Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hsdpa

Jag tycker det är synd att de inte byggde in HSDPA i datorn.

Jag tror också att MBA kommer gå bra, det är ett utmärkt komplement för de som redan har en bra arbetsstation hemma och behöver något lätt på resan. Men precis som pesc reagerade jag över avsaknaden av fjärrkontroll: Det här är ju den perfekta affärsdatorn att hålla Keynote/PP-presentationer med. Aja, det finns väl blåtands-pryttlar, men ändå...

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-01-16 13:09

Jag tycker att Will Shipley säger det hela rätt så bra...:)
http://wilshipley.com/blog/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 15:56
Ursprungligen av lasselu:

Jag tycker att Will Shipley säger det hela rätt så bra...:)
http://wilshipley.com/blog/

He he! Bra insikter. Själv kontrar jag med John Gruber:

http://daringfireball.net/2008/01/macbook_air

Jag gillar verkligen vikten på Air, men eftersom den inte är uppgraderbar väntar jag ett slag tills man kan köpa den med 2xRAM och 2xdisk. då får jag tänka ett varv till. Batteriet räknar jag med att byta 1-2 ggr under laptopens livslängd, men kan tänka mig att lämna in den om det går hyfsat snabbt att fixa.

Sen får jag besöka en Macbutik för att se om jag kan stå ut med glossy...

(Jag är 44 år och har rätt att vara grinig )

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-16 16:04
Ursprungligen av pesc:

(Jag är 44 år och har rätt att vara grinig )

Ja, det förstår jag. Är du SÅÅ väldigt gammal så har du nog rätt till det

Ursprungligen av pesc:

Jag gillar verkligen vikten på Air, men eftersom den inte är uppgraderbar väntar jag ett slag tills man kan köpa den med 2xRAM och 2xdisk. då får jag tänka ett varv till. Batteriet räknar jag med att byta 1-2 ggr under laptopens livslängd, men kan tänka mig att lämna in den om det går hyfsat snabbt att fixa.

2 GB Ram räcker väll ganska långt .. har 2 GB på min Mac Pro Xeon

och storeken på disken kommer ju såklart att öka något men ideen med Air är väll att den skall vara en typ av nätverksdator där de största grejerna har du på .mac, airport disk osv ...

gillar personligen inte glossy så det är väll något jag klagar på ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 16:49
Ursprungligen av Tussen69:

2 GB Ram räcker väll ganska långt .. har 2 GB på min Mac Pro Xeon

2GB räcker definitivt till 99% av vad jag gör idag. Men i framtiden kanske jag vill ha en virtuell maskin med Linux och kanske en med Solaris. Då kommer nog 2GB plötsligt att kännas trångt. Och eftersom man inte kan uppgradera då behovet väl kommer så får jag vänta nu tills jag kan köpa en maskin som täcker alla tänkbara framtida behov...

Ursprungligen av Tussen69:

och storeken på disken kommer ju såklart att öka något men ideen med Air är väll att den skall vara en typ av nätverksdator där de största grejerna har du på .mac, airport disk osv ...

Det fungerar nog jättebra hemma eller på jobbet. Men om du flyger, åker tåg, eller sitter på en dykbåt mitt i Röda Havet (dvs mobila behov som Air sägs vara byggd för) så har man usel eller ingen internetkontakt alls.

Ursprungligen av pesc:

He he! Bra insikter. Själv kontrar jag med John Gruber:

http://daringfireball.net/2008/01/macbook_air

Bra sammanfattning av Gruber på skillnaderna. Den som står i valet och kvalet mellan MacBook och MacBook Air bör definitivt kolla in hans lista.

Ursprungligen av pesc:

Sen får jag besöka en Macbutik för att se om jag kan stå ut med glossy...

Jag köpte matt skärm till min MacBook Pro, men jag hade en MacBook i några veckor i höst och störde mig inte nämnvärt på det. När jag ska göra mer seriös bildbehandling litar jag ändå inte på den interna skärmen i min MBP utan kör på extern.

Personligen är jag lite kluven till om MacBook Air passar mig. Jag har ju en MBP idag (2,2, GHz, 4 GB ram, 250 GB hårddisk) som enda dator och jag tror inte jag skulle klara av att offra prestandan, hårddisken, minnet. Då skulle jag behöva ha en stationär dator (helst en hemma och en på ett kontor) vid sidan av en MacBook Air, eller ha både en MacBook Air och en MacBook Pro.

Inget av dom scenarierna lär ju hända (om inte den där Trisslotten som jag har oskrapad ger vinst ) så jag tror jag kör vidare på en MacBook Pro tills vidare. Men ge MacBook Air ett år eller så, och den kanske kan bli den enda macen jag behöver. Vi får se.

