Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta hårddisk i Macbook Air?

Tråden skapades och har fått 101 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • City
  • 2009-02-12 22:43

Sicken skit :/ Kan man inte ringa och gnälla lite till apple?

Prova!
Varför inte? Kanske kan ge lite svar med lite tur?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 22:05

Fick ett mail idag som gör mig så glad.

Soon we will have a 5MM 128GB Zif watch for the news in the next week or so. It will be available at any of our resellers shops.

Matt Dawson
Runcore CMO

Ursprungligen av acke:

Fick ett mail idag som gör mig så glad.

Soon we will have a 5MM 128GB Zif watch for the news in the next week or so. It will be available at any of our resellers shops.

Matt Dawson
Runcore CMO

Men var försiktig, har hört om folk som haft problem med att få igång SSD i REV-A airen, googla och finn. Dela gärna med er om ni hittar någon som fått det att funka!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-07 01:11
Ursprungligen av jockeleu:

Men var försiktig, har hört om folk som haft problem med att få igång SSD i REV-A airen, googla och finn. Dela gärna med er om ni hittar någon som fått det att funka!

Få igång? Hur menar du, det sitter ju redan mindre SSD-diskar i den.

Ja de har varit problem med att få igång den med annat än apples skeppade diskar. Men nu läste jag 2 månader sedan, har inte orkat kolla upp allt igen.

Kan vara bra att tänka på innan beställning dock

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-07 02:34
Ursprungligen av jockeleu:

Kan vara bra att tänka på innan beställning dock

Ja verkligen, tack.
Nog borde några sidor testa den här disken som kommer inom någon vecka eller två? Då vet vi.

Finns ju 64gb versionen som ingen sida testat än :S

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-08 16:13
Ursprungligen av jockeleu:

Finns ju 64gb versionen som ingen sida testat än :S

Olyckskorp!

hej på er! hur har det gått för er?

jag har ringt till kullander och macoteket och de säger att de inte kan uppgradera disken i MBA? de säger att apple inte tillåter dem att byta till större/annan disk!? bara byta ut defekt. i mitt fall handlar det om 80GB. jag vill ju byta till 128 SSD eller 160 5400 RPM standarddisk

kan detta stämma?

nu finns 128GB varianten till försäljning:

Runcore

någon som provat?

Senast redigerat 2009-06-17 17:57

Verkar fortfarande inte som att de gör MacBook Air kompatibla grejer.

de e ju skadat. jag sitter ju fast då...kan inte stoppa in större disk i datorn

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-06-17 21:34
Ursprungligen av el gringo:

de e ju skadat. jag sitter ju fast då...kan inte stoppa in större disk i datorn

Men Apple har väl aldrig utlovat att du ska kunna byta på en Macbook Air?

lovat? "alla" vet ju om att ram-minnet är fastlödat. men hd'n sitter ju löst...men det verkar vara väldigt komplicerat att hitta PATA-diskar i storlek som är relevant och kompatibel till MBA. det känns ju ganska trist - om jag skall uttrycka mig milt.

Ursprungligen av el gringo:

lovat? "alla" vet ju om att ram-minnet är fastlödat. men hd'n sitter ju löst...men det verkar vara väldigt komplicerat att hitta PATA-diskar i storlek som är relevant och kompatibel till MBA. det känns ju ganska trist - om jag skall uttrycka mig milt.

RunCore gör så att säga, icke-standardiserade kontakter tyvärr, till specifika modeller från HP osv, om alla mailar dem om att göra till macbook air hade de antagligen fattat vinken

OCh liksom el gringo så hoppades och trodde jag att det skulle komma en tredjeparts-lösning med SSD inom ett år för Air när jag köpte den. Tyvärr så verkar det inte bli så, men jag hoppas fortfarande. Hade varit skönt att få nytt liv i den

jag har inga direkta "problem" med HDn - det var mest att jag utgick ifrån att man skulle kunna uppdatera senare. nu ser det ut som jag är "fast" med 80 GB. det betyder att jag får jobba mer med extern hd i tillägg samt att det är svårt/omöjligt att göra den snabbare.

den är trots allt lite seg när man jobbar i PS, web och word samtidigt - typ. Nu är det min andra dator - och resedator - men den får jobba ganska hårt emellanåt - och jag tänkte att jag kunde vara lite snäll mot den och stoppa in en SSD. men icke.

sen - apple - stoppa in 4GB i den! det är ju en premium-maskin och 4GB kostar ju ingenting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-01 00:14
Ursprungligen av jockeleu:

RunCore gör så att säga, icke-standardiserade kontakter tyvärr, till specifika modeller från HP...

