Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Santa Rosa och MacBook Pro får 2,6 GHz

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Shaz:

Jag vill också tacka för all bra läsning!

Men det återstår fortfarande ett frågetecken: vad är egentligen skillnaden mellan Apples minnen och sånna som man kan köpa själv? Kan man på något sätt skada datorn med billigare minnen?

Den största skillnaden mellan Apples minnen och t.ex. Crucial eller Kingston är att Apple är dyrare. Båda tillverkarna ovan säljer minnen som är certifierade för specifika Apple-modeller. Det finns billigare minnen än Crucial men jag har varit nöjd med dem i flera år i andra datorer.

Kolla in Kompletts konfigurator för Crucialminnen: http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10232 Jag tänker iaf köpa den vägen. När jag slutar vara pank

Det enda sättet att skada din dator är om du misshandlar den på något sätt när du sätter i minnena. Om du är försiktig, använder rätt verktyg och en guide från http://www.ifixit.com så är det svårt att misslyckas.

Beställde allt en i afton
Beräknad leverans 12 - 14 nov. Mellanmodellen, men med mini-dvi till dvi, fodral och tangentbord så gissningsvis är det väl därför det dröjer lite extra. Minne och hårddisk inhandlas från komplett, det var ju "en gnutta" mer prisvärt där.

Pinsamt att sista stycket i bekräftelsemailet jag fått från apple har rubriken "Retur rätt" - ska man ta det som ett tecken på att det kanske inte var något att lägga pengarna på det här?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-02 21:35

Aarggh! Jag valde "svenskt tangentbord" istället för det förvalda alternativet bara "keyboard". I övrigt standardkonfigurerad.. och jag får vänta tills den 15:e på min dator. Hade faktiskt behövt den redan den 14:e. Surt.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-02 22:04

Ska beställa snart, men hur är det med betalning? Betalar man med kort direkt, eller kan man betala vid leverans? Vilka betalningsalternativ finns?

Ursprungligen av Zlatan:

Ska beställa snart, men hur är det med betalning? Betalar man med kort direkt, eller kan man betala vid leverans? Vilka betalningsalternativ finns?

Tror att det är direktbetalning via kort som gäller, men jag kan ha fel. Ska beställa en MBP senare ikväll eller i morgon bitti. Det lär knappast komma en ny uppdatering/uppgradering av MBP innan Macworld expo i januari, eller hur?!

Lika bra att beställa medan man både har behovet och pengarna i plånboken.

  • Medlem
  • 2007-11-02 22:58

Okej, hade velat haft lite bättre grafik i den vita macbooken, så står och velar mellan sådan eller Pro med 2,6Ghz och 256mb på grafiken men det är ju stort pris steg som sagt. Får se hur det blir. Har en fungerande pc laptop idag och skall nästa fredag dra till thailand i 2v så jag kan vänta ett tag till. Är ledig imorgon (jobbar natt nu, så har lite att söka på youtube och andra siter and MacBook/Pro) så eventuellt drar man in till Apple Store i västerås imorgon och kollar och testar lite live. Har som sagt aldrig ägt en Mac så man måste ju lura in sig på den marknaden

/reed

Ny MB/P... Hmm.. det kanske gör att man kan komma över den "förra" till ett trevligt pris när ÅF säljer ut dem

Senast redigerat 2007-11-02 23:30

Var i en Apple-butik och kände på MacBooken. Var en härlig känsla. Blir nog en sån så inom kort... MEn jag tycker den vita känns väldigt plastig. Den svarta känns mycket "exklusivare" och tåligare. Någon som har en svart MB? Det är nog ändå inte värt 1500:- för en svart MB.
Vet inte riktigt.

  • Medlem
  • 2007-11-03 01:40

Beställde tidigare ikväll mellanmodellen! Äntligen efter drygt 2 år av längtan har jag slagit till! Känns fantastiskt. Tog 160 gb hdd istället för 120 så jag kommer få datorn 15-16 november, med avsändning den 7 november. Känns lite segt att det kommer ta 2 veckor, menmen. Händer det någonsin att datorn kommer tidigare än förutspått? Låter det inte som att den borde komma tidigare än 15 november om de skickar den den 7e?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-03 15:52

Jag vill ha min Macbook så snabbt som möjligt, alltså bör jag standardkonfigurera den.
Frågan är då var man kan köpa väskor till Macbook, för jag vill ha en fin passande väska till den.. eller ett fodral alltså .. Men jag vill inte handla det av Applestore ifall datorn tar längre tid på sig att komma ..

Hmm, jag beställde en icke standard-konfiguration (extra disk och min-dvi->dvi) och har nu efter att ha sett den långa leveranstiden (så länge orkar jag inte vänta ) bestämt mig för att avbeställa och beställa en standard-konfiguration (så att jag får min tidigare, varje dag räknas).

