Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook Air?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-12 23:56

Ok. Dokumentationen var dålig. En halv kopierad A4 som mest pratade om HP och vad som fanns med i lådan.

Tre stycken "band" i olika längder. Bara en fungerade bra för mig. Det var den kortaste. Även om man inte ser det direkt så är de i olika tjocklekar.

Tänk på att kontakten på hårddisken måste fällas upp och tänk på att göra det försiktigt. Gör allt försiktigt.

Tänk även på att kontakten på banden ska vara nedåt är jag 98% på dvs att du ser det blå och gröna om du tittar på ihopkopplingen uppifrån. Jag lät den ligga på bordet och satte inte in den i kabinettet under kopieringen.

Formaterade den i Skivverktyg, viktigt då partionskartan från början är MBR. Sedan använde jag Carbon Copy Cloner.

Installationen var inte svår. Kan vara lite svårt med gummiringen runt den nya disken och att att ta bort audiosladden från hårddisksläden. Just det, en av de fyra skruvarna, (den längst upp till höger) som hårddiskensläden sitter fast i är gömd under en plastbit.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-11 08:30
Ursprungligen av acke:

Ok. Dokumentationen var dålig. En halv kopierad A4 som mest pratade om HP och vad som fanns med i lådan.

Som bara handlade om HP.

Ursprungligen av acke:

Tre stycken "band" i olika längder. Bara en fungerade bra för mig. Det var den kortaste. Även om man inte ser det direkt så är de i olika tjocklekar.

Här ska vi kanske förtydliga oss att bandet (flexikabeln) som acke refererar till är den ska används i den externa USB-lådan för att klona den interna disken innan bytet. Till den interna disken fortsätter man att använda den oranga flexikabeln som redan sitter där.

Ursprungligen av acke:

Tänk på att kontakten på hårddisken måste fällas upp och tänk på att göra det försiktigt. Gör allt försiktigt.

Man kan jämföra det med vippan på en automatsäkring. Den sitter inte hårdare än att man får in nageln och vinklar upp den.

Ursprungligen av acke:

Installationen var inte svår. Kan vara lite svårt med gummiringen runt den nya disken och att att ta bort audiosladden från hårddisksläden. Just det, en av de fyra skruvarna, (den längst upp till höger) som hårddiskensläden sitter fast i är gömd under en plastbit.

Gummiringen är fastsatt med dubbelhäftande tejp på tre av sidorna på originaldisken. Audiosladden behövde jag inte ta bort från släden då jag endast tryckte ut hårddisken i gummiringen ur själva släden. Den enda jag behövde göra var att skruva loss släden från chassit för att kunna byta disk.

Slutfråga: finns det någon anledning att skaffa fram nytt skumgummi till SSD-disken? Det går ju inte att ta av det från den gamla då det sitter för hårt och går sönder.

Hehe du glömde nämna om upplevelsen,den viktigaste alltså av användningen

Hört att word startar rätt fort

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-13 11:39
Ursprungligen av jockeleu:

Hehe du glömde nämna om upplevelsen,den viktigaste alltså av användningen

Hört att word startar rätt fort

Det är snabbt, speciellt uppstarten. Har inte suttit så mycket för att uttala mig ännu. Använder inte min MacBook Air så mycket.
Det tristaste är väl att hastigheten begränsas av ZIF som jag har uppfattat det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-01 23:53

jag beställde min i fredags, levereras imorgon måndag, då jävlar ska det skruvas
en liten rapport kommer snart

Ursprungligen av costas:

jag beställde min i fredags, levereras imorgon måndag, då jävlar ska det skruvas
en liten rapport kommer snart

Ja tack, behövs fler rapporter !

