Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken NAS?

Tråden skapades och har fått 1632 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-11-26 21:25

Exakt vad är skillnaden mellan DS413 och DS 413j?

Ursprungligen av Dalle:

Exakt vad är skillnaden mellan DS413 och DS 413j?

En jämförelse på Prisjakt... Produktjämförelse hos Prisjakt

Skillnader: Ramminne, Processorhastighet, vikt, effektförbrukning...

Ursprungligen av Dalle:

Exakt vad är skillnaden mellan DS413 och DS 413j?

Jag bytte precis ut min 411j mot en 413.

För mig har 411j varit utmärkt, förutom ett par saker. Dels i allmänhet något seg, men det är något jag lätt kunnat fortsätta leva med. Men det som var det stora minuset för mig var hur lång tid det tog för den att vakna upp från vila. Utan att ha mätt exakt tog det säkert 20 sek om att accessa den om den var i viloläge, vilket inte bara var ett problem för att jag hatar att vänta på teknikprylar. Det största problemet var att min Samsung TV inte kom åt den om den var i vila, med följden att TVn meddelade att ingen enhet fanns tillgäng och enda lösningen var att starta om TVn.

413 däremot, den är tillgänglig på ett par sekunder, vilket i jämförelse känns fantastisk.

I övrigt så ja, det är något mer högljudda fläktar än 413. För min del motverkas det lite av att jag bytt från WD Green diskar till WD Red, som låter mindre, så jag lider inte så mycket av det. Dock har jag läst att det ska gå att byta till mindre högljudda fläktar om man vill.

Nu jämför jag ju mot en 411j och inte en 413j, så skillnaden är med all säkerhet inte lika stor om man jämför en 413 mot en 413j. Däremot tror jag att wake up tiden från vila är sämre på en j alldeles oavsett. Dessutom skadar det inte att ha tillgång till bättre read och write tid, även om jag oftast är på wifi vilket tar bort den fördelen. Men skönt om man ska flytta stora mängder filer exempelvis vid ominstallering av os eller liknande.

En nylig rescension av DS413 samt jämförelse mot DS412+:

[REVIEW] Synology DS413 « Akihabara News

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 21:36

Compare Products - Synology 413 vs. 413j

Fler användarkonton ser ut att vara den största praktiska skillnaden för 413. Dyrare, drar mer el och väsnas mer.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-28 19:50
Ursprungligen av oskard:

Compare Products - Synology 413 vs. 413j

Fler användarkonton ser ut att vara den största praktiska skillnaden för 413. Dyrare, drar mer el och väsnas mer.

Tror du verkligen att man kan höra skillnad på 0,4dB?

Tredje ljudfilen visar skillnaden när det sänks med 0,3dB och det är omöjligt att höra skillnaden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-26 23:34

Kan meddela att min 1511+ vaknar väldigt fort (5 sekunder kanske). Detta är en 2011 "5-disk pro" modell. Summerat gör nog dock de snabbare plattformarna dessa dyrare maskiner har en stor skillnad på dessa typer av saker.

Nu har jag äntligen slagit till på en Synology DS413j. Visst är WD Red diskarna att rekommendera?

Sedan undrar jag vilken RAID jag borde köra. Har mestadels media på min disk idag. Om jag kör RAID, måste jag då formatera om den disk som jag använder idag?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Nu har jag äntligen slagit till på en Synology DS413j. Visst är WD Red diskarna att rekommendera?

Sedan undrar jag vilken RAID jag borde köra. Har mestadels media på min disk idag. Om jag kör RAID, måste jag då formatera om den disk som jag använder idag?

Du måste formatera om oavsett till EXT4.

Kör SHR, Synology Hybrid RAID. Är nog default.

Ursprungligen av ill_chrill:

Du måste formatera om oavsett till EXT4.

Kör SHR, Synology Hybrid RAID. Är nog default.

Skit också. Så jag måste alltså skaffa mig ännu en disk för att lägga över all media till?

Om jag börjar med två diskar i min NAS (Den har plats för 4), kan jag då sedan bara fylla på den med en eller två till utan "tjafs"?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-28 20:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

Skit också. Så jag måste alltså skaffa mig ännu en disk för att lägga över all media till?

Om jag börjar med två diskar i min NAS (Den har plats för 4), kan jag då sedan bara fylla på den med en eller två till utan "tjafs"?

När skapandet av din RAID konfiguration är klar och när du i framtiden sätter in en till hårddisk ska den automatiskt läggas till.

Home Storage - DSM 4.1 - Synology Inc. Network Attached Storage - NEW NAS Experience

Ursprungligen av barbapappa_86:

Skit också. Så jag måste alltså skaffa mig ännu en disk för att lägga över all media till?

Om jag börjar med två diskar i min NAS (Den har plats för 4), kan jag då sedan bara fylla på den med en eller två till utan "tjafs"?

