Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om rätt minne till MacBook (nov 2007)

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Är det apples fel att du inte har rätt verktyg? Det är ingen originell mejsel.

Dessutom är "DDR2 SDRAM" och "SO DIMM DDR2" inte motsägelsefulla. Alla minnen är SDRAM (åtminstone alla du kommer köpa till dina datorer). Sen kan de vara SO-DIMM eller inte, men det är en helt annan sak.

Haha! oj, jag menar inte Apple såklart. Menar mig själv. Apple ska självklart bara producera datorer och annat. Dessutom hittade jag och har nu varit manlig och installerat minnen. Upplever att datorn är snabb och Photoshop fungerar som dans på rosor!

nu har jag fått mina minnen, men jag kommer inte åt datorns orginella minnen för att jag inte har en tillräckligt liten skruvmejsel. smart apple!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-06 19:14

Köpte ett par 2x2GB av fabrikatet TwinMOS, från Komplett. Har fått rekommendationer om att de ska fungera bra ihop med MacBooken. Beställde dem i tisdags, bör väl ha dem imorgon hoppas jag?

Jag köpte 2x2GB matched pair (Crusial) till min nya Macbook pro (feb-08). Min flickvän har en Macbook 2.0 C2Duo. Stämmer det att det sitter samma typ av minne i den. Kan jag alltså ta det förinstallerade 1x1 GB från min nya och flytta över till hennes?

Ursprungligen av tobiasrsthlm:

Jag köpte 2x2GB matched pair (Crusial) till min nya Macbook pro (feb-08). Min flickvän har en Macbook 2.0 C2Duo. Stämmer det att det sitter samma typ av minne i den. Kan jag alltså ta det förinstallerade 1x1 GB från min nya och flytta över till hennes?

Japp alla Macbook, Macbook pro, iMac och Mac mini (samtliga med Intel-processor) använder likadana minnen.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Japp alla Macbook, Macbook pro, iMac och Mac mini (samtliga med Intel-processor) använder likadana minnen.

Toppen! Tack för den infon. Nu blir tjejen glad också (om nu märker av skillnaden med lite extra minne i burken...)

Corsair Apple eller inte?

På Dustinhome hittar jag två olika minnen som vad jag förstår båda passar i MacBook senaste modellen. Men det ena har ordet Apple med i rubriken och är något billigare än det andra (fast det brukar bli dyrare med Apple....) Vad är skillnaden emellan dem och spelar den någon roll?

CORSAIR VS 2GB DDR2 SO-DIMM PC-5300 667MHZ APPLE
370 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010128866
Tillverkare KINGSTON VALUERAM
Tillv. art. nr. VSA2GSDS667D2 G
http://www.dustinhome.se/pd_5010128866.aspx

CORSAIR SO-DIMM 2GB DDR2 VS 667MHZ
395 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010106769
Tillverkare CORSAIR
Tillv. art. nr. VS2GSDS667D2
http://www.dustinhome.se/pd_5010106769.aspx

Senast redigerat 2008-03-21 10:04
Ursprungligen av goranlin:

På Dustinhome hittar jag två olika minnen som vad jag förstår båda passar i MacBook senaste modellen. Men det ena har ordet Apple med i rubriken och är något billigare än det andra (fast det brukar bli dyrare med Apple....) Vad är skillnaden emellan dem och spelar den någon roll?

CORSAIR VS 2GB DDR2 SO-DIMM PC-5300 667MHZ APPLE
370 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010128866
Tillverkare KINGSTON VALUERAM
Tillv. art. nr. VSA2GSDS667D2 G
http://www.dustinhome.se/pd_5010128866.aspx

CORSAIR SO-DIMM 2GB DDR2 VS 667MHZ
395 kr inkl. moms
Artikelnr. 5010106769
Tillverkare CORSAIR
Tillv. art. nr. VS2GSDS667D2
http://www.dustinhome.se/pd_5010106769.aspx

Spelar ingen roll vilken du tar.. Båda fungerar..
jag hade nog tagit den första för jag tror Kingston är bättre än Corsair.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 14:10

Fick mina minnen idag, installationen var busenkel och allt fungerar perfekt. Kan varmt rekommendera TwinMOS!

ska köpa minne till min macbook som nu har två stycken 512 mb minnen. Har en Macbook version? 2,1 står det om datorn.
Kan någon säga exakt vad jag ska köpa? Hur mkt minne får jag plats med? Ska jag köpa 2 gb, eller två st 1gb och sätta in? Priset spelar ingen större roll.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-03-24 23:22
Ursprungligen av casablancas:

ska köpa minne till min macbook som nu har två stycken 512 mb minnen. Har en Macbook version? 2,1 står det om datorn.
Kan någon säga exakt vad jag ska köpa? Hur mkt minne får jag plats med? Ska jag köpa 2 gb, eller två st 1gb och sätta in? Priset spelar ingen större roll.

Ju mer desto bättre,vilken modell är det,när köpte du den?
Har du den nya så kan du ha högst 4 GB.

Ursprungligen av casablancas:

ska köpa minne till min macbook som nu har två stycken 512 mb minnen. Har en Macbook version? 2,1 står det om datorn.
Kan någon säga exakt vad jag ska köpa? Hur mkt minne får jag plats med? Ska jag köpa 2 gb, eller två st 1gb och sätta in? Priset spelar ingen större roll.

Om den är köpt i november 2007 eller senare så kan du sätta i 2x2GB. Vilken sort? Det finns många tips i tråden ovan...

