Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook (nov -07)

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .

mkt möjligt att det var indexeringen som gjorde att den väsnades. Nu är den tystare.

Tyvärr är då enter-tangenten trasig (beter sig som om någon spillt ngt klibbigt, den fastnar nere) men de skulle skicka en ny dator så förhoppningsvis får jag den i början på nästa vecka.

I övrigt verkar den ju riktigt trevlig!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-07 21:54
Ursprungligen av Adrian B:

Kör på 4 GB, det är snorbilligt* just nu och ger ett lyft från 2 GB är min uppfattning.

' = från alla utom Apple

Tänkte köpa så jag får 4 GB. Vad skall jag köpa för minne? Vart är det billigast?

Ursprungligen av Bjork:

Tänkte köpa så jag får 4 GB. Vad skall jag köpa för minne? Vart är det billigast?

Se denna tråd för lite tips: Tråden om rätt minne till MacBook (nov 2007)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-07 22:53
Ursprungligen av Adrian B:

Se denna tråd för lite tips: Tråden om rätt minne till MacBook (nov 2007)

Tackar så mycket!

Den är här! Och den är underbar.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-07 15:42

Japp jag håller med !
Så jävla gött att ha en laptop igen, som har schysst prestanda
Min förra gav upp i förra veckan, en P3 Celeron 750Mhz med 256MB Ram.. Gick knappt skriva på
Har ju haft förra generationens macbook men skickade tillbaka alla 3 på grund av diverse jobbigheter.. Denna har en liten grön pixel som sitter uppe vid batterisymbolen, som syns ibland, men man måste verkligen fokusera för att se den, så jag skiter i att trassla med det.. Nu ska här beställas 4 GB ramminne så det blir lite fart på den
Måste säga att den blir trött ganska snabbt med bara 1 GB minne hehe

Här kommer ett Geekbench-test. Jag gjorde tre som hade mycket liten spridnig, och detta var det med med mittemellanvärdena.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Här kommer ett Geekbench-test. Jag gjorde tre som hade mycket liten spridnig, och detta var det med med mittemellanvärdena.

hur öppnar den här filen? får min i morgon och kan vara kul och kika!

Missade dom där jävla budkillarna idag. Surt!

Ursprungligen av alindvall:

hur öppnar den här filen? får min i morgon och kan vara kul och kika!

Med Geekbench.

Jag har nu fått tag på en skruvmejsel och kan meddela att Inets billigaste minne (1350:- inkl frakt tror jag det blev) fungerar klockrent.

Det var inga tillverkningsfel på min mac heller, så jag är för tillfället bara sjukt nöjd.

EDIT: 1350:- inkl frakt för 2x2Gb då.

Nu när inte Apecode.com fungerar, var söker ni era leveransers läge då?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-11-08 11:43
Ursprungligen av karykh:

Jag har nu fått tag på en skruvmejsel och kan meddela att Inets billigaste minne (1350:- inkl frakt tror jag det blev) fungerar klockrent.

Det var inga tillverkningsfel på min mac heller, så jag är för tillfället bara sjukt nöjd.

EDIT: 1350:- inkl frakt för 2x2Gb då.

Tittade precis på Inet.se, jag fick fram att totalt priset för 2x2GB skulle bli 1083:- ink frakt. För det är väl dessa som du köpte?

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2048mb-sodimm-ddr2-200pin-pc5300-667mhz/5302538/

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-08 11:50
Ursprungligen av mizi83:

Tittade precis på Inet.se, jag fick fram att totalt priset för 2x2GB skulle bli 1083:- ink frakt. För det är väl dessa som du köpte?

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2048mb-sodimm-ddr2-200pin-pc5300-667mhz/5302538/

Jag får också 1083:- med frakt.

Märkligt - jag beställde min Macbook den 2:a (standard vit 2.2 GHz).
Den skulle komma den 13:e. Skumt eftersom folk som beställt efter redan fått sina.
Nu står det "Cancelled by Apple" på order sidan och nytt datum som är den 16:e.
Jag fattar ingenting!

