Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Santa Rosa och MacBook Pro får 2,6 GHz

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Knutsson:

Först vill du byta CPU (Processor) och sedan HDD (Hårddisk)? Hårddisken bör inte vara några problem. Finns guide på apples hemsida. Däremot byta CPU skulle jag inte rekommendera. Varför skulle du vilja det? Du tjänar nog på att köpa en dator med snabbare CPU från början än att köpa snabbare CPU löst (om det ens går att köpa + byta själv). HAr inte kollat...

Det går inte att byta CPU i MacBook/MacBook Pro.

Ursprungligen av reed:

En vild ide, går du byta ut CPU i en bärbar dator?
Vill egentligen dra till på en MacBook Pro, 2,6Ghz även om de kostar en hel del mer än Macbooken (jämförelse prisskillnaden borta i Usa dessutom) Grejen är att jag tycker den vita MacBooken är så snygg och klockren, men lite klen grafik ändå tycker jag, visst man köper oftast inte bärbar för spela spel på men de vardagliga som redigera bilder i photoshop samt filmer etc är något man gärna gör. Hade MacBook Pro funnits i vitt så hade saken varit klar:)
Var och kände på alla bärbara från Apple igår på lunchen!! konstaterade då att vitt är snyggast men pro i alu är inte ful heller men men. Sedan mot kvällen fick man samtal från kusinen som just kommit till Los Angeles och stod och kollade på lite Mac saker och drygade sig med mig

Sedan köpa från Usa är lockande om man har möjlighet dock, en MacBook går på 8400kr (13", 1GB RAM 160GB HDD) på plats och en MacBook Pro för 17800kr (15", 2GB RAM, 256MB Grafik CPU 2,6Ghz, 160GB HDD)

Kanske finns svar i annan tråd om byte av HDD men hur gör man det i så fall? måste man köpa till en DVD med Leopard då eller?

/reed

Jodå, som med precis allt annat går det att byta cpu, även i bärbara datorer. Grejen är bara den att just bärbara datorer byggs på ett lite annat sätt och med ett annat tänk än stationära. Just tanken att man någon gång skulle vilja byta till en annan (nyare) cpu, den är ännu inte så stor. I princip alla cpu som sitter i bärbara är fastlödade på kretskortet till skillnad från stationära där de sitter i en sockel. Man KAN förstås löda loss cpu:n, men att göra det med en lödpenna, hemma i hobbyrummet är nog att glömma. KAN väl gå, kanske, om man har exempelvis en BGA-lyft som ofta finnes på elektronikföretag av den lite större storleken (maskinparkmässigt sett). Sen är ju nästa jäkelskap att hitta en ny cpu som passar, vilket vore bra att kolla innan man drar igång cirkusen med att ta loss den gamla. Ty företagen älskar ju att ändra mellan revisioner, versioner och måndag första ojämn vecka i månaden, och just passande cpu:er vill jag minnas är en sådan sak. När en ny kommer ut (för den mobila sidan pratar jag nu om) kanske den har begåvats med ett nytt ben eller flyttat på nån funktion här eller där.

Summa summarum; det är mer besvär än det är värt, att byta cpu i en modern bärbar dator. Det GÅR, men är svårt, dyrt och om man inte har utrustning till det, nära på omöjligt.

Tänkte även rekommendera Kingston till alla som går och funderar på att slänga i lite mer minne i sina maskiner. Har fortfarande aldrig haft problem med ett minne från Kingston, och de sitter i många datorer för mig, sedan många år tillbaka. De har väl dessutom kvar sin livstids garanti? Något inte många andra tillverkare har...

Ursprungligen av reed:

En vild ide, går du byta ut CPU i en bärbar dator?

/reed

Det går, men är oftast inte så enkelt. Och Apple har en förkärlek för att göra det svårare än andra

Enklare och billigare i ditt fall vore att köpa macbookpro och lacka om den

Här kan ni ha orgier i jämförelser av paketspårning och uppackningar:

Tråden för alla som beställt MacBook (nov -07)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-07 19:09

Jag behöver er hjälp! Jag är helt ny på Mac och beställde idag en Apple MacBook 13.3" 2,2 GHz Core 2 Duo. Jag tänkte köpa till mer minne så jag får 4 GB. Vad skall jag köpa för minne? Vart är det billigast?
Tack på förhand!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-02 06:19

Och nu har den svenska Apple Store hicka. Inte kan det väl vara så att dom uppdaterar med de nya Macarna så här tidigt på morgonen? Då hinner jag ju beställa innan jag åker till jobbet!

