Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook Air?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2011-02-01 11:13
Ursprungligen av atomlab:

Nu när det nästan har gått ett år. Har det kommit några nya bättre diskar till MBA rev a?

Det är inte så säkert. PATA satt bara i Rev A och sedan gick man över till SATA. Därför finns det en större marknad för SATA och viljan också mindre att ta fram fler PATA-produkter. Gör man en googling idag så är resultat nedslående. Det är en knapp handfull (Runcore, Kingspec, Samsung, Mtron) men vissa får dåliga testvärden på forum.

  • Oregistrerad
  • 2011-01-20 02:40

Det undrar jag med

Tänker göra samma uppgradering jag med

Här finns det smaskiga SSD-diskar för 2010 års modell av MacBook Air från OWC: OWC Mercury Aura Pro Express SSD, SandForce Equipped, SATA, 7% Over Provisioning

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-02-11 10:56

efter grundlig efterforskning verkar det som om man endast ska köra på Runcore...

  • Oregistrerad
  • 2011-02-13 22:31
Ursprungligen av xtrem:

efter grundlig efterforskning verkar det som om man endast ska köra på Runcore...

Why?

Är det någon som köpt från Macsales? Jag funderar på en OWC Mercury Aura Pro MBA SSD, SandForce Equipped, SATA, 7% Over Provisioning, for MacBook Air 2008/2009 Edition till min MBA.

Macsales är gamla i gamet. Funkade kanonbra för mig för bra många år sen.

Jag beställde en OWC SSD enligt ovan till min MacBook Air 2008 och jag installerade den idag. Det var ungefär så enkelt som de påstår att det är, men inte riktigt.

Så här gick det till i alla fall: Installing OWC SSD in MacBook Air - a set on Flickr

0. Gör en backup av din data. a) Superduper, CarbonCopyCloner eller b) TimeMachine.
1. Beställde en drive på OWC Mercury Aura Pro MBA SSD, SandForce Equipped, SATA, 7% Over Provisioning, for MacBook Air 2008/2009 Edition
2. Vänta två dagar. Beställde 28e, kom 30e!
3. Öppna paketet och inse att de har lagt med skruvmejslar och nylon-petverktyg.
4. Kolla in videon om hur man gör: MacBook Installation Video at OtherWorldComputing.com
5. Lägg MBAn på upp och ner och skruva loss skruvarna i rätt ordning.
6. Lyft locket försiktigt.
7. Ta bort kraft/USB/ljud kabeln och disk kabeln, försiktigt.
8. Frigör mic kabeln. Det var lite struligt, den fastnade flera gånger under jobbet.
9. Frilägg en skruv och skruva bort disk chassiet.
10. Inse att det sitter fast en kontakt på disk chassiet som inte visas på videon (se röd ring på foto).
11. Pilla med petverktyget och inse att det är fastlimmat med segt klister som kan tas bort.
12. Ta bort disken och disk chassiet.
13. Sätt på drive kabeln på SSD enheten.
14. Kom till insikt att den inte är utformad som den på videon. Den måste böjas försiktigt, men ganska mycket om den skall få plats.
15. Limma inte fast klisterlapparna ännu. Prov-montera SSDn, utan att ha sönder den kabel som du måste under (den som had en kontakt som var fastlimmad).
16. Förstå hur trångt det är. SSDn är ganska lång och det blir trångt med USB porten att få plats. Jag fick böja drive kabeln mer bl.a.
17. Klistra på klisterlapparna. Ta av klisterskyddet.
18. Sätt i disken.
19. Tryck fast kraft/USB/ljud kabeln och disk kabeln, försiktigt.
20. Pilla in mic kabeln igen.
21. Sätt på locket. Det blir ganska trångt runt SSDn.
22. Sätt i skruvarna, i rätt ordning. Långa först.
23. a) Plugga in den bootningsbara USB disken, b) eller plugga in Superdriven, eller preppa en USB disk med Snow Leopard installations DVDn på, så här gör du: Install Snow Leopard from External Firewire or USB Hard Drive: How to Upgrade to Mac OS X 10.6 Without a DVD Drive
24. Boota till Mac OS X, eller boota installern.
25. Med DiskUtility, formatera SSDn. (GUID Partition Table, Journaled etc.)
26. a) återställ SuperDuper/CCC backupen till SSDn, eller b) installera Mac OS X på disken.
27. b) återställ disken från TimeMachine.
28. Boota om. Inse efter att den bootat att Spotlight kommer att indexera om driven och det tar ett tag. Min gick varm och fläkten väste ett tag.
29. Prova att använda MBAn och inse att den flyger. Appar startar på en sekund. Mejlboxar med tusentals mejl öppnar på en gång. Att ladda Keynote och den där 100 MB presentationen tar kortare tid än att ladda presentationen från en redan startad Keynote tidigare.
30. Försök att inte se så förbaskat nöjd ut.

Om ni har några frågor eller om något var oklart, fråga på!

Lite bilder på det hela, för den som inte vill hoppa över till Flickr.

Skakar liv i den här tråden igen. Min förstagenerations Air har numera en rökt disk så jag funderade på att passa på att uppgradera den till SSD, men när jag letar runt bland nämnda leverantörer så verkar diskarna inte finnas längre... Någon som har tips på var jag kan hitta en?

Jag och en kollega köpte våra därifrån, funkar finfint.

Bevaka tråden