En sak är dock säker, jag skulle älska att ha en MBA när jag reser, när jag går omkring med datorn i ryggsäcken, när man sitter på flyget osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-16 13:27

Jag tror också att den kommer att sälja som smör i solsken... Jag skulle gärna ha en men min nuvarande MB är lite för ny för att motivera ett köp. 98% av tiden skulle jag klara jag mig med de tre utgångar som finns på MBA.

Fjärrkontroll är inget problem. Den "vanliga" Apple-remoten funkar ju men följer inte med som standard. 165:- spänn kostar den.

Nästa dator lär bli en MBA för mig, i alla fall om sortimentet ser ut som idag på ett ungefär.

Jag funderar dock lite över disken. Är det samma som i iPoden? I så fall, har Apple ett stort lager kvar av 80-giggare eller varför klämmer man inte i en 160GB? Skulle det bli en för stor storleksskillnad mot SSD eller vad?

Senast redigerat 2008-01-16 14:43
Ursprungligen av rk:

Jag funderar dock lite över disken. Är det samma som i iPoden? I så fall, har Apple ett stort lager kvar av 80-giggare eller varför klämmer man inte i en 160GB? Skulle det bli för en stor storleksskillnad mot SSD eller vad?

Det kan vara en storleksgrej, det är ju 2 mm skillnad på iPod classic 80 GB och 160 GB i tjocklek, vilket kanske är en dealbreaker i en så slimmad dator.

Ursprungligen av Adrian B:

Det kan vara en storleksgrej, det är ju 2 mm skillnad på iPod classic 80 GB och 160 GB i tjocklek, vilket kanske är en dealbreaker i en så slimmad dator.

Precis som jag trodde förut, nu har Newsweek skrivit om det (min markering):

More disturbingly to power users, the maximum built-in storage option--the only one--is an 80-gigabyte hard drive. Apple insists that if it used the 160-gig hard disk drive it offers in its high-end iPod classic, it would blow the profile of the MacBook Air.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 14:26

Ser fram emot den dag man kan kila in i en Apple Store och testa en MBA.

Will Shipley verkar ju ha slagit huvudet pa spiken i sin blog for ovrigt.

Ursprungligen av eriken:

Will Shipley verkar ju ha slagit huvudet pa spiken i sin blog for ovrigt.

Jepp. lasselu har redan länkat den en gång, men det kan vara värt att länka den med titeln också, så folk lockas till läsning

The criticism all basically goes like this: "It's not like a MacBook Pro!"

No, really? Seriously? I mean, they introduced this new product, and it doesn't have the same specs as the MacBook Pro? God, that is bizarre. I wonder why they gave it a new name, and continue to sell the MacBook Pro, then, if it's not going to be exactly the same. I mean, that hardly makes sense, does it?

Han tar också upp precis det här med att folk inte tänker utanför sina egna ramar:

You guys are TECHNOLOGY JOURNALISTS. You are GEAR HEADS. There is no shame in this, but, come on, recognize that what you think is cool is NOT what my mom thinks is cool, or what an executive thinks is cool, or what a lawyer who just wants to write a deposition on her laptop thinks is cool.

Läs hela: MacBook Air Haters: Suck My Dick

Shipley är rätt rolig i kommentarerna också. Ett riktigt pundhuvud slänger ut den klassiska kommentaren:

If this machine is SO great. How come my $1000 laptop is better spec'd? Or are you saying that Mac's are basically for low end users. That is fair enough.

Och Shipley svarar:

I dunno, maybe it's because it's freaking thin? I mean, that's my guess. Is that, you know, they had to take stuff out to make it thin. Because it's thin. Is the thing.

What do you think? Might be the thinness? Maybe? Think that might be it? Hmm? Thinness? Think so? Thinky-winky-you? The thin? Could be?

-W

PS: Thanks for continuing to prove my theory that trolls and idiots can't punctuate their flame-bait.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-16 15:29

Rätt så tänkvärt också när han jämför med andra prylar, t.ex. en köksmaskin eller en bil

"I can't take apart my Kitchenaid blender. If they come out with a new motor, I'm screwed. It's not upgradeable! . . . I can't take apart my car. When Lotus came out with a bolt-on supercharger, I had to (gasp) take it to the dealer to have it put in. "

Om jag är bra på att baka är det för den skull inte någon som förväntar sig att jag ska veta hur en köksmaskin är byggd. Och jag kör min bil utan att förstå mig på motorn. Men om jag är bra på att få saker gjorda på en dator förväntas jag kunna det "tekniska" också.

För mig är min dator typ som min elvisp eller min bil. Jag kan använda sakerna men jag är inte intresserad över hur dom fungerar - jag vill bara att dom ska fungera.

Ursprungligen av Eva:

...bra insikter.

Väl sagt!

