Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook (nov -07)

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .

det stog så för mig 1 dygn också.. innan paketet når sthlm så tar det 1 dygn typ..

ooh så skönt, får datan om 30 min, bud killen ringde just beställde macen från applestore i måndags vid lunch tid, tycker det var snabb leverans ända upp till luleå i norrland

Senast redigerat 2007-11-15 11:35

Min står kvar på HERNE-BOERNIG kl 02,20, och min erfarenhet säger att dessa saker uppdateras lite för dåligt för att fylla vårt närapå aktiekursliknande globehov

Apple säger att den kommer den 16:e imorgon, UPS beräknar till den 19:e. Så om den bara landar på UPS centret här i Göteborg, var det nu ligger så slipper de köra ut den

Någon som hämtat direkt från ups i gbg, var ligger det?

Sen undrar jag om det är så att paketet kan ligga där på ups, men att trackern inte är uppdaterad. Alltså ska jag ringa och kolla imorgon oavsett vad det står???

/Jon

fått min mac idag, startade just upp den, installerade firefox, sen när jag tänkte kolla på cowerflow så blir det sträck på skärmen och allt hänger sig, vet någon varför? den är väldigt varm undertill, blev lite orolig, helt ny och börjar krångla direkt =( och sen när jag har installerat firefox så kan jag inte radera .dmg filen eller ta bort själva "firefox hårddisken" som blev på skrivbordet, varför kan jag inte göra det? vill inte ha kvar båda dom liggandes på skrivbordet..

dmg-filen måste du väl mata ut innan du tar bort den, dmg:n blir ju matad som en egen disk i finder.

Har provat WoW nu, se mer i tråden om WoW på mac

Nu är den ute och åke ups-truck. Jag och sonen är hemma och väntar.... och väntar...

Blir min första mac någonsin som tidigare nämnt, har inväntat leopard i en evighet. Nu är så dagen D. Ups-centret är öppet till kl 20 om den av någon anledning inte hittar hit.

Men enligt utsago så lämnar de en lapp i brevlådan om man inte varit närvarande vid leverans.

/j

uppdaterad:
Nu har jag fått den, kom med ups runt 14:30. Första macen för mig, men nu måste jag iväg och handla.

Senast redigerat 2007-11-16 14:59

Packade precis upp min, dags för en testkörning

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-11-16 17:56

Ja! Min Macbook kom igår klockan 11. Så nu sitter jag och skriver på den. Den bästa datorn jag någonsin använt. Det tog 13 dagar från att jag beställt den tills att den kom.

Varför postar ni inga bilder?!

Min kommer förhoppningsvis på tisdag (beställde ej genom applestore utan genom en musikaffär). Då kommer det bilder!!

(Ja, alla ser likadana ut, men varje fotograf tillför nya vinklar och det är alltid kul att se bilder!!!)

Ursprungligen av henkebarn:

Varför postar ni inga bilder?!

Här är min nya mb. Lite pimpad

Jag satte igång den och sen krashade den, fan vet varför... Sen startade den om och jag uppdaterade os x, sen har det inte varit några problem. Säkert en bugg

ypperligt enkelt med nätverk måste jag säga, jag delade ut en extern disk i windows genom att bara klicka i dela ut rutan. Sen fanns den i macen, som jag kämpat med en pc laptop för att lyckas med detta som jag inte ens försökte lyckas med

skrotar runt och letar lite program nu i största allmänhet och ska skaffa en skärmkabelsadapter för at få lite mer yta på bilden.

Pö om pö ska den ersätta min stationära pc.

Tjo,

j

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-19 18:32

Har nu fått min så efterlängtade Macbook. Kan inte säga nogot annat än att jag är helnöjd.

Såhär ser min ut, om någon undrade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 17:28

Ska själv beställa en MacBook i veckan. Det blir den enklaste modellen utan något extra. Min fråga är till er som har beställt en likadan MacBook, hur många dagar tog det innan er MacBook levererades hem till er?

Hämtade min igår. En svart 2,2ghz med 250gb 5400rpm och 4 gb ram som jag köpte vid sidan om. När jag satt igång den första gången och ställ in en del så gick fläkten igång riktigt mycket ett tag, men sen dess har den inte låtit alls mycket.
Tangentbordet funkar felfritt och jag har inte hittat ett enda fel än så länge. Funkar som en klocka. Köpte en trådlös mighty mouse och ett trådbundet tangentbord också och det är bara där jag blivit besviken. Tangenten 9 på den numeriska delen är slapp. Ska byta det.

Efter att ha ägt min första mac i 2 dagar kan jag bara konstatera att jag älskar den. Leopard är lätt att lära sig även för en som mig, som är newbie. Många roliga funktioner OCH ALLT BARA FUNKAR!!!!!

iChat är skitbra också förresten. Men varför bara tillåta .mac och aim?

