Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bostream lanserar 26 Mbps bredband!

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Risken är att Bostream efter en tid höjer priset precis som man gjorde för ett tag sedan. Ju högre bandbredd du har desto större höjning! Stackars den som då sitter med en 26 Mbps lina.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Vet du var telestationerna ligger i centrala Malmö?

:rolleyes:

Inte mer än att närmsta station från Almbacksgatan ligger alldeles för långt bort.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Risken är att Bostream efter en tid höjer priset precis som man gjorde för ett tag sedan. Ju högre bandbredd du har desto större höjning! Stackars den som då sitter med en 26 Mbps lina.

En vän snackade med dom idag och enligt BoStream så har man inte för avsikt att höja den månadskostnaden, det är ett pris som dom tänker hålla.

så det blir ju roligt att få lite mer speed i UL, inte bara i DL.

Citat:

Skrevs ursprungligen av LucE
En avstängningsavgift på 2000:- låter som an dålig affär om man är allmänt missnöjd med tjänsten.... Undrar om denna utgår om man säger upp avtalet efter tex en avsevärd höjning av månadsavgiften.. (innebär ju rätt till att säga upp avtal med vissa rättigheter). Tar BBB ut en sådan avgift, nån som vet??

Avstängningsavgiften är på 600, men med 1400 kronors rabatt på installationen och ingen avstängningsavgift för befintliga kunder så sparar man 2000 spänn på att regga sig bums.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 00:02

Känns som om det inte finns någon som helst anledning att behålla Telia för mig längre. Detta måste undersökas mer.

PS. Den gigantiska 1300-inläggs tobleronen skickas till Södermalm i Stockholm.

  • Medlem
  • London
  • 2003-06-06 00:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Leijon
Verkligen inte. Undrar just vad vad stackars Telia ska ta sig till nu...

Förhoppningsvis går dom i konkurs...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jb
Förhoppningsvis går dom i konkurs...

Nej, det är nog ingen bra idé eftersom bostreamabonnemanget kräver fast telefoni från felia.

Å andra sidan låg mitt xstream kvar på det gamla jacket i en vecka sedan telefonen hade flyttats till vår nya lägenhet (vägg i vägg med den gamla, så jag lämnade bara basstationen tills bostream fick tummen ur).

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Avstängningsavgiften är på 600, men med 1400 kronors rabatt på installationen och ingen avstängningsavgift för befintliga kunder så sparar man 2000 spänn på att regga sig bums.

Uppsägningsavgift?! vad är det för trams?

Låter vrickat i mina öron.

nu har jag också beställt

26 Mbit låter som "för bra för att vara sant" - men det är som ni säger - blir det 10 effektiva Mbit - så är blir jag glad.

Jag betalar 399 för bostreams Xtream idag och får 2.5 ned 0.78 upp - så man får ju rejält mer för riksdalisarna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 15:20

Vi har tagit emot din beställning på scream och det glädjer oss att du har valt bredband från Bostream.
känns bra!

Apropå telia så finns det en hel del intressant läsning på
http://www.pts.se/

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 15:36
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nilsanders
Så nöj er inte med hemsidans svar utan RING! [/B]

Var hittar ni avstådnsmätningen till stationen?

Mvh Lari

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
nu har jag också beställt

26 Mbit låter som "för bra för att vara sant" - men det är som ni säger - blir det 10 effektiva Mbit - så är blir jag glad.

Det e bara o maila bostream o ange ditt tel.nr så kan de kolla avståndet till din telestation. Har du högst 1000m så skall man få VDSL-anslutning med minst 13Mbit upp/ner

  • Medlem
  • 2003-06-06 15:52

470 Meter... (13/13) Nu är det bara att hoppas att det snart går att ansluta sig i Västerås också!

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 15:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Det e bara o maila bostream o ange ditt tel.nr så kan de kolla avståndet till din telestation.

Jo, men det intressanta för mig var via hemsidan i det här fallet.