För mig är MacBook Air ett stort steg in i framtiden ...

1. Ingen DVD läsare tycker jag är underbart .. jag använder knappt min DVD spelare på min Mac Pro och när jag väll gör det är det för att bränna filmer ... har knappt installerat ett enda program via DVD läsaren.

2. Har länge velat ha en bärbar som verkligen är bärbar. Det handlar om en dator där jag kan jobba med original för grafisk arbete och webbproduktion ... Vill jag göra tyngre renderingar kan jag göra dom på Mac Pro via nätverks rendering.

3. Vill jag installera något kan jag låna DVD läsaren från Mac Pro och detsamma om jag vill bränna något ...

4. Jag förstår inte dom som klagar på inbyggt batteri och liknande (men alla måste väll klaga på något) .. av erfarenhet har jag aldrig bytt batteri på någon produkt .. när batteri för mig brukar lägga av så har jag haft produkten så länge att det mer är dags för en ny ....

5. För mig kommer det bli med all säkerhet en MacBook Air detta året ...

6. Man skall nog tänka på vad man egentligen använder datorn till. Är man en gamer, köp en stationär Mac eller PS3 eller XBOX360 .. osv ... allt handlar om inte om vad man önska skulle finans där om man ändå inte använder det regelbundet ... med handen på hjärtat så använder jag bara saker som MacBook Air klarar av och därför kommer jag skaffa en ... plus att den är jävligt snygg ..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-16 17:06
Ursprungligen av Tussen69:

För mig är MacBook Air ett stort steg in i framtiden ...

4. Jag förstår inte dom som klagar på inbyggt batteri och liknande (men alla måste väll klaga på något) .. av erfarenhet har jag aldrig bytt batteri på någon produkt .. när batteri för mig brukar lägga av så har jag haft produkten så länge att det mer är dags för en ny ....

Det är ju givetvis mycket personliga åsikter, men ovanstående punkt tycker jag faktiskt är ganska stor brist. Den annonserade batteritiden är ju en teoretisk tid som endast uppnås vid optimala förhållanden, ej i vardagssituationer med Airport, Bluetooth på. Vi får väl se på testerna men jag skulle gissa på en max batteritid på 3,5 h vid normalintensiv användning. Och det räcker ju inte långt om du verkligen är en "road-warrior". Behovet av batteribyte beror helt på vilken sorts användare du är. Nej, jag förstår inte alls varför batteriet behövde vara inbyggt. Jag hoppas verkligen att Apple ändrar detta (knappast troligt) till kommande versioner...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-16 21:46
Ursprungligen av hkim:

Den annonserade batteritiden är ju en teoretisk tid som endast uppnås vid optimala förhållanden, ej i vardagssituationer med Airport, Bluetooth på. Vi får väl se på testerna men jag skulle gissa på en max batteritid på 3,5 h vid normalintensiv användning. Och det räcker ju inte långt om du verkligen är en "road-warrior".

Blir spännande att se ett riktigt batteritest. Förhoppningsvis når den upp till drygt 4 timmar iaf. Min Macbook klarade 5 timmars surfande med wlan påslaget men brightness på lägsta när batteriet var fräscht. Dock tycker jag en sådan ultraportabel dator ska ha ha åtminstone 5 timmars "äkta" batteritid, gärna mer. Det måste finnas lite att ta av när batteriet blir sämre med tiden. Annars tappar man mycket av poängen med en ultraportabel laptop.

Denna tråd är lätt urspårad, så man borde ju vara tyst men...
Kommer ni ihåg för tio år sedan. Då lät det:
Den är ju kanske snygg eller ovanlig, men ack så kass. Ingen diskettstation! Den har ju inte scsi, adb eller skrivarport, och INGEN diskettstation, och vad ska jag nu koppla in min 5år gamla uttjänta scanner nånstans... å så INGEN DISKETTSTATION. bl.a. bla etc mm i samma jargon.
Det var datorn som "räddade Apple" man talade om. I slutändan saknades inte något av allt som tagits bort. Det som kom att begränsa imacen var att den kom året innan firewire blev standard.

And so it goes.

Senast redigerat 2008-01-16 18:06
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Denna tråd är lätt urspårad, så man borde ju vara tyst men...
Kommer ni ihåg för tio år sedan. Då lät det:
Den är ju kanske snygg eller ovanlig, men ack så kass. Ingen diskettstation! Den har ju inte scsi, adb eller skrivarport, och INGEN diskettstation, och vad ska jag nu koppla in min 5år gamla uttjänta scanner nånstans... å så INGEN DISKETTSTATION. bl.a. bla etc mm i samma jargon.
Det var datorn som "räddade Apple" man talade om. I slutändan saknades inte något av allt som tagits bort. Det som kom att begränsa imacen var att den kom året innan firewire blev standard.