Tänk på att diskarna antagligen har stöd (med tanke på chipset) för TRIM, OSX har tyvärr inte stöd för det så hastigheten på SSD diskarna under OSX blir alltsås ämre ju mer filer man lägger / tar bort efter formatering. Men då diskarna verkar ha stöd för manual TRIM wipe så är det bara vänta på stöd alternativt koppla den till windows och TRIM'a den manuellt med deras verktyg ibland?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-12 00:51
Ursprungligen av jockeleu:

Tänk på att diskarna antagligen har stöd (med tanke på chipset) för TRIM, OSX har tyvärr inte stöd för det så hastigheten på SSD diskarna under OSX blir alltsås ämre ju mer filer man lägger / tar bort efter formatering. Men då diskarna verkar ha stöd för manual TRIM wipe så är det bara vänta på stöd alternativt koppla den till windows och TRIM'a den manuellt med deras verktyg ibland?

Skulle något hindra oss för att titta i Darwin på samma sätt som iScroll2 gjorde med drivern till trackpadden?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-11 08:36
Ursprungligen av jockeleu:

Tänk på att diskarna antagligen har stöd (med tanke på chipset) för TRIM, OSX har tyvärr inte stöd för det så hastigheten på SSD diskarna under OSX blir alltsås ämre ju mer filer man lägger / tar bort efter formatering. Men då diskarna verkar ha stöd för manual TRIM wipe så är det bara vänta på stöd alternativt koppla den till windows och TRIM'a den manuellt med deras verktyg ibland?

På senare tid verkar det debatteras rätt livligt om implementeringen i firmware som verkar vara mycket buggig när man gör sleep/suspend/etc vilket leder till förlust av data. Det i sin tur förtar ju hela vinsten med TRIM.

Ursprungligen av frazze:

På senare tid verkar det debatteras rätt livligt om implementeringen i firmware som verkar vara mycket buggig när man gör sleep/suspend/etc vilket leder till förlust av data. Det i sin tur förtar ju hela vinsten med TRIM.

Handlade inte detta dock om Intels diskar och controllers?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-11 08:57
Ursprungligen av jockeleu:

Handlade inte detta dock om Intels diskar och controllers?

Du menar alltså att det bara var en tillverkares firmware som var buggig? Och resten var felfria...

Ursprungligen av frazze:

Du menar alltså att det bara var en tillverkares firmware som var buggig? Och resten var felfria...

Nej det är du som sa det... Intels firmware för sina G2or har ju minst sagt varit strulig:
SweClockers.com - Nyhet: Nytt problem med Intel X25-M G2

Indilinx controllers (som sitter i runcores diskar) har jag inte hört mycket om vad det gäller strul med firmware... förstår inte vad du syftar på?...

Såg även på runcores sida att de planerar en firmwareupdate med TRIM-stöd för redan levererade diskar... super! Garbage collecting Indilinx firmware in Runcore SSDs? - TweakTown Forums

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-11 08:52
Ursprungligen av costas:

jag beställde min i fredags, levereras imorgon måndag, då jävlar ska det skruvas en liten rapport kommer snart

Liten rapport om byte av HDD till SSD i MacBook Air Rev A:

Ivrig som man är gör man ingen sista backup av datorn utan vill bara riva ut den gamla tekniken för att ersätta den med ny, modern och tidsenlig dito. Lyfta av botten och plocka ur den gamla disken är relativt enkelt. Som acke skriver missar man lätt den fjärde skruven som sitter under en plastbit som håller en svart sladd på plats i ytterkanten av datorn. Inte ens en sista benchmark på gamla disken för att kunna njuta av den nyvunna prestandan...

Man slås av den nätta storleken på 128GB disk i 1.8"/5mm-klassen. Och den väger ju banne mig mindre också! Det enda delikata ska möjligen vara att ta bort flexikabeln från den gamla disken. Men det är enklare än vad man tror att bara vrida/lyfta upp 90° och sedan dra ut den rakt ut. Det enda som oroade mig ett tag var skumgummit, men jag skippade att ersätta det på den nya. Rätta mig om jag borde tänka om...

Det enda jag noterar när jag startar med den nya disken är att det tar längre tid än vanligt att få fram äpplet på skärmen. Kan det bero på att det försöker att boota på en ny disk med MBR när den har information i EFI som säger något annat? Möjligt. Hur som helst så suger den in DVD-skivan och bootar från den istället. Efter en partitionering med GUID (glömmer faktiskt att man hade kunnat kolla om den redan var rätt gjord...) så börjar installationen av Mac OS X Snow Leopard. Guiden säger 18 minuter, men om man klockar hela övningen tog det ungefär 25 minuter.

