Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Microsoft slutar med Internet Explorer för Mac

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-06-14 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
[STOR SKANDAL!

*ler brett*
Evil Guerrilla
Ta varenda emailadress du hittar på deras sidor och lägg in som ID på massa porrsiter
Då får dom i vart fall veta att någon inte gillar dom
Guerr a la Mafia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 13:56

Så här skrev jag till Handelsbankens it-avdelning för en tid sedan:

-------------------------------------

Kommer SHBs internetbank att fungera med Mac OS X? Idag tvingas man ju som Mac-användare använda en gammal version av Netscape (NS 4.79 eller äldre) om man vill komma åt sina konton. Det fungerar inte med Internet Explorer, den mest populära webbläsaren för Mac, eller (så vitt jag vet) någon annan webbläsare (förutom Netscape 4.x) för Mac OS 9 eller X.

Det är en riktigt dålig och föråldrad lösning tycker jag. Man vill ju kunna använda tjänsten utan att installera några certifikat eller några som helst säkerhetsprogram på datorn. Man vill ju naturligtvis kunna använda tjänsten på datorer man inte äger och inte har rätt eller möjlighet att installera program på, exempelvis när man är på tjänsteresa och arbetar som konsult åt ett annat företag eller befinner sig på semester utomlands. Handelsbanken bör snarast komma med en modernare och bättre lösning.

Hur blir det i framtiden? Kommer jag att kunna använda SHBs banktjänster på internet med min Mac under Mac OS X? Kommer det att fungera med IE, iCab, Mozilla, Omniweb osv? Frågor, frågor... Är det någon som har svaren?

-------------------------------------

Inget svar.

Senast redigerat 2003-06-14 14:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 14:02

Ännu tidigare skrev jag så här till Handelsbanken:

-------------------------------------

Handelsbankens banktjänster fungerar dåligt. Det har varit en massa krångel hela tiden, och nu funderar jag allvarligt på att byta till en bank som använder elektronisk dosa istället för certifikat.

Den tekniska lösningen ska vara 100 procent plattformsoberoende. Det ska inte spela någon roll om användaren har Windows 98, 2000, XP, Mac OS 8, 9 eller X eller Linux - eller Netscape, Internet Explorer, Opera, Konqueror, iCab eller OmniWeb - det ska bara fungera.

Jag har varit kund i SHB sedan 1965, men eftersom inget händer och eftersom jag betalar dyrt för tjänsten känner jag mig tvungen att byta bank snart.

Är det inte dags att ni gör något åt er tjänst nu? Skicka gärna vidare detta meddelande till högsta chefen.

-------------------------------------

Jag fick då samma standardsvar typ 1A som alla andra får:

Citat:

"Sedan en tid tillbaka stödjer Handelsbankens säkerhetsprogram ID2 Personal Mac Os 8.6-9.0. För ändamålet togs en version av vårt befintliga säkerhetsprogram fram i samarbete med vår leverantör.
Handelsbanken använder detta program då vår säkerhetslösning är baserad på PKI vilket innebär att man utfärdar certifikat med vars hjälp man kan skapa elektroniska signaturer. Detta program används idag av alla våra Mackunder.

När Apple lanserade Mac Os X började vi undersöka om det var möjligt att ta fram en lösning som fungerar även på detta operativsystem. Tyvärr har detta arbete inte varit problemfritt och då inte enbart p.g.a. Mac Os X och vårt säkerhetsprogram, utan även p.g.a. fel i webbläsare.

Vi försöker för närvarande på olika sätt att lösa dessa problem men har tyvärr ännu inte funnit en framkomlig väg. Därför kan vi i nuläget inte
säga när vi har en lösning tillgänglig för Mac Os X."

Blaj blaj blaj "i nuläget" blaj blaj blaj, "i nuläget", "för närvarande", blaj blaj.

Tycker att Apple borde damma av kompilatorn från Openstep och kompilera Safari för Windows...

Då blir det fart i Redmond skulle jag tro

Jag har Office v.X men det är det första och sista program som jag köpt från Micro$oft. Deras produkter erbjuder mig inget mervärde längre.

Jag skulle inte ens sakna dem om de försvann helt. Jo förresten, över vem skulle man göra sig lustig då? Dell och Adobe?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 14:10

Om Microsoft drar in Office, vilket inte är ett osannolikt scenario, kommer Apple naturligtvis att släppa ett Apple Office (AppleWorks på steroider, skrivet i Cocoa) eller samarbeta med OpenOffice om en 100 procent plattformsoberoende lösning.

