Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Air - nu IRL!

Tråden skapades och har fått 314 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-25 10:41

Damn, många med mycket fritid:)

Enligt lag har alla medborgare rätt att tycka vad de vill, inskränkningarna är få och omfattar mest diskriminering och hets mot folkgrupp eller brott mot grundläggande rättigheter.

Därav har smythex3 rätt att ha sina åsikter, dock kan man begrunda syftet med hans kommentarer och diskussions inlägg.

Lite trött på att folk i allmänhet inte tänker på att alla produkter produceras med en specifik målgrupp i åtanke. En produkt som MB Air är inget undantag inte heller resten av alla ultraportabla laptops i samma segment. Därav känns de flesta recensioner av MB Air felaktiga då jämförelsen är med t ex MB eller MB Pro som inte är jämförbara produkter.

MB Air är en ny produkt i ett nytt segment.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-25 10:56
Ursprungligen av Jonez:

Enligt lag har alla medborgare rätt att tycka vad de vill, inskränkningarna är få och omfattar mest diskriminering och hets mot folkgrupp eller brott mot grundläggande rättigheter.

Jag är övertygad om att alla i denna diskussion redan visste om att det råder åsiktsfrihet i Sverige. Det kanske var så att du tolkade mitt inlägg lite konstigt? Du kanske trodde att jag menade att om inte smythex slutade tycka så skulle han fängslas eller avrättas? Trodde du det?

Faktum kvarstår. Vissa saker är fråga om tycke och smak. Andra inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-25 10:59

Haha, mitt måltavla var i första hand han Smythex3 i det syfte att på något sätt få reda på hans syfte med sina inlägg.

Upplevde inte alls ditt inlägg på något negativt sätt:) och skulle absolut inte angripa någon med respektfulla 1830st inlägg....

I RF, tror det är paragraf 4 kap 2, så är det olagligt med dödstraff.

Peace, love and MB Air:)

PS. sitter som fattig student och knackar ner detta på min MB Air, ett perfekt komplement till min enorma lagbok. DS

Senast redigerat 2008-02-25 13:21
  • Oregistrerad
  • 2008-02-25 13:40
Ursprungligen av Jogin:

Ordet "flopp" betyder inte "produkt som jag inte tycker är nå bra". Ordet flopp betyder "produkt som inte sålt bra". Du kan inte "tycka" att en produkt är en flopp, lika lite som du kan "tycka" att jorden är platt.

"snöpligt misslyckande, misslyckande, fiasko, platt fall, bakslag" så det passar nog in här

Ursprungligen av Jonez:

MB Air är en ny produkt i ett nytt segment.

Så det fanns inte "super tunna" datorer tidigare? Vad är så nytt, ta bort prylar, göra den mindre och höja priset?

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Grymt tråkig utveckling på den här tråden. Den skulle ju handla om MBA IRL. Eftersom det var/är en ny dator skulle vi här sammanställa intryck och erfarenheter från folk som klämt på den eller äger den.

Smytex3, kan vi vara överrens om att du förstört den här tråden? Till och med med ont uppsåt?

I den här tråden diskuterar ju vi MBA konstruktivt. De flesta är intresserade av datorn och vill kanske köpa den. Andra delar positiva och negativa erfarenheter.

Det är väl solklart att den inte passar alla? Men vad skulle kunna vara en rimlig anledning för dig att komma hit och säga att det är en onödig dator? Förstår du inte att folk väljer datorer av helt olika skäl?
För mig är Lenovon tubsockar i lågskor med tofs, men det skulle ju jag inte springa runt i forum och säga. Det är klart att det är en funktionell dator med bra funktioner och prestanda. Men läste du inte inlägget tidigare i tråden där vi redan var förbi det- dvs att det kanske inte är rätt sätt att tänka, när man bara räknar antal portar, ingångar och GHz per krona?

I vissa fall är det bara prestanda man är ute efter. Då gäller det resonemanget. I andra fall vill man ha ett visst mått av prestanda, vartefter det är helt andra faktorer som spelar in.