Edit: Nix, så var inte fallet.

Vilka minnestillverkare rekommenderas?

Kommer förmodligen att beställa en MacBook Pro (2.2) senare idag då min Pismo gav upp andan igår (skriver detta med hjälp av min frus Pismo). Det lär väl knappast komma några fler "uppdateringar" av MBP denna sidan nyår och jag är i akut behov av en ersättningsdator till min gamla insomnade Pismo.

Tänkte passa på att trycka in lite mer minne samtidigt, så att datorn får 3 Gb eller eventuellt 4 Gb istället för de 2 Gb som finns som standard. Finns det några speciella minnesfabrikat som kan rekommenderas till MBP och några som man absolut ska akta sig för?

De som jag har hitta med överkomliga priser är Crucial, Corsair och Kingston. Är dessa likvärdiga och bra? (Alla är av sorten "SO-DIMM DDR2 PC2-5300 667MHZ" enligt ett inlägg ovan i denna tråd).

Nu finns de nya maskinerna tillgängliga även på Svenska Apple Store.
Det är bara att lägga in order och vänta 2-3 veckor på leverans.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-02 09:04

Blir att beställa en MBP 2,6 med 200GB HD...rensa ut Leoparden och köra den under Tiger....

Ursprungligen av ThomasC:

Blir att beställa en MBP 2,6 med 200GB HD...rensa ut Leoparden och köra den under Tiger....

Och jag gissar att du ville ha frågan, men varför Tiger?

Då var en MacBook beställd. Leverans är "utlovad" till någon gång mellan tisdag och torsdag kommande vecka.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2007-11-02 11:41
Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Och jag gissar att du ville ha frågan, men varför Tiger?

Alldles för mycket buggar och mischmasch fortfarande med Leopard. Jag använder den som fältdator vid fotografering, och t ex Canons program för trådat foto funkar inte alls med Leopard.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-02 12:32

Hmm bör man köpa en standardMacbook utan några extra tillbehör, eller ska man köpa till Mini-DVI till DVI-kabel och väska?
Skickas inte standardmacbookarna från något annat ställe än de som är extra konfigurerade?
Kanske mindre fel på dom som är helt standard? Eller spelar det ingen roll?
Sist jag beställde macbook så fick jag hem 3 innan jag gav upp.. Vill helst inte ha samma strul med dom igen, men det var ju något år sen nu iofs..

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2007-11-02 12:46

För er som har beställt den "äldre" MBn (som jag): jag ringde Apple Store, men fick inget helt tydligt svar om vilka optioner man har. Tydligen kan man få "någon" kompensation om man väljer att behålla MBn när den kommer. Men, vad det skulle vara gick det inte att avgöra förrän man redan hade fått den (pengar eller vara...)... Att returnera skulle vara möjligt, men då blev det genast ännu svårare att vara konkret på tfn - istället skulle jag få ett mail (inte fått nåt än, och det var 3 tim sedan)...
Mao - om man som jag har beställt den äldre MB så är det inte helt glasklart hur man skall göra...
Vad rekommenderar ni - returnera direkt, eller ta den "okända" kompensationen och vara nöjd ändå?

Ursprungligen av uffez:

För er som har beställt den "äldre" MBn (som jag): jag ringde Apple Store, men fick inget helt tydligt svar om vilka optioner man har. Tydligen kan man få "någon" kompensation om man väljer att behålla MBn när den kommer. Men, vad det skulle vara gick det inte att avgöra förrän man redan hade fått den (pengar eller vara...)... Att returnera skulle vara möjligt, men då blev det genast ännu svårare att vara konkret på tfn - istället skulle jag få ett mail (inte fått nåt än, och det var 3 tim sedan)...
Mao - om man som jag har beställt den äldre MB så är det inte helt glasklart hur man skall göra...
Vad rekommenderar ni - returnera direkt, eller ta den "okända" kompensationen och vara nöjd ändå?

Kul att du engegerar dig. Om du får svar vore det trevligt om du pastade det här.

Ursprungligen av fredrik.sthlm:

Om du får svar vore det trevligt om du pastade det här.

Pastade? En maträtt?