Ursprungligen av casablancas:

ska köpa minne till min macbook som nu har två stycken 512 mb minnen. Har en Macbook version? 2,1 står det om datorn.
Kan någon säga exakt vad jag ska köpa? Hur mkt minne får jag plats med? Ska jag köpa 2 gb, eller två st 1gb och sätta in? Priset spelar ingen större roll.

Macbook 2,1 => 3 GB minne som max.

PC2-5300 SO-DIMM ska du ha.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Macbook 2,1 => 3 GB minne som max.

PC2-5300 SO-DIMM ska du ha.

Tackar! Då till nästa fråga, ska jag köpa ett 2 gb kort eller två stycken 1 gb?
Spelar det någon roll?

Är detta något att ha?
http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

Ursprungligen av casablancas:

Tackar! Då till nästa fråga, ska jag köpa ett 2 gb kort eller två stycken 1 gb?
Spelar det någon roll?

Är detta något att ha?
http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

Köp en 2GB modul om du bara vill ha 2GB. Då har du plats att utöka...
Köpa 2x1GB är värdelöst i mina ögon idag.

/manne

Senast redigerat 2008-03-26 22:39
Ursprungligen av Emanuel L:

Köp en 2GB modull om du bara vill ha 2GB. Då har du plats att utöka...
Köpa 2x1GB är värdelöst i mina ögon idag.

/manne

ursäkta min dumhet men har jag förstått det rätt om det finns två minneskortsplatser i min MB version 2,1? Båda är upptagna av varsitt 512 mb minne, så om jag köper ett 2 gb får jag ta bort ett av de andra?

Ursprungligen av casablancas:

ursäkta min dumhet men har jag förstått det rätt om det finns två minneskortsplatser i min MB version 2,1? Båda är upptagna av varsitt 512 mb minne, så om jag köper ett 2 gb får jag ta bort ett av de andra?

Japp, precis så är det.

okey. tackar!
Har förstått att det inte är så svårt att byta minne själv, så ska väl beställa från dustin i dagarna. Tack för svaren!

Ursprungligen av casablancas:

okey. tackar!
Har förstått att det inte är så svårt att byta minne själv, så ska väl beställa från dustin i dagarna. Tack för svaren!

Inte svårt alls. Antar att alla möjliga typer av guider finns postade tidigare i den här tråden. Men det är enkelt.

Edit: Ähäpp ingen guide tidigare i tråden. Här kommer den.
http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Core-Duo/RAM/86/3/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-05 21:19
Ursprungligen av Emanuel L:

Köp en 2GB modul om du bara vill ha 2GB. Då har du plats att utöka...
Köpa 2x1GB är värdelöst i mina ögon idag.

/manne

Har en macbook 2.16 köpt i oktober 2007

Stöder dom verkligen ingenting över 2gb? Fast det funkar att sätta in 3gb om jag fattat det rätt. Skulle datorn alltså bara använda sig av 2/3 av allt minne om jag satte in 3gb?

Ursprungligen av 0skar:

Har en macbook 2.16 köpt i oktober 2007

Stöder dom verkligen ingenting över 2gb? Fast det funkar att sätta in 3gb om jag fattat det rätt. Skulle datorn alltså bara använda sig av 2/3 av allt minne om jag satte in 3gb?

http://tinyurl.com/3f9jpp

Du har som min. Dvs. Max 3GB. jag har 4GB RAM i min men får ändå bara 3GB.
Sånt är livet för oss som max kan ha 3GB. Men köp inte en 2GB och 1GB då får du inte samma prestanda. Ha alltid samma storlek min modulerna.

/manne

http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

innan jag beställer. Detta passar till min MB version 2,1?

Ursprungligen av casablancas:

http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

innan jag beställer. Detta passar till min MB version 2,1?

Ja. Varför läser du inte infot som redan finns här?
Sluta vara så orolig. O:-)

vet ej, hehe. är inte så haj på just detta...
men tack för all hjälp! Grymt forum

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 14:43

Hur mycket minne kan jag peta i min Macbook 1,1 (Model Identifier: MacBook1,1)??

Provade med 2*2gb, gick inte... provade med 2+512gb, gick inte.... Men 2gb + tom gick! E det 2gb som är max för min dator eller?

Ursprungligen av mangans:

Hur mycket minne kan jag peta i min Macbook 1,1 (Model Identifier: MacBook1,1)??

Provade med 2*2gb, gick inte... provade med 2+512gb, gick inte.... Men 2gb + tom gick! E det 2gb som är max för min dator eller?

2+1 GB lär fungera men officiellt stöder den bara 1+1 GB. Det här är lite off-topic, den här tråden ger svar för nyare macbooks som är lite annorlunda än din.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 15:22

Borde det inte fungera med 2+512 gb då?

Ursprungligen av mangans:

Borde det inte fungera med 2+512 gb då?

Jo det borde fungera. Annars är det något skumt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-02 16:12

Har provat ett par gånger nu och får det inte att fungera. Bara 512an fungerar fint, samma sak med 2gb minnet, men med både 2gb och 512mb i så startar inte datorn upp, mao svart skärm! :S

Tack iaf!

Jag är på väg att köpa extra minne till min Macbook av första gen och funderar på hurvida jag ska köpa 2st 1GB stickor eller bara 1 GB sticka. Till saken hör att jag sen tidigare har 1 GB minne (1 sticka) i datorn av okänt märke.

Så ska jag köpa 2 identiska minnen för att få dualchannel eller ska jag nöja mig med att beställa 1 GB och skippa möjligheten till dualchannel? Är prestandavinsten med 2 identiska minnen värt de extra kronor det kostar att köpa ett extra minne?

Bevaka tråden