Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Forum för windows

Tråden skapades och har fått 115 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ändringen/uppblandningen i 99.se tror jag är en följd av det vi faktiskt sakta men säkert börjar se i "datorvärlden". Sakta men säkert närmar sig både mac- och pcanvändarna varandra. Mac OS går (nåja nästan iaf) att köra på pc-burkar och Bootcamp gör ju att macen kan göra i princip vilket operativ som helst.

Eftersom att 99.se är ett så förbannat bra forum så är det inte konstigt att både mac, pc och mac/pc-folk tar sig hit. Jag tror det här är något vi helt enkelt kommer få vänja oss vid.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 20:13

På vilket sätt närmar sig OS X och win sig varandra bara för att dom kan köras på samma hårdvara?

Edit: Kanske så här http://www.99.se/nyhetstips-mac/211053-macbook-pro-sp-fujitsu-siemens-toshiba.html

Ursprungligen av MatsOlov:

På vilket sätt närmar sig OS X och win sig varandra bara för att dom kan köras på samma hårdvara?

Edit: Kanske så här http://www.99.se/nyhetstips-mac/211053-macbook-pro-sp-fujitsu-siemens-toshiba.html

Öhm. Jag tycker du svarar på frågan i samma mening, och i tidigare inlägg i diskussionen. Windows-användare börjar köra mac med bootcamp (jag känner flera) för att de gillar både mac och pc, men för olika ändamål. Jag har även riktigt hårda PC-användare som börjat köpa specifik hårdvara för att kunna köra Mac OS på sina PC-burkar...... Det är väl att närma sig?

Sen förstår jag inte varför du länkar till det där testet. Det känns rätt ovidkommande...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 20:32
Ursprungligen av PeeMaN:

Öhm. Jag tycker du svarar på frågan i samma mening, och i tidigare inlägg i diskussionen. Windows-användare börjar köra mac med bootcamp (jag känner flera) för att de gillar både mac och pc, men för olika ändamål. Jag har även riktigt hårda PC-användare som börjat köpa specifik hårdvara för att kunna köra Mac OS på sina PC-burkar...... Det är väl att närma sig?

Sen förstår jag inte varför du länkar till det där testet. Det känns rätt ovidkommande...

Tycker inte alls att det är att närma sig, om de båda OS:en skulle kunna dela program tex, då skulle jag kunna kalla det för att närma sig.

Tråden jag länkade till är relevant till det jag försöker säga. Varför skulle någon som använder Mac vara intresserad av en nyhet om dator som använder windows? Är man intresserad av det så finns det andra forum för sådana nyheter.

Ursprungligen av MatsOlov:

Tycker inte alls att det är att närma sig, om de båda OS:en skulle kunna dela program tex, då skulle jag kunna kalla det för att närma sig.

Tråden jag länkade till är relevant till det jag försöker säga. Varför skulle någon som använder Mac vara intresserad av en nyhet om dator som använder windows? Är man intresserad av det så finns det andra forum för sådana nyheter.

Jag håller inte med dig om att de inte närmar sig varandra. Däremot förstår jag nu din koppling till tråden. Men tråden som sådan var ju faktiskt mac-tuell. Det var en mac med i testet. Ska vi bannlysa ALLA diskussioner om produkter som inte rör mac eller vad är det frågan om?

MatsOlov, jag måste medge att jag har lite svårt att förstå din invändning mot Windows-inläggen i speltråden. Frågan gällde ju spel och då är det väl (åtminstone i mina ögon)oerhört relevant att tipsa om Windows som komplement?

Menar du att de som läser såna frågor inte skall komma med svar, eller att vi ska flytta över svaren, eller ja, hur tänker du. Jag förstår nog inte riktigt

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 20:28
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

MatsOlov, jag måste medge att jag har lite svårt att förstå din invändning mot Windows-inläggen i speltråden. Frågan gällde ju spel och då är det väl (åtminstone i mina ögon)oerhört relevant att tipsa om Windows som komplement?

