Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone på väg till fler länder

Tråden skapades och har fått 112 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När eller om det kommer en iPhone med 3G, borde väl den iPhonen vara lika stor (fysiskt) som den som finns nu? lr? Har redan Invisible Shield men ingen iPhone så det är därför jag undrar...

Någon som har en aning?

Hur skall nån kunna ha en aning? Skulle Herr Jobs ringa o berätta för nån på detta forum hur nästa iPhone kommer se ut? Tänk efter lite va!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-09 21:44

Nån kanske borde prova att ringa honom

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Nån kanske borde prova att ringa honom

/Tangen

00101 - 210 6978658

Fråga efter "Mr Jobs"

Haha, nej det förstår jag också att ingen vet, tänkte bara kolla om nån hade en gissning, fast de kommer säkert inte att göra nån utsidig förändring på ett bra tag.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-09 23:41

Hörde av en säljare på Telenor att den ska väga 18kg. Man får med en lite vagn istället för dockan.

Hög klass på svaren...

Hittade detta på macrumors.com

"When we looked at 3G, the chipsets are not quite mature, in the sense that they're not low-enough power for what we were looking for. They were not integrated enough, so they took up too much physical space. We cared a lot about battery life and we cared a lot about physical size. Down the road, I'm sure some of those tradeoffs will become more favorable towards 3G but as of now we think we made a pretty good doggone decision."
Anandtech disects a Samsung Blackjack as well as the iPhone to compare chipset sizes for 3G vs EDGE implementations and concludes that indeed the "iPhone would have to be a bit thicker, wider or longer to accommodate the same 3G UMTS interface that Samsung used in its Blackjack".

Alltså skulle iPhone vara större med 3G (thicker, wider or longer).

Ursprungligen av granholm:

Alltså skulle iPhone vara större med 3G (thicker, wider or longer).

Eller så tar man fram en ny generation 3G-chip som är mer anpassade till ändamålet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-10 01:01

Jag bryr mig inte om 3G. Kommer varken att surfa eller maila från den speciellt mycket. Är sugen på den för att slippa ha både en iPod och en telefon i fickan. Ge mig en 16GB som jag kan uppdatera utan att behöva vänta på att den hackas.

Varför tar det så lång tid för Apple att förhandla undrar man? Ge mig en svensk iPhone nu!

Ursprungligen av acke:

Jag bryr mig inte om 3G. Kommer varken att surfa eller maila från den speciellt mycket. Är sugen på den för att slippa ha både en iPod och en telefon i fickan. Ge mig en 16GB som jag kan uppdatera utan att behöva vänta på att den hackas.

Varför tar det så lång tid för Apple att förhandla undrar man? Ge mig en svensk iPhone nu!

WORD!

Ursprungligen av acke:

Jag bryr mig inte om 3G. Kommer varken att surfa eller maila från den speciellt mycket. Är sugen på den för att slippa ha både en iPod och en telefon i fickan. Ge mig en 16GB som jag kan uppdatera utan att behöva vänta på att den hackas.

Varför tar det så lång tid för Apple att förhandla undrar man? Ge mig en svensk iPhone nu!

Därför att de svenska operatörerna har sagt nej till vanliga iPhone. Vi kommer inte få iPhone i Sverige förrän 3G-varianten dyker upp i år. Förvänta er inget inom närmaste halvåret.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 17:07
Ursprungligen av Daniel Eriksson:

Därför att de svenska operatörerna har sagt nej till vanliga iPhone. Vi kommer inte få iPhone i Sverige förrän 3G-varianten dyker upp i år. Förvänta er inget inom närmaste halvåret.

Det tror jag inte en sekund på att det stämmer. Svenska operatörer skulle slåss om iPhone om Apple bara ville släppa den i Sverige.

Personligen så tror jag Apple gick efter dom största länderna (maximera intäkterna) först och nu försöker jobba hårt för att fixa alla problem som har uppstått under den korta tiden. I nästa steg kommer Österrike att få iPhone det har T-Mobile redan bekräftat. Kanske kommer Apple att presentera Japan/Spanien/Italien kanske även Holland/Belgien den 26 februari. Skandinavien kommer nog rätt långt ner på listan.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Det tror jag inte en sekund på att det stämmer. Svenska operatörer skulle slåss om iPhone om Apple bara ville släppa den i Sverige.

Personligen så tror jag Apple gick efter dom största länderna (maximera intäkterna) först och nu försöker jobba hårt för att fixa alla problem som har uppstått under den korta tiden. I nästa steg kommer Österrike att få iPhone det har T-Mobile redan bekräftat. Kanske kommer Apple att presentera Japan/Spanien/Italien kanske även Holland/Belgien den 26 februari. Skandinavien kommer nog rätt långt ner på listan.