Om du bara vill ha 2 till o börja me kan du:

1 Köpa en ny disk, stoppa in den i NASen
2 Koppla in din gamla med usb eller nåt
3 Kopiera över allt till den nya disken i nasen
4 Stoppa in den gamla i NASen så läggs den till till raiden
5 Ta det lugnt

Ursprungligen av ill_chrill:

Om du bara vill ha 2 till o börja me kan du:

1 Köpa en ny disk, stoppa in den i NASen
2 Koppla in din gamla med usb eller nåt
3 Kopiera över allt till den nya disken i nasen
4 Stoppa in den gamla i NASen så läggs den till till raiden
5 Ta det lugnt

Toppen!

Ursprungligen av barbapappa_86:

Toppen!

Och som lappen71 skrev så kan du lägga till fler diskar efter hand precis som du vill.
Fast de läggs inte till automatiskt, den frågar hur du vill ha det först.

Här kan du se vad du får ut och hur:
Synology Network Attached Storage - RAID Calculator

Ursprungligen av ill_chrill:

Och som lappen71 skrev så kan du lägga till fler diskar efter hand precis som du vill.
Fast de läggs inte till automatiskt, den frågar hur du vill ha det först.

Här kan du se vad du får ut och hur:
Synology Network Attached Storage - RAID Calculator

Ok, då borde jag alltså minst köpa två 2TB-diskar för att utöka. Bra att veta

Ursprungligen av barbapappa_86:

Ok, då borde jag alltså minst köpa två 2TB-diskar för att utöka. Bra att veta

Ja om du vill ha mer utrymme än 2TB. Låt oss säga att du har en nästan full 2TB nu

1 Köp en 2TB till, stoppa i NASen, nu har du 2TB utan RAID.
2 Kopiera allt från gamla disken.
3 Koppla in gamla bredvid nya, formatera och konvertera till RAID-1, nu har du fortfarande 2TB fast speglat.
4 Köp en disk till (om du vill), formatera och konvertera till RAID-5.
5 osv

Man kan alltså konvertera RAID-typ med datan intakt. Men tänk på att backup är minst lika viktigt som annars.

Ursprungligen av ill_chrill:

Ja om du vill ha mer utrymme än 2TB. Låt oss säga att du har en nästan full 2TB nu

1 Köp en 2TB till, stoppa i NASen, nu har du 2TB utan RAID.
2 Kopiera allt från gamla disken.
3 Koppla in nya bredvid gamla, formatera och konvertera till RAID-1, nu har du fortfarande 2TB fast speglat.
4 Köp en disk till (om du vill), formatera och konvertera till RAID-5.
5 osv

Köper jag bara en så har jag bara 2TB, jag vill åtminstone ha två TB ledigt att börja med. Dvs två nya diskar o 2TB ska inhandlas.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-28 21:59
Ursprungligen av ill_chrill:

Ja om du vill ha mer utrymme än 2TB. Låt oss säga att du har en nästan full 2TB nu

1 Köp en 2TB till, stoppa i NASen, nu har du 2TB utan RAID.
2 Kopiera allt från gamla disken.
3 Koppla in gamla bredvid nya, formatera och konvertera till RAID-1, nu har du fortfarande 2TB fast speglat.
4 Köp en disk till (om du vill), formatera och konvertera till RAID-5.
5 osv

Man kan alltså konvertera RAID-typ med datan intakt. Men tänk på att backup är minst lika viktigt som annars.

Öh inte går det att byta RAID på en Synology utan att tappa informationen heller?
Jag gjorde misstaget att välja RAID 0 men i efterhand insåg att jag ville ha Hybrid RAID och det gick inte att ändra utan att formatera.
Än hur jag försökte gick det inte utan jag var tvungen att föra över all information till en extern,formatera,sätta RAID och sen föra tillbaka.

Ursprungligen av lappen71:

Öh inte går det att byta RAID på en Synology utan att tappa informationen heller?
Jag gjorde misstaget att välja RAID 0 men i efterhand insåg att jag ville ha Hybrid RAID och det gick inte att ändra utan att formatera.
Än hur jag försökte gick det inte utan jag var tvungen att föra över all information till en extern,formatera,sätta RAID och sen föra tillbaka.

Jo det går men inte från RAID-0
Det var därför jag skrev RAID-1

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-28 22:06
Ursprungligen av ill_chrill:

Jo det går men inte från RAID-0
Det var därför jag skrev RAID-1

Konstigt men jag hittar inte någonstans där det valet finns på min NAS.

Ursprungligen av lappen71:

Konstigt men jag hittar inte någonstans där det valet finns på min NAS.