  • Medlem
  • 2007-11-02 07:18

Går man inte på MacBook eller MacBook Pro på hemsidan så står all info på engelska.
Och inne på Store i skrivande stund så stod de 2,2 Ghz på MacBook (sitter på jobbet så har ej möjlighet att ta bild) och sedan när man väljer Macbook eller Macbook pro så blir de error så klart att dom jobbar på att uppdatera med nya macarna:)

/reed

Är det viktigt att minnesstickorna ska vara lika? Alltså att man ska ha 2st 1Gb-stickor och liknande? Eller kan man köpa 1 st 2Gb och sätta in och på så sätt få 2,5Gb i RAM, utan någon som helst förlust i prestanda?

Ursprungligen av blackheim:

Är det viktigt att minnesstickorna ska vara lika? Alltså att man ska ha 2st 1Gb-stickor och liknande? Eller kan man köpa 1 st 2Gb och sätta in och på så sätt få 2,5Gb i RAM, utan någon som helst förlust i prestanda?

Jag har aldrig själv testat 2GB + 512MB men däremot andra ojämna konfigurationer och det funkar utmärkt. Har ej kunnat märka av att det skulle ge sämre prestanda än när man "parar" två likadana stickor.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-02 10:31

... Annars är 1gb-stickor oerhört billigt just nu ..
275:- på komplett och 280 på dustinhome.
Det tycker jag är bra priser. Runt 600:- för 2 GB med frakt..

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-02 12:42

Nu ligger svenska Apple Store nere. Fin justerar kanske nu. För någon timma sedan så var MacBooken uppdaterad.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-02 13:01

Ja äntligen har den kommit alltså
Blir troligen att beställa en MacBook nu när den blivit mer intressant..

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-02 13:10

För er som vill ha nya Macbooken så fort som möjligt; ringde Applestore och de sa att standardkonfigurationen skickas från Nederländerna och om man vill lägga till minne eller andra grejer så skickas det från China. Bara så ni vet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-11-02 13:54

Ni som har beställt en MacBook idag, vilket datum beräknas den skeppas? Blev lite förbryllad över mitt datum, 7 november.

Ursprungligen av NickZse:

Ni som har beställt en MacBook idag, vilket datum beräknas den skeppas? Blev lite förbryllad över mitt datum, 7 november.

Min skall också skeppas den 7 nov, beräknas komma till mig 16 till 19 nov (där den 16 är en fredag och 19 en måndag..).

Edit: Beställde för övrigt minstingen + 120 GB HD och mini-dvi->dvi adapter.

Ursprungligen av NickZse:

Ni som har beställt en MacBook idag, vilket datum beräknas den skeppas? Blev lite förbryllad över mitt datum, 7 november.

Beräknat avsändningsdatum: 02 Nov, 2007 - 05 Nov, 2007.

Beräknad leverans: 06 Nov, 2007 - 08 Nov, 2007.

[UPPSPELT SKRIK]

HURRA! NY MACBOOK! HURRA!

[/UPPSPELT SKRIK]

Sedan kommer det bli 4 GB Crucial och en större och snabbare hårddisk när min ekonomi väl har hämtat sig.

EDIT: Glömde att skriva att min MB är standardkonfigurerad.

Ursprungligen av NickZse:

Ni som har beställt en MacBook idag, vilket datum beräknas den skeppas? Blev lite förbryllad över mitt datum, 7 november.

Fick också skeppningsdatum 7 nov, men först hade jag hade jag hur långt i framtiden som helst. Det var pga en extra nätadapter som skulle ta uppåt 2 veckor. jag strök den från beställningen precis...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-02 17:41

Beställde också en idag som "Redglittercoffin" ovan, har exakt samma leveranstider. Standardkonfigurerad = snabbare leverans och slipper fraktas ända från China.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2007-11-02 17:45

Jag vill bara tacka er alla för bra läsning och jag har nu för första gången beställt en Mac[book]. Känns bra att äntligen komma ut ur garderoben och äga en Riktig dator.

Tack för alla goda råd och svar på mina frågetecken!!

Jag beräknas att få booken under nästa vecka. Ska bli kalas!! måste nog ta ledigt från jobbet för att lära mig burken.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-02 17:54

Jag vill också tacka för all bra läsning!

Men det återstår fortfarande ett frågetecken: vad är egentligen skillnaden mellan Apples minnen och sånna som man kan köpa själv? Kan man på något sätt skada datorn med billigare minnen?

Bevaka tråden