Min har varit fast på Sturup sen igår kväll. Ack ack ack... Vem tusan var det som hävdade att tålamod är en dygd?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-07 20:05

Då var den här och jag tror att jag kommer trivas med den lilla godingen! Reagerade dock över att M-tangenten ser ut som ett uppochnervänt W. Ska det vara så eller har kineserna plockat den ur fel skål i all hast?

Edit: Såg precis på kartongen att M:et ska se ut som ett W. Ganska fult enligt mitt tycke men det vägs upp av allt det andra vackra.

Senast redigerat 2007-11-07 21:36
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-07 21:39

Fick ni med det dom i manualen kallar "stickkontakt"? Jag fick bara med "nätsladd".

  • Medlem
  • 2007-11-07 21:46

Ojoj vad sugen man blir när man läser allt detta Min ska komma om en vecka dock... Fråga: det står att den är skickad (6 november), men jag har inte fått något kolli-nr eller dylikt. Står även

"Leveransalternativ
Artiklarna kommer att skickas iväg när alla artiklar är tillgängliga "

i kolumnen till vänster. Är den verkligen skickad iaf? Minnena ligger o väntar på att hämtas ut på ICA, det kan jag ju alltid glädja mig åt iaf

Jag kollar på UPS sida. Kolla i ordern vilket bolag som kör. Använd carrier tracking number för att hitta leveransen.

Det står out for delivery på min order nu sedan 05:27 i morse, är det någon som har koll på hur lång tid det brukar ta efter det. Planerat lev datum är den 9:e, kommer den först i morgon då?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-08 10:38

Sådär ja! Nu har jag beställt 4GB minne till min Macbook
Kingstonminnen från Dustinhome.
1448:- inklusive frakt, eftersom jag är student
Nu jävlar ska det bli fart på maskinen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-08 11:13

Är det någon som har lust att lägga upp en recension och bilder på sin nya macbook så man kan få sitta och titta och läsa lite om den nu när man inte köpt den ännu

men.. ååh. Jag fick fram minsta pris som 1600kr för 2x2gb, crucial på komplett.se. Jaja.. lost a few hundred verkar det som

Ursprungligen av hyppno:

men.. ååh. Jag fick fram minsta pris som 1600kr för 2x2gb, crucial på komplett.se. Jaja.. lost a few hundred verkar det som

Men då är det märkesminne å andra sidan, vet inte riktigt vad det är för märke på Inet. Och 1600 är bra ändå, jag betalade över 2600 kr för 2 x 2 GB på Komplett för en och en halv månad sedan...

Ny bliven MacBook ägare..isight?

Hej!
Har precis fått min macbook och undrar hur man använder isight när man "chattar" med någon...är hel kass på sånt här..

Ursprungligen av MariaMac:

Hej!
Har precis fått min macbook och undrar hur man använder isight när man "chattar" med någon...är hel kass på sånt här..

De två främsta sätten är att antingen köra iChat om den man ska chatta med också kör iChat eller Skype. Båda sätten fungerar bra. Vad som inte fungerar så bra på Mac är att videochatta med de som kör MSN, tyvärr.

Ursprungligen av Adrian B:

De två främsta sätten är att antingen köra iChat om den man ska chatta med också kör iChat eller Skype. Båda sätten fungerar bra. Vad som inte fungerar så bra på Mac är att videochatta med de som kör MSN, tyvärr.

oki..
inte fungerara så bra eller inte fungerar alls?

Ursprungligen av MariaMac:

oki..
inte fungerara så bra eller inte fungerar alls?

Microsoft själv har inget program som fungerar alls. Det finns ett program som heter aMSN som kan kan köra, men sist jag läste om det så kunde det bara visa bild, inte ha med ljud.

Många använder Adium för att köra MSN på Mac och det fungerar rätt bra, så länge man bara skriver textmeddelanden. Men Adium har inte stöd för ljud/video i dagsläget (och filöverföringen via MSN är mycket seg). Så för videosamtal är iChat eller Skype bästa alternativen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-08 15:20

Det fungerar med tredjepartsprogram, men inte så bra. aMSN eller Mercury kan du prova till exempel.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-08 15:21

I Adium 2.0 planeras stöd för video chatt även om det är mycket osäkert. Microsoft har också lovat att fixa fram videostöd i en framtida version av MSN för Mac.

aha oki tack så jätte mycket!!

Bevaka tråden