Sedan kör jag uppdateringarna och redan nu så märker jag att skrivning och läsning är markant bättre. Även vid installationen av iLife och iWork blåser på i 180. Och jag plockar hem Xbench 1.3 för att jämföra siffrorna. Med mina egna som jag inte har från HDD. Samtidigt noterar jag att dom är sämre än dom jag läst på nätet, men ser snabbt att det är en Rev B eller möjligen Rev C som den användaren har. Så in med den gamla disken för att få värden att jämföra.

All in all. Den är pigg och rapp min kära MacBook Air Rev A. Precis som det ska vara. Och jag fick ca 40GB mer diskutrymme på kuppen för en relativt kort arbetsinsats. Och inga kernel panics so acke har upplevt.

@costas: när kommer din rapport...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-02 17:42

Jag får en del kernel paniks vid uppstart efter vila. Någon som hört något om detta?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-11 08:21
Ursprungligen av acke:

Jag får en del kernel paniks vid uppstart efter vila. Någon som hört något om detta?

Sitter numera med en Runcore 128GB och datorn uppvisar inga tecken på kernel panic vid uppstart från vila. Jag har dock än så länge bara ett uppdaterat OS X med minimalt med extraprogram. Men ändå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 20:57
Ursprungligen av frazze:

Sitter numera med en Runcore 128GB och datorn uppvisar inga tecken på kernel panic vid uppstart från vila. Jag har dock än så länge bara ett uppdaterat OS X med minimalt med extraprogram. Men ändå.

Jag har svårigheter att få den och vakna upp helt från vila. Många program igång så tar det evigheter om det ens fungerar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-29 08:06
Ursprungligen av acke:

Jag har svårigheter att få den och vakna upp helt från vila. Många program igång så tar det evigheter om det ens fungerar.

Konstigt. Jag har inte haft något problem på det sättet. Det enda som jag har råkat ut för är att MacBook Air får kernel panic om man rycker ur ethernet-donglen när locket är stängt (=sleep).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-29 09:39
Ursprungligen av frazze:

Konstigt. Jag har inte haft något problem på det sättet. Det enda som jag har råkat ut för är att MacBook Air får kernel panic om man rycker ur ethernet-donglen när locket är stängt (=sleep).

Har läst lite på Runcores forum och det finns vissa diskar som fungerar dåligt med sömn.
Kolla här, det är diskar med ett speciellt firmware (1571) som råkar ut för detta.
MacBook Air Rev A with RunCore 1.8" Pro IV PATA ZIF Drive *ZIF PROBLEMS* - Page 23 - TweakTown Forums

Allmän länk:
MacBook Air Rev A with RunCore 1.8" Pro IV PATA ZIF Drive *ZIF PROBLEMS* - Page 20 - TweakTown Forums

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-11-03 20:55

HAr satt den i vila några gånger och testat, inte hänt nån gång ännu.

Dock så är speeeden en helt annan grej, fyfaen vad det går undan, starta prog, bläddra bland filer. 20 min tog det för en mac os x installation

Ursprungligen av costas:

HAr satt den i vila några gånger och testat, inte hänt nån gång ännu.

Dock så är speeeden en helt annan grej, fyfaen vad det går undan, starta prog, bläddra bland filer. 20 min tog det för en mac os x installation

Skönt att höra, lär bli nästa inköp.

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-01-08 13:10

Satte in en ssd från Runcore igår kväll i min MBA rev A. Köpte den på 64 GB för 1.880:- nånting. Körd till dörren!

Hade gärna tagit den på 128 men den blev för dyr, nästan 4.000:-. Kunde inte klona min egen disk med Superduper som följde med. Jag hade inte nog behörighet, sas det. Så jag klonade med Carbon Copy cloner istället och det gick hur bra som helst. Hade svårt att få loss gamla disken, skruvarna satt så hårt att den stjärnmejsel som följde med blev skadad. Köpte en ny hos optikern.
Nu är den up and running.
Det lilla jag hunnit testa ser jag ingen jättestor skillnad. Det påtagliga är att programmen öppnar bra mycket snabbare. Vet inte om batteritiden påverkats.

