Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.3 har börjat testas

Tråden skapades och har fått 217 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-15 12:42

Nu börjar jag bli purken. Ska det verkligen behöva ta sån tid när det är en så viktig uppdatering?

Heh, 10.5.2 var ju också viktig, liksom 10.5.1, liksom..

Ursprungligen av bollman:

Nu börjar jag bli purken. Ska det verkligen behöva ta sån tid när det är en så viktig uppdatering?

Man börjar bli lite fundersam... det tar lång tid och inte 17 blir de av med buggarna. Det är fortfarande strul med den beramade grafik-korruptionsbuggen som plågar nyare MBP:s.

Snackar du om NVChannel(GL): Graphics channel timeout!? Hopplöst irriterande!

Inga rykten om utökat RAW-stöd i samband med 10.5.3? Vill minnas att 10.5.2 kom med stöd för nya kameramodeller, fast det kan ha varit en separat uppdatering.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 13:22
Ursprungligen av Hagelin:

Inga rykten om utökat RAW-stöd i samband med 10.5.3? Vill minnas att 10.5.2 kom med stöd för nya kameramodeller, fast det kan ha varit en separat uppdatering.

Det kom stöd för 5-10 nya kameror i 10.5.2. Men iSync...mer stöd för nya telefoner tack.

Har det ryktats något om iTunes 8 förresten i samband med 10.5.3?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 17:51

Nu är 9D32 ute.
Fixar:
• eapolclient now in the ACL for password items that belong to an 802.1X profile
• Fixed authentication to the wireless certificate crash
• Graphics driver performance fix
• Fixed System Preference and Screen and File Sharing issue
• Fixed multiple application code signatures issue
• Fixed Parental Controls and Active Directory compatibility issue

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 22:56

Nu surrar Appleinsider om att de kommer släppa uppdateringen samtidigt som iPhone FW 2.0.
I vanliga fall hade jag tyckt att det var ok men jag har en server att installera. Apple släpp en Mac OS X Server AFP Update 1.0 nu då!

Ja nu! Inte med iPhone 2.0.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Ja nu! Inte med iPhone 2.0.

Jag fattar inte varför de ska vänta med uppdateringen tills iPhone 2.0?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-16 11:51

Det finns ju _stora_ problem med 802.1X-delen och det verkar ju som om de vill ha de klart innan de släpper 10.5.3 men det får ju inte ta _hur_ lång tid som helst...

Som det ser ut nu måste de kunna dela upp uppdateringen, en 10.5.3.1 och 10.5.3.2.
För AFP buggen är för stor för att ignorera.

Ifall dom tyckt att AFP-buggen var viktig så borde dom ju släppt en hotfix redan kring 10.5.1, men dom verkar ju inte bry sig... Rätt så tragiskt.

Tragiskt är bara förnamnet.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-16 19:44

Eller värre; de hittar inte felet...

*ruskar på huvudet* nej nej nej... går ner på knä. *gråter*
Snälla säg att det inte är sant...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-17 00:48

Om man för en gångs skull skulle måla fan på väggen så visste de ju om buggen redan innan 10.5.1 kom och den lyckades inte fixas till 10.5.1 eller 10.5.2 och nu drar 10.5.3 ut på tiden. Man behöver ju inte vara alltför konspiratoriskt lagd för att gissa att de har problem på något vis...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-17 00:49

Detta är ju priset vi får betala för att iPhones kom. Hade de inte behövt ta resurser från OSX-teamet och sen pressa tidsplanen för 10.5 så hade detta kanske inte behövt hända.

