Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt MacBook (nov -07)

Tråden skapades och har fått 150 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min låg hos UPS i Tyskland i 4 dagar innan den skickades mot Köpenhamn.
Idag påstår dom att dom försökt lämna den fast det var folk hela tiden där.
Buskis UPS!
Edit: Beställde min den 2:e.

  • Medlem
  • 2007-11-13 00:43

TNT-tanten ringde mig 10 minuter innan hon droppade den!

Beställde min macbook igår (måndag) den skickades samma dag iaf med ups
Tror ni man kan förvänta sig att man får den denna vecka? Bor i Luleå, norrland dvs
Den har lämnat tyskland tror jag iallafall.

Detta är första gången nånsin jag kommer pröva mac, har aldrig i mitt liv testat en mac, är det svårt att lära sig?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-13 08:39

Hej. Jag är forum n00b, sorry.
Jag beställde min MB, 2:a nov. Det stod på apples shipment sida att den skickades den 6:e och skulle vara framme den 16:e. Idag står följande: "Estimated Delivery Date 12 Nov 2007" (igår). Konstigt 2 är: "Assigned Carrier KUEHNE & NAGEL". Är inte det transportföretaget som levererar mellan Asien och Nederländerna?

Verkar som att jag får samma info som alla andra, men postat en vecka försent...?

  • Medlem
  • Pajala
  • 2007-11-13 09:24

Jag börjar fundera om min mac har semester och inte vill komma upp till kalla Luleå.

Åt vilket håll är paketet egentligen på väg, någon som kan förklara det här för mig..

Datum Tid Ställe Status
12 nov 2007 22:56 Eindhoven Shipped From Originating Depot
12 nov 2007 05:16 Orebro Onforwarded For Delivery
12 nov 2007 03:21 Orebro Onforwarded For Delivery
12 nov 2007 02:18 Orebro Onforwarded For Delivery
12 nov 2007 00:53 Orebro Import Received
09 nov 2007 18:27 Arnhem Hub Consignment Received At Transit Point
09 nov 2007 18:24 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point

Avin, ser ut som ditt paket har varit i örebro sedan åkt tillbaka till nederländerna? hoppas att det är något fel på deras system bara.. Väntar på min macbook också som ska upp till luleåå

  • Medlem
  • Pajala
  • 2007-11-13 09:43

Jag tyckte att det såg konstigt ut. Så nära men ändå inte. Hoppas på ett fel vid deras uppdatering annars blir väntan än jobbigare eftersom den åtminstone har varit och besökt landet vid ett tillfälle..

Maalkan vad har du för leveransdag utsatt?

Avin, jo, vore ju väldigt konstigt om den bara åker tillbaka till NL, stort fel av dem isåfall.

Mitt leveransdatum är satt på 15-16 november, alltså antingen torsdag eller fredag denna vecka, men om det stämmer vet jag inte, den skickades igår kväll iaf och den har lämnat tyskland förmodligen på väg till sverige nu.. Men när jag beställde min ipod så stog det "Norrland ligger i ett avlägset område och leveranser görs ej dagligen" Så det stog stilla på bromma några dagar innan ett flyg gick till luleå med den, så jag förvånar mig inte om det blir samma sak med denna.. Fan, man skulle bott i sthlm eller malmö istället

  • Medlem
  • Pajala
  • 2007-11-13 11:40

Borde man ringa till TNT eller apple och fråga vad det är som händer?

avin, har du tnt som leverantör? Jag har då ups..

  • Medlem
  • Pajala
  • 2007-11-13 11:54

Yes det är TNT som står som leverantör.

Edit. man ska tydligen inte bry sig om vilken ordning scannarna står utan den tar bara lite extra tid på sig eftersom Luleå ligger i zon som tar extra lång tid. Paketet ligger i Örebro.

Senast redigerat 2007-11-13 12:09

Hur lång tid brukar det ta med TNT från Arnhem? Bor i lilla Skara.
Datorn kom till Arnhem igår vid 16 och den verkar inte ha checkat in nån annanstans heller. Beräknat leveransdatum är imorgon från TNT.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-11-13 13:38

Frågan är vad min Macbook är någonstans. På Shipment Status på Apples hemsida har jag fått Order Number, PO Number, Delivery Reference Number (80XXXXXXXX), Carrier Tracking Number (0034XXXXXXXXXXXXXXX) och Assigned Carrier (NL DISTRIBUTION CENTER).

