Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone SDK event 6 Mars

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-06 20:42

Tycker jag inte, någon annan hade kanske fått svar på en vettigare fråga istället.

Något med bluetooth-sync till exempel?

Welcome to America;

1:39AM - Apple's added parental controls to the iPhone! Parents can turn off features in the iPhone like Safari or the App Store.

Ursprungligen av Patrik D:

Welcome to America;

1:39AM - Apple's added parental controls to the iPhone! Parents can turn off features in the iPhone like Safari or the App Store.

Skulle du vilja att dina ungar laddade ner saker för sig 15000 innan du fick fatt i en räkning ? Klart det skall vara spärrar.

Vad som kan reta en svensk är att om de får se irakier som får hela skallen skjuten i bitar så är det helt ok. Men om ungarna får se EN bröstvårta... då jävlar... juga, då kommer moral majority sättande...

Ursprungligen av Goflorp:

Skulle du vilja att dina ungar laddade ner saker för sig 15000 innan du fick fatt i en räkning ? Klart det skall vara spärrar.

Vad som kan reta en svensk är att om de får se irakier som får hela skallen skjuten i bitar så är det helt ok. Men om ungarna får se EN bröstvårta... då jävlar... juga, då kommer moral majority sättande...

Det var det dummaste jag har hört, isåfall ska inte ungen ha abonnemang, det finns ju något som heter kontantkort, och det finns till AT&T tillsammans med iPhone. Vad är det för saker man kan ladda ner via Safari i iPhone som kostar 15000? Inget.

Vad är det för föräldrar som stoppar sitt barn att ladda ner program och surfa på internet med sin telefon? Herregud.

Ursprungligen av Patrik D:

Det var det dummaste jag har hört, isåfall ska inte ungen ha abonnemang, det finns ju något som heter kontantkort, och det finns till AT&T tillsammans med iPhone. Vad är det för saker man kan ladda ner via Safari i iPhone som kostar 15000? Inget.

Vad är det för föräldrar som stoppar sitt barn att ladda ner program och surfa på internet med sin telefon? Herregud.

Jamen, de sätter ju en spärr för att föräldrar skall kunna ge sin abarn en iPhone. Att det finns lite möjligheter till kontroll. Föräldrar i USA vill ju ofta t o m ha kontroll på VAR ungarna är genom en mobil...

Sen att DU är en förståndig förälder som har FÖRSTÅNDIGA barn är ju en annan sak. Spärrarna finns ju där för att ungar är ungar. Hur många ungar har inte slut på sina kontantkort den 7:e i månan?

Vad skulle du säga om ditt barn använde sin iPhone till att kolla på porr, kolla på Ariska brödraskapets hemsida och ladda ner bakgrunder med hakkors på?

Jag tror att barn kan göra en hel del skada med en "skarp" iPhone, kanske köpa 50 skivor ? 90kr skivan * 50 så blir det väl tillräckligt mycke liv för att mamma skall ta Lisas iPhone ifrån henne. Då är det väl Apples FEL som inte gjorde tillräckligt för att skydda Lisas mamma mot att hennes dotter shoppade loss...

Men vafan vet jag, som inte har barn.
De gör väl alltid som man säger till dem eller?

Ursprungligen av Patrik D:

Det var det dummaste jag har hört, isåfall ska inte ungen ha abonnemang, det finns ju något som heter kontantkort, och det finns till AT&T tillsammans med iPhone. Vad är det för saker man kan ladda ner via Safari i iPhone som kostar 15000? Inget.

Vad är det för föräldrar som stoppar sitt barn att ladda ner program och surfa på internet med sin telefon? Herregud.

Jag. Min dotter har köpt prylar till sin avatar på TV4:s Blip för femtonhundra spänn via SMS och hemtelefon. Utan att tänka på att det skulle betalas av någon. Hon är elva. Jag vill på inga sätt hindra hennes användande webben, men heller inte ha den där elaka räkningen på för mycket.

Har dock valt att spärra telefonerna från att använda betaltjänster. Inte webbanvändandet.

Varken jag eller dottern är korkade, men communityns betaltjänster är inte så tydliga för barn. Gränsen mellan gratis och det som kostar är inte alltid så lätt att förstå/vilja förstå för den som växer upp med föräldrar som aldrig betalar med kontanter.

Ursprungligen av fredrikwelander:

Jag. Min dotter har köpt prylar till sin avatar på TV4:s Blip för femtonhundra spänn via SMS och hemtelefon. Utan att tänka på att det skulle betalas av någon. Hon är elva. Jag vill på inga sätt hindra hennes användande webben, men heller inte ha den där elaka räkningen på för mycket.

Har dock valt att spärra telefonerna från att använda betaltjänster. Inte webbanvändandet.

Varken jag eller dottern är korkade, men communityns betaltjänster är inte så tydliga för barn. Gränsen mellan gratis och det som kostar är inte alltid så lätt att förstå/vilja förstå för den som växer upp med föräldrar som aldrig betalar med kontanter.

oops!

Gissar att sånt ställer krav på en. Det är väl ur sånt som FÖRÄLDRASKAP kommer.

Hur förklara man för barn vad pengar är när det finns hur mycket som helst bara man vinkar med ett kort eller i "blåa hålet i väggen..." ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 20:42

Inte helt överaskande är det högt tryck på http://developer.apple.com/ ...
Kan bekräfta att SDK är gratis...