Men när jag försöker avbeställa ifrån Apple Store så står det bara "vänta 15 minuter så att våra system hinner behandla din order". Igår tänkte jag mest, aja jag väntar väll tills imorgon. Men icke, det funkar inte idag heller så jag ringer Apple men dem har ju inte öppet på helger. Så är det fler än jag som inte tillåts avbeställa artiklar?

Är det bara att vänta tills på måndag och ringa dem då/hoppas jag kan avbeställa ifrån store och beställa igen? Lagom irriterande..

Förresten, bör man välja internationell version av Mac OS X om man primärt tänker köra det på engelska, men kanske välja svenska en dag? Eller bör man då välja svensk version av OS X (och kan man med svensk version välja att använda engelska som språk)?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-03 18:23
Ursprungligen av rastersize:

Men när jag försöker avbeställa ifrån Apple Store så står det bara "vänta 15 minuter så att våra system hinner behandla din order". Igår tänkte jag mest, aja jag väntar väll tills imorgon. Men icke, det funkar inte idag heller så jag ringer Apple men dem har ju inte öppet på helger. Så är det fler än jag som inte tillåts avbeställa artiklar?

Jag avbeställde min MB i morse just pga lång leveranstid och det var inga problem. Däremot har det inte gått att beställa någon ny under hela dagen, förrän nu i kväll (se http://www.99.se/applestore/228410-gar-att-bestaella-macbook-i-apple-store.html#post1387332). Och pengarna som reserverades för min första beställning har inte släppts ännu heller... Luspank nu ju!

Ursprungligen av NickZse:

Jag avbeställde min MB i morse just pga lång leveranstid och det var inga problem. Däremot har det inte gått att beställa någon ny under hela dagen, förrän nu i kväll (se http://www.99.se/applestore/228410-gar-att-bestaella-macbook-i-apple-store.html#post1387332). Och pengarna som reserverades för min första beställning har inte släppts ännu heller... Luspank nu ju!

Man borde få tillbaka pengarna direkt efter man avbeställt en påryl. Det går ju snabbt för dem att dra pengarna när man beställer prylen.

Undrar om det är någon mening att avbeställa och sedan beställa en normalkonfigurerad istället, men då måste man ju ha tillgång till de pengar som Apple nu lagt vantarna på. Ett moment 22.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-03 20:00
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Undrar om det är någon mening att avbeställa och sedan beställa en normalkonfigurerad istället, men då måste man ju ha tillgång till de pengar som Apple nu lagt vantarna på. Ett moment 22.

Beräknad leverans minskade med en vecka när jag ändrade till en standardkonfigurerad MB (i mitt tycke var den första oxå standard, men det tyckte inte Apple).

Ursprungligen av NickZse:

Beräknad leverans minskade med en vecka när jag ändrade till en standardkonfigurerad MB (i mitt tycke var den första oxå standard, men det tyckte inte Apple).

Men då får du ligga ute med dubbla belopp eller hur? Får ta och ringa till Apple på måndag och abtingen be dem att skynda på leveransen så att jag får den i slutet av veckan eller så får de ändra beställningen till en standardkonfigurerade MBP med 120Gb istället för 160Gb och istället betala tillbaka det överskjutande beloppet.

Att jag skulle kunna tänka mig att vänta tills den 19/11 finns inte med på min karta eller i min kalender. Behöver en akut ersättning till min Pismo som gav upp andan i samband med en hemtentamen nu veckan och nu måste jag färdigställa min c-uppsats i historia och hur gör man det utan dator?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-03 22:36
Ursprungligen av Peter Edwardsson:

Men då får du ligga ute med dubbla belopp eller hur?

Ja, tyvärr blev det så. Hoppas på att dom släpper pengarna på måndag för just nu är jag ganska pank.

Ursprungligen av NickZse:

Jag avbeställde min MB i morse just pga lång leveranstid och det var inga problem. Däremot har det inte gått att beställa någon ny under hela dagen, förrän nu i kväll (se http://www.99.se/applestore/228410-gar-att-bestaella-macbook-i-apple-store.html#post1387332). Och pengarna som reserverades för min första beställning har inte släppts ännu heller... Luspank nu ju!

Jasså, det var bara att klicka "Avbeställ artiklar" eller?
Får väll försöka igen då.

Edit: Jo nu funkade det att avbeställa, inte hemma nu så jag får beställa igen imorgon (bäst för Apple att dem ger tillbaka pengarna tills dess, inte roligt att behöva lägga ut dubbelt ett tag ).

Ursprungligen av boris91:

Du väljer språk på ditt Mac OS X när du installerar det, så språket du väljer vid beställning på Apple Store gäller snarare tangentbordet.

Ok, tack så mycket alltid undrat detta nämligen

Senast redigerat 2007-11-03 21:03
Ursprungligen av rastersize:

Hmm, jag beställde en icke standard-konfiguration (extra disk och min-dvi->dvi) och har nu efter att ha sett den långa leveranstiden (så länge orkar jag inte vänta ) bestämt mig för att avbeställa och beställa en standard-konfiguration (så att jag får min tidigare, varje dag räknas).