Det underliga är dock att jag beställde datorn den 2 November (Mellanmodellen med 2 gb RAM, 250 gb HDD och lite annat smått och gott) och datorns leveransdatum har hela tiden varit den 16 November, men nu när jag idag fick Carrier Tracking Number (20 siffror) och Assigned Carrier (NL DISTRIBUTION CENTER) så ändrades Estimated Delivery Date till den 12 November, dvs. igår. Jag menar, då får de ju snabba på lite om de ska hinna få hit den till igår... :p:p

Current Delivery Status är In Transit to Customer - Shipment on Schedule. Och jag har ett Carrier Tracking Number som är 20 siffror långt. Är detta normalt? Och var är min macbook?

Mvh
Rosen88 en switcher

Senast redigerat 2007-11-13 19:05
Ursprungligen av Rosen88:

Det underliga är dock att jag beställde datorn den 2 November (Mellanmodellen med 2 gb RAM, 250 gb HDD och lite annat smått och gott) och datorns leveransdatum har hela tiden varit den 16 November, men nu när jag idag fick Carrier Tracking Number (20 siffror) och Assigned Carrier (NL DISTRIBUTION CENTER) så ändrades Estimated Delivery Date till den 12 November, dvs. igår. Jag menar, då får de ju snabba på lite om de ska hinna få hit den till igår... :p:p

Ey Rosen88, jag har precis samma beteende på min beställning. Beställde också mellanmodellen med 250Gb den 2 nov, bedömt att den ska komma fram 16 nov, inga detaljer förräns tidgare idag då det stod att den bedömdes komma till mig igår (!) , men nu är det den 15e som verkar gälla som ankomstdatum.

Nu står iallafall att det är TNT och jag kan använda mitt 9-siffriga carrier tracking nummer för att tracka paketet på www.tnt.se (min Mac verkar vara i Arnhem fortf).

Ursprungligen av anders5737:

min Mac verkar vara i Arnhem fortf).

Då var den i Arnhem nu är den i Anders hem!

Har haft den i 1 dygn och det har gått jättebra! Helnöjd. Har uppgraderat till 4GB med minne från Inet som verkar fungera perfekt. Uppgraderat till 10.5.1. Har migrerat in filer och för första gången framgångsrikt synkat min Sony Ericsson P1a. Installerat VmWare och Ubuntu i denna och gjort första Time Machine backupen. Det enda problem jag märkt är att det drar en himla massa CPU att köra videochat och att man inte ska bära omkring datorn när den läser DVD (det verkar funka men det låter som att DVD-läsaren ska skära ihop, misstänker att det beror på att chassit böjer sig något).

Även min andra Mac känns som ett bra köp!

Rosen88, klicka på faktura/invoice så står det fraktnummer längst ner som du kan söka på. Ska börja på 80. Ett annat tips är att ringa till Apple Jag gjorde det och de var väldigt hjälpsamma men det gör mig ju inte mindre gnällig för det, men lite klarhet får man

Min har fortfarande inte checkat in nån annanstans sen
15.27 igår.. "Arhem Hub, Consignment Received At Transit Point".
Ringde till TNT och de skickade den i mån av plats, låter ju konstigt att vissa som till och med beställer efter en själv får så himla snabb service

Whoho den är i Helsingborg!

Senast redigerat 2007-11-13 20:20
Ursprungligen av hyppno:

Rosen88, klicka på faktura/invoice så står det fraktnummer längst ner som du kan söka på. Ska börja på 80. Ett annat tips är att ringa till Apple Jag gjorde det och de var väldigt hjälpsamma men det gör mig ju inte mindre gnällig för det, men lite klarhet får man

Min har fortfarande inte checkat in nån annanstans sen
15.27 igår.. "Arhem Hub, Consignment Received At Transit Point".
Ringde till TNT och de skickade den i mån av plats, låter ju konstigt att vissa som till och med beställer efter en själv får så himla snabb service

Whoho den är i Helsingborg!

Då kan jag gå och hämta den om du vill Kan lägga en liten överraskning i kartongen.