And so it goes.

Jag kommer osökt att tänka på Foxtrots fantastiskt roliga seriestripp från 1998 tror jag det var, "I have no floppy drive!", men jag kunde inte för mitt liv hitta den någonstans på nätet.

Jo, det är få som är visionärer när dom kommenterar saker och ting, men dom som gör produkterna (iaf Apples prylar) görs ofta av visionärer som tänker lite längre än näsan räcker. Skulle inte förvåna mig om en del av de negativa kommentarerna kommer att skrattas åt om några år.

Ursprungligen av Tussen69:

4. Jag förstår inte dom som klagar på inbyggt batteri och liknande (men alla måste väll klaga på något) .. av erfarenhet har jag aldrig bytt batteri på någon produkt .. när batteri för mig brukar lägga av så har jag haft produkten så länge att det mer är dags för en ny ....

Jag tycker det låter som en katastrof. Allt annat låter bra, DVD-spelare kan man lika gärna ha externt. Jag har haft Duo så jag uppskattar lätt vikt och att lämna en massa prylar utanför. Stor hårddisk kan man också ha utanför. Men batteriet... Batterier är viktiga!

Om man kan byta själv så kan man åka någonstans där det inte finns ström. Jag satt och jobbade på stugan en sommar. Ingen ström. Jag har med mig tre batterier och snålade, kunde jobba hyfsat hela veckan. Jag förberedde förstås allt jag kunde på papper så jag slet så lite jag kunde, men ändå, det behövdes tre batterier för att ha en chans, inte ett. MacBook Air hade i bästa fall hängt med två dagar.

Batterier är förbrukningsvaror. Ett batteri kan dö en månad efter inköp. Det räcker att man glömmer den i vila över helgen så får batteriet en rejäl smäll. Och efter ett år är ofta kapaciteten en bra bit lägre än vid start.

Och så har vi kostnaden för detta nödvändiga byte, ser ut att bli 1500 nånstans. Batterier som man kan byta själv kan man köpa tredjepartsvarianter av för några hundra. Min trogna Pismo fick ett nytt, det kostade väl 400 ungefär. 1700 normalt. Ingen servicetekniker behövdes. När datorn är så gammal så är 1700 mycket, det är som att tanka en Lada, men när bytet är billigt och enkelt så blir livslängden (och andrahandsvärdet) betydligt bättre.

Saknar mest en 160GB hårddisk. Då hade jag haft en Macbook Air, och ENBART en Macbook Air. 80 GB är tyvärr för lite...

Men gud vad sexig den ser ut att vara, längtar tills jag får känna på en i butik.

Vad menar man egentligen med att ett grafikkort är "delat" som på MBA att den har ett 144mb delat grafikkort? Är det sämre eller bättre och vad innebär det?

Skulle vara super om någon kunde förklara det!

/Stoffe

Ursprungligen av Stoffen:

Vad menar man egentligen med att ett grafikkort är "delat" som på MBA att den har ett 144mb delat grafikkort? Är det sämre eller bättre och vad innebär det?

Skulle vara super om någon kunde förklara det!

/Stoffe

Det betyder att grafikkortet inte har något eget RAM utan använder sig av 144MB av datorns egna RAM och att den kan förändra mängden tilldelad RAM till grafikkortet efter behov.

Det är lite sämre än dedicerad RAM för Grafikkortet eftersom det inte blir riktigt lika snabbt och att det egentligen är 2GB minus 144MB RAM som egentligen finns ledigt för Mac OS X och applikationer.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Det betyder att grafikkortet inte har något eget RAM utan använder sig av 144MB av datorns egna RAM och att den kan förändra mängden tilldelad RAM till grafikkortet efter behov.

Det är lite sämre än dedicerad RAM för Grafikkortet eftersom det inte blir riktigt lika snabbt och att det egentligen är 2GB minus 144MB RAM som egentligen finns ledigt för Mac OS X och applikationer.

Ahaa, tack så mycket! Äntligen vet jag nu vad det innebär

MacBook Air ovanpå en MacBook Pro 15,4"
Meh, inte så stor skillnad enligt mig... Tycker egentligen den skulle varit 11,1 eller 12 "

Om ngn ser "first impressions" - skrik till!

Det står på Apples hemsida angående MacBook:ens batteritid: "Up to 6 hours maximum"

Och under MacBook Air: "Up to 5 hours wireless productivity"

Den är snygg, men opraktisk och ganska dyr. Jag tror den kommer användas antingen av folk som reser mycket och använder datorn för att surfa, kolla mailen och typ använda office eller folk som vill ha en leksak vid sidan om. För mig vore den värdelös som huvuddator och på tok för dyr att ha som leksak.
Om några år kanske jag köper en begagnad…

Bevaka tråden