet?

Ett par inlägg upp så tycker du inte det är konstigt att man får tips på spel för win när man frågar om spel för mac. Hur i h*****e kan det vra relevant med win spel i en macfråga?

Jag har ju stått upp och argumenterat men det har blivit 3 sidor nu och alla era motargument är dom samma och sen börjar det komma påhopp. När räcker mina argument? Har jag för få inlägg för att tas på allvar?

Ta och acceptera att det finns många här som inte vill veta av win och att 99 var ett macforum tidigare och har svängt över mer mot win.

Ursprungligen av MatsOlov:

Och är det någon slags rättegång det här. Kom fram med bevis annars...

Ja, jag tycker att det måste vara upp till den som vill ha förändringar att visa fram exempel på det han tycker är fel.

Och använder man dessutom ordet "översvämmas" så får man producera mer än två exempel.

Och jag har ju redan sagt vad jag tycker om de två exemplen, att de i mina ögon inte kan klassas som "Windows-diskussioner".

Så jag ställer min fråga för tredje gången:
Menar du att man inte ens ska få nämna Windows på det här forumet?

Det skulle vara jätteintressant att få reda på var gränsen ligger - om det är ett totalförbud på ordet "Windows" du är ute efter, eller om några omnämningar kan tillåtas.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-04 13:32
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det skulle vara jätteintressant att få reda på var gränsen ligger - om det är ett totalförbud på ordet "Windows" du är ute efter, eller om några omnämningar kan tillåtas.

Det har jag svarat på tidigare i tråden, läs igenom trpden innan du kräver saker av mig.

Ursprungligen av MatsOlov:

Det har jag svarat på tidigare i tråden, läs igenom trpden innan du kräver saker av mig.

Jag kan inte hitta det. Jag har tittat igenom tråden flera gånger idag. Skulle du vilja vara så vänlig att berätta vilket inlägg det är?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-04 13:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag kan inte hitta det. Jag har tittat igenom tråden flera gånger idag. Skulle du vilja vara så vänlig att berätta vilket inlägg det är?

Första inlägget, tredje stycket.

Ursprungligen av MatsOlov:

Vet att det finns ett forum för att köra windows på Mac hårdvara, men det tycker jag faktiskt hör hemma här, när det nu går, men där tycker jag inte man skall föra diskussioner om windows och dess problem utan bara specifikt win på mac relaterade frågor.

Så svårt kan det väl inte ha varit.

Ursprungligen av MatsOlov:

Första inlägget, tredje stycket.

Men det stycket handlar ju specifikt om "Windows på Mac"-forumet, och hur du vill att just det underforumet ska fungera.

Men ok... jag nöjer mig med det, även om jag fortfarande inte tycker att det är ett svar på frågan.

Så jag får väl själv tolka mig till ett svar på frågan, utifrån det du har sagt i tråden:
Och du vill ju tydligen att man inte ens ska få diskutera tidningsartiklar där man testar både Mac och PC. Så det får jag väl tolka som att du förespråkar ett totalförbud mot att ens nämna ordet "Windows" i /mac-delen. Och den strikta gränsdragningen tror jag du är ganska ensam om.

Det är ju bara att kolla i iTunes-forumet under /mac
Där ligger det ett par trådar om iTunes för windows.

Citat:

Det skulle vara jätteintressant att få reda på var gränsen ligger

Det vore också intressant att veta var gränsen går åt andra hållet. Borde det inte vara när folk upplever det som ett problem (vilket det nu uppenbarligen gör)?

Ursprungligen av RockyMontana:

Det är ju bara att kolla i iTunes-forumet under /mac
Där ligger det ett par trådar om iTunes för windows.

Detta beror ju på att iTunes-forumet är gemensamt för flera forumdelar, och finns inte bara i /mac-delen, utan också i /ipod-delen t.ex. En följd av sammanslagningarna, och något som alla har varit medvetna om länge, eller borde varit.

Lösningen skulle ju vara att inte ha några gemensamma underforum alls. Då får man ha ett iTunes-forum under /mac, ett annat under /ipod, och ytterligare ett under /iphone, och kanske ett under /musik också.
Då skulle man tappa överblicken helt. Det skulle inte fungera praktiskt.

Ursprungligen av RockyMontana:

Det vore också intressant att veta var gränsen går åt andra hållet. Borde det inte vara när folk upplever det som ett problem (vilket det nu uppenbarligen gör)?

Visst skulle det vara intressant - men inte förrän det verkligen upplevs som ett stort problem. Och jag tycker inte att det är ett stort problem om det är ett par användare som kräver att hela forumstrukturen förändras, när övriga tusentals (kanske tiotusentals) är nöjda.... Det har ju inte direkt blivit någon massuppslutning bakom MatsOlov i den här tråden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-04 13:54

Som långtida Apple-användare och en sådan som gillar det allra mesta företaget kokar ihop blir jag bara glad när jag märker att Windows-användare börjar köra Apple-program, det är ett steg i rätt riktning. Samtidigt har Apple blivit mycket mer demokratiska och mindre snobbiga i allt detta. Plötsligt kan man själv börja trivas bättre i en Windows-miljö när man får tillgång till iTunes exempelvis. Jag kan bara se goda synergieffekter i att operativsystemen närmar sig varandra. Och jag upplever enbart nackdelar med bakåtsträvare som ska fortsätta kasta plattformspajer. Kommentaren om "ledband" känns jättekonstig, däremot hade det ju varit ännu mer konstigt om forumet bortsåg från Apples förändringar och nya tänkanden, då hade ju forumet handlat om 99mac-som-det-var-förr, totalt ointressant egentligen. Apple har tänkt rätt när de har övervägt att Windows har 95% av marknaden - det enda rätta är att vi anpassar oss och gör det lätt för människor att använda även vårt operativsystem och våra applikationer.

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2008-09-05 19:35

Har också märkt att det kommit in lite windowstrådar i /mac Dock inget som jag stört mig på.

Men kom att tänka på att det kanske är dags för moderatorerna att ta nya tag i det som diskutterats här inlägg 42 till 50 eller i här.

Då kan man ju direkt se om diskussionskaparen kör Mac, Windows mm, och man kanske inte behöver fråga om vad diskussionskaparen använder, eller läsa vidare i diskussionen om den är specifik för för en visst OS.

  • Medlem
  • 2008-09-05 22:02

Nu har poängen gått fram. Tråden leder inte längre.
Vi tar till oss detta och drar oss tillbaka för rådslag.

Admin

Bevaka tråden