Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS X 10.5.3 har börjat testas

Tråden skapades och har fått 217 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-05-08 08:40
Ursprungligen av bollman:

En annan riktig idiot-grej är ju att uppdateringar brukar skriva över inställningsfiler om man gjort förändringar utanför server admin. T.ex. om man ändrat i smb.conf så kan den mycket väl bara skrivas över när 10.5.3 kommer.

Där har vi en riktigt störig grej.

httpd.conf t.ex. skrivs över så fort du gör en ändring i Server Admin. Det går dock att lösa genom att skapa separata conf-filer, men det är störigt ändå. Jag vet inte om det går att gå runt det på samma sätt för andra conf-filer.

Men oj vad OT det blev nu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 18:19
Ursprungligen av bollman:

En annan riktig idiot-grej är ju att uppdateringar brukar skriva över inställningsfiler om man gjort förändringar utanför server admin. T.ex. om man ändrat i smb.conf så kan den mycket väl bara skrivas över när 10.5.3 kommer.

Det där är så dåligt att de ska skämmas ögonen ur sig. Varför Apple, varför?

Det är det stora problemet att hitta rätt man-sida. Det erkänner jag villigt.
Jag säger inte att OSXS är det bästa som hänt, långt ifrån.

OT är bara förnamnet. Vi ska nog återgå till vad tråden handlar om.
Jag vill att tråden ska självdö snarast för att 10.5.3 har kommit.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-08 11:50

Har 10.5.3 kommit? Inte enligt min Software Update iaf Får väl vänta ett tag kanske

Inget är som väntans tider, för den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-08 11:56
Ursprungligen av Snabeldrake:

Inget är som väntans tider, för den som väntar på något gott väntar alltid för länge.

Jo, ibland tycker man det

Det är ju faktiskt inte så att jag väntar på några speciella buggfixar, mer att jag gillar att ha nyaste versionen av nått. Och sen hoppas jag iofs att de fixar till så att man inte behöver starta om Airport ibland för att få access till AP:n (vet dock inte om det är Mac:n eller om det är AP:n).

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-08 18:50

Tja, troligen för att det är enklast så. Som vanligt så tror inte Apple användaren om mycket "de vet ändå inte vad det är" så de tror de kan göra som de vill.
Nu ska väl sägas att Apple har någon form av "command line management" och följer man dessa riktlinjer så kanske det går bättre. Jag har inte provat i 10.5, men "förr" så kunde man bli väldigt ledsen efter en systemuppdatering...

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-09 08:44
Ursprungligen av bollman:

Jag har inte provat i 10.5, men "förr" så kunde man bli väldigt ledsen efter en systemuppdatering...

I Leopard server är det minimala problem med samarbetet mellan terminalkonfiguration och att använda Server admin. Man kan inte härja hur som helst och döpa om och flytta runt, men läser man bara kommentarerna i konfigfilerna så står det där om och när den filen påverkas av administrationsverktygen, och hur man ska göra för att köra terminal istället.

Det enda som jag råkat på i 10.5 är att jag installerat en ny MySQL som inte Server admin får kontakt med. Men å andra sidan är SA så begränsad att det är bättre att köra MySQL tools i alla fall...

Uppgraderingar har inte påverkat någon konfiguration jag gjort, varken manuellt eller via SA.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-08 19:30

För att återknyta..9D29 är ute. 4 nya fixar, inga kända fel men har tyvärr lagt till 802.1X och Sync Services till områden att testa. Naturligt då 2 av fixarna ligger inom dessa två områden men kan tyvärr betyda att det kommer att ta mer tid innan de släpper.

Fixarna:
- Fixed 802.1X Login Window authentication issue
- Fixed Network pref pane issue with 802.1X
- Fixed problem with iSyncSession and Sync Services Engine
- Issue with NSAnimation resolved

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-05-09 08:45

Vad är det förresten för bugg i AFP ni har råkat på i servern respektive klienten?

Ursprungligen av Kalle W:

Vad är det förresten för bugg i AFP ni har råkat på i servern respektive klienten?

Finns trådar om det här i serverforumet.

Ursprungligen av Kalle W:

Vad är det förresten för bugg i AFP ni har råkat på i servern respektive klienten?

Problemen består i:
Server: AFP tjänsten fungerar inte som den ska om alls.
Klient: När du "surfar" in på afp-volymer är mappar tomma även om du via cli kan se att det är material där. De enda som hjälper är att montera om hela den servern.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-09 14:06

Fast ännu värre är prestandan! Jag har ner till 50kB/sek på gigabit-nät från en XServe RAID!

Vågar man hoppas på släpp ikväll?

EDIT: Ja, det är klart när det är klart.. Men hoppet överger en inte i första taget.

Hoppas hoppas på ikväll. Vill verkligen lösa AFP-buggen. Hur svårt kan det vara?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 22:40

Du får nog vänta...

Yes!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 23:00

Ja, Acke. Att du är hemma betyder att den troligen INTE kommer kommer ikväll.
Den kommer när du är ute och dricker öl
Börjar bli sent dessutom.
Men, hoppas att jag har fel.

Yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-13 23:05
Ursprungligen av Yes:

Ja, Acke. Att du är hemma betyder att den troligen INTE kommer kommer ikväll.
Den kommer när du är ute och dricker öl
Börjar bli sent dessutom.
Men, hoppas att jag har fel.

Yes!!

Satiken vad du är snabb. Tog bort inlägget för det kunde låtit surt. Fast du är ju cool när det gäller sådant har jag för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 23:07
Ursprungligen av acke:

Satiken vad du är snabb.

Ligger "online" ikväll.

Yes!!

Saksamma. Det var inget meningsfullt med vad jag skrev.

Ursprungligen av Yes:

Ligger "online" ikväll.

Yes!!

Vilken server? Var?!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-13 23:06

Ibland så...

Yes!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-14 19:25

Kan man "hitta" dessa builds nånstans innan dom kommer i software updatern? Vet att dom finns hos developer.apple men man måste ju ha ett special konto för att ladda det därifrån.

Man får dom om man är en betalande beta-testare som jag förstått det. Om du vill hitta dom på något annat vis så får du ingen hjälp med det här iaf.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-14 19:32

Men det finns alltså en chans.. Lite OT, men varför skulle man betala för att beta-testa en produkt åt ett företag?

Ursprungligen av Zajber:

Men det finns alltså en chans.. Lite OT, men varför skulle man betala för att beta-testa en produkt åt ett företag?

Alltså, det ju inte därför man betalar... Man får utvecklarversioner av saker och ting för att kunna testa ut sina egna produkter man vet de funkar den dag en skarp version kommer. Sen får man tillgång till div. dokumentation som andra inte får, utvecklarversioner av server (t.ex.), support etc. Dessutom får man rabatt på ett hårdvaruinköp per år. Så de US$500 det kostar är inte så fasligt dyrt alls.

Att man sen är med och testar OS X och rapporterar in buggar är helt frivilligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-05-14 19:40

Okay, då vart jag lite mer insatt i detta. Har precis bytt till mac så jag lär mig nått nytt varje dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-15 11:49

Känns nära nu alltså. Komsi komsi.

"Kisse, kiss.." *Fniss*

Bevaka tråden