Mvh Lari

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Nej, det är nog ingen bra idé eftersom bostreamabonnemanget kräver fast telefoni från felia.

Det är ett inkorrekt påstående. Stokab äger sladdarna, inte telia.

/f

Citat:

Skrevs ursprungligen av Lari Kovanen
Jo, men det intressanta för mig var via hemsidan i det här fallet.

Men du får ju ej svaret på avståndet via hemsidan. Du måste ringa eller maila som sagts tidigare.

  • Oregistrerad
  • 2003-06-06 17:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Petter M
Men du f�r ju ej svaret p� avst�ndet via hemsidan. Du m�ste ringa eller maila som sagts tidigare.

Om du läser den citering som jag gjorde på nisse, så står det "Lita inte på hemsidan" Alltså har han lyckats få fram avstånd via hemsidan. Eller har jag massuppfittat hans medelande och fått något om bakhuvet?

Mvh Lari

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Det är ett inkorrekt påstående. Stokab äger sladdarna, inte telia.

/f

Jo, det är nog sant som du säger, men det krävs ett bas-abonnemang från telia för bostreams uppkoppling, jag tror det var det som åsyftades....

Citat:

Skrevs ursprungligen av bigmac
Det är ett inkorrekt påstående. Stokab äger sladdarna, inte telia.

/f

Må så vara, men Bostream säger att man behöver ett telefonabonnemang från telia för att de ska kunna koppla in tjänsten. Åtminstone var det så när jag skaffade adsl för ett par år sedan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-06 18:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Lari Kovanen
Om du läser den citering som jag gjorde på nisse, så står det "Lita inte på hemsidan" Alltså har han lyckats få fram avstånd via hemsidan. Eller har jag massuppfittat hans medelande och fått något om bakhuvet?

Mvh Lari

Galnaste meddelandet på länge... härliga åäö också
Sen det härliga misstaget "massuppfittat"

Jag mailade just bostream och bad att få reda på avståndet till närmsta telestation.

Någon som vet om BBB har uppsägningsavgift? Jag ska nämligen bara ha det i 8månadet sen säga upp det (flyttar)... slipper gärna pröjjsa 600kr då...

Jag bytte men råkade bo ca: 1.500 meter från telestationen ( Kålltorp - 416 54 Göteborg ) får då bara 8 MBit/s respektive 1 MBit/s - kliver då upp från 5 MBit/s, men OK alla ökningar är av godo... hade gärna fått de 26 MBit/s som dom annars var mogna att leverera. Av Bredbandsbolagets webbsida att dömma så har dom också samma problem med att hastigheten minskar i förhållande till avståndet.

Olle

Citat:

Skrevs ursprungligen av ohennig
Må så vara, men Bostream säger att man behöver ett telefonabonnemang från telia för att de ska kunna koppla in tjänsten. Åtminstone var det så när jag skaffade adsl för ett par år sedan.

I princip krävs det inget teleabonnemang. Men, det är tydligen det som betalar för själva fysiska linan. Så både BB och Bostream garanterar inte att linan bara dör utan teleabonnemang från Fel..Telia. P.g.a att Telia kan strypa all trafik som nyttjar deras kablar som inte det är betalt för. Iaf vad både BB och Bostream har sagt.

Det är väl Telia/Skanova som äger/driver stora delar av kopparnätet i Sverige. Om jag har förstått det hela rätt så får vem som helst bygga ett alternativt nät. Jag tycker det är lite ologiskt av andra operatörer att hävda att skanovas hyror är för höga, samtidigt som alternativkostanden verkar vara ännu högre.

Jag tycker att man kan ifrågasätta att staten sålde kopparnätet (eller 50% av det). Att Telia och Skanova tar ut marknadsmässig hyra för sitt nät tycker jag inte är konstigt. Jag tror att dom andra operatörerna hycklar när dom gråter å kundernas vägnar. Jag tror bara bara dom gråter för sin egen skull.