Jag har en svart Macbook 2.2 ghz SR och jag uppfattar mina färger på skärmen som väldigt kassa! Jag undrar om ni också har upplevt detta?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-29 12:29
Ursprungligen av alindvall:

Jag har en svart Macbook 2.2 ghz SR och jag uppfattar mina färger på skärmen som väldigt kassa! Jag undrar om ni också har upplevt detta?

vad jämför du med?

Ursprungligen av monks:

vad jämför du med?

Bland annat de förra macbookarna som fortfarande står uppställda här i stan i affären och en kompis macbook samt andra bärbara PCdatorer jag använt och sett.

Ursprungligen av alindvall:

Bland annat de förra macbookarna som fortfarande står uppställda här i stan i affären och en kompis macbook samt andra bärbara PCdatorer jag använt och sett.

Ta med den till affären du köpte den i, eller närmaste Apple Store och jämför så att personalen kan skapa en uppfattning också. Stämmer det måste du ju få byta.

Kan man installera Tiger på de senaste Macbooks?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-30 08:40

Sådär, nu jag har äntligen beställt en MacBook. Blev som tidigare nämnt den enklaste modellen. Ska se till att köpa mer RAM-Minne från Dustin eller liknande. Väntar med spänning på min nya lilla dator!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-05 10:34

Sådär ja, nu fick jag min ersättningsdator, vi får hoppas att den inte dras med samma problem som den förra. Datorn skickades 29 nov och det tog således 6 dagar från Shanghai

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 16:17

Fick min MacBook igår, fick den förövrigt på den tredje arbetsdagen efter att jag hade beställt datorn. Ett annat plus var att UPS levererades tidigt på morgonen så jag slapp vänta hela dagen lång.

I övrigt är jag helt kär i min nya MacBook. Har har fungerat klockrent hittils, dock känns det som om enter-tangenten inte reagerar ibland. Men det har bara inträffat några få gånger, är jag ensam om det?

Snart så!

Beställde min macbook (mellanmodellen) iförrgår, sitter bara och väntar nu och hoppas att den kommer innan helgen, har även beställt en 250gbs hårddisk.

Funderar lite på minnen bara, ska man ha 4GB eller räcker det med 2GB?

Blir första macen för mig så jag är väldigt nyfiken hur detta ska sluta!

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-12-06 13:26

Jaha, givetvis var det problem med ersättningsdatorn oxå! 2-3 pixlar som var helt döda, så jag ringde Apple Store och bad dem skicka en ny igen.

Får hoppas att allt stämmer för tredje och förhoppningsvis sista gången, annars blir det en retur för att se om de har löst problemen någon gång i framtiden.

Kan ju inte säga att mitt förtroende för Apple har stärkts de senaste veckorna, rätt skumt med tanke på hur nöjd jag har varit med min gamla Ibook som det aldrig varit några större problem med.

Min kära sambo har precis skaffat sig en ny MacBook och allt står inte rätt till.
Vanlig surfning är hur segt som helst. Hon surfar hellre på den gamla iBooken med G4 och Tiger. Vissa adresser går någorlunda men t ex 99mac går knappt att gå in på med MacBooken. Är det någon annan som upplever att just surfning med Safari går segt? (har inte testat någon annan webbläsare än, gillar ju safari) Jag har hämtat hem alla uppdateringar.
Kan tillägas att jag har en gammal trådlös netgearrouter 11mbit, men jag tycker ju inte att det borde gå långsammare än på iBooken bara för det.

Jag hade också problem med min netgear router. Gång efter gång när jag surfade på det trådlösa från macbooken så fick routern tuppjuck och totalhängde sig.

Det hela slutade med att jag disablade det trådlösa nätet i netgear routern, köpte en airport express istället. Då fick jag ju airtunes på köpet också

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-11 18:24

Jag är oerhört nöjd med min Macbook som jag köpte i nov -07, men den sista tiden har fläktarna och värmen förbryllat mig. Fläktarna går igång under vanligt arbete såsom surfing etc. Kollade i processerna, och Window Server har runt 25% samt Safari/Firefox har 99% när de startas, skall det verkligen vara så?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-12 19:12

@Zlatan: Nej så det inte vara. Själv skulle jag pröva att reparera skivbehörigheterna i Skivverktyg.app. Om inte det hjälper pröva att starta om datorn.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2008-03-14 17:10
Ursprungligen av .mp3:

@Zlatan: Nej så det inte vara. Själv skulle jag pröva att reparera skivbehörigheterna i Skivverktyg.app. Om inte det hjälper pröva att starta om datorn.

Fixade sig. Reparerade skivbehörigheter, samt tog bort lite Safari-filer och dömde cachen. Funkar som vanligt nu.

Är detta normalt?????

Har fått min nya macbook pro 15 tumms.

Ganska nöjd men batteriet sitter lite löst under datorn. Har bara haft pc innan. Är detta vanligt för mac? Det är inte å att den rammlar av. Men den sitter inte 100% tajt. En annan sak är att skärmlocket är en anningen böjt. Spelar kanske inte så stor roll men det är lite irriterande.
Kommentarer?

Bevaka tråden