Menar du att de som läser såna frågor inte skall komma med svar, eller att vi ska flytta över svaren, eller ja, hur tänker du. Jag förstår nog inte riktigt

Det är precis det här jag pratar om. Varför skall man svara en macanvändares fråga på ett macforum med att det finns på windows? Då kan vi väl lika gärna sluta använda Mac och gå över till windows allihopa.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-30 20:31

Spontant... tycker jag du överreagerar
Om nån vill köra spel så finns det bra mycket mer till windows, känns väl rätt naturligt att rekommendera boot camp?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-30 20:34
Ursprungligen av Arete:

Spontant... tycker jag du överreagerar
Om nån vill köra spel så finns det bra mycket mer till windows, känns väl rätt naturligt att rekommendera boot camp?

Som jag säger, windows har inget med Mac att göra, även om det finns mer spel till win. Boot camp hör till OS X inte windows. Prata gärna Boot camp men inte windows.

Om jag överreagerar eller inte hör väl inte ihop med att jag förespråkar ett windowsfritt 99mac.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-30 21:12
Ursprungligen av Arete:

Om nån vill köra spel så finns det bra mycket mer till windows, känns väl rätt naturligt att rekommendera boot camp?

Diskussionsstartaren frågade specifikt efter spel till Mac, då vill man inte höra om vad som finns till Windows.

  • Medlem
  • 2008-08-31 00:04

Grundproblemet är ju hur man definierar "mac". Jag anser att en Mac Pro är en mac. Som en följd av det är det rimligt att man får fråga om hur man installerar Windows.

Ett gränsfall som illsutrerar hur svårt det är att vara absolutist är detta:
http://www.99.se/mac-os-x/247291-hur-rigga-testmilj-er-p-dator.html

Enligt hardcoreMacOS:arna skulle jag har postat detta nån annan stans. Jag tycker inte det.
Om det endast var upp till mig hade jag dragit ner ridån och sagt "Windows är ok inom de ramar som redan finns!" Nu gör jag inte det utan uppmanar i stället alla medlemmar att rapportera de inlägg som upplevs att inte passa in.

Den som inte håller med får gärna presentera ett trovärdigt alternativ som inte skulle dra ett löjets skimmer över 99.se som helhet.

  • Medlem
  • 2008-08-31 00:07

Jag kan passa på att ta avstånd från den Microsoftbashing som förekommer. Att vilja kasta ut Windows bara för att man ogillar MS är en inställning jag inte kan respektera.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 00:22

Det har jag väl poängterat tidigare, att boot camp och installation av win är ok att diskutera i mina ögon. Vilket program man väljer att installera på sin Mac är mig egalt, men att sedan ta upp problem inom windows på 99.se som jag inte tycker passar riktigt.

Jag ogillar inte direkt Microsoft, det är deras OS jag inte gillar. Jag gillar Mac OS mer än jag gillar Apple.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-08-31 00:40

99.se/wintedo vore väl nått?
Men jag skulle nog gärna se det. Ibland så kör man ju PC-maskinen, och den krånglar ju enligt vanlig microsoftstandard. Sen är ju detta ett så trevligt forum så det är ganska fördelaktigt och trevligt att ställa frågor här.

Med all respekt för MatsOlovs inställning tror jag att det skulle vara svårt att få stöd för en så renodlad inställning hos majoriteten av besökarna.

Däremot så kan det kanske vara idé att fundera på hur man det skulle vara möjligt att filtrera lite mer individuellt vad som visas för de olika besökarna.

Jag tror alla synpunkter är framförda och vad som återstår är för oss som "jobbar" med 99.se att ta in det och se vad som kan göras.

Vad säger ni, räcker det med detta, så kan vi "go back to business" ?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Med all respekt för MatsOlovs inställning tror jag att det skulle vara svårt att få stöd för en så renodlad inställning hos majoriteten av besökarna.

Däremot så kan det kanske vara idé att fundera på hur man det skulle vara möjligt att filtrera lite mer individuellt vad som visas för de olika besökarna.

Jag tror alla synpunkter är framförda och vad som återstår är för oss som "jobbar" med 99.se att ta in det och se vad som kan göras.

Vad säger ni, räcker det med detta, så kan vi "go back to business" ?