För många av oss räcker det med 1.6 GHz och en USB-port. Och vissa av oss tycker det är bra att man tagit bort DVD:n. Sen tittar vi på andra saker. Förstår du hur jag menar? Känner du nu att man kan tänka så? Kan du respektera det?

Var nu vänlig och upphör med den typen av inlägg- i denna tråden och alla andra.

Tack för att du vill vara med och medverka till ett bättre internet.

Andrée

Till moderatorn: kan du titta igenom inläggen ovan och ta bort de som inte längre handlar om ämnet i sig, utan mer gäller personliga skärmytslingar.

Förstört tråden? Om du tycker jag går offtopic varför skriva inlägget är det inte bättre att skicka ett PM till någon moderator? Om man inte ska räkna "vad du får" till x-antal kronor vad ska man räkna på? Vad är det för andra faktorer du pratar om?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-25 13:47

Haha, ditt sätt att se på saker är verkligen enögt.

Läste du hela mitt inlägg eller gick du bara till sista raden? Stycket innan drar upp ramarna för mitt avslutande påstående.

Hoppas det inte blev för många ord i följd för dig;)

  • Oregistrerad
  • 2008-02-25 13:51
Ursprungligen av Jonez:

Haha, ditt sätt att se på saker är verkligen enögt.

Läste du hela mitt inlägg eller gick du bara till sista raden? Stycket innan drar upp ramarna för mitt avslutande påstående.

Hoppas det inte blev för många ord i följd för dig;)

Jag läste givetvis ditt inlägg, men fastnade för sista raden.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-25 14:13
Ursprungligen av smythex3:

"snöpligt misslyckande, misslyckande, fiasko, platt fall, bakslag" så det passar nog in här

Inte om den säljer.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-25 14:17
Ursprungligen av Jogin:

Inte om den säljer.

Enligt dig kanske, inte enligt mig.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-25 14:43
Ursprungligen av smythex3:

Enligt dig kanske, inte enligt mig.

Jorden är platt enligt dig.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-25 14:45
Ursprungligen av Jogin:

Jorden är platt enligt dig.

Varför skulle den vara det?

Ursprungligen av boris91:

Om något säljer bra är det inte ett fiasko hur dålig produkten än må vara. Om det fortfarande är ett fiasko ur ditt perspektiv spelar det ingen vidare roll för varken Apple eller börsen.

Precis

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-02-25 21:40
Ursprungligen av smythex3:

Om man inte ska räkna "vad du får" till x-antal kronor vad ska man räkna på? Vad är det för andra faktorer du pratar om?

Okej, för att dra en liknelse som totalignorerades förra gången jag försökte.

Ariel Atom. 0-100 på drygt 3 sekunder.
Toppar drygt 250km/h
Kostar 350,000:-

Aston Martin Vanquish
0-100 på pinsamma 5 sek
Toppar 300km/h
Kostar 1,4 miljoner

Du kanske fortfarande förstår varför folk skulle vilja ha en Aston Martin istället för Atomen, även fast den är mycket billigare och egentligen presterar bättre? Allt handlar inte om prestanda/krona, värde kan mätas i mer än pengar.

var inne på apple store för i malmö några dagar sen, shit vad snålt. de hade låst in en macbook air i en glasbur. lite trist, men sen gick jag förbi inwarehouse, och ja där fanns den

man fick testat den iallafall. sjukt tunn juh

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-02-25 00:27

Man kan inte tycka att Air är en flopp i nuläget. Du vet ju inget om hur den kommer sälja. Du kan däremot tro att den KOMMER BLI en flopp, men det är en helt annan sak

Går det inte att hålla flipp-floppandet i den för ändamålet skapade tråden http://www.99.se/ibook-macbook-macbook-air/234267-macbook-air-flipp-flopp.html?

Eller helt enkelt hänvisa trollen till post 27 och 28 i den här tråden (http://www.99.se/1436557-post27.html). Because it's thin...