Man skulle kunna hoppas att det fanns flera samarbetsprojekt där bostadrättsföreningar eller villaföreningar drog sitt eget nät helt och hållet själva, och sedan gjorde en bra deal med en ISP. Folk är väl för lata , eller det är för dyrt. Vad vet jag.

  • Medlem
  • 2003-07-02 09:31

Jag beställde Scream samma dag det annonserades och fick då uppgift om levtid på 3 veckor, i alla fall före 1:a juli.

För nån dag sen fick jag följande info:

"För tillfället kan vi tyvärr inte informera dig om när vi kommer att kunna påbörja installation för just dig. Vi ber dig därför att inte ringa vår kundtjänst för frågor om status på din order eller avståndet till din telestation, utan avvakta tills vi kontaktar dig. Vår kundtjänst kommer inte att kunna ge dig någon ytterligare information.

Om 3 veckor kommer vi att kontakta dig igen med ett besked om förväntat installationsdatum."

Dvs, först bryter man leveranslöfte, ett antal veckor senare har man ingen som helst information att ge. Dessutom har jag fortfarande inte fått besked om jag får 26Mb, 13Mb eller 8/1Mb.

Dåligt, dåligt...

Pris/prestanda är givetvis helt OK men de sköter ju det andra otroligt dåligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-02 11:37

Jag har tidigare varit missnöjd med Bostreams support.

Jag tänkte beställa scream hem till föräldrarna samt hem till mig men det slutade med att jag bara beställde det hem till föräldrarna.
Det hade iof inte särskilt mycket med support att göra utan mer för att det verkade som bostream tog upp 600kr i uppsägningsavgift på sitt abbonemang.
Och lite därför en kompis berättade att bredbandsbolaget vunnit priser flera år i rad för bästa support. Om det är sant eller inte är en annan sak, men jag känner på mig att bostream med sina 26MBit kommer bli överbelastade av kunder så jag väljer hellre bbb.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-07-02 12:28

Äger verkligen Stokab kopparnät? Jag tror det bara är Skanova som sitter på kopparnäten.

Idag är den tekniska lösningen VDSL kopplad till nämnda prestandaförluster kopplat till avstånd från stationen. Ingenting som den enskilde operatören kan göra något åt mer än att hoppas att det dyker upp ännu bättre lösningar. Teoretiskt borde det gå att skotta upp XDSL till 54 Mbit/s men det är ju i teorin...

Anledningen till att folk är sura på Telia/Skanova är inte att dom försöker tjäna pengar utan att man kan misstänka att Telia inte alls behöver betala lika mycket som andra operatörer. Skanova vägrar avslöja vad dom tar betalt av Telia och ingen i Teliakoncernen vill tala om hur mycket pengar man tjänar på Skanova. Man kan väl misstänka att konkurrensen inte är helt ärlig....

Kopparnätet skulle ha behållits i ett statligt bolag som levererade till alla operatörer utan åtskillnad tycker jag (kopparnätet är till stor del bekostat av statliga medel/skattemedel från monopoltiden).

jag fick precis besked om att jag bor cirka 300 meter ifrån telestationen

Men, när jag får det installerat har jag ingen aning om...kör på xstream under tiden och det tuffar på bra

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jag fick precis besked om att jag bor cirka 300 meter ifrån telestationen

Men, när jag får det installerat har jag ingen aning om...kör på xstream under tiden och det tuffar på bra

Grattis! Vet du vilken hastighet du kommer att få? Är det samma VDSL utrustning för 26 och 13Mbits/s? Vid avstånd längre än 1000 m levererar man ju ett ADSL modem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Saffran
Är det samma VDSL utrustning för 26 och 13Mbits/s?

Enligt Bostream: JA.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
jag fick precis besked om att jag bor cirka 300 meter ifrån telestationen

Bor man på gränsen till 300m från stationen kommer teknikerna , efter att de mätt kopparledningens kvalitet, att avgöra om man får 26 eller 13Mbit.
Om man har t.ex. 315m till stationen så finns det chans att man får 26Mbit, även om det är mest troligt att man får 13Mbit.

Bevaka tråden