Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream lanserar 26 Mbps bredband!

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Bor man på gränsen till 300m från stationen kommer teknikerna , efter att de mätt kopparledningens kvalitet, att avgöra om man får 26 eller 13Mbit.
Om man har t.ex. 315m till stationen så finns det chans att man får 26Mbit, även om det är mest troligt att man får 13Mbit.

Vet du det eller gissar du? Själv har jag 1015 m och är inte intresserad om jag bara får ADSL-modem och 8/1Mbit/s för min tusenlapp. Det verkar inte gå att villkora beställningen så man vet ju inte vad man köper.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Vet du det eller gissar du? Själv har jag 1015 m och är inte intresserad om jag bara får ADSL-modem och 8/1Mbit/s för min tusenlapp. Det verkar inte gå att villkora beställningen så man vet ju inte vad man köper.

Nope, du kan inte villkora beställningen. Det du köper är minst 8/1 upp till 26/26 beroende på avstånd och kvalitet på ledningarna. Allt enligt Bostreams kundtjänst.

  • Medlem
  • 2003-07-04 08:15

Också ett dåligt sätt att inte få veta vad man beställer...

Tänk följande exempel:
Du går in på Bilia och skall köpa en Volvo. Då får du signa upp dig på en bil, 5 dar innan leverans får du reda på om det blev en S80, S60 eller S40. Innan leverans så kan du omöjligt få besked om vilken modell det blir. Dessutom får du ingen leveranstid.

Fullständigt idiotiskt.

O ja det är Skanova INTE Stokab som äger kopparnätet. Stokab har hand om fibernät i sthlm o ingenting annat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av wolf
Också ett dåligt sätt att inte få veta vad man beställer...

Tänk följande exempel:
Du går in på Bilia och skall köpa en Volvo. Då får du signa upp dig på en bil, 5 dar innan leverans får du reda på om det blev en S80, S60 eller S40. Innan leverans så kan du omöjligt få besked om vilken modell det blir. Dessutom får du ingen leveranstid.

Fullständigt idiotiskt.

Visst, men ingen tvingar dig att beställa. Du vet ju vad som gäller...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-07-06 18:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av wolf
Också ett dåligt sätt att inte få veta vad man beställer...

Tänk följande exempel:
Du går in på Bilia och skall köpa en Volvo. Då får du signa upp dig på en bil, 5 dar innan leverans får du reda på om det blev en S80, S60 eller S40. Innan leverans så kan du omöjligt få besked om vilken modell det blir. Dessutom får du ingen leveranstid.

Fullständigt idiotiskt.

Dålig analogi! Stämmer bättre om du skall köpa en Volvo som passar exakt på millimetern i ditt garage. De kan lova dig en ngt mindre bil som de vet passar, men de kan inte lova dig absolut optimal storlek utan att bygga bilen på plats i ditt garage (och de vill de inte göra om du inte skriver kontrakt med dem och lovar att köpa iaf en liten bil)

I ett mail från Bostream efter min beställningen fanns följande rad som kan ge lite ljus...:

Är du redan kund hos oss och har fått en kvartalsfaktura måste denna betalas till fullo. Om du kommer att få scream installerat under detta kvartal kommer överskridande belopp att justeras på din första scream-faktura.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 19:45

1600 meter !!!!!! VAD FAN!!!!

Trodde att jag skulle få max 500 meter med tanke på att jag bor centralt i Malmö!!!!

Någon som vet var själva telestationen ligger? Ska förstöra den och ge ett förslag på att man skall bygga den nära mig

1600 meter. Löjligt nära. Omkring två kilometer här. Och då bor jag ändå vid triangeln.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 20:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
1600 meter. Löjligt nära. Omkring två kilometer här. Och då bor jag ändå vid triangeln.

Ojdå.... då ligger väl telestationerna långt ifrån centrum i sådana fall.......

Hmm.... blir det BBB för dig då eller?

Tror jag skulle få 10/9 om jag inte minns fel...

Edit: ändrade uppåthastigheten till 9 (var noll)

  • Oregistrerad
  • 2003-07-06 20:40

ursäkta språket men... WTF?!?!

För ca 5 dagar sen så kollade jag mitt postnummer på BBB och då kunde jag få 10/9 Mbit

Kollade det precis igen... nu står det "Inte riktigt än..."

Liksom... eh??!

Postnr: 217 41

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
1600 meter !!!!!! VAD FAN!!!!

Trodde att jag skulle få max 500 meter med tanke på att jag bor centralt i Malmö!!!!

Någon som vet var själva telestationen ligger? Ska förstöra den och ge ett förslag på att man skall bygga den nära mig

Det finns flera telestationer i Malmö. En ligger vid Herrestadsgatan, en på Linnegatan och en på Drottninggatan/Kanalgatan.

jag bor på davidshallstorg och får 300 meter...

me happy - me love you very long time

men - trots 300 meter - så är jag rädd att kopparledningarna i denna kåken är uråldriga

  • Oregistrerad
  • 2003-07-07 10:27

förstår inte riktigt hur jag kan få 1600 meter då... är det verkligen 1300 meter skillnad mellan oss två?!

