Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

De sakerna jag funderade på när det gällde MBA är:
1) Vad gör man om OSX spökar och man inte kommer in i systemet och man bara får upp ett frågetecken på systemskivan? På en "vanlig" maskin sätter man in sin OSX skiva...

2) Om man köper en extern optisk enhet via usb och man får senariot i fråga 1 kan man då använda den till att boota upp ifrån?

3) Jag skulle helst se en 10/100/1000 Lan port på datorn för hur man än vänder på det hela och har köpt en Time Capsule och som man kommer hem till så ser jag helst att man ansluter sin MBA med kabel till Time Capsule och då helst med 1GBit för en snabb och säker backup.

4) Jag skulle vilja ha 3 USB 2 portar på datorn så man kan ha en extern HDD, Ipoden och en ledig för tex. en USB minnes pinne om man sitter på möte och ska "byta" filer mellan sig.

Tror att det var allt jag tänkt på hittils när det gäller MBA.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-17 14:28
Ursprungligen av Mikael Olsson:

De sakerna jag funderade på när det gällde MBA är:
1) Vad gör man om OSX spökar och man inte kommer in i systemet och man bara får upp ett frågetecken på systemskivan? På en "vanlig" maskin sätter man in sin OSX skiva...

Vi det medfökjandr programmet för att dela ut en annan maskins optiska enhet så kan man även nätboota MBAn, och därigenom göra en ny installation.

Ursprungligen av Mikael Olsson:

2) Om man köper en extern optisk enhet via usb och man får senariot i fråga 1 kan man då använda den till att boota upp ifrån?

Ja, alla intelbaserade macar kan boota från USB.

Ursprungligen av Mikael Olsson:

3) Jag skulle helst se en 10/100/1000 Lan port på datorn för hur man än vänder på det hela och har köpt en Time Capsule och som man kommer hem till så ser jag helst att man ansluter sin MBA med kabel till Time Capsule och då helst med 1GBit för en snabb och säker backup.

Visserligen kommer det att gå fortare än 100Mb men det är ändå USB som sätter gränsen för vilken hastighet du kommer upp i via trådbundet.

Ursprungligen av Mikael Olsson:

4) Jag skulle vilja ha 3 USB 2 portar på datorn så man kan ha en extern HDD, Ipoden och en ledig för tex. en USB minnes pinne om man sitter på möte och ska "byta" filer mellan sig.

Sitter du med både iPopd och exter HDD på ett möte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 14:31
Ursprungligen av Mikael Olsson:

3) Jag skulle helst se en 10/100/1000 Lan port på datorn för hur man än vänder på det hela och har köpt en Time Capsule och som man kommer hem till så ser jag helst att man ansluter sin MBA med kabel till Time Capsule och då helst med 1GBit för en snabb och säker backup.

Om du behöver Lan-port så köp USB-LAN-adaptern. Den är inte på 1GB men jag kan garantera att en extern nätdisk är så långsam att du inte kommer att se skillnad på en 100MB och 1GB Lan-sladd.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 14:33

Kan hålla med om ethernetporten, den saknar jag i datorn sen firewire... men fler USB behövs inte då detta är tänkt som en "resedator"... tanken är att du har en iMac eller Mac Pro där hemma redan.
Men vissa hotell har inte WiFi utan bara trådkopplat t.ex. (oftast i USA som det är så iofs)

Apple har gjort en skrivmaskin.

Hmm, hur vad det nu det gick för Facit?

Ursprungligen av Thuresson:

Apple har gjort en skrivmaskin.

Hmm, hur vad det nu det gick för Facit?

Bara fånigt. Slår vad om att MacBook Air slår mina tidigare iBook G3/500, iBook G3/800 och iBook G4/1,33 på fingrarna när det gäller prestanda. Så med din logik har hela iBook-serien varit skrivmaskiner? I så fall så gick det lite bättre än för Facit... Eller menar du att avsaknaden av ethernet och firewire gör den till skrivmaskin?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-17 17:40
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

dito

Jag har inte hävdat någonting om hur den kommer att sälja eller om det finns någon målgrupp för den. Jag vet att Apple har bättre koll på det här än mig och därför låter jag bli att uttala mig som om jag vore nån expert på hur marknaden för tunna laptops ser ut. Till skillnad från vissa andra, som tydligen har stort förtroende för sin egen (obefintliga) expertis på området.

Ursprungligen av Adrian B:

Bara fånigt. Slår vad om att MacBook Air slår mina tidigare iBook G3/500, iBook G3/800 och iBook G4/1,33 på fingrarna när det gäller prestanda. Så med din logik har hela iBook-serien varit skrivmaskiner? I så fall så gick det lite bättre än för Facit... Eller menar du att avsaknaden av ethernet och firewire gör den till skrivmaskin?