Jag är benägen att hålla med dig på den sista punkten.
Men samtidigt så är det är det väl ett eller annat amerikanskt företag som kör OS X Server och skriker de sig inte blå kring denna bugg eller finns den bara i Sverige?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-17 12:04

Det är väl tyvärr så att det inte är så väldigt många som kör OSXS och tveksamt om det är några stora företag som kör det i någon stor, skarp miljö. Dessutom kan det ju tänkas att de som gör det har hållit ögonen öppna och testat i förväg och valt att vänta med uppgraderingen tills de vet att problemen är lösta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 12:33

Att Mac OS X 10.5.3 drar ut på tiden är väl ett sätt att se det. Fast eftersom det kommer ny släpp med nya fixar hela tiden väljer jag att säga att den fortfarande utvecklas. Annat vore det om inte AFP-buggen redan var listad som fixad och det inte kommit en ny build på flera veckor. Eller ännu värre, att AFP-buggen listas flera gånger som fixad, då skulel de haft problem.

Däremot har de att lära av Microsoft här, de skulle ha släppt en hotfix för över ett halvår sedan!

Som jag sagt förut, hoppas att Apple stannar på 10.5 ett tag nu. Fokusera på iPhone och Mac OS X 10.5.x-uppdateringar nu. Vi behöver inte ännu mer funktioner, vi behöver ett superstabilt operativsystem. De kan släppa smågodis i Mac OS X 10.5.x uppdateringarna istället, tex utökat stöd för ZFS, bättre stöd för Windows (köpa DAVE?) osv.

Ursprungligen av acke:

Som jag sagt förut, hoppas att Apple stannar på 10.5 ett tag nu. Fokusera på iPhone och Mac OS X 10.5.x-uppdateringar nu. Vi behöver inte ännu mer funktioner, vi behöver ett superstabilt operativsystem.

Word!

Precis så. För handen på hjärtat, 10.5 är inte så stabilt och buggfritt som vi Apple-predikanter och proselyter gärna vill framhålla. Jag tror att 10.5.3 kommer göra 10.5 till vad det borde ha varit från början, och att det dröjer lite är helt ok. Jag vill INTE att Apple ska släppa en halvbra uppdatering som introducerar nya skumma grejer (vilket ett par av utvecklarversionerna har gjort). De måste få tid på sig att testa igenom detta ordentligt och ge andra tillverkare en chans att anpassa alla sina drivers.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-17 13:00

Jo, men nu tänker ni nog mest på klienten. De buggar som finns i servern gör ju operativet mer eller mindre oanvändbart och varje dag som förloras är en dag av kraftig irritation hos användarna och "negativt kapital" mot OSXS byggs upp.
AFP-buggen och 802.1X-buggen borde ha avhjälpts omedelbart som de hittades, inte ett halvår senare!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-17 13:58
Ursprungligen av bollman:

Jo, men nu tänker ni nog mest på klienten. De buggar som finns i servern gör ju operativet mer eller mindre oanvändbart och varje dag som förloras är en dag av kraftig irritation hos användarna och "negativt kapital" mot OSXS byggs upp.
AFP-buggen och 802.1X-buggen borde ha avhjälpts omedelbart som de hittades, inte ett halvår senare!

Det jag skriver passar väl bra in på Mac OS X server också? För det är ju inget fundamentalt fel med Mac OS X server? Mer att saker inte fungerar ordentligt. Mycket allvarligt men inget som behöver bytas ut från grunden utan mer buggfixas. Alltså borde väl en stabilisering runt Mac OS X 10.5 med buggfixning och åter buggfixning passa även dig? Eller missar jag nått?

Sedan har jag egentligen inga problem alls med Mac OS X 10.5 client men det är ju bara jag och jag vet att de finns därute.

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2008-05-17 13:14

Funderar på att köpa OSXS men blir ju orolig när ni säger att det är nästintill oanvändbart. Vad är det för buggar som är så allvarliga (AFP och 802.1X) och hur artar de sig?

Ursprungligen av petugg:

Funderar på att köpa OSXS men blir ju orolig när ni säger att det är nästintill oanvändbart. Vad är det för buggar som är så allvarliga (AFP och 802.1X) och hur artar de sig?

Läs hela tråden så får du reda på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-22 09:06

Apple, dammit!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-22 10:51

Jahapp, skall vi invänta WWDC nu eller?

Verkar ju inte bättre..

Bevaka tråden