Grymt tråkig utveckling på den här tråden. Den skulle ju handla om MBA IRL. Eftersom det var/är en ny dator skulle vi här sammanställa intryck och erfarenheter från folk som klämt på den eller äger den.

Smytex3, kan vi vara överrens om att du förstört den här tråden? Till och med med ont uppsåt?

I den här tråden diskuterar ju vi MBA konstruktivt. De flesta är intresserade av datorn och vill kanske köpa den. Andra delar positiva och negativa erfarenheter.

Det är väl solklart att den inte passar alla? Men vad skulle kunna vara en rimlig anledning för dig att komma hit och säga att det är en onödig dator? Förstår du inte att folk väljer datorer av helt olika skäl?
För mig är Lenovon tubsockar i lågskor med tofs, men det skulle ju jag inte springa runt i forum och säga. Det är klart att det är en funktionell dator med bra funktioner och prestanda. Men läste du inte inlägget tidigare i tråden där vi redan var förbi det- dvs att det kanske inte är rätt sätt att tänka, när man bara räknar antal portar, ingångar och GHz per krona?

I vissa fall är det bara prestanda man är ute efter. Då gäller det resonemanget. I andra fall vill man ha ett visst mått av prestanda, vartefter det är helt andra faktorer som spelar in.

För många av oss räcker det med 1.6 GHz och en USB-port. Och vissa av oss tycker det är bra att man tagit bort DVD:n. Sen tittar vi på andra saker. Förstår du hur jag menar? Känner du nu att man kan tänka så? Kan du respektera det?

Var nu vänlig och upphör med den typen av inlägg- i denna tråden och alla andra.

Tack för att du vill vara med och medverka till ett bättre internet.

Andrée

Till moderatorn: kan du titta igenom inläggen ovan och ta bort de som inte längre handlar om ämnet i sig, utan mer gäller personliga skärmytslingar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-25 11:33

Går och försöker intala mig själv om att det inte duger att köpa en MBA som komplement till en MB, speciellt inte när man bor själv på 30kvm men det är en kamp varje dag.

Just nu funderar jag på att försöka kränga min MB och ersätta med en iMac + MBA + Time Capsule men har lite svårt att motivera den ekonomiska aspekten med tanke på det jag får är "snyggare dator", mindre sladdar och kan en gång för alla slänga ut min gamla härk-pc som nu fungerar som civ4-warlords maskin då det är ospelbart på MB (eller MBA).

Är förvånad över hur lätt trollet fick utrymme för övrigt, enklaste är väl bara att be om en länk till vad som är bättre och eventuellt svara med en länk till definitionen av ordet flopp

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-02-25 14:45

Om något säljer bra är det inte ett fiasko hur dålig produkten än må vara. Om det fortfarande är ett fiasko ur ditt perspektiv spelar det ingen vidare roll för varken Apple eller börsen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-25 15:20

Sluta mata trollet...

Troll: Starta en ny tråd där du börjar med att länka till en överlägsen produkt, och motivera vad du anser gör den överlägsen, tack.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-25 15:32
Ursprungligen av d99gnu:

Sluta mata trollet...

Troll: Starta en ny tråd där du börjar med att länka till en överlägsen produkt, och motivera vad du anser gör den överlägsen, tack.

Varför starta en ny tråd? Den här fungerar väl perfekt att diskutera i då det handlar om Air

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-02-25 15:33

Gör det?

  • Oregistrerad
  • 2008-02-25 15:41
Ursprungligen av Jonez:

Gör det?

Det tycker jag, men du kanske är av annan åsikt? Ta det gärna i PM så slipper vi gå off-topic.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-25 16:27

Himmel vad fin den är!! Grattis till er som har en!!

Idag har jag varit in i Appleaffären i Sundsvall och bekantat mig med MacBookAir
Nog för att jag tyckt att den verkat fin på bilder och så - men i verkligheten var den ännu finare. Och lätt. Och helt underbar. (ja, förutom att jag inte riktigt gillar att tangenterna är svarta)

Lyckos ni som har köpt en sån, jag kan tänka mig att ni är supernöjda och bär med den överallt.