Ursprungligen av flojon:

Inte helt överaskande är det högt tryck på http://developer.apple.com/ ...
Kan bekräfta att SDK är gratis...

registrera mig just som iphone registered developer men sedan dog allt ... servern svarar inte ? någon annan som inte heller kommer in ?

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-06 20:44

Fast att registrera sig för att distribuera applikationer kostar ändå $99.

Ursprungligen av boris91:

Fast att registrera sig för att distribuera applikationer kostar ändå $99.

Apple har två utvecklarprogram för iPhone. Dels standardprogrammet för 99 dollar och enterpriseprogrammet för 299 dollar. Jag har inte riktigt förstått den exakta skillnaden mellan dessa men i programmet ingår fyra punkter. Tillgång till iPhone Dev Center, kod-testning, teknisk support från Apples tekniker på kodnivå samt möjlighet att distribuera program på App Store.

Av det utläser jag att vill man bara ha ett SDK och börja skriva program så är det kostnadsfritt. Dessa program borde man rimligen kunna distribuera hur man själv vill, t ex från sin webbserver.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-06 23:09
Ursprungligen av Marcus K:

Apple har två utvecklarprogram för iPhone. Dels standardprogrammet för 99 dollar och enterpriseprogrammet för 299 dollar. Jag har inte riktigt förstått den exakta skillnaden mellan dessa men i programmet ingår fyra punkter. Tillgång till iPhone Dev Center, kod-testning, teknisk support från Apples tekniker på kodnivå samt möjlighet att distribuera program på App Store.

Av det utläser jag att vill man bara ha ett SDK och börja skriva program så är det kostnadsfritt. Dessa program borde man rimligen kunna distribuera hur man själv vill, t ex från sin webbserver.

Som jag har förstått det är enterpriseprogrammet till för att skapa program som kan hantera den interna kommunikationen i företag. Dessa kommer självklart inte att säljas från App Store då det är bara de anställda som kommer och kan behöva/få programmet.

Alltså borde vi dödliga inte bry oss så mycket om det här med enterprise, iPhonen har ju inte ens behagat komma till Sverige än för den delen och bara företag i USA får tillgång till det utvecklingspaketet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-07 09:01
Ursprungligen av Marcus K:

Apple har två utvecklarprogram för iPhone. Dels standardprogrammet för 99 dollar och enterpriseprogrammet för 299 dollar. Jag har inte riktigt förstått den exakta skillnaden mellan dessa ...

För de $299 får företaget möjlighet att ha en egen avdelning i App Store som ingen annan kommer åt.

Ursprungligen av Marcus K:

Av det utläser jag att vill man bara ha ett SDK och börja skriva program så är det kostnadsfritt. Dessa program borde man rimligen kunna distribuera hur man själv vill, t ex från sin webbserver.

Problemet är att man måste vara med i Developer Program för att kunna få in programmen i telefonen. Vet inte hur det är med hackade telefoner iofs..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 20:49

Verkar som man måste betala för att kunna köra programmen på hårdvara också...

Inget om nya länder idag i alla fall.
Men stora nyheter ändå!

Längtar till Juni nu...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-06 20:53

Jag tror inte att någon kommer in. Sidan kanske uppdateras ytterligare några gånger eller så är det för högt tryck på det hela bara.

developer.apple.com verkar helt död ...

tusan .. har fått min länk för nerladdning av SDK men den fungerar ej ...

Undrar om nån kommer lägga ut 2.0 uppdateringen till oss dödliga

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 20:56
Ursprungligen av Patrik D:

Undrar om nån kommer lägga ut 2.0 uppdateringen till oss dödliga

Vad menar du?

Ursprungligen av Adzam 1:

Vad menar du?

Det verkar som att man kommer kunna ladda ner 2.0 uppdateringen om man är med i ADC (eler vad det heter).

"All this will come with the iPhone 2.0 update, in beta today going to thousands of developers."

Ursprungligen av Patrik D:

Undrar om nån kommer lägga ut 2.0 uppdateringen till oss dödliga

Du menar rakt ut om någon kommer att lägga ut den på Pirate Bay så att gemene man kan fultanka hem det hela.

Ursprungligen av Goflorp:

Du menar rakt ut om någon kommer att lägga ut den på Pirate Bay så att gemene man kan fultanka hem det hela.

Det var ju inte det jag påstod, men om du vill tolka det så, jag menade mer en iFun/Hackintosh nerladdning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 20:58

Försöker också ladda ner...

Ursprungligen av flojon:

Försöker också ladda ner...

blir sur ... servern är helt död ... safari kan inte hitta servern .. bla bla bla ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-06 21:00
Ursprungligen av Tussen69:

blir sur ... servern är helt död ... safari kan inte hitta servern .. bla bla bla ...

Det är väl en och annan som vill ladda ner kan jag tänka...

Ursprungligen av flojon:

Det är väl en och annan som vill ladda ner kan jag tänka...

ja helt klart .. men jag har aldrig varit med om den är helt död, inte seg . utan som borta. går inte nå den på något sätt . som den är avstängd .. eller crashad ..

ha ha fick detta fel meddelande nu från Apples Server "No error" .. haha

Men vi borde nog vara glada att vi har iPod touch i Sverige, det betyder att vi kommer att kunna ladda ner program direkt via iTunes, och få full tillgång till alla Apps precis som jänkarna kommer få.

Bevaka tråden