Ursprungligen av henkebarn:

Då kan jag gå och hämta den om du vill Kan lägga en liten överraskning i kartongen.

Nejdu, nu är det försent, nu är den i göteborg
Idag kommer den till mig

Ursprungligen av hyppno:

Nejdu, nu är det försent, nu är den i göteborg
Idag kommer den till mig

Attans!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-13 20:28

Bidde ingen macbook idag

Har kollat trackingen en gång i minuten hela dan sen ringde jag till TNT och de sa att den skulle levereras imorgon eftermiddag. Och de skulle INTE ringa innan.. Suck. Hoppas de kommer innan 16:00 sen ska jag iväg. Men helt klart över förväntan ändå att få den 2 dagar tidigare än beräknat!!

Idag fick jag bekräftelse på att en macbook utan lullull, dvs mittenmodellen med 2,2 skickas idag eller imorgon, preliminärt givetvis.

Switcher är jag så det är min första mac, och min tredje dator totalt. Funkar detta som jag vill så blir det nog snart 50% mac av mina totala ägda datorer

Passar på att fråga då, om man kör extern skärm och tangentbord, kan man starta datorn utan att öppna locket och trycka på powerknappen där??? Dvs från tangentbord. Fast det är ju en mac och rykten säger att den är fantastisk, så den har säkert röststyrning

/Jon

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-11-14 13:22

Jo, nu är min Macbook på väg verkar det som. Den är i Eindhoven. Ska komma hem till mig i morgon enligt Apple. Det verkar ju lovande! Är det någon som vet om det är säkert att det tar en dag från Eindhoven till Stockholm?

// Rosen

Min åkte från Eindhoven till Göteborg på 24 timmar och 45 minuter (23:00 -> 23:45 dagen efter).
Då var det dessutom ett mellanstopp i Herne-Börnig i en timme under småtimmarna. Min åkte med UPS.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2007-11-14 14:42
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Min åkte från Eindhoven till Göteborg på 24 timmar och 45 minuter (23:00 -> 23:45 dagen efter).
Då var det dessutom ett mellanstopp i Herne-Börnig i en timme under småtimmarna. Min åkte med UPS.

Härligt! Då kommer ju min första Mac vara här i morgon klockan 00:01 om jag räknar rätt :p...

13 November 2007, 23:16, Eindhoven + 24h 45 min = 15 November, 00:01, Stockholm

Jippi!!!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-14 14:33

Sitter som på nålar och väntar på att min Macbook skall hitta hem till mig.
Det hela blir ju inte lättare när UPS-trackingen verkar helt efter...

Har enligt den inte hänt någonting sen kl 02:38 inatt:
HERNE-BOERNIG,DE 14/11/2007 2:38 EXPORTSKANNING

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-15 02:09
Ursprungligen av stensio:

Sitter som på nålar och väntar på att min Macbook skall hitta hem till mig.
Det hela blir ju inte lättare när UPS-trackingen verkar helt efter...

Har enligt den inte hänt någonting sen kl 02:38 inatt:
HERNE-BOERNIG,DE 14/11/2007 2:38 EXPORTSKANNING

Samma status sen ett dygn tillbaka nu...
Brukar UPS vara kass på att uppdatera trackingen eller har min Macbook fastnat tro!?

Whi! Nu har min mac kommit och jag ångrar inte en sekund att jag switchade! Har bytt till snabbare hdd och 4gb minne, fungerar suveränt.. nu ska vi bara se om den är så värdelös som alla säger på WoW 0_o

  • Medlem
  • Skövde
  • 2007-11-14 18:48
Ursprungligen av hyppno:

Whi! Nu har min mac kommit och jag ångrar inte en sekund att jag switchade! Har bytt till snabbare hdd och 4gb minne, fungerar suveränt.. nu ska vi bara se om den är så värdelös som alla säger på WoW 0_o

Har du testat Wow än på den, hur gick det?

Hoppas min hinner komma på fredag Beställde i måndags och det står iaf att den ska vara här på fredag 16e, isåfall 2 bra saker på en dag, uppkörning också som man borde fixa

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-11-14 23:41

Yes! Ny är min här! Fungerar utmärkt inte märkt av några konstruktionsfel än så länge eller några andra problem som några haft.

Ride on!

Bevaka tråden