Marcus: innan Microsoft blev it-världens onda imperium var ju IBM den store Satan och Fienden.

Senast redigerat 2003-06-14 14:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Låt mig få citera mig själv. Ja, jag vet att det är fult att göra så, men den här gången sa jag något vettigt faktiskt, och jag är ganska stolt över det:

Wow, och det tog bara lite drygt 4500 inlägg innan det hände, alla livsstillsinlägg ej inräknade då.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Apple äger WebObjects, eller hur? Apple borde utnyttla kraften i WO och bygga in WO-komponenter direkt i Safari, så att man kan bygga program som funkar över internet. Möjligheterna är nästan obegränsade, och MS har ingenting liknande.

Allt som inte är plattformsoberoende borde dö!

WebObjects är en serverteknologi och har inte så mycket med klienter att göra. Dot-net påminner till viss del om WebObjects.

Jag förespråkar också standarder och plattformsoberoende. Apple har ju fått massa berättigad kritik för att inte porta QuickTime till Linux.

Personligen så kan jag bara beklaga det hela. Som jag ser det är det endast negativt för Apple att Microsoft väljer att inte fortsätta utveckla Explorer för Mac OS.

Så jag förstår inte varför vissa av er ser det som bra?

  • Medlem
  • 2003-06-14 15:36

Detta skickade jag till Handelsbankens internetsupport...
alla här borde skriva dit, så dom fattar....men även om de tar fram en lösning för mac så är det väl kanske lite för sent, då hela Nordea känns mer Mac....tycker jag....

Hej
Jag har mitt lönekonto i eran bank, och mitt person och sparkonto i Nordea, Anledningen att jag öppnade dem i nordea är att jag behöver kunna sköta betalningar osv över internet, och det fungerar inte med MacOSX i eran bank, och väldigt dåligt under Gamla MacOS. på grund av lösningen....

Varför finns det inte stöd för Macanvändare ?, vi kommer ju att lämmna banken, om man inte redan gjort det, vilket jag delvis redan har, jag har alla mina besparingar hos Nordea.

Detta är ett vänligt menat brev, men less blir man, Handelsbanken har aldrig haft en vettig internetlösning för Macintosh!

Man kan inte boota upp i 9án bara för att sköta ett bankärende på ett kasst sätt, när man i andra banker sköter det underbart i OSX.

Mvh Daniel

  • Avstängd
  • 2003-06-14 15:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Dasse

Man kan inte boota upp i 9án bara för att sköta ett bankärende på ett kasst sätt, när man i andra banker sköter det underbart i OSX.

Mvh Daniel

Jag har lagt min "bank" Netscape i dockan
När jag klickar på den så öppnar Classic.

Får väl köra så tills de får "Tummen ur"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 16:02

Jag kommer att lämna Handelsbanken nu. Det fungerar inte bra under Windows heller förresten.

DÖD ÅT ALL GAMMAL TEKNIK!

*tar på mig Baader-Meinhof-kläderna*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 16:03
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mattias Hedman
Jaha, ser man på.

Själv har jag inte använt IE på jag vet inte hur länge. 2-3 år kanske. Men detta handlar inte om mig och sådana som mig.

Problemet är fortfarande att 99% av alla som använder datorer bara känner till M$. De tror också att detta är den enda webbläsare som fungerar bra.
Så rent publicitetsmässigt är det nog en rätt stor förslust.

Och så ska det alltid förbli, eller? Ska Apple kanske ge bort Safari till Microsoft för att utnyttja deras goda rykte?

Nej, så kan man inte fortsätta. Apples huvuduppdrag är ju att få fler att inse att det finns mer än M$, och att det är bättre. För, handen på hjärtat, Explorer för mac var ju ingen vidare reklam för Apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 16:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Om Microsoft drar in Office, vilket inte är ett osannolikt scenario, kommer Apple naturligtvis att släppa ett Apple Office (AppleWorks på steroider, skrivet i Cocoa) eller samarbeta med OpenOffice om en 100 procent plattformsoberoende lösning.

Det låter ju ganska rimligt, och har varit på tapeten nyligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 16:45

I frågan om M$ marknadsdominans så vill jag gärna påpeka att det var knappt 20 år sedan Atari dominerade datavärlden. Sedan var det som sagt IBM, Microsoft dök upp som en demon i början av 1990-talet (de är ju lika gamla som Apple, men var mest en programtillverkare tills System 6 för PC, Windows 3, kom ut).