Ursprungligen av Eva:

Nog för att jag tyckt att den verkat fin på bilder och så - men i verkligheten var den ännu finare. Och lätt. Och helt underbar. (ja, förutom att jag inte riktigt gillar att tangenterna är svarta)

Håller med dig, den är läckrare i verkligheten! Ska köpa senare i vår.

Vore trevligt med fler IRL-rapporter, hur den fungerar i tåg- och flygstolen, mottagningen för airportantennen etc-etc. Korta och långa rapporter - lika trevliga att läsa!

OCH för balans i tråden... finns ngn missnöjd köpare på forumet, som köpt men ångrat sig?

Ursprungligen av Stefan Johansson:

Vore trevligt med fler IRL-rapporter, hur den fungerar i tåg- och flygstolen, mottagningen för airportantennen etc-etc.

Lite risk för upprepning från min sida nu, men jag vill understryka följande:

  • Datorn är så lätt och tunn att man inte behöver VETA att man skall använda den för att ta med den. Den stoppas uppladdad i väskan varje dag.

  • Den är alltid på. När locket stängs så går den ju ner i standby, vilket tar omärkbart lite ström från batteriet. Det betyder att startup processen är att öppna locket, sen är den igång innan locket är på plats i rätt vinkel. Jag har "använt" datorn (läst pdf) på så korta tågsträckor som min 11 minuters till jobb. Samma för att stoppa undan datorn. Stäng locket- klart. Jag är ännu lite försiktig med min dator just efter att jag stängt locket, eftersom jag har den vanliga HD:n. Med SSD kan man ju i stort sätt slänga ner datorn i väskan...

  • WiFi:n är bra. Märkbart bättre än min gamla Vaio. I mitt sovrum har jag ingen täckning med Vaion, men full täckning med min MBA. Säger lite, men kanske inte extremt mycket ändå.

  • Batteriet känns fortfarande ok. Ser jag en HD film så kan jag nog tömma det på runt 2 timmar drygt. Men då läser ju HD:n konstant och CPU:n ligger på ca 40-60%. Om jag har WiFi igång, men bara surfar och skriver (ingen nerladdning i bakgrunden) så har jag drygt 4,5 timmar indikerat. Om jag under den tiden regelbundet laddar ner saker, så närmar sig tiden 3,5 timmar. Jag har dock aldrig varit i situationen att jag har suttit så länge med datorn att jag hunnit tömman den, så jag vet inte om tidsindikatorn är linjär eller om den hoppar. Men den verkar stämma i det att minuterna försvinner i minuttakt, så att säga.

Nej, jag är mycket nöjd. Men då skall man så klart veta att MBA:n inte är min enda dator. Jag skulle aldrig köpa den som enda dator. Då hade jag valt en mer välutrustad maskin- förmodligen nån av de nya MBP som kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-26 10:37
Ursprungligen av AndreeMarkefors:

...
Datorn är så lätt och tunn att man inte behöver VETA att man skall använda den för att ta med den. Den stoppas uppladdad i väskan varje dag.

...

... Men då skall man så klart veta att MBA:n inte är min enda dator. Jag skulle aldrig köpa den som enda dator. Då hade jag valt en mer välutrustad maskin- förmodligen nån av de nya MBP som kommer...

Det här illustrerar ett problem jag har med MBA. Jag har en PB 12" som HUVUD-dator där "allt" (utom filmer) ligger. Den följer med varje dag i väskan. Den är 3 år gammal och lite trång med sina 80GB hårddisk. Men det går ju att uppgradera.

Skulle jag byta till MBA får jag ju max 80GB som inte går att uppgradera. Jag skulle alltså vara begränsad till 80GB i tre år till?