Ja, tillbaka till "business as usual"

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 04:03

Jag tycker inte att 99.se, som förut hette 99.mac är vad det har varit.
Jag är helt med på MatsOlofs tåg.
Om man väljer "Dagens diskussioner" på 99.se/mac så får man upp allt som dryftats på hela sajten. Nästan i alla fall.
Jag skiter i vilka problem Windowstomtarna har med sina iPhones.
Och har 99.se/mac blivit ett jävla telefonforum?
Merparten av ämnena och frågorna som ramlar in har inte ett skit med Mac att göra.
Kan man inte låta iPhonefrågor och Windows-dito och sånt hållas för sig?
Jag har själv en iPhone, om jag skulle få problem med den kan jag glo i lämpligt forum.
Det var bättre förr.

"En som var med"

  • Medlem
  • 2008-08-31 12:25
Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker inte att 99.se, som förut hette 99.mac är vad det har varit.
Jag är helt med på MatsOlofs tåg.
Om man väljer "Dagens diskussioner" på 99.se/mac så får man upp allt som dryftats på hela sajten. Nästan i alla fall.
Jag skiter i vilka problem Windowstomtarna har med sina iPhones.
Och har 99.se/mac blivit ett jävla telefonforum?
Merparten av ämnena och frågorna som ramlar in har inte ett skit med Mac att göra.
Kan man inte låta iPhonefrågor och Windows-dito och sånt hållas för sig?
Jag har själv en iPhone, om jag skulle få problem med den kan jag glo i lämpligt forum.
Det var bättre förr.

"En som var med"

Det går ju att styra vilka trådar som ska dyka upp i Dagens diskusioner. Antingen gör man det själv i ett bokmärke eller så tar man upp frågan i Feedback.

Ett eget bokmärke ser ut så här:

http://www.99.se/search.php?do=getdaily&exclu...

fast man byter ut nollan mot de forum-ID man inte vill se, tex ...&exclude=1,2,3,4,5.
Forumens ID hittar man här antingen genom att klicka på eller hovra över en länk.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-31 12:54
Ursprungligen av Baron:

Det går ju att styra vilka trådar som ska dyka upp i Dagens diskusioner. Antingen gör man det själv i ett bokmärke eller så tar man upp frågan i Feedback.

Ett eget bokmärke ser ut så här:

http://www.99.se/search.php?do=getdaily&exclu...

fast man byter ut nollan mot de forum-ID man inte vill se, tex ...&exclude=1,2,3,4,5.
Forumens ID hittar man här antingen genom att klicka på eller hovra över en länk.

Det är alldeles för svårt för mig.

Ursprungligen av Konrad:

Jag tycker inte att 99.se, som förut hette 99.mac är vad det har varit.
Jag är helt med på MatsOlofs tåg.
Om man väljer "Dagens diskussioner" på 99.se/mac så får man upp allt som dryftats på hela sajten. Nästan i alla fall.
Jag skiter i vilka problem Windowstomtarna har med sina iPhones.
Och har 99.se/mac blivit ett jävla telefonforum?
Merparten av ämnena och frågorna som ramlar in har inte ett skit med Mac att göra.
Kan man inte låta iPhonefrågor och Windows-dito och sånt hållas för sig?
Jag har själv en iPhone, om jag skulle få problem med den kan jag glo i lämpligt forum.
Det var bättre förr.

"En som var med"

Man kan gå in i sina inställningar och exkludera forum man inte vill se i dagens diskussioner, permanent, men jag håller med ändå. Jag personligen hatar allt va inställningar heter för att man ska slippa nåt man aldrig bett om.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-08-31 14:48
Ursprungligen av charliecrash:

Jag personligen hatar allt va inställningar heter för att man ska slippa nåt man aldrig bett om.

Då kanske vi skall ta bort allting under dagens diskussioner och kräva att alla användare själv går in och lägger till exakt vad det är dom vill se? Det blir ju inte bättre så?

Ursprungligen av kainen:

Då kanske vi skall ta bort allting under dagens diskussioner och kräva att alla användare själv går in och lägger till exakt vad det är dom vill se? Det blir ju inte bättre så?

Nä, inte bättre. Bättre vore om inte forumen blev ihopslagna alls. 99musik var bättre förr, säger surkålsgubben CC.

