Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone på väg till fler länder

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

iPhone kommer tydligen till kroatien 2009 enligt denna artikel:
http://www.nacional.hr/articles/view/42697/

Min kompis kan läsa lite kroatiska och det står att den kommer nån gång under 2009 och att det blir T-Mobile.

Dessutom har det visat sig att de som använder iPhone i Sverige just nu är de kunder som använder mest datatrafik av alla kunder. Eftersom det är på datatrafiken som telekombolagen nu mer tjänar mest pengar känns det otroligt om det inte finns intresse för iPhone i Sverige.

Ursprungligen av bastuman:

Dessutom har det visat sig att de som använder iPhone i Sverige just nu är de kunder som använder mest datatrafik av alla kunder.

Vart kan man läsa detta?

Bör nog påpekas, som har belysts av andra redan, att operatörer i Sverige med all säkerhet inte är intresserade av iPhone förrän den har 3G. Och till alla er som säger "skit i 3G". Ta ett arbete i en butik där de säljer mobiler och se ifall ni kan ha kvar den uppfattningen efter ett halvår. 3G är väldigt viktigt för många som ska välja en mer avancerad telefon. Om ni visste hur många personer som arbetar i Sverige som mailar, surfar och donar med sina mobiler.

3G är viktigt enligt marknaden. Individuella åsikter spelar ingen roll. Gissa vilken del som Apple och svenska operatörer bryr sig om.

Sedan för att lägga till mitt till diskussionen så säger jag att Telenor eller Telia är de som kommer slåss om iPhone. De är de enda som har nät som är tillräckligt avancerade. Tele2s nät är bedrövligt. Det vet alla som jobbat på ngt sätt med lite mer avancerad support på området. Så fort ngt handlar om Tele2 så är det kört att lösa om inte Tele2 hyr in en häxdoktor som kan driva ut demonerna ur deras stationer.

  • Medlem
  • Ljungby
  • 2008-02-20 23:25
Ursprungligen av Lasse--:

Sedan för att lägga till mitt till diskussionen så säger jag att Telenor eller Telia är de som kommer slåss om iPhone. De är de enda som har nät som är tillräckligt avancerade. Tele2s nät är bedrövligt. Det vet alla som jobbat på ngt sätt med lite mer avancerad support på området. Så fort ngt handlar om Tele2 så är det kört att lösa om inte Tele2 hyr in en häxdoktor som kan driva ut demonerna ur deras stationer.

När det gäller 3G så delar ju faktiskt Telia och Tele2 nät eftersom Telia inte fick någon egen licens.

  • Medlem
  • 2008-02-24 17:51

Det enda jag är rädd för nu är att luren lanseras i Sverige nu i Februari. Varför? För att jag tror inte 3g telefonen kommer att komma förrän nästa keynote i Augusti (eller när det nu är). Det jag menar är att det sista jag vill är att telefonen lanseras här i Sverige utan 3g för att sedan uppgraderas 6 månader senare så att alla som hade den gamla telefonen blir ägda

Om telefonen kommer till Sverige köper jag den direkt det är därför jag har panik

  • Medlem
  • 2008-02-24 17:52

Det hade dock varit lugnt om 3g iphonen kom ut i samband med lanseringen i Sverige nu i februari

Tröttnat på att vänta. Får min nästa lördag. Om det kommer en ny i Augusti blir nog frun himla nöjd med den gamla.... Några tusenlappar skall man väl kunna ordna tillbaka på skatten eller något.

Varför gör det till ett oändligt problem? Klart det kommer en ny iPhone 2.0 eller vad den nu kommer heta... då får man väl köpa den då - när den kommer.

Jag är inte gör-rik (Götebosskan slår igenom) men man tjänar ju så man har NÅRA spänn över på ett hederligt arbete.

en iPhone är ju inte det sista man kommer att köpa i livet.

Ahh...ingen "Visual voicemail" ? Så dåligt men det kanske går inte att fixa i Irland o med dess operatörer

Ursprungligen av BosnianX:

Ahh...ingen "Visual voicemail" ? Så dåligt men det kanske går inte att fixa i Irland o med dess operatörer

Kanske för dyrt att implentera för den lilla befolkningen.

Var det inte någon som sa att den 26:e februari skulle vi få veta. Då skulle det komma information, bla bla bla. ???

Ursprungligen av dalpha:

Var det inte någon som sa att den 26:e februari skulle vi få veta. Då skulle det komma information, bla bla bla. ???

Kolla in denna:
http://www.99.se/nyhetstips-ipod-iphone/237599-apple-event-6-mars-iphone-software-roadmap.html

SDK är försenat så det blev inget Apple Event.

thevil: Det står ju "verkar" och "enligt uppgift". Det framgår ju klart att det inte är 100%.

https://www.telia.se/foretag/produkter_tjanster/mobilt/tackningskartor/utbyggnad3g-gsm/edge.page

Är inte denna infosida om EDGE från Telia rätt upprörande? Det kostar per mängd man överför. Hela grejen med iPhone och AT&T abbonemanget i USA är att det ingår obegränsat sur över EDGE. Kommer ju knappast pynta för iPhone/abbonemang när den väl kommer hit utan att få fritt surf.

