Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om rätt minne till MacBook (nov 2007)

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av sRa:

Skulle detta passa till en macbook? http://www.dustinhome.se/ProductList.aspx "KINGSTON 2GB MODULE APPLE - KTA-MB667/2G"

Du får länka till rätt sida..

men av att tyda på namnet och se mer fakta på hemsidan:
http://tinyurl.com/2jtrez

Så ska de fungera bra.

men dom finns inte inne

men det gör denna modell som ska fungera bra också, samma prisklass:
http://www.dustinhome.se/pd_5010105968.aspx

/manne

Nu har jag beställt de billigaste från inet, dustin hade inga i lager och komplett orkade jag inte beställa ifrån

Får hoppas det ligger något i uttrycket "Same shit different name", men om man skruvar i en macbook så är den ju inte unik eller mer högkvalitativ så som märken var på den gamla goda tiden innan tillväxt och lönsamhet genomsyrade allt och verkligen allt!

God Jul och så

j

Beställde precis de Corsair-minnen från dustin home som nämns tidigare i denna tråd. Med studentpris kostade de mig 767kr för 2x2gb inklusive frakt!

http://www.dustinhome.se/pd_5010106769.aspx

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-06 21:38

Har tänkt införskaffa två stickor BUFFALO 2GB DDRII667 SO-DIMM PC5300 till min nya Macbook. Vad jag förstår så borde de ju rimligtvis fungera fint, men tänkte ändå dubbelkolla här ifall ni vet något som inte jag vet?

Vad tror ni?

/ Axel

Ursprungligen av aaxl:

Har tänkt införskaffa två stickor BUFFALO 2GB DDRII667 SO-DIMM PC5300 till min nya Macbook. Vad jag förstår så borde de ju rimligtvis fungera fint, men tänkte ändå dubbelkolla här ifall ni vet något som inte jag vet?

Vad tror ni?

/ Axel

Specen ser väl ok ut. jag har ingen erfarenhet av Buffalo men ser inte varför dom inte skulle fungera.

Så länge du har detta i åtanke ska allt rulla:

DDR2/PC2-5300 (667MHz) SO-DIMM

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-08 05:59
Ursprungligen av Emanuel L:

Specen ser väl ok ut. jag har ingen erfarenhet av Buffalo men ser inte varför dom inte skulle fungera.

Så länge du har detta i åtanke ska allt rulla:

DDR2/PC2-5300 (667MHz) SO-DIMM

Ah, nu är de beställda i alla fall! Jag återkommer med hur det gick.

ponera att jag bara köpt ett minneskort på 2 gig, går det bra att bara använda den? eller måste jag ha två (för att det finns två "behållare")?

Ursprungligen av lostdetective:

ponera att jag bara köpt ett minneskort på 2 gig, går det bra att bara använda den? eller måste jag ha två (för att det finns två "behållare")?

kör du bara med en så tappar du dual channel. sen om du märker att du tappar den kan jag inte svara på. beror på vad du gör med din dator.

helst ska det ligga parvis.

själv har jag en macbook pro 2.33 GHz som max kan ha 3GB RAM, jag har det nu och har tappat dual channel. men jag prioritera mer minne än att kunna köra DC.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-13 21:21

Inne på min Macbook nummer 2 och ska till och sätta i mer minne. Efter lite surfande hittadet jag dessa minnen, visste är det rätt sort? Om så är det ett bra pris.

Corsair Value Select VS2GSDS667D2 2048MB SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHz

334:- för 2GB

Ursprungligen av Gelan:

Inne på min Macbook nummer 2 och ska till och sätta i mer minne. Efter lite surfande hittadet jag dessa minnen, visste är det rätt sort? Om så är det ett bra pris.

Corsair Value Select VS2GSDS667D2 2048MB SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHz

334:- för 2GB

Ser ok ut.. var inte osäker.. alla uppgifter du behöver finns ju här på sidan

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-16 11:28

Ah, härligt! Både Macbooken och minnena anlände igår. Inga problem alls, och billiga var dom också. 70 euro (ca 700SEK) för 2x BUFFALO 2GB DDRII667 SO-DIMM PC5300.

<3

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 17:24

Jag tror jag har en fråga som inte ställts 10 gånger i tråden redan.

Vad är att rekommendera mellan:

* 2 x 1 GB ram = 2 GB totalt

* 2 GB + 512 MB = 2,5 GB totalt

Blir det ojämn fördelning och kanske sämre prestanda eller något när man har så stor skillnad som mellan 2GB och 512 MB stickor?

Funderar nämligen på om jag ska spara en 512:a och köpa en 2GB eller snöra båda 512:orna och köpa två 1GB:are.

