Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om rätt minne till MacBook (nov 2007)

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av upnorth:

Jag är på väg att köpa extra minne till min Macbook av första gen och funderar på hurvida jag ska köpa 2st 1GB stickor eller bara 1 GB sticka. Till saken hör att jag sen tidigare har 1 GB minne (1 sticka) i datorn av okänt märke.

Så ska jag köpa 2 identiska minnen för att få dualchannel eller ska jag nöja mig med att beställa 1 GB och skippa möjligheten till dualchannel? Är prestandavinsten med 2 identiska minnen värt de extra kronor det kostar att köpa ett extra minne?

Dom behöver inte vara identiska. Bara Storleken och hastigheten är den samma..

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-05-03 10:05
Ursprungligen av Emanuel L:

Dom behöver inte vara identiska. Bara Storleken och hastigheten är den samma..

Menar du den fysiska storleken eller t.ex. 2x1 GB? Jag har försökt öka minnet i min MacBook 1.1 med en 2GB sticka. Den fungerar bara om inget annat minne sitter där, har dock inte testat med en ytterligare 2GB. Kommer det att fungera? Har för mig att jag läst tidigare att 1.1 endast klarar max 3GB. Men hur får man till 3GB om man måste ha två som är lika stora?

Ah, tackar det visste jag inte! Då tjänar jag några kronor alltså...

  • Medlem
  • Thailand
  • 2008-05-03 10:18

Halleluja! Jag fann det själv! Här
http://support.apple.com/specs/macbook/macbook_late_2006.html
står det att denna gamla trotjänare supportar max 2GB. Skall genast testa med 2x1GB i stället. 2GB stickan hamnar i imacen.

Ursprungligen av Stig R:

Halleluja! Jag fann det själv! Här
http://support.apple.com/specs/macbook/macbook_late_2006.html
står det att denna gamla trotjänare supportar max 2GB. Skall genast testa med 2x1GB i stället. 2GB stickan hamnar i imacen.

Bra att du hitta svaret..

Men har du en som max kan ha 3GB stoppar du in 2st 2GB. Det är bara att den sista 1GB inte "används". Man använder inte 1GB + 2GB.

jag har en macbook c2s (late 06).
Jag har tidigare uppgraderat till 2 gb minne (corsair)
Vill nu uppgradera till 3 gb. Är det viktigt att det nya 2gb-minnet jag ska köpa är av samma märke som 1 gb-minnet som kommer sitta kvar?

Ursprungligen av Patric08:

jag har en macbook c2s (late 06).
Jag har tidigare uppgraderat till 2 gb minne (corsair)
Vill nu uppgradera till 3 gb. Är det viktigt att det nya 2gb-minnet jag ska köpa är av samma märke som 1 gb-minnet som kommer sitta kvar?

samma märke behöver det inte vara. men du får optimal prestanda om du har samma storlek och hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-19 11:31

Nu ska jag inte alls rekomendera det, MEN Apple har högstandard skruvar som GÅR att skruva upp med en Mora2000 / Multitool-kniv. Hittade ingen mejsel som var såpass liten utan fick med fokus, fokus och fokus kötta omkring med knivar. Läskigt och spännande

Sitter på en Macbook inköpt i Juni/Juli någon gång 2007 (d.v.s. max 3Gb), och hade tänkt belöna den med mer minne i samma veva som jag köper hårddisk, så jag tänkte höra mig för här innan.

Har förstått att det är PC2-5300 667MHz som det ska vara, och de finns ju lite varstans till riktiga vrakpriser. Det enda jag funderar över är om jag ska köpa 2st 1Gb eller om jag ska köpa 2+1 istället. Vet att jag tappar dual channel (eller vad det nu heter ) men är prestandaförlustan ens märkbar? Får ju trots allt 1Gb mer att leka med, så jag tycker inte det borde göra någon märkbar skillnad. Kanske rentav är värt de extra kronorna för att köpa 2st 2Gb, även om drygt 700Mb försvinner ut i rymden?

Dessa är de jag hade tänkt mig:
1 Gb: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024SOKDDR667
2 Gb: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBSODDR2CV667

/Robert

jag hade valt 2st 2GB. du vet inte vad som händer i framtiden heller.
men det är ju dina pengar så du gör vad du vill

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 18:58

Hum. Jag vet att detta säkert redan står, men.. Köpte min alldeles vanliga Macbook i sep 2006 (den trogna gamla räven...) och det har dröjt alldeles för länge för uppgradering av minnet.