Har du RAID-1 nu då?
Det ligger under Storage Manager -> Volume ->Manage

Expansion via additional disks can be done on the following types of Volumes
1 Disk Basic to 2 Disk RAID-1
1 Disk Basic to 3 Disk RAID-5
2 Disk RAID-1 to 3 Disk RAID-5
3 Disk RAID-5 to 4 Disk RAID-5+Hot-Spare
x Disk RAID-5 to x+1 Disk RAID-5 (where x ≥ 3)
x Disk RAID-5+Hot-Spare to x+1 Disk RAID-5+Hot-Spare (where x ≥ 4)
x Disk RAID-6 to x+1 Disk RAID-6 (where x ≥ 4)

How to expand the RAID Volume with additional disks - SynologyWiki

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-11-28 19:44
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-11-28 22:32

RAID0 är egentligen ingen RAID... Därför den heter noll.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-29 02:07
Ursprungligen av ill_chrill:

Har du RAID-1 nu då?
Det ligger under Storage Manager -> Volume ->Manage

Expansion via additional disks can be done on the following types of Volumes
1 Disk Basic to 2 Disk RAID-1
1 Disk Basic to 3 Disk RAID-5
2 Disk RAID-1 to 3 Disk RAID-5
3 Disk RAID-5 to 4 Disk RAID-5+Hot-Spare
x Disk RAID-5 to x+1 Disk RAID-5 (where x ≥ 3)
x Disk RAID-5+Hot-Spare to x+1 Disk RAID-5+Hot-Spare (where x ≥ 4)
x Disk RAID-6 to x+1 Disk RAID-6 (where x ≥ 4)

How to expand the RAID Volume with additional disks - SynologyWiki

Jag kör med Hybrid RAID och den guide som du länkar till stämmer inte för den är till en äldre DSM version.

Ursprungligen av lappen71:

Jag kör med Hybrid RAID och den guide som du länkar till stämmer inte för den är till en äldre DSM version.

Nä men det stämmer som jag skrev.
Det ligger under Storage Manager -> Volume ->Manage

Hur många diskar har du i?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-29 03:06
Ursprungligen av ill_chrill:

Nä men det stämmer som jag skrev.
Det ligger under Storage Manager -> Volume ->Manage

Hur många diskar har du i?

Ok så man måste ha flera diskar för att kunna ändra Raid typ?
För nu har jag bara en disk i och det vore konstigt att jag inte kan ändra Raid typ då.

Ursprungligen av lappen71:

Ok så man måste ha flera diskar för att kunna ändra Raid typ?
För nu har jag bara en disk i och det vore konstigt att jag inte kan ändra Raid typ då.

Du kan inte köra någon RAID med endast 1 disk precis som det står i inlägget från ill_chrill, http://www.99mac.se/lagringsenheter/245807-nas-13.html#post2122415.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-29 04:52
Ursprungligen av keptang:

Du kan inte köra någon RAID med endast 1 disk precis som det står i inlägget från ill_chrill, http://www.99mac.se/lagringsenheter/245807-nas-13.html#post2122415.

Varför står det att den är i Hybrid Raid då för?

Samma sak är det med min andra NAS som är en ReadyNAS NV+ att när jag hade en disk i från början var den satt till X-Raid som är Netgears egan Raid typ.
Naturligtvis så får jag inte dom fördelar som Raid har när det är bara en disk men om jag kan från bärjan ställa in en Raid typ så verkar det som att jag kan inte ändra i efterhand.

Ursprungligen av lappen71:

Varför står det att den är i Hybrid Raid då för?

Samma sak är det med min andra NAS som är en ReadyNAS NV+ att när jag hade en disk i från början var den satt till X-Raid som är Netgears egan Raid typ.
Naturligtvis så får jag inte dom fördelar som Raid har när det är bara en disk men om jag kan från bärjan ställa in en Raid typ så verkar det som att jag kan inte ändra i efterhand.

Det stämmer du kan inte ändra mellan SHR och vanlig RAID, men det fungerar ungefär likadant det är bara det att Synology kallar det för nåt annat och att man kan använda olika stora diskar.

På min står det:
Synology Hybrid RAID (SHR) (With data protection of 1 disk fault-tolerance)
Detta är eg en vanlig RAID-5 men på Synologys vis

Du har bara en disk men DSM tänker köra på med SHR när du fyller på.
Om du stoppar in en till kommer de stå:
Synology Hybrid RAID (SHR) (With data protection of 1 disk fault-tolerance)
Men det kommer vara som en RAID-1

DSM skriver alltså inte ut vilken raidtyp du kör utan bara hur många diskar som är för säkerhet

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-11-29 13:21
Ursprungligen av ill_chrill:

Det stämmer du kan inte ändra mellan SHR och vanlig RAID, men det fungerar ungefär likadant det är bara det att Synology kallar det för nåt annat och att man kan använda olika stora diskar.

På min står det:
Synology Hybrid RAID (SHR) (With data protection of 1 disk fault-tolerance)
Detta är eg en vanlig RAID-5 men på Synologys vis

Du har bara en disk men DSM tänker köra på med SHR när du fyller på.
Om du stoppar in en till kommer de stå:
Synology Hybrid RAID (SHR) (With data protection of 1 disk fault-tolerance)
Men det kommer vara som en RAID-1

DSM skriver alltså inte ut vilken raidtyp du kör utan bara hur många diskar som är för säkerhet

Ok tack för infon

Bevaka tråden