Jag har inte sagt ett ord om prestanda. Men även om MBA skulle ha kraft att flyga till månen är den inte mer än en skrivmaskin för mig. Med skrivmaskin menar jag en dator som är till för att maila, surfa och skriva texter. Passar säkert utmärkt för Journalister, informatörer, bloggare med fler.

Ursprungligen av Jogin:

Du förstår att om MacBook Air säljer bra så framstår du som rätt korkad, va?

Okej, ironin gick tydligen inte fram i dag.

Ursprungligen av Thuresson:

Jag har inte sagt ett ord om prestanda. Men även om MBA skulle ha kraft att flyga till månen är den inte mer än en skrivmaskin för mig. Med skrivmaskin menar jag en dator som är till för att maila, surfa och skriva texter. Passar säkert utmärkt för Journalister, informatörer, bloggare med fler.

Jag försökte fråga vad det var, om det inte var prestandan, men du svarade inte på det. Vad är det som gör att du sågar MacBook Air vid fotknölarna, så pass att du liknar den vid Facits undergång? Det är ju lätt att slänga ur sig sånt, bättre om man motiverar det också.

Exakt vad är det som skiljer den så mycket från MacBook att den blir förpassad till folk som bara skriver och surfar?

I din rätt fria tolkning av vad en skrivmaskin är, räknar du också med bildbehandling, bildorganisering, lyssna på musik, se film, jobba med layoutprogram, progammera, hålla videosamtal osv osv?

  • Oregistrerad
  • 2008-01-18 12:30

Låter väl korkat när du har en RIKTIG video utgång som klarar 1920x1200 eller vill du försöka köra tre skärmar?

Förresten tror ni att det blir stor skillnad på prestandan om man väljer en 1,8GHz Processor ist för en 1,6?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 16:33
Ursprungligen av Stoffen:

Förresten tror ni att det blir stor skillnad på prestandan om man väljer en 1,8GHz Processor ist för en 1,6?

Skulle inte tro det...

Jag tror diskussionen om hur bra/dålig den verkar bara kan få lite mer kött på benen genom att få höra hur den är i tester. Låt hoppas på snar publicering av tester!
Som sagt - jag tror målgruppen ffa är de som söker OSX så portabelt som möjligt och är beredda att betala för formfaktorn, inte de som vill ha maximal valuta (=prestanda) för pengarna.
Analogi: vissa köper Mini Cooper, ÄVEN fast det finns större och säkrare och bättre utrustade bilar som kostar mindre.
(OT: eg ganska dålig liknelse, eftersom vi tuffar omkring i en 10årig Ford Mondeo med snikmotor på 1.6 liter, samtidigt som jag sannolikt blir MBA ägare senare i vår/år )

Senast redigerat 2008-01-17 17:59

Mmm, en MBA (alltså inte akademiska titeln, den ger jag inget för) skulle jag gärna, jätte jättegärna ha. Skulle passa mina behov perfekt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 12:25

det är klart att det är en tunn macbook, och inte en tunn macbook pro. och en riktigt snygg sådan.
men skulle gärna se en 12"-variant av macbook pro också, för oss som vill ha en lite tjockare dator med dvd-brännare, fw, fler usb etc.

  • Medlem
  • 2008-01-18 14:02

Känns som att den här diskussionen egentligen handlar om en besvikelse eller kanske tom avundsjuka från alla oss som behöver riktigt portabel PRO maskin med dvd-brännare, firewireportar, snabb hårdisk, bra grafikkort, nätverksport, bästa möjliga prestanda. Kanske känner vi oss svikna och bortglömda. Vi har ju längtat så länge efter en liten macbook pro. Kanske känns det tom kränkande att Apple släpper denna tunna och snygga villhamaskin som är helt OANDVÄNDBAR för de flesta musiker, dj, vj, redigerare, filmare, fotografer, 3D modellerare, animatörer, mfl.

Senast redigerat 2008-01-18 14:20
  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-18 15:41
Ursprungligen av oee:

Känns som att den här diskussionen egentligen handlar om en besvikelse eller kanske tom avundsjuka från alla oss som behöver riktigt portabel PRO maskin med dvd-brännare, firewireportar, snabb hårdisk, bra grafikkort, nätverksport, bästa möjliga prestanda.

En riktigt portabel maskin som innehåller massor av grejor. Vad ska den vara gjord av då? Antimateria?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 16:17
Ursprungligen av Jogin:

En riktigt portabel maskin som innehåller massor av grejor. Vad ska den vara gjord av då? Antimateria?