SO-DIMM 1GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON - Förbered datorn för Windows Vista, uppgradera med mer minne!

Är 2 st av denna av rätt sort?

Ursprungligen av KatBat:

Hum. Jag vet att detta säkert redan står, men.. Köpte min alldeles vanliga Macbook i sep 2006 (den trogna gamla räven...) och det har dröjt alldeles för länge för uppgradering av minnet.

SO-DIMM 1GB DDR2 PC2-5300 667MHZ KINGSTON - Förbered datorn för Windows Vista, uppgradera med mer minne!

Är 2 st av denna av rätt sort?

Det stämmer:
(667MHz DDR2 SDRAM (PC2-5300); supports up to 2GB)
MacBook (Late 2006) - Technical Specifications

jag är lite osäker på om jag kan sätta in 4g i min macbook, kopierade systeminformation, kan ni tyda från det om det funkar ?

Modellnamn: MacBook
Modellidentifierare: MacBook2,1
Processornamn: Intel Core 2 Duo
Processorhastighet: 2.16 GHz
Antal processorer: 1
Totalt antal kärnor: 2
L2-cache (per processor): 4 MB
Minne: 1 GB
Busshastighet: 667 MHz

i min macbook 2,1 2ghz har jag 4gb minne. det sades att bara 3 skulle synas men alla 4 verkar användas. jag är nöjd

Ursprungligen av gubbslyna:

i min macbook 2,1 2ghz har jag 4gb minne. det sades att bara 3 skulle synas men alla 4 verkar användas. jag är nöjd

Har du 2,1 GHz processor är det upp till 6 GB som gäller.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Har du 2,1 GHz processor är det upp till 6 GB som gäller.

fast nu har jag ju bara 2ghz

Ursprungligen av gubbslyna:

fast nu har jag ju bara 2ghz

D'oh! 2,1 var ju modellnamnet.

Du ser nog siffran 4GB på vissa ställen, men den använder bara 3GB.

Hela 6gb ?! Behöver man så mycket, ? Tack !

det är möjligt. så här ser det ut i systeminfon:

BANK 0/DIMM0:

Storlek: 2 GB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: 667 MHz
Status: OK
Tillverkare: 0x7F7F7F7F7F510000
Artikelnummer: 0x36345432353630323045444C322E35433220
Serienummer: 0x030D4F2A

BANK 1/DIMM1:

Storlek: 2 GB
Typ: DDR2 SDRAM
Hastighet: 667 MHz
Status: OK
Tillverkare: 0x7F7F7F7F7F510000
Artikelnummer: 0x36345432353630323045444C322E35433220
Serienummer: 0x030D6B10

Är då 2.1 samma som 2.16 ? för ja har ju 2.16, å då är det 3 gb som gäller ?

Nej, 2,1 GHz är Penryn-Santa Rosa.

2,16 GHz är Merom-Napa. Alltså den äldre.

Vilket betyder att ja kan ha 3 endast ?

Ursprungligen av _pojke:

Vilket betyder att ja kan ha 3 endast ?

Precis.

tack, då spelar det ingen roll om jag sätter i 1 x 1b + 1 x 2gb ?

Ursprungligen av _pojke:

tack, då spelar det ingen roll om jag sätter i 1 x 1b + 1 x 2gb ?

nu hänger jag inte med. det där blir ju fyra minnesmoduler?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-01-12 23:22

Jag har en Macbook 3.1 (den svarta, late 2007). Går det att sätta i 800 mhz minnen eller är det 667 mhz som gäller för den?

Det ska gå, eftersom alla DDR2-moduler är bakåtkompatibla.

Minnena kommer alltså att köras på 667 MHz eftersom det är minnesbussens hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-03-22 13:56

Någon som har tips på prisvärt minne att uppgradera min macbook (alu sen 2008) från 2gb till 4gb?

Hej
Är i New York och tänkte att jag skulle köpa upp mig på lite minne till min MBP Mid 2007 15" 2,4 Intel Core 2 Duo 3GB ram.
Märkte stor skillnad när jag stoppade i 4gb i min iMac och tänkte att MBP:en skulle få gå från 3GB till 4GB.

Kollat runt lite och hittade de här på Best Buy:

http://www.bestbuy.com

Någon som har några tips om billigare ställen eller om det är några av minnena som är helt fel på sidan?
Har tidigare köpt lite blandat från olika tillverkare och aldrig haft några problem. Tänkte bara om det är några tillverkare som man ska akta sig för

Hursomhelst sjukt mycket billigare än i Sverige. Nästan halva priset!

Bevaka tråden