Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forum för windows

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Tangen:

Alltså jag vet inte vad jag ska säga, nån kanske kan snickra ihop ett val under användarinställningar - så man bara får de underforum man vill.

Jag håller med allihop, det var mysigare med bara 99mac, men jag gillar massa andra delar nu. 99musik är ett glatt tillskott i min vardag

Jag håller med till fullo.
Jag gillade idén som fanns på första sidan av denna diskussionen att man kunde klicka i "för windows" eller "för mac" och sen i inställningarna bara kunna välja att inte visa windows-frågorna…

  • Medlem
  • 2008-08-31 20:46

Det finns redan gamla trådar om sammanslagningen till 99.se. De som har synpunkter på den kan ta dem där.
Nu finns det inga alternativ till att gilla läget, så kom med synpunkter på hur man kan förbättra 99.se i stället för att önska er tillbaka till något som aldrig kommer igen.

Admin

Det var inte den aspekten jag kommenterade, men du är ju fri att tolka det som du vill

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 21:56

Nu har jag inte tid med er längre, måste gå och sova, skall ut med bössan tidigt i morgon bitti.

  • Medlem
  • 2008-09-01 19:40

Skulle någon kunna sätta ihop en lista på windowstrådar som inte hör hemma på 99.se/mac men som syns där? Eftersom jag nästan inte förstår vilka det skulle vara är jag nyfiken.

Ursprungligen av Baron:

Skulle någon kunna sätta ihop en lista på windowstrådar som inte hör hemma på 99.se/mac men som syns där? Eftersom jag nästan inte förstår vilka det skulle vara är jag nyfiken.

Jag tror fortfarande att det har med urvalet av forum i Dagens Diskussioner att göra. Om man inte själv aktivt har valt bort några underforum utan kör med "standardval" i Dagens Diskussioner, så får man med lite iPhone-trådar, och där är det ju en hel del Windows.

Men det är bara gissningar. Fram med några exempel på irrelevanta Windows-trådar, så att vi har något konkret att utgå ifrån i den här diskussionen.

Ett tips är att använda sökfunktionen...

(se det med glimten i ögat nu baronen )

  • Medlem
  • 2008-09-02 07:53

Att windows nämns kan vi rimligen aldrig komma ifrån utan att bli en ny Tjeka. Tipsa mig om hur en googling på irrelevanta Windowstrådar ser ut så söker jag genast...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-02 13:11

Better off, lägg ner hela diskussionen och lås & glöm tråden innan ni skjuter hela stämningen på 99.se i sank. Jävla macfascism, sånt kan få mig att gå över till Windows bara för att.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-02 13:55
Ursprungligen av PF:

Better off, lägg ner hela diskussionen och lås & glöm tråden innan ni skjuter hela stämningen på 99.se i sank. Jävla macfascism, sånt kan få mig att gå över till Windows bara för att.

Vore ungefär som att jag skulle be er sluta tjata om musik på musikforumet tycker jag, jävla musikfascism och allt det där.

Majoriteten av användarna på 99.se/mac är där för att diskutera Mac-relaterade grejor, och många har varit det i många år. Så är det, det är verkligheten. Är det verkligen klokt att lägga ner den nischen och istället bara bli ytterligare ett forum utan fokus?

  • Medlem
  • 2008-09-02 14:00

Om vi återgår till sakfrågan så handlar det om hur vi ska hålla 99.se/mac någorlunda rent från Windowstrådar. Det lyckas vi ganska bra med i dag tycker jag.

Det som haltar är urvalet i Dagens diskussioner, håller ni med mig om det? Det är antingen en konfigurationsfråga för Björnström, en funktionalitetsbrist i vBulletin eller upp till den enskilda användaren att sortera enligt mitt tips till Konrad tidigare i tråden.

Bli inte hätska i onödan. Okej?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-09-02 14:30

I villkoren finns fortfarande den här punkten.