Nu tror jag faktiskt inte att Apple blir nästa gigant (även om de har större potential än så här); vad jag menar är att det som ser ut att vara absolut är ganska föränderligt och att situationen kan ändras snabbare än man tror.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 16:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av cubeuser
som genom ett mirakel om man använder enhancement programmet så kan man välja vad browsern ska identifiera sig som (IE6)och då funkar sidan direkt
Döp om safari för igenkänning så är problemet kanske inte så stort?

Att göra webbsidor som kollar vilken läsare man har och vägrar fungera om den inte är Explorer är ett effektivt sätt att stoppa all konkurrens och, tycker jag, direkt felaktigt.

När ska de där andra 99%en egentligen inse var felet ligger? När Microsoft tar betalt för luften vi andas?

PS. det kan ju inte gärna vara 99% som väljer dator med en säck över huvudet? Då skulle alltså 3/4 av de som idag köper Apples hutlöst dyra, långsamma och icke Windows-kompatibla datorer göra detta i trots med uppfattningen att M$ är bäst.

Nejnej, det kan på sin höjd vara 96%, och med tanke på hur mycket Macen imiteras till höger och vänster är det antagligen närmare 70%. Men av återstående 30% vill 5/6 ha det bästa bara de slipper betala för det. V.s.b.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 17:43

Apple borde omedelbart köpa Opera Software! Deras webbläsare har ju musgester ("mouse gestures") för tusan hakar - och den är plattformsoberoende och blixtsnabb!

Jag tror definitivt att detta är dåligt för plattformen, även om IE är dåligt och inte har utvecklats ordentligt de senaste åren så är det ett starkt varumärke bland folk i allmänhet. Allt för många är också de utvecklare som som rekommenderar kunden att bara anpassa sin webplats för IE då man når "nästan alla" då.

Även om jag inte gillar IE så fungerar den hyfsat för mina bankärenden i SEB. Har inte legat på dem ännu om safari, men det börjar väl bli dags. Alternativ byta bank. Finns det någon bank som fungerar med Safari?

Tycker det är mycket snack och lite verkstad när det gäller att lämna SHB, jag gjorde det 1998 pga att de inte hade en fungerande lösning för Mac.

/F

  • Medlem
  • 2003-06-14 18:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av MP
Jag kan bara instämma med de som beklagar att Explorer slutar utvecklas. Det spelar lien roll om Exporer är bra eller inte det viktigaste är att den största webbläsaren finns och utvecklas för Mac OS. Om jag hade varit Apple så skulle jag starkt överväga att inte släppa Safari om det är det som krävs för att andra utvecklare inte skall lämna Mac OS.

Exakt, instämmer helt. Att IE Mac stannar på version 5.2.2 är en superförlust för Apple och deras framtid i en PC-dominerad värld. Tragiskt.

Nu kommer man få spara en gammal outvecklad version av Internet Explorer för att ta sig in i internetbanker och liknande. Se paralleller till att starta upp classic, men nu är det för evigt. Ja, man kan använda Safari genom att ställa om User Agent, men den lösningen betvivlar jag att Apple får/vill behålla. Varför skapa en egen browser som måste identifiera sig som något annat? Tror ni det är många banker som kommer bry sig om Safari? Nä, knappast.

Med IE i programmappen har man iallafall en rimlig chans att ta sig förbi spärrar och script avsedda för IE 6 PC, nu hamnar vi hjälplöst på efterkälken. Igen.

En enorm förlust. Fan ta Safari.

Jag tror faktiskt också att förlusten Internet Explorer gör att många PC-användare kommer känna att det blir ett lite större steg att byta till Mac ("alla" kör ju Explorer".

Apple får se till att Safari 1.0 släpps väldigt snart och då ska den fungera felfritt. Min flickvän Maria kan inte surfa ifrån sitt studentrum med Safari - inloggningen på Uppsala studentnät är inte kompatibel med Safari...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 18:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Apple borde omedelbart köpa Opera Software! Deras webbläsare har ju musgester ("mouse gestures") för tusan hakar - och den är plattformsoberoende och blixtsnabb!

Köpa ett företag för en liten funktion? Sedan kasta Safari och ett halvårs arbete i sjön för att börja om i stort sätt på nytt? Hur tänkte du nu Mondo?

  • Medlem
  • 2003-06-14 18:34

Att bankerna väljer att göra sina siter specifikt för IE, gör att de aldrig fungerar när en ny version av IE släpps. De får ett jävla sjå med att uppdatera sina nästade system.