En MBP 12"? Årgång 2008?

Vad skall jag byta ut min tre år gamla 12" PB G4 till om den går sönder imorgon? Jag har 25.000 kronor. Idag blir svaret: En begagnad PB G4 12".

Ursprungligen av Jogin:

Antimateria?

antimateria väger ju lika mycket som vanlig, så det hade inte blivit någon vinst...

Denna dator kommer bli mitt inträde i Mac-världen. Det kommer att bli min första mac, and I'm gonna love it!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-18 16:23
Ursprungligen av Hampe.saX:

Denna dator kommer bli mitt inträde i Mac-världen. Det kommer att bli min första mac, and I'm gonna love it!

Vad kul, jag blir riktigt avundsjuk. Snacka om fin förstamac!

  • Medlem
  • Habo
  • 2008-01-18 17:44

Förstår mig inte på folk som klagar på att Macbook Air saknar diverse saker. Köp en Macbook eller Macbook Pro då ?! Air är ju just en super-portabel laptop som passar _mig_ perfekt, har precis beställt.

Jag kunte inte motstå Jobs keynote och beställde en samma dag som den släpptes

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 20:43

När jag läser på diverse forumen med anknytning till Mac finner jag ett slags hat mot denna maskin - fråga mig inte varför. Folk verkar vara besvikna, och hade hoppats på något bättre, en 12´ med det Macbook PRO har just nu, fast en vikt på 1 kg, typ. Halleluja! Personligen har jag inte lagt order än på datorn, men jag inväntar kommentarer/tester (USA brukar vara snabb på detta) och om inget hemskt inträffar innan, kommer jag att lägga en order någon dag innan den skickas från Asien (officielt, dvs). Det blir 1,8 GHz, ETH-usbdosan samt 4200-disken, som jag sedermera kommer att uppdatera till en SSD-disk i framtiden om det är möjligt, annars fortsätter jag med den ljuuuuuvliga 4200-disken. Brum, brum.

Mina primära uppgifter är: skriva, chatta, lyssna på musik och pilla någon gång med bilder när tillfälle ges. Många verkar använda denna som ett slags komplement till exempelvis sin Mac Pro/iMac, men what. Undertecknad kommer enbart ha denna dator att arbeta med - är jag ensam om det, mån tro? Det är ju detta den är skapad för; att kunna göra enklare uppgifter, och vara riktigt portabel, något den också är med en vikt på 1,3 kg. Folk som inte har dessa behov behöver inte heller köpa datorn, men ack så skoj det är och läsa alla kommentarer om hur JÄVLA dålig den är. Sämsta som har skapats osv. Sug min ***, som någon annan i ett inlägg. Boycha!

Det är den snyggaste datorn Apple har skapat, och att bara få se denna maskin i ens sovrum är en fröjd för ögat innan man går och lägger sig. (drömmer vidare...)

Summa av summarum längtar jag som FAN efter datorn. Min Macbook försvinner nu, och jag kommer få att ta del av en ny dator. En dator som kommer att hjälpa mig vid svåra stunder, en dator som kommer få flickorna på kaffet galna, en dator som kommer att ta den ultraportablaigheten (skriver man så?) till en helt ny nivå.

(ni som har beställt Macbook AIR får mer än gärna skriva vilken konfiguartion ni har valt, samt borde inte Macbook AIR också stå med som dator på någon del när man väljer avdelning här på forumet, det var svårt för mig att hitta denna tråd, jag tänker på den obligatoriska "shipping-tråden" osv som kommer dyka upp. Huga.)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-18 21:46
Ursprungligen av Björnström:

Jag kunte inte motstå Jobs keynote och beställde en samma dag som den släpptes

Samma här, det är min nya jobbdator på nya jobbet. Äntligen en Mac som man alltid kan ha med sig utan att känna att den är bökig att släpa på.

när kan man hoppas på dissekeringsbilder? Sånt är alltid kul

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-01-18 21:47
Ursprungligen av Laseranders:

när kan man hoppas på dissekeringsbilder? Sånt är alltid kul

Man fick se hur den såg ut inuti på keynoten, det är inte så mycket mer inne i denna dator

Ursprungligen av Jetwash:

Man fick se hur den såg ut inuti på keynoten, det är inte så mycket mer inne i denna dator

Ändå kul att se nån galen japan bryta upp chassit och kolla själv…

Ursprungligen av Laseranders:

när kan man hoppas på dissekeringsbilder? Sånt är alltid kul

http://www.kodawarisan.com brukar dissekera...

Bevaka tråden