OWC har benchmarkat lite över hur mycket värt det är att ha parat minne.
http://eshop.macsales.com/Reviews/MacBook/Testing/Memory_Benchmarks

2x1 GB ska ge dig bättre prestanda om du kan offra de sista 512 MB minne du inte får.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 19:11
Ursprungligen av marcushedenstrom:

OWC har benchmarkat lite över hur mycket värt det är att ha parat minne.
http://eshop.macsales.com/Reviews/MacBook/Testing/Memory_Benchmarks

2x1 GB ska ge dig bättre prestanda om du kan offra de sista 512 MB minne du inte får.

Misstänkte det, då blir det 2 x 1 GB då! Tack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-20 19:35

Kunde inte hålla mig, blev 2 x 2 GB tillslut. =P

Blir datorn varmare ju mer minne du har iden?
Eftersom man har hört mycket om att MacBooken blir stekhet Undrar man ju lite vad som händer om man pangar i 4GB ram i den

Någon som vet?

Ursprungligen av Stoffen:

Blir datorn varmare ju mer minne du har iden?
Eftersom man har hört mycket om att MacBooken blir stekhet Undrar man ju lite vad som händer om man pangar i 4GB ram i den

Någon som vet?

Mer RAM = Mer strömanvändning = varmare laptop/dator

Dvs. det går åt mer ström o att ge RAM-minnen "energi". nätadapter/aggrigaten får alstra mer ström.

Försökte göra det så tydligt jag kundet

/manne

Ursprungligen av Emanuel L:

Mer RAM = Mer strömanvändning = varmare laptop/dator

Dvs. det går åt mer ström o att ge RAM-minnen "energi". nätadapter/aggrigaten får alstra mer ström.

Försökte göra det så tydligt jag kundet

/manne

Aha, ok.
Så om jag sätter i 4GB RAM förkortas batteritiden rätt kraftigt?

inte kraftigt vad jag vet. men jag tror din dator mår bättre med mer minne så det positiva väger mer än de negativa. så öka på RAM om du har behov av det.

OK! Tack Emanuel L! Stort Tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 12:57

Man blir ju helt slut i kulan av alla beteckningar!
Jag ska köpa minnen till MBP av senaste modellen, 2 x 2 Gb, passar detta då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80400

Tack för hjälpen.

Ursprungligen av NOW!S:

Man blir ju helt slut i kulan av alla beteckningar!
Jag ska köpa minnen till MBP av senaste modellen, 2 x 2 Gb, passar detta då?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=80400

Tack för hjälpen.

Japp. Specen ser korrekt ut.

Du ska ha detta i åtanke: DDR2/PC2-5300 (667MHz) SO-DIMM

Ser du detta så ska det går bra. har du ens följt denna tråd?
har skrivit de tusen ggr.

Kul att det fungerade. 8-)
Men det visste vi ju innan att dom skulle göra

Fint, men är det 2GB eller är det 2x1024MB ?
Sidan är lite lustig

Citat:

Corsair Value Select 2x1024MB SO DIMM DDR2 667MHz VS2GSDSKIT667D2

Sen står det under:

Citat:

Part Number VS2GSDSKIT667D2
Speed PC-5300
Size 2GB
Organization 2x128Mx64
Package 2 x 200 SODIMM

/manne

det är 2 x 1024 mb!
bilden säger det iaf!

Okej, då är du med på det. Trodde du var efter 2x2GB RAM

nej, jag köpte min dator den 30 oktober = ingen santa rosa. jag kan, efter vad jag har läst, 'bara' ha 3 gig. vilket inte spelar någon roll. jag har inte så tunga program, förutom photoshop.

nu upptäckte jag en sak också:
att jag har två DDR2 SDRAM (512mb) och inte SO DIMM DDR2 (2 x 1024mb) som jag har beställt. jag blir lite oroad över att det inte kommer att fungera

Är det apples fel att du inte har rätt verktyg? Det är ingen originell mejsel.

Dessutom är "DDR2 SDRAM" och "SO DIMM DDR2" inte motsägelsefulla. Alla minnen är SDRAM (åtminstone alla du kommer köpa till dina datorer). Sen kan de vara SO-DIMM eller inte, men det är en helt annan sak.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Är det apples fel att du inte har rätt verktyg? Det är ingen originell mejsel.

Dessutom är "DDR2 SDRAM" och "SO DIMM DDR2" inte motsägelsefulla. Alla minnen är SDRAM (åtminstone alla du kommer köpa till dina datorer). Sen kan de vara SO-DIMM eller inte, men det är en helt annan sak.

Det är väl självklart att apple ska tillhandahålla skruvmejsel i rätt storlek vid köp av deras (dator-)produkter.

Allt annat är skandal.

Jag fick iaf rätt mejsel och extra GB RAM bara ifall dom som följde med skulle gå sönder

Bevaka tråden