"6. Diskussioner på 99mac skall handla om anv&aunl;ndande av Apples och andras produkter som har att göra med datorplattformen Macintosh. Diskussioner som inte rör Macintosh eller närliggande ämnen skall hållas på andra ställen."

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-09-02 14:33

Det är dock enklare att förändra villkoren än att i ett svep ändra på vad majoriteten av forumets medlemmar vill, om det nu skulle vara så att de inte överensstämmer.

  • Medlem
  • 2008-09-02 14:38

Mija: De där villkoren är inte uppdaterade sedan sammanslagningen av forumen. Ren galenskap att tvinga majoriteten på 99musik (windowsanvändare) att inte få diskutera windowsrelaterade problem.

Ja, förutom att det står 99mac (borde vara 99.se) så borde resten av formuleringen vara något om att man diskuterar saker där de hör hemma. /mac, /musik, /löksoppa...

http://www.99.se/apple-programvara/9529-99musik-com-f-r-v-ra-musik-producenter.html

Fin gammal tråd. Vill påminna om att t.ex. 99musik startades parallellt till 99mac, det borde säga det mesta. Håller med om att det urvalet i Dagens diskussioner det handlar om för dom som stör sig och inte så mycket annat.

Tror lösningen på problemet är att om man slipper se det som inte intresserar en när man klonkar på "dagens diskussioner" så är problemet löst.

Jag är inte allergisk till att få en massa från iPhone-delen/Musik-delen (jag är tondöv totalt), när jag trycker - men det är lite irriterande.
Jag nöjer mig så bra med att vara mac-fascist

I övrigt kan jga tillägga:
Moderatorerna gör ett hästjobb med att flytta trådar etc. Det msåte vara skit att sitta och flytta, stänga och peta i inlägg från de som skriver sitt första inlägg och inte vet riktigt var saker är/fungerar etc.

ETT tips till moderatorerna kan vara att ha några standardfraser som text-clippings på skrivbordet, färdiga att dra och släppa. Givetvis då trevliga sådana som är förklarande....Det har diskuterats i en annan tråd...

Jag ser gärna trådar som handlar om iPhone, Mac, AppeTv, etc men jag är inte intresserad av att se alla trådar där det handlar om iPhone + Win, AppleTv + Win, etc... Det är som att sitta på ett forum om fotboll och plötsligt bli överöst med hockey-trådar!

Ursprungligen av henkebarn:

Jag ser gärna trådar som handlar om iPhone, Mac, AppeTv, etc men jag är inte intresserad av att se alla trådar där det handlar om iPhone + Win, AppleTv + Win, etc... Det är som att sitta på ett forum om fotboll och plötsligt bli överöst med hockey-trådar!

En del av problemet är att Apple gått från att vara synonymt med Mac till att numera också producera hårdvara och mjukvara för Windows, och dessutom använda samma komponenter som andra PC-tillverkare. Det gör ju att det är svårt att dra en tydlig gräns mellan forumen: iPhone har ju lika mycket med 99mac att göra som Bootcamp, för att ta ett exempel.

Jag får känslan av att det är 99OS X som flera egentligen efterlyser, eftersom det faktiskt är rimligt att diskutera tex Windows i samband med iPhone eller iPod.

En lösning jag sett på andra forum är att diskussioner kan taggas upp, vilket gör det lättare att på förhand se vad den innehåller, men det kräver ju att användarna faktiskt taggar saker. Alternativt en översyn av forumsindelningarna om det nu är så att det faktum att även Windows-användare kan använda en iPhone är irriterande.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 08:52
Ursprungligen av false messiah:

En del av problemet är att Apple gått från att vara synonymt med Mac till att numera också producera hårdvara och mjukvara för Windows, och dessutom använda samma komponenter som andra PC-tillverkare. Det gör ju att det är svårt att dra en tydlig gräns mellan forumen: iPhone har ju lika mycket med 99mac att göra som Bootcamp, för att ta ett exempel.