Alla ni som säger att MBA inte skall vara ens enda dator, hur gör ni då när ni synkar information? Så att ni bara kan ta med den på morgonen utan att fundera på VAD den skall användas till under dagen? Jag får inte detta att gå ihop. Jag tycker det är BRA att samla all information på ett ställe och ha med sig jämt. Varför skulle det sluta att fungera med nyare modeller av portabla datorer?

Hur gör ni?

Ursprungligen av pesc:

Alla ni som säger att MBA inte skall vara ens enda dator, hur gör ni då när ni synkar information? Så att ni bara kan ta med den på morgonen utan att fundera på VAD den skall användas till under dagen? Jag får inte detta att gå ihop. Jag tycker det är BRA att samla all information på ett ställe och ha med sig jämt. Varför skulle det sluta att fungera med nyare modeller av portabla datorer?

Hur gör ni?

För mig räcker 5 gb iDisk för dagligt bruk. Filmer, musik och andra större filer för jag över manuellt när det behövs, annars låter jag MBA ligga kvar i väskan.

Jag är mycket nöjd med min MBA hittills, så här ska en riktigt bärbar dator vara.

Ursprungligen av pesc:

Skulle jag byta till MBA får jag ju max 80GB som inte går att uppgradera. Jag skulle alltså vara begränsad till 80GB i tre år till?

Det är inga som helst problem att uppgradera hårddisken. Skruva av botten och frilägg disken och byta. Finns guider med bra foto. Annars bara gå via en Mactekniker och lägg två hundringar eller nåt.
Jag är själv inne på att byta till en SSD när kapaciteten är typ 120 GB och priserna kommit ner. Det kommer nog att hända mycket det närmaste året.

Ursprungligen av pesc:

Alla ni som säger att MBA inte skall vara ens enda dator, hur gör ni då när ni synkar information? Så att ni bara kan ta med den på morgonen utan att fundera på VAD den skall användas till under dagen?

Min MBA är min projektdator kan man säga. Jag har ett antal sajter som jag snittar med. Det är ju inte så svårt att synka eftersom det inte är så mycket mot min hemmadator som mot servern när jag är online.
Foton har jag en del, även om jag huvudsakligen fixar dessa vid skrivbordet när jag är hemma.
Sen har jag mina pdf:er och andra dokument som jag skapat, men det är inget som har anknytning till mitt jobb, så det är ingen struktur som förändras dagligen. I varje fall inte så mycket så att jag inte vet var den mest aktuella filen finns.
Sen använder jag Gmail, vilket gör det lätt med mailen. Offline på MBA, men annars som vanligt online. På hemmadatorn, som aldrig stängs av, har jag inte brytt mig om attt ha mail offline, eftersom jag alltid är online med den.
Kalender och kontakter på iPhonen synkar jag endast med MBA och iTunes ligger på den stationära. Det är ju inga problem att synka iTunes med en dator och kontaktinfo med en annan på iPhone.

Vad det egentligen handlar om är att tänka igenom sina behov FÖRST. Om MBA funkar, är det en kanondator som erbjuder mycket till en intressant format. Men om man känner sig tveksam och bara har en dator, kanske man skall fundera en gång extra.

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2008-02-25 17:22

Klämde på en idag. Är mäkta imponerad. Ha-begäret är stort!

Dock blir det nog Rev 2. Dels för att jag redan har en MB, och dels för att jag antagligen snart börjar på högskola och då ska flytta. För mig hade en iMac och en Air varit perfekt!

Taget från Apple Insiders jämförelse av MBA och konkurrenterna.

Var är det mest blått och minst gult? MBA.

Andraplatsen i spec-rallyt intas av Fujitsun som är lite billigare men å andra sidan ett halvt kilo tyngre och mycket tjockare.

  • Medlem
  • City
  • 2008-02-25 21:38

Hur är det med kommande lagerhållning? När får macforum, mediamarkt etc in den i lager (om dom inte redan har). Applestore säger 5-7 dagars leverans, kanske enklast att beställa där eller hur har ni andra tänkt?

Bevaka tråden