//Rob

26 februari verkar bli en intressant dag för alla iPhone-ägare.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-02-13 17:36
Ursprungligen av Patrik D:

26 februari verkar bli en intressant dag för alla iPhone-ägare.

Märkligt om Belgien skulle prioriteras före Sverige tycker jag..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 17:44
Ursprungligen av Robban B:

Märkligt om Belgien skulle prioriteras före Sverige tycker jag..

Det beror på om Orange eller T-Mobile är stora i Holland/Belgien.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-02-13 23:53
Ursprungligen av Robo-X:

Det beror på om Orange eller T-Mobile är stora i Holland/Belgien.

//Rob

Varken Orange eller T-mobile finns i Belgien..

Ursprungligen av Robo-X:

Det tror jag inte en sekund på att det stämmer. Svenska operatörer skulle slåss om iPhone om Apple bara ville släppa den i Sverige.

Personligen så tror jag Apple gick efter dom största länderna (maximera intäkterna) först och nu försöker jobba hårt för att fixa alla problem som har uppstått under den korta tiden. I nästa steg kommer Österrike att få iPhone det har T-Mobile redan bekräftat. Kanske kommer Apple att presentera Japan/Spanien/Italien kanske även Holland/Belgien den 26 februari. Skandinavien kommer nog rätt långt ner på listan.

//Rob

Det där med att svenska operatörer skulle slåss om iPhone om Apple ville släppa in den är med största sannolikhet inte sant. Jag har förstahandsuppgifter på att Telia inte vill dela med sig av samtalskostnader --> nej till Apple! Dessutom har jag pratat med folk på Telenor som säger att det inte är intressant om inte 3G finns --> nej till iPhone! Tele2 och 3 (av förklarliga skäl) är väl egentligen inte riktigt med i matchen om jag förstått rätt.

Ett tankeexperiment - varför skulle inte Apple "vilja" släppa in den på vissa marknader? Det är ju ett företag som vilket annat som vill sälja så mycket som möjligt - varför inte se till att komma ut på så många marknader så fort de kan? Jag tror - och antar - att Apple varit i kontakt med de flesta operatörer redan för länge sedan för att förhandla om deras deal. Operatörerna har förmodligen dock tackat nej, det är ändå en rätt saftig förlust att ge en stor procent av sina intäkter till mobilfabrikanten.

Jag tror att vi som är insatta och peppade av iPhone borde komma ner på jorden - Sverige är trots allt ingen stor marknad (t ex både Belgien och Holland har var för sig dubbelt så många invånare än Sverige) och för operatörerna är det ändå ett rätt stort risktagande att sälja iPhone med Apples nuvarande "krav". Dessutom tror jag (och hoppas) att Apple blir tvungna att släppa på de där reglerna för operatörerna - iPhone är väl knappast så stor succe i EU som den blev i USA (bara en känsla - om det finns siffror på motsatsen vill jag se dom!) - om dom vill att den ska bli samma succe som i Staterna.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-02-14 13:31
Ursprungligen av ulfalf:

Jag tror att vi som är insatta och peppade av iPhone borde komma ner på jorden - Sverige är trots allt ingen stor marknad (t ex både Belgien och Holland har var för sig dubbelt så många invånare än Sverige) och för operatörerna är det ändå ett rätt stort risktagande att sälja iPhone med Apples nuvarande "krav". Dessutom tror jag (och hoppas) att Apple blir tvungna att släppa på de där reglerna för operatörerna - iPhone är väl knappast så stor succe i EU som den blev i USA (bara en känsla - om det finns siffror på motsatsen vill jag se dom!) - om dom vill att den ska bli samma succe som i Staterna.

Förstora nu inte upp länder som Belgien och Holland. Belgien(10milj drygt) har lite mer invånare än Sverige medans Holland(16 milj drygt) nästan har dubbelt så många. Så Holland kanske jag kan gå med på pga volymen men definitivt inte Belgien om man ser hur långt efter de ligger när det gäller användandet av data etc.

Ursprungligen av ulfalf:

Jag tror att vi som är insatta och peppade av iPhone borde komma ner på jorden - Sverige är trots allt ingen stor marknad (t ex både Belgien och Holland har var för sig dubbelt så många invånare än Sverige).

Att Belgien skulle ha en dubbel så stor folkmängd som är väl ändå att ta i. Jag har sällan stött på en tråd med så mycket egenfabricerade fakta. Spekulera mindre och se till att dra fram lite kalla fakta. Att läsa om någon som har en kompis som har en kusin som jobbar som säljare på Telenor har sagt för femte gången känns föga intressant.

Jag efterlyser SOME HARD FACTS!