Men att Apple har produkter för win innebär väl inte per automatik att ett Mac-forum skall börja diskutera windows? Det är liksom det som jag reagerar mot, ett mac-forum där användarna helt plötsligt förväntas svara på frågor och acceptera windows bara för att man kan använda en iPod på win, eller att man kan installera windows på Apples hårdvara. Inget av detta har med Mac att göra. Jag gick med i ett Mac-forum, inte ett forum för vilket datasystem som helst.

Ursprungligen av Baron:

Nej, det är mer som att vara fotbollsintresserad och även få La Liga fast man bara vill ha Premier League.

Där tycker jag nog Henkebarns liknelse är bättre. Så nära är inte OS X och win som fotboll och fotboll.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men att Apple har produkter för win innebär väl inte per automatik att ett Mac-forum skall börja diskutera windows?

Där håller jag med. Underavdelningen på 99.se heter inte 99.se/apple, den heter 99.se/mac.

Att Apple breddar sig, och gör fler och fler produkter och applikationer för Windows, innebär inte att 99.se/mac måste ändra sig.

Sen kan vi ju välja att ändra oss ändå, för att ta emot alla iTunes/Win-, iPhone/Win-, iPod/Win-, Safari/Win- och AppleTV/Win-användare (osv), men jag måste nog säga att jag också är lite tveksam till detta.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Där håller jag med. Underavdelningen på 99.se heter inte 99.se/apple, den heter 99.se/mac.

Att Apple breddar sig, och gör fler och fler produkter och applikationer för Windows, innebär inte att 99.se/mac måste ändra sig.

Sen kan vi ju välja att ändra oss ändå, för att ta emot alla iTunes/Win-, iPhone/Win-, iPod/Win-, Safari/Win- och AppleTV/Win-användare (osv), men jag måste nog säga att jag också är lite tveksam till detta.

Det är lite av min poäng också - men då verkar ju lösningen vara att separera iPhone och iPod mer från 99mac? Windowsanvändare är ju förmodligen inte heller intresserade av att läsa om OS X. (på 99musik funkar det bra för övrigt)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 09:25
Ursprungligen av false messiah:

Det är lite av min poäng också - men då verkar ju lösningen vara att separera iPhone och iPod mer från 99mac? Windowsanvändare är ju förmodligen inte heller intresserade av att läsa om OS X. (på 99musik funkar det bra för övrigt)

Varför då? Då tycker jag att det är bättre att ha två separata forum:

99.se/mac med underforum, iPhone, iPod, Adobe, Grafiskproduktion osv.
och
99.se/windows med underforum, iPhone, Ipod, Adobe, Bootcamp osv.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men att Apple har produkter för win innebär väl inte per automatik att ett Mac-forum skall börja diskutera windows? Det är liksom det som jag reagerar mot, ett mac-forum där användarna helt plötsligt förväntas svara på frågor och acceptera windows bara för att man kan använda en iPod på win, eller att man kan installera windows på Apples hårdvara. Inget av detta har med Mac att göra. Jag gick med i ett Mac-forum, inte ett forum för vilket datasystem som helst.

Det är ju det som är kruxet: är 99mac ett macforum eller ett appleforum? Förut var det synonymt, men både iPhone och iPod är ju uttryckligen produkter också för Windowsanvändare. Därav min kommentar om 99OS X.

Så tycker man att det är irriterande att tex iPhonediskussioner som berör Windows kommer upp så får man antingen tydligare dela på 99mac och 99iphone/ipod eller se till att operativspecifika frågor separeras (underforum, tydligare frågor, osv). Men ska man diskutera alla produkter som har med Apple att göra så är det idag omöjligt att slippa undan Windows.

Sen har ju Apple numera offentligt stöd för att köra Windows på sin hårdvara, så det verkar något märkligt att ett forum för macar inte ska kunna diskutera en funktion som Apple själva gör reklam för. (Sen håller jag med om att rena Windowsfrågor inte har på 99mac att göra.)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 20:13

Jag citerar mig själv här.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men att Apple har produkter för win innebär väl inte per automatik att ett Mac-forum skall börja diskutera windows?