Men när jag försöker avbeställa ifrån Apple Store så står det bara "vänta 15 minuter så att våra system hinner behandla din order". Igår tänkte jag mest, aja jag väntar väll tills imorgon. Men icke, det funkar inte idag heller så jag ringer Apple men dem har ju inte öppet på helger. Så är det fler än jag som inte tillåts avbeställa artiklar?

Är det bara att vänta tills på måndag och ringa dem då/hoppas jag kan avbeställa ifrån store och beställa igen? Lagom irriterande..

Förresten, bör man välja internationell version av Mac OS X om man primärt tänker köra det på engelska, men kanske välja svenska en dag? Eller bör man då välja svensk version av OS X (och kan man med svensk version välja att använda engelska som språk)?

Verkar som det är fler som sitter i samma båt. Tänkte bestäkkt igår, men väntade tills idag då jag inte kunde bestämma mig om jag skulle beställa en MBP med 120 eller 160 GB HD.

Det stod 3 dagars byggtid i shoppen, men när jag hade betalat och bekräftat köpet stod det följande:

Ej skickad ännu
Beräknad avsändning: 08 Nov, 2007
Beräknad leverans: 16 Nov, 2007 - 19 Nov, 2007

Det borde vara tre dagar från beställningen, dvs skickas den 6.e november och därmed vara framme senast den 9:e november. Att beställa den 3:e och få den skickad först den 8:e och få en beräknad leverans mellan den 16-19 november är helt oacceptabelt.

Man börjar undra om de bygger den i Långtbortistan och sedan fraktar den med kameler genom Irak och Afganistan eller varför ska en leverans ta så otroligt lång tid?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-03 21:16
Ursprungligen av rastersize:

Förresten, bör man välja internationell version av Mac OS X om man primärt tänker köra det på engelska, men kanske välja svenska en dag?

Pilla INTE på det förvalda alternativet om tangentbord/språk på OS. Det förlänger leveransen med en vecka. Jag vet.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-03 17:26

Du väljer språk på ditt Mac OS X när du installerar det, så språket du väljer vid beställning på Apple Store gäller snarare tangentbordet.

  • Medlem
  • 2007-11-03 22:49

Frågar igen: beställde en smått upphottad MB mellanmodell. Fick skick-datum den 7 november och beräknad leverans 15-16 november. Kan väl inte på något sätt ta så lång tid att få datorn hit, om dom nu verkligen skickar datorn den 7e? Händer det över huvud taget att folk får sina datorer före beräknat leveransdatum?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-03 23:02
Ursprungligen av coste:

Frågar igen: beställde en smått upphottad MB mellanmodell. Kan väl inte på något sätt ta så lång tid att få datorn hit, om dom nu verkligen skickar datorn den 7e?

Enligt ett annat inlägg här på 99.se (som jag inte orkar leta upp) så skickas custom-datorerna från Kina medan standardmaskinerna skickas från Nederländerna. Därav den längre frakttiden.

Ursprungligen av NickZse:

Enligt ett annat inlägg här på 99.se (som jag inte orkar leta upp) så skickas custom-datorerna från Kina medan standardmaskinerna skickas från Nederländerna. Därav den längre frakttiden.

Det var ju det jag sa, fraktas med kameler från Långtbortistan.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-11-04 12:53

För oss olyckliga som beställde en MB INNAN den nya släpptes... Och dessutom inte ännu har fått den... Vad tycker ni - behålla, trots gammal HW, eller returnera? Om behålla - vilken kompensation från Apple är rimlig?

/Uffe

Ursprungligen av uffez:

För oss olyckliga som beställde en MB INNAN den nya släpptes... Och dessutom inte ännu har fått den... Vad tycker ni - behålla, trots gammal HW, eller returnera? Om behålla - vilken kompensation från Apple är rimlig?

/Uffe

Ser inte att någon kompensation alls skulle vara rimlig- du beställde ju vad som var aktuellt då. Men jag tror inte du behöver bekymra dig om det. Om du beställt datorn från Applestore och den inte ens skickats än kommer du få nya modellen. Om de skickat den innan nya lanserats kan du skicka tillbaka den till Apple, få pengarna tillbaka och sen beställa en ny.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-11-04 17:59

OK, det blir att returnera den när den kommer - och vänta på att få tillbaks pengarna... Hoppas det funkar smidigt...

/Uffe

Jag skulle inte behålla, klart man vill ha bättre hårdvara för samma pengar.

Kompensation kan du nog glömma.

  • Medlem
  • 2007-11-05 10:37

Håller med, MacBook Pro kändes inte som en uppdatering utan mer som något som skulle vara "bara" för MacBooken fick sig en uppdatering. Så jag tror och hoppas på något roligt i Januari. Typ värre grafik och cpu mm. Så väntar med köp tills dess

/reed

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-05 10:50

Låter bra. Hoppas på något spännande efter jul. Klarar mig fint med burken jag har fram tills dess.

Bevaka tråden