Problemt med ett Win-forum är att alla modertörer hade fått ett hästjobb att flytta över alla "windows-relaterade" trådar.
Jag förstår inte riktigt hur Matsolov tänker. Ska man vara nitisk och flytta ALLA trådar som behandlar Windows dit?
Eller när ska en tråd hamna där?

Om tråden startas med till exempel ett Iphone/itunes problem på mac och någon ger en lösning som involverar Windows. Ska den då flyttas eller stanna kvar?

Om jag har problem med Itunes, men i Windows. Ska den då in i Windows eller Itunes-forumet?

Om jag får problem med Windows på min Macbook, ska den då in i Win eller mac-forumet?

Om jag får problem med en OS-X installation på en PC, ska den då in i Win eller mac-forumet?

Jag tror helt enkelt att det inte går att valla in alla Windows-får på en del i forumet

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-08-31 19:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Problemt med ett Win-forum är att alla modertörer hade fått ett hästjobb att flytta över alla "windows-relaterade" trådar.
Jag förstår inte riktigt hur Matsolov tänker. Ska man vara nitisk och flytta ALLA trådar som behandlar Windows dit?
Eller när ska en tråd hamna där?

Helst vill jag inte ha någon windows diskussion alls här på 99.

Citat:

Om tråden startas med till exempel ett Iphone/itunes problem på mac och någon ger en lösning som involverar Windows. Ska den då flyttas eller stanna kvar?

Varför skulle man behöva involvera windows som lösning för någon med Mac?

Citat:

Om jag har problem med Itunes, men i Windows. Ska den då in i Windows eller Itunes-forumet?

Annat forum, tex sweclockers.

Citat:

Om jag får problem med Windows på min Macbook, ska den då in i Win eller mac-forumet?

Problem med windows, annat forum se ovan problem med bootcamp här.

Citat:

Om jag får problem med en OS-X installation på en PC, ska den då in i Win eller mac-forumet?

Annat forum, se ovan.

Citat:

Jag tror helt enkelt att det inte går att valla in alla Windows-får på en del i forumet

Dom behöver inet ens komma hit, dom har ju inte Mac/Mac OS X

Hårt? Javisst, men så var det från början.

  • Medlem
  • 2008-08-31 19:50
Ursprungligen av MatsOlov:

Hårt? Javisst, men så var det från början.

"Så var det från början" är nåt man brukar föra fram som argument om man sitter i Tora Bora-grottan.
Världen förändras. Apple förändras. 99.se förändras. Jag kan inte tycka att det är fel.

Ursprungligen av MatsOlov:

Helst vill jag inte ha någon windows diskussion alls här på 99.

Hoppas du menar 99/mac o inget annat. 99/musik görs på alla datorer.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-08-31 19:06
Ursprungligen av PeeMaN:

Om tråden startas med till exempel ett Iphone/itunes problem på mac och någon ger en lösning som involverar Windows. Ska den då flyttas eller stanna kvar?

Jag personligen är inte intresserad av en lösning som innefattar Windows eftersom jag inte kommer köpa en Windowslicens. Men man kan ju flytta till nyskapade forumen "IPhone på Windows" resp "iTunes på Windows".

Ursprungligen av PeeMaN:

Om jag har problem med Itunes, men i Windows. Ska den då in i Windows eller Itunes-forumet?

Se ovan.

Ursprungligen av PeeMaN:

Om jag får problem med Windows på min Macbook, ska den då in i Win eller mac-forumet?

Den ska till Windows på Mac forumet.

Ursprungligen av PeeMaN:

Om jag får problem med en OS-X installation på en PC, ska den då in i Win eller mac-forumet?

Då ska den raderas.

Den här typen av diskussioner är dessutom behagligt icke-existerande på 99musik.

Ursprungligen av The Introvert:

Den här typen av diskussioner är dessutom behagligt icke-existerande på 99musik.

Ja, kommentarer om att det var bättre förr, innan sammanslagningen, har vi aldrig sett från 99musik... O:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 20:33

Alltså jag vet inte vad jag ska säga, nån kanske kan snickra ihop ett val under användarinställningar - så man bara får de underforum man vill.

Jag håller med allihop, det var mysigare med bara 99mac, men jag gillar massa andra delar nu. 99musik är ett glatt tillskott i min vardag

Bevaka tråden