De är korkade. Nu hjälper det inte oss, att banker och många andra är korkade, men så småningom kommer det nog komma en medvetenhetsvåg där man ansluter sig till standardlösningar. De banker som har planerat att gå över till Linux kan ju knappast fortsätta med "endast Windows".

Eftersom nästan ingen tidigare har gjort en lösning specifikt för IE för MacOS X, så förstår jag inte vari förlusten ligger.

Jag misstänker att M$ lägger ner IE för Mac av en annan anledning än att de vill skada Apple. De säger själv att en browser bör krokas in i operativsystemet, och mycket av kritiken mot M$ och stämningarna handlade just om hur hårt knutet IE är till systemet.

Genom att få Apple att knyta Safari hårdare till OS X (dvs göra Safari till en del av systemet istället för ett fristående program) får M$ ryggen fri att göra samma sak på sin plattform och kan peka finger och säga att andra gör likadant. Det är ingen ekonomisk förlust för M$ eftersom IE ändå är gratis. Enligt rykten kommer IE att upphöra att vara ett fristående program även under Windows, men jag tror inte det har bekräftats ännu.

Att lägga ner Office tycks inte alls vara på tapeten, enligt kommentarerna från M$.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-14 18:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Genom att få Apple att knyta Safari hårdare till OS X (dvs göra Safari till en del av systemet istället för ett fristående program)

Tror inte att Safari kommer att bli en del av Mac OS X, någonsin. Bryter lite mot Apples tankesätt känns det som. Kan inte komma på något exempel på detta.

Bäst som det är nu. Fristående program som man kan välja att använda eller ta bort. Precis som jag vill ha det.

Det har redan skett i viss utsträckning såvitt jag förstått. I den v80 som cirkulerar på nätet har bl.a. WebCore flyttat ut från Safari till systemet. En installation av programmet krävs nu istället för en drag-and.drop. Utan WebCore installerat i systemet kommer Safari inte att funka...

Min poäng var annars att systemintegrering var ett önskescenario för Microsoft.

Mycket skitsnack om IE, som sånär som på hastigheten varit kanonbra och har mängder med smarta funktioner. Kan någon tala om vad som saknas i IE (inte tabbar tack, det är ett "ganska" sent påfund) och som gör andra webbläsare så mycket bättre för användaren???

Nu kör jag själv Safari numera, för att det är snabbare, men jag skulle hellre använt IE om det var lika snabbt. I mina ögon fanns det inte mycket konkurrens innan Safari dök upp.

Det är inte seriöst att prata om att banker etc borde anpassa sina sidor till alla dessa webbläsarvarianter med minimalt antal användare (Opera för mac mfl). Det värsta är att med den marknadsandel macen har nu är det väl bara en tidsfråga innan det inte kommer att gå att köra banktjänster alls om man inte har pc (själv använder jag Skandiabankens utmärkta tjänst, som bara fungerar i... Netscape 7). Särskilt om nu Microsofts browser inte längre kommer att fortsätta utvecklas. Tidigare har man ju i alla fall kunnat hävda att de borde kunna utveckla versioner som åtminstone fungerar för IE på både mac och pc.

Vad gäller utveckling för flera browsers skulle de flesta ekonomiansvariga självklart inte godkänna de merkostnader det innebär att utveckla sidor som fungerar för alla möjliga browsers och operativsystem. De vet att macens marknadsandel är så liten att antalet drabbade kunder är väldigt begränsat.

Så storleken har betydelse, IE för mac var inte bara en bra, men långsam, browser. Den var också dominerande på marknaden, och fungerade därför på fler sidor eftersom dessa anpassats efter giganten på marknaden. Att detta i en del fall beror på att Microsoft avsiktligt sett till att andra browsers fått upp felaktiga sidor, är naturligtvis förjäkligt. Men för normala användare, som inte älskar kommandorader och felsökning, spelar det ingen roll varför IE visar sidorna som de skall, det viktiga är att det fungerar.

Så i korthet tror jag att det är riktigt illa att Microsoft slutar utveckla IE för mac...

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-06-14 19:25

Tänk om Apple lyckas att göra en inbyggd x86 emulator i systemet! Att utan att fundera kunna köra Windowsprogram i MacOs! Det skulle vara något...