  • Medlem
  • 2008-09-02 21:29

Nej, det är mer som att vara fotbollsintresserad och även få La Liga fast man bara vill ha Premier League.

Det är inte faktumet att Windowsanvändare kan använda iPhone/iPod/MobileMe som är irriterande. Det är alla ogenomtänkta, ibland obegripliga frågor och i många fall med ignorant attityd som stör mig. De sänker stämningen. Väldigt många gånger är det iPhone/win eller iPod/win det gäller, även om det även förekommer hos OS X-användare.

På fullt allvar kan nog en renovering utav 99 vara på sin plats för att nya användare enklare ska kunna söka svar utan att ställa samma frågor om och om igen. Jag inser att det är väldigt tidsödande och inte gratis, absolut. Personligen är jag supporter och kanske kan de pengarna jag med flera betalar till 99 gå till sådan verksamhet?

Och jag vet att 99 från början var ämnat för proffs, inte nybörjare. Men som det ser ut nu hjälper 99 Apples försäljning i Sverige, eller tvärtom kanske, och då måste man räkna med nya medlemmar. Som sagt, 1233 nya medlemmar på 31 dagar. Klart många av dem är helt nya på mac! Därför är det viktigt för stämningen här att de nya enkelt kan lära sig att ta sig runt forumet och snabbt lära sig söka effektivt själv!

Man kanske ska ge en tutorial vid registrering? Till exempel att man innan man bekräftar sina uppgifter får se en snabb demonstration av hur man söker effektivt?

Jag hjälper gärna till i utvecklingen! Jag har massor av idéer (men begränsad teknisk kunskap).

  • Medlem
  • 2008-09-03 09:33

MatsOlov: När skall man skilja på mac/windows? I vilka diskussioner? Tag t.ex. iPhone, där finns det stora delar av diskussionerna som skulle överlappa varandra. Vad skiljer? Kopplingen till datorn, medans programmen man kör på den är desamma.

Typ så. Är alltid eventuella datorrelaterade problem för en iPhone plattformsspecifika? Eller finns samma problem på alla plattformarna ibland?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-09-03 11:35
Ursprungligen av jgb:

MatsOlov: När skall man skilja på mac/windows? I vilka diskussioner? Tag t.ex. iPhone, där finns det stora delar av diskussionerna som skulle överlappa varandra. Vad skiljer? Kopplingen till datorn, medans programmen man kör på den är desamma.

Typ så. Är alltid eventuella datorrelaterade problem för en iPhone plattformsspecifika? Eller finns samma problem på alla plattformarna ibland?

Det är väl ganska enkelt, sitter du på en Mac går du dit och de problem man har med iPhone och iPod fixas oftast genom att koppla den mot den dator man har så jag ser inget problem där, ser heller inget problem för dom som vill vara på den "säkra" sidan kan söka på iPhone i bägge forumen.

Det samma gäller även andra program och tillbehör, även om hårdvaran är samma i många fall så är ofta inte lösningarna det eller de program som man använder lika.

Hur många ggr har man inte sett en fråga om en hårdvara eller mjukvara där frågeställaren fått många fina svar på en lösning för att sedan säga att, ojdå jag använder windows. De flesta sådana missförstånd skulle vi slippa med en OS uppdelning.

Edit: Har man en skärm, skrivare, skanner osv kopplat till en Mac är troligen problemet kopplat till din dator och dess OS. Vilken ett tips om en drivrutinsuppdatering för OS X inte är samma som win.

Precis. Ska man vara strikt så finns det ju med samma logik massa forum som inte har ett dugg med Mac att göra: allt under "I praktiken", bildskärmar (i den mån det inte specifikt handlar om Mac), mobiltelefoner, nätverk, Unix, många av underforumen för mjukvara, osv.

  • Medlem
  • 2008-09-03 17:41

/iPhone är ett forum för "iPhoneanvändare", inte för "macanvändare med iPhone".

Bevaka tråden