Fast vaddå. Den är ju 128GB, har en ZIF-kontakt och är 5mm. Borde inte den från Runcore funka då?
Annars: http://www.photofast.tw/eng/SSD_G_Monster_18ZIFV3.html

  • Medlem
  • International user
  • 2009-07-01 00:33
Ursprungligen av acke:

Fast vaddå. Den är ju 128GB, har en ZIF-kontakt och är 5mm. Borde inte den från Runcore funka då?
Annars: http://www.photofast.tw/eng/SSD_G_Monster_18ZIFV3.html

Fast var det inte så att Air'en inte kände igen mer 80GB, hur stor disk du än satte i? Det var väl spärrat? Ska se om jag hittar info...

EDIT: Det var tydligen värre än jag trodde. Tydligen går det inte ens att formatera någon annan SSD än Apples egna. Vad det har att göra med verkar oklart, de flesta skyller på kontakten.

Hur so helst hade någon hittat denna: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=360162581355&ssPageName=ADME:X:RTQ:US:1123

Det ser ju åtminstånde lovande ut! Men sedan vet man ju inte riktigt om det fungerar i vilket fall. eBay är ju just eBay...

Senast redigerat 2009-07-01 01:56

jag har bytt från MBA till MBP 13"...så slipper jag denna problematiken

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2009-07-24 19:45

Visst är jag i det stora hela nöjd med min MBA, men med en ssd-disk räknar jag med att få bättre batteritid och en något snabbare dator. Har jag fel om jag räknar med att fläkten inte ska gå igång lika frekvent med en ssd-disk? Så när det kommer en som är kompatibel med MBA till rätt pris kommer jag att byta. För nog vore det väl konstigt om det inte ska vara möjligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-07-28 16:49

OK, nu har Runcore släppt Mac Editions på sina ZIF-diskar!

RunCore Pro IV 1.8” PATA ZIF Solid State Drive SSD for Macbook Air Rev A : 32GB - 128GB

Tyvärr var även dessa buggade! (Enligt denna tråden):
MacBook Air Rev A with RunCore 1.8" Pro IV PATA ZIF Drive *ZIF PROBLEMS* - Page 8 - TweakTown Forums

Nu kommer det nya inom en eller två veckors tid som skall vara ok

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2009-10-02 09:25

Nu finns dom ute!

Kolla in på
www.mydigitaldiscount.com

I förra versionen blev det tydligen något fel i själva zif-kontakten.

Ursprungligen av Gratian:

Kolla in på
www.mydigitaldiscount.com

I förra versionen blev det tydligen något fel i själva zif-kontakten.

Yes, nu äntligen finns SSD för alla revisioner, och dessa är BRA mycket fortare än orginal Samsung SSD-diskarna! Första bilden samsung, andra bilden är runcores PATA disk för Rev A fast under två olika xbench versioner.

Senast redigerat 2009-11-08 16:43
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-02 13:48
Ursprungligen av Gratian:

Kolla in på
www.mydigitaldiscount.com

I förra versionen blev det tydligen något fel i själva zif-kontakten.

Någon som köpt härifrån, något annat alltså? Förövrigt, någon som vet vart man köper små 1,8" HHD's till rev 1?

Ursprungligen av acke:

Någon som köpt härifrån, något annat alltså? Förövrigt, någon som vet vart man köper små 1,8" HHD's till rev 1?

MyDigitalDiscount har faktiskt på kontrakt att vara RunCores enda ÅF i världen, förutom RunCores egna butik. MDD är seriöst av det jag sett på forumen, inga problem att handla där ifrån verkar det som!

Citat:

den viktigaste frågan är... vem i sthlms trakten gör ett sånt ingrepp?
jag vågar iaf inte

Esch, bottenplattan av så är hårddisken "in clear sight", hade kunnat hjälpa dig med det men bor tyvärr inte i STHLM's trakterna.

ZIF disken sitter med en kabel som är i det lösaste laget men en bit tejp för att inte den ska åka ur hjälper!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-02 23:58

den viktigaste frågan är... vem i sthlms trakten gör ett sånt ingrepp?

jag vågar iaf inte

  • Medlem
  • Lycksele
  • 2009-10-08 23:08

Är vansinnigt sugen på att beställa en, men det lilla förnuft jag fortfarande har kvar håller emot och säger att jag än så länge inte har råd. Får vackert samla i ladorna ett tag. Jag vet också hur det stressar upp frugan när jag engagerar mig i mina projekt - när jag bytte hårddisk i den gamla trogna iBooken åkte frugan iväg på skidor och bröt foten av ren frustration. Det förlängde livslängden på iBooken, men kanske inte på frun. Måste dessutom prioritera bland alla mina Mac-projekt. Ol´Stevie kan nog tacka mig för att han klättrat på listan av USA´s rikaste. Om någon beställer och monterar in (tror inte att det är särskilt svårt) kan ni väl rapportera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-10-08 23:19

Jag ska installera en i veckan som kommer.

Bevaka tråden