Jag bor ju vid Hästhagen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
Ojdå.... då ligger väl telestationerna långt ifrån centrum i sådana fall.......

Hmm.... blir det BBB för dig då eller?

Tror jag skulle få 10/9 om jag inte minns fel...

Om ledningarna inte är för långa kan jag få 10/9, annars 8/1 står det hos BBB. Och kan bostream inte leverera mer än 8/1 så har jag svårt att se hur BBB skulle kunna göra det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 00:30

..
Är det någon som har fått igång sitt SCREAM ännu??,,, jag beställde det samma dag det lanserades, och dom sa då att det var ca 3 veckors leverans.....
Man får hoppas att deras linor är snabbare än deras fötter,,

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 06:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Är det någon som har fått igång sitt SCREAM ännu??,,, jag beställde det samma dag det lanserades, och dom sa då att det var ca 3 veckors leverans.....
Man får hoppas att deras linor är snabbare än deras fötter,,

Nej, jag väntar jag med.
Ska dock mitt i allt detta flytta från Reimersholme till Stora Essingen.
Har dock inte kollat upp möjligheten att få Scream där ännu.
Någon som bor på Stora Essingen och som har beställt Scream?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 09:52

Jag flyttade därifrån i vintras,,
Det ska fungera överallt där ute,, du kan söka på ditt nya postnr på bostreams hemsida för att vara 100% säker.

Hälsa pizzerian från mej!!

  • Medlem
  • Republic of Philippines
  • 2003-07-09 10:20

Vad är det för fart uppströms på denna nya tjänst?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nelson
Vad är det för fart uppströms på denna nya tjänst?

Upp till 26Mbit beroende på avstånd till telestationen.

http://www.bostream.se/page.php?xml=swe/pages/private/scream_more.xml&context=private

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-09 10:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Jag flyttade därifrån i vintras,,
Det ska fungera överallt där ute,, du kan söka på ditt nya postnr på bostreams hemsida för att vara 100% säker.

Hälsa pizzerian från mej!!

Oj, detta var ju ännu bättre!
Förut stod det att de kunde leverera under sommaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-15 14:21

Yes!!
Fick idag reda på att den nya lägenheten ligger mindre än 1000 meter från telestationen, vilket ger mig 13 Mbit både upp och ned.
Inga 26 Mbit men klart mycket bättre än de 2,5/0,768 Mbit jag har idag.

Oh, happy day!

  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 14:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Yes!!
Fick idag reda på att den nya lägenheten ligger mindre än 1000 meter från telestationen, vilket ger mig 13 Mbit både upp och ned.
Inga 26 Mbit men klart mycket bättre än de 2,5/0,768 Mbit jag har idag.

Oh, happy day!

Äsch, gå o häng dig själv va:)

BBB: 8/1
BoStream: 8/1

=/

Några tips om vilket bolag som är bättre?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
BBB: 8/1
BoStream: 8/1
=/
Några tips om vilket bolag som är bättre?

Att du bor fel kan ingen internetleverantör hjälpa dig med

Nej men när det gäller uppkoppling via telelinjen så är det inte mycket att göra. Kan varken Bostream eller BBB erbjuda mer än 8/1, så gäller det med största sannolikhet även andra ISP som kommer att erbjuda VDSL-uppkoppling.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-15 15:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
Äsch, gå o häng dig själv va:)

BBB: 8/1
BoStream: 8/1

=/

Några tips om vilket bolag som är bättre?

Jag har fått höra att BBB ska ha riktigt bra service så jag beställde dem.
Än så länge är jag nöjd! Ringde supporten, fick prata med en trevlig person som skulle skicka mitt ärende vidare till huvudansvarig. Blev uppringd nårga timmar senare. (var helt inställd på 2-3 dagar)
Stabilt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-15 15:40
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
Äsch, gå o häng dig själv va:)

BBB: 8/1
BoStream: 8/1

=/

Några tips om vilket bolag som är bättre?

Du får göra som jag och flytta om du inte är nöjd med VDSL-förutsättningarna i din nuvarande bostad.

  • Oregistrerad
  • 2003-07-15 15:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Du får göra som jag och flytta om du inte är nöjd med VDSL-förutsättningarna i din nuvarande bostad.

Sure... flyttar nu på direkten!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-15 16:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
Sure... flyttar nu på direkten!

Det är nog det enda för de lär ju knappast flytta telestationen närmare dig...
Vem vet, du kanske till och med kan få bo i telestationen?

Vet någon var telefonstationerna i fråga ligger? Själv bor jag på sveavägen i sthlm och har beställt scream. Bostream har inte hört av sig och berättat hur långt det är till min telefonstation, men någon här kanske vet var telefonstationerna i centrala sthlm befinner sig?

Bevaka tråden