Ursprungligen av Gratian:

Satte in en ssd från Runcore igår kväll i min MBA rev A. Köpte den på 64 GB för 1.880:- nånting. Körd till dörren!

Hade gärna tagit den på 128 men den blev för dyr, nästan 4.000:-. Kunde inte klona min egen disk med Superduper som följde med. Jag hade inte nog behörighet, sas det. Så jag klonade med Carbon Copy cloner istället och det gick hur bra som helst. Hade svårt att få loss gamla disken, skruvarna satt så hårt att den stjärnmejsel som följde med blev skadad. Köpte en ny hos optikern.
Nu är den up and running.
Det lilla jag hunnit testa ser jag ingen jättestor skillnad. Det påtagliga är att programmen öppnar bra mycket snabbare. Vet inte om batteritiden påverkats.

Hade rekomenderat en clean install och ha resten av datan på extern disk eller något, sålänge det inte finns TRIM kan prestandan halveras om man fyller SSD'n för mycket.

Garbage Collection Impact

Läs gärna hela artikeln också!
AnandTech: The SSD Relapse: Understanding and Choosing the Best SSD

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-01-28 20:54

Någon som testat FW-uppdateringen på den här sidan?
Support | RunCore

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-01-29 09:41

Jag har 1819 på min SSD. Dessutom så fungerar det bra varje gång sedan bytet att väcka den ur sömn. Det är bara kombinationen ethernet och sömn som genererar kernel panic.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 11:47

Nu så! Har uppdaterat disken och till FW 1816 och nu funkar den direkt efter vila.

Senast redigerat 2010-02-15 15:17
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-15 13:16
Ursprungligen av acke:

Nu så! Har uppdaterat disken och till FW 1819 och nu funkar den direkt efter vila.

Vad bra! På vilken maskin gjorde du själva uppgraderingen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 15:16
Ursprungligen av frazze:

Vad bra! På vilken maskin gjorde du själva uppgraderingen?

En rev A, eller hur menar du?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-02-15 17:38
Ursprungligen av acke:

En rev A, eller hur menar du?

Jag hittade den [ännu] nyare firmwaren som du tipsade om i en annan tråd. Men den är ju en .exe-fil. Och så läste jag om själva förfarandet och såg att man skulle fixa en dos-diskett/usb/cd för uppgraderingen. Men har kanske något annat trick?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-02-15 18:36
Ursprungligen av frazze:

Jag hittade den [ännu] nyare firmwaren som du tipsade om i en annan tråd. Men den är ju en .exe-fil. Och så läste jag om själva förfarandet och såg att man skulle fixa en dos-diskett/usb/cd för uppgraderingen. Men har kanske något annat trick?

Jag vet, ett jävla meck med DOS-saker. Var är installationsprogrammet i form av en .pkg-fil?
Jag mailade support@runcore.com och gav honom PN-nummer (står på uppsidan på disken så du behöver bara ta bort botten på Macbook Air:en) på disken och vilken version av firmware den har (kan du se i Systemprofil). Sedan fick jag en .iso-fil han gjort med uppdateraren på.
Brände med Skivverktyg, startade om, bytte till c:, skrev in namnet på FW och valde att uppdatera.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-03-07 10:06
Ursprungligen av acke:

Jag vet, ett jävla meck med DOS-saker. Var är installationsprogrammet i form av en .pkg-fil?
Jag mailade support@runcore.com och gav honom PN-nummer (står på uppsidan på disken så du behöver bara ta bort botten på Macbook Air:en) på disken och vilken version av firmware den har (kan du se i Systemprofil). Sedan fick jag en .iso-fil han gjort med uppdateraren på.
Brände med Skivverktyg, startade om, bytte till c:, skrev in namnet på FW och valde att uppdatera.

OK, då får jag göra samma sak med den senaste versionen som kom från dom. Jag tror den heter 1916.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-01-17 17:26

Nu när det nästan har gått ett år. Har det kommit några nya bättre diskar till MBA rev a?

Bevaka tråden