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-02-15 11:38
Ursprungligen av dalpha:

Att Belgien skulle ha en dubbel så stor folkmängd som är väl ändå att ta i. Jag har sällan stött på en tråd med så mycket egenfabricerade fakta. Spekulera mindre och se till att dra fram lite kalla fakta. Att läsa om någon som har en kompis som har en kusin som jobbar som säljare på Telenor har sagt för femte gången känns föga intressant.

Jag efterlyser SOME HARD FACTS!

Precis vad jag kände och försökte uttrycka..

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-15 13:50
Ursprungligen av dalpha:

Jag efterlyser SOME HARD FACTS!

Hade det funnits några hard facts i denna frågan hade dessa tagits upp för länge sen. Man är oftast tvungen att spekulera i frågor som har med Apple att göra, det är ju därför alla dessa ryktessidor finns i huvudtaget.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-11 04:10

Även om man surfar tycker jag att 3G är riktigt onödigt. Det räcker gott med WiFi för mig.

Man får verkligen hoppas att steve nämner Sverige som nytt iPhone-land den 26 feb. Fast det är väl större chans att solen slocknar:( (hoppas jag får äta upp det där!)

Fan den som lever få se! men klart vill vi ha den så fort som möjligt..

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-02-14 12:02

Apple ruckar på sina regler när det behövs (se Frankrike) - så en speciallösning för Sverige kommer nog. Det lär dock dröja ett år eller två år - ty (som nämns tidigare i tråden) Sverige är ett litet litet rövhål. Man betar av rövhålen när den stora världen är avklarad.
Iphone kommer till Sverige när version 2 redan har laserats. Den iPhonen vill jag ha :-).

Man bör dock komma ihåg att ett köp av iPhone+abbo i vårt land inte kommer att ske utan identitetskontroll och personlig underskrift i butik. Det är där kruxet ligger - inte att operatörer vägrar dela med sig av trafikintäkter. Tror jag.
Att man som i andra länder - i stora världen - går in och köper paketet utan att verifiera idetnitet/personnummer och inte skriva under några papper med kulspetspenna är otänkbart i Svea Rike.

Ok, miss av mig att inte kolla Belgiens folkmängd, men det var väl ändå inte så relevant, eller? Holland är väl kanske liknande marknad som Sverige (om det nu är så att marknadsbedömningen innehåller mer än bara folkmängd) och Belgien kanske släpar efter. Vad vet jag? Jämfört med länder där telefonen redan släppts är ju åtminstone Sverige en liten marknad, och volymer är väl ändå viktigaste för en produkttillverkare? Eller spekulerar jag helt galet?

Och att jag skulle spekulera om vad jag skrivit att om operatörerna - det får ni tro vad ni vill om men det är förstahandsinformation som jag fått ta del av. Inget hemligstämplat eller liknande och inget direkt angående iPhone - bara operatörernas ställning och åsikter. Utifrån dessa, samt vad operatörerna sagt till media, har jag dragit egna slutsatser och det är så klart upp till er att tro på det - jag ventilerar bara vad jag tror och tycker.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 12:34

Det känns som många bara snackar lite fritt nu så det tänkte jag också göra.

Jag är helt övertygad att de flesta operatörer skulle välkomna Apple, jag VET att det finns operatörer som värdesätter lanseringen så stort att de kalkylerat med att om dom skulle få det skulle dom kunna dra ner sin marknadsföring med många miljoner bara på grund av Hypen kring en sådan lansering. Operatörerna har nämnts i sammanhanget - vad dom sedan gör för att få det - eller om dom ens är aktuella har jag inte den blekaste aning om. Men om jag satt som marknadschef på ett av dom stora bolagen skulle jag uppvakta Apple - HÅRT för att kunna få det.

En försiktig vädering tilltagen i underkant kan ligga i häradet 10 - 20 MKR i minskade media köp bara på grund av lanseringen. helt övertygad

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 12:36

Om man är en internationell spealre på operatörsmarknaden, men har sitt säte i skandinavien, typ Telia/Telenor - så kommer man att få mycket gratis press internationellt, som grädde på moset - om man är en av dom tidiga länder som lanserar iPhone

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-15 14:51

Här i österrike bekräftade chefen för t-mobile i veckan att iphone kommer komma innan sommaren. Möjligvis har förhandlingarna här gaatt snabbare för att t-mobile i har iphonen i tyskland

http://derstandard.at/?url=/?id=3222529

Ursprungligen av surak:

Här i österrike bekräftade chefen för t-mobile i veckan att iphone kommer komma innan sommaren. Möjligvis har förhandlingarna här gaatt snabbare för att t-mobile i har iphonen i tyskland

http://derstandard.at/?url=/?id=3222529

http://www.99.se/nyhetstips-ipod-iphone/236351-t-mobile-bekr-ftar-iphone-i-sterrike.html

Bevaka tråden