(förmodligen helt orealistiskt av en hel rad med anledningar, men häftigt vore det...)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Galne Glenn
Kan någon tala om vad som saknas i IE (inte tabbar tack, det är ett "ganska" sent påfund) och som gör andra webbläsare så mycket bättre för användaren???

Pop-up-blocking.

Att inte program automatiskt startar när de är hämtade (mkt allvarligt säkerhetsproblem).

Plugin och tillbehörsprogram som t.ex. Mozilla har.

Cocoa-gränssnitt.

Hastighet.

Öppen källkod.

Kunna välja useragent-sträng. (identifiera webläsaren som nåt annat)

[QUOTE]
Det är inte seriöst att prata om att banker etc borde anpassa sina sidor till alla dessa webbläsarvarianter med minimalt antal användare (Opera för mac mfl).
[/QUOTE]

Det är i högsta grad seriöst att prata om det. Du har missuppfattat någonting. Banker och andra ska inte göra sidor som passar den dominerande webläsaren som flest använder utan följa de rådande webstandarderna. Gör de det så fungerar den med praktiskt taget alla webläsare oavsett operativsystem.

[QUOTE]
Så i korthet tror jag att det är riktigt illa att Microsoft slutar utveckla IE för mac...
[/QUOTE]

Nej, det spelar inte särskilt stor roll. 99.5% av alla sidor fungerar redan i Safari och snart alla. Det är alltid tråkigt med mindre konkurrens, men det är allt.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2003-06-14 19:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Galne Glenn
Det är inte seriöst att prata om att banker etc borde anpassa sina sidor till alla dessa webbläsarvarianter med minimalt antal användare (Opera för mac mfl).

Tycker nog snarare det är förbannat oseriöst av banker att bygga system som inte är baserade på någon accepterad standard utan på en viss programvara som inte har någon uttalad förändringsplan.

Citat:

Särskilt om nu Microsofts browser inte längre kommer att fortsätta utvecklas.

Om bankerna ger tusan i att uppgradera sin tjänst så komemr det ju funka för alltid (utom för dom som uppdaterar sin IE )

Citat:

Vad gäller utveckling för flera browsers skulle de flesta ekonomiansvariga självklart inte godkänna de merkostnader det innebär att utveckla sidor som fungerar för alla möjliga browsers och operativsystem.

Lappri då det - om man baserar det på öppna standarer - inte är knutet till operativ och vald browser etc... Att det sedan funkar konstigt med IE är ju enbart beroende på att MS alltid avviker från standarder (3W ex.v) lite som de råkar känna för...

Citat:

Men för normala användare, som inte älskar kommandorader och felsökning, spelar det ingen roll varför IE visar sidorna som de skall, det viktiga är att det fungerar.

Och använde man accepterade standarder - med en bakomliggande kommite - istället för ringa till närmsta MS-säljar och fråga om han kan hjälpa till så är det inte heller något problem...

Citat:

Så i korthet tror jag att det är riktigt illa att Microsoft slutar utveckla IE för mac...

Äh... eftersom den motorn de hade inte kunde hänga med motorn för win längre (vad gällde kompabilitet etc.) så spelar det ingen större roll.
Sidor har INTE renderats lika eller funkat lika på IE för mac och IE för win eftersom det i grunden är två helt olika produkter som bara har samma namn (ungefär som word förr...).
Ie för mac var vid vägs ände och MS hade nog (har sedan länge egentligen) droppat den ändå... Safari är bara ett bekvämt svepskäl

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-06-14 20:18

Det är mkt enkelt att få medelsvensson att förstå varför man skall använda safari i stället för internet explorer... det är bara att säga att man slipper aftonbladets popupfönster med Safari så har man många switchers...

Nej men seriöst alltså, det är det där lilla som folk irriterar sig på som man måste angripa..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-06-14 21:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelleman
Det viktiga är att de känner igen sig och erbjuds möjligheten att fortsätta använda de program de är vana vid.

Men känner man verkligen igen sig i MS programpaket för OS X?

Word och Excel för OS X bara ser lika ut, att använda de är en helt annan sak. Jag kör ofta med tangentbordet både i Word och Excel på min PC med Windows men att använda det på min Pbook är hopplöst, många snabbkommandon saknas helt. De snabbkommandon som finns har fått helt andra tangentkombinationer så att det händer nåt helt annat än man är van vid när man trycker på ett visst sätt

Jag känner mig inte ett dugg kreativ på min Pbook när jag stoppas upp i arbetet av att behöva börja fara runt i menyer och leta efter vad jag vill göra.

Bevaka tråden