Ursprungligen av SthlmsKille82:

https://www.telia.se/foretag/produkter_tjanster/mobilt/tackningskartor/utbyggnad3g-gsm/edge.page

Är inte denna infosida om EDGE från Telia rätt upprörande? Det kostar per mängd man överför. Hela grejen med iPhone och AT&T abbonemanget i USA är att det ingår obegränsat sur över EDGE. Kommer ju knappast pynta för iPhone/abbonemang när den väl kommer hit utan att få fritt surf.

Men, läs Telias prislistor lite bättre. De har ju möjligheten att lägga "Fri Surf" på vilket abbonemang som helst för 199:-/mån.

Själv har jag Telia till Vänner + Fri Surf-delen. Ringa hem =0:-/min, Ringa farsan = 0:-/min, övriga =69öre/min (samma som mitt gamla Tele2). Jga kan dessutom surfa gratis. Som en extra bonus köpte jag en billig telefon (Senilofonen Doro 326) för 95:- OCH att de bjussar på en vit SonyEricsson W200 som del i en kampanj - båda olåsta!
Tycker det är en rätt bra deal...

Ursprungligen av Goflorp:

Men, läs Telias prislistor lite bättre. De har ju möjligheten att lägga "Fri Surf" på vilket abbonemang som helst för 199:-/mån.

Själv har jag Telia till Vänner + Fri Surf-delen. Ringa hem =0:-/min, Ringa farsan = 0:-/min, övriga =69öre/min (samma som mitt gamla Tele2). Jga kan dessutom surfa gratis. Som en extra bonus köpte jag en billig telefon (Senilofonen Doro 326) för 95:- OCH att de bjussar på en vit SonyEricsson W200 som del i en kampanj - båda olåsta!
Tycker det är en rätt bra deal...

Vad kostar tillägget Fri Surf då?

Ursprungligen av SthlmsKille82:

Vad kostar tillägget Fri Surf då?

Läser du inte vad jag skriver?

Citerar mig själv:
"De har ju möjligheten att lägga "Fri Surf" på vilket abbonemang som helst för 199:-/mån."

Så SUMMA SUMMARUM:

69:- / mån, fast avgift på abbonemanget
x :- / mån i samtalstaxor
199:-/mån , fast avgift för fri surf

Alltså betalar jag 268:- i månaden, plus det lilla jag ringer för.

Hur det än blir så kommer det bli ett specialavtal mellan Apple och operatören.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-03-03 22:33

Eller så orkar/hinner Apple inte att få fram specialavtal för småländer som Sverige och släpper iPhonen som den lokala operatören vill had den helt enkelt. Det är det vi inte vet något om.

Ursprungligen av boris91:

Eller så orkar/hinner Apple inte att få fram specialavtal för småländer som Sverige och släpper iPhonen som den lokala operatören vill had den helt enkelt. Det är det vi inte vet något om.

Tror inte det är ngt svårt att lägga in en "profil" i datorerna för hur iPhones trafik skall prissättas. Tror de har programvara för sånt och sedan så lägger de bara in nya data.

Misstänker att de har flera lager av programvara, första lagret pusslar ihop de tider du ringt, hur länge, till vem etc.

Nästa lager plockar data ur bottenlagret och lägger "tabellen" över.
Kollar t ex från Mobilen, till fasta nätet, dagtid, varaktighet 3 min 12 sek...

Jag tror att införandet av själva kostnadsplanen är en baggis.
Det som det kommer att förhandlas om är t ex hur stor del av kakan som Apple skall ha, hur stor del skall Telia ha? etc.

Här kommer det bli nattmanglingar och klockstoppare (fem i tolv)...

199 kronor per månad. Funderar på att skaffa det själv, känns handikappande att inte kunna surfa överallt med iPhone utan att det kostar skjortan. Vet dock inte ifall jag har råd.

Surt att man inte kan skaffa Telia Mobil Student som gymnasiestuderande. Grymt bra priser!

Ursprungligen av ztaafen:

199 kronor per månad. Funderar på att skaffa det själv, känns handikappande att inte kunna surfa överallt med iPhone utan att det kostar skjortan. Vet dock inte ifall jag har råd.

Surt att man inte kan skaffa Telia Mobil Student som gymnasiestuderande. Grymt bra priser!

Så 199:- för abbonemanget och 199:- för Fri Surf? Dvs 398:-/månad?

9to5Mac skriver att iPhone kan komma till norden snart:
http://www.9to5mac.com/iphone_european_launches6

Ursprungligen av Patrik D:

9to5Mac skriver att iPhone kan komma till norden snart:
http://www.9to5mac.com/iphone_european_launches6

vem har sagt att Telia Student är bara för gymnasiestudenter. Alla som studerar och har mecenatkort kan teckna det

Ursprungligen av toox500:

vem har sagt att Telia Student är bara för gymnasiestudenter. Alla som studerar och har mecenatkort kan teckna det

Ingen?

På Telias sida så står det att man måste studera på högskolenivå, och således så kan jag som gymnasieelev inte teckna ett Telia Mobil Student.

Ursprungligen av ztaafen:

Ingen?

På Telias sida så står det att man måste studera på högskolenivå, och således så kan jag som gymnasieelev inte teckna ett Telia Mobil Student.

Sorry du har rätt i jag läste snabbt och det blev fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-14 11:35

Som det har skrivits tidigare så kommer iPhonen till Irland och Österrike idag. Vad som är nytt är att Irland kommer utan visual voicemail och ingen gratis tillgång till wifi som i England. Datan är begränsad till 1GB per månad i Irland och 3GB i Österrike. Hoppas att det inte är den nya trenden.

//Rob

Bevaka tråden