Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook får Santa Rosa och MacBook Pro får 2,6 GHz

Tråden skapades och har fått 177 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänker jag fel eller har svenska Applestore uppdaterat infon om MBP?

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-01 20:21
Ursprungligen av antonholmstedt:

Tänker jag fel eller har svenska Applestore uppdaterat infon om MBP?

Nja, det ser nog ut som förut tror jag ..

Du tänker fel.

Ursprungligen av ztaafen:

Du tänker fel.

Oj det hade jag visst

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-11-01 20:22

får väl yttra min glädje genom: Äntligen!

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-01 20:31

Fråga:
Vad i helvete har hänt med minnespriserna?!
280:- för 1 GB minne?? Det är ju kaffepengar!!=)
Det är väl sånt här man ska köpa till Macbook?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567

Ursprungligen av widde:

Det är väl sånt här man ska köpa till Macbook?
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567

Ja det uppfyller ju kraven jag skrev ovan.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-01 20:37
Ursprungligen av Rickard A:

Ja det uppfyller ju kraven jag skrev ovan.

Då tar jag fan och beställer ett par såna direkt.. 280:- är ju jättelite pengar
Och flera skriver att de fungerar bra i deras Macbookar ..
Vore ju tråkigt om man väntade tills man fick macbooken och att priserna då stigit igen .. Förut kostade ju två stycken 1GB-moduler ungefär 900:-..
Nu 560:- istället.. rätt bra skillnad.

2GB-minnena är inte rikigt lika billiga... Men smakar det så kostar det tydligen...

Jag tänkte sätta maxxxa med 2x2GB, Hittade detta.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699
Crucial DDR2 SO-DIMM 2048MB CL5 Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200p DDR2 PC2-5300
849:-
Billigaste jag hittar, (har iofs inte letat så länge )

Ursprungligen av Knutsson:

2GB-minnena är inte rikigt lika billiga... Men smakar det så kostar det tydligen...

Jag tänkte sätta maxxxa med 2x2GB, Hittade detta.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699
Crucial DDR2 SO-DIMM 2048MB CL5 Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200p DDR2 PC2-5300
849:-
Billigaste jag hittar, (har iofs inte letat så länge )

Är det inte billigare att beställa direkt ifrån Crucial? 171,50 euro för 2 st av ovanstående minnen, inkl frakt.

ca 1600kr.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-01 21:30

Jättebra att ni diskuterar minnen! Jag är helt ny i Mac-världen och ska köpa nya Macbooken snart. Jag kommer att själv uppgradera minnet men har ingen aning om vilket minne som är bäst. "Rickard A" skrev vilket sorts minne man ska ha men det finns ju ofta flera olika märken av samma typ av minne, och man vill ju inte ha ett "dåligt" minne som värmer datorn extra mycket eller drar mer ström eller vad ett sämre minne nu kan tänkas göra. Finns det inget "bästa minne" som ni rekommenderar i 2 GB-klassen? Tack!

Hoppades på en nyare design på macbooken. Typiskt.

Ursprungligen av Code Red:

Hoppades på en nyare design på macbooken. Typiskt.

Ganska självklart att de knappast gör om designen före jul och antagligen inte efter jul heller men man vet ju aldrig MacWorld expot är ju inte alltför långt bort...

Ursprungligen av Simon Templar:

Ganska självklart att de knappast gör om designen före jul och antagligen inte efter jul heller men man vet ju aldrig MacWorld expot är ju inte alltför långt bort...

På vilket sätt är det självklart?

Ursprungligen av Code Red:

På vilket sätt är det självklart?

Självklart med tanke på att Macbook säljer som smör, en större uppdatering kommer ofta när försäljningen har mattats av eller under lågsäsong så att folks köplusta kan väckas lagom till högsäsongen/löningen..

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2007-11-01 21:55

Intressant skvaller: Apple tänker inte börja leverera de nya MacBookarna förrän lagret av de gamla är slut. Ej heller tänker Apple skriva ner värdet på "gamla" MacBookar så att man kan sälja dem billigare (som ÅF).
Så passa er om ni tänker handla i butik, och man kan ju kanske behöva vara extra vaksam när man får sin nya maskin så det verkligen är den nya versionen.

  • Medlem
  • 2007-11-01 22:18

Skiljer sig kvaliteten avsevärt på 2 st kända minnestillverkare? Corsair vs. Kingston?

#1 bra deal: http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010090567
#2 bra deal: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333791

Ska man ta det som är lite billigare, från Dustin Home eller bör man lägga en aning mer på Corsairminnena?

Alltså den svarta MacBooken... med denna senaste uppdatering så är det väl ingen skillnad med den vita mellanmodellen förutom att den är svart och dyrare! Det finns inget tekniskt bättre med den svarta längre, så vitt jag kan se.

Om man konfar vita mellamodellen med 250G disk så är det $1524 och svarta med 250G $1649. $125 dollar svart coolness. Frågan är om det är värt det?

Den svarta skulle passa bättre till mitt svarta Turbo-3G-modem, är det ett tungt nog argument???

Är det kanske överdrivet med 4GB minne? Kanske skall börja med 2 eller 3 för att sedan ha möjlighet att uppgradera

Jo, blir billigare direkt från Crucial, men jag är redan kund hos komplett så det blir nog därifrån.

Ursprungligen av Knutsson:

Är det kanske överdrivet med 4GB minne?

Nej, det tycker inte jag. Jag gick från 2 till 4 GB på min MacBook Pro och det var ett lyft. Enskilda program var inte snabbare, men när man hade igång ett gång och växlade fram och tillbaka så var det markant skillnad eftersom det inte blev så många "pageouts", dvs när systemet behöver skriva minne till swapdisk.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-01 23:21

Äntligen. En inte alltför oväntad move från Apples sida men det är ju bra att det nu faktiskt kom.

Ursprungligen av boris91:

Äntligen. En inte alltför oväntad move från Apples sida...

..säger han som tvärsäkert påstod att inget nytt skulle komma före Macworld nästa år och som trodde jag hade fel när jag sa att MacBook skulle uppdateras i november.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-01 23:43

Japp, men ni alla sade ju emot tillsammans med ryktessidorna.

Alla behöver kanske inte tänka likadant, världen vore så mycket tråkigare.

Senast redigerat 2007-11-01 23:54
Ursprungligen av boris91:

Alla behöver kanske inte tänka likadant, världen vore så mycket tråkigare.

Absolut, "think different" var ju synonymt med Mac. Men i detta fall handlade det om att ge rimliga köpråd till folk och helst ha rätt i det. Vilket jag brukar

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-02 15:22

Köpråd - ja just det.
Kanske jag borde tänka om från att ha tänkt mig en MBP. Familjen får överta min halvårsgamla MB och jag köper en...........?.
Nyaste MB'n - har den gjort glappet mindre mellan MB och en ordinärt bestyckad MBP?

  • Medlem
  • 2007-11-02 05:54

En vild ide, går du byta ut CPU i en bärbar dator?
Vill egentligen dra till på en MacBook Pro, 2,6Ghz även om de kostar en hel del mer än Macbooken (jämförelse prisskillnaden borta i Usa dessutom) Grejen är att jag tycker den vita MacBooken är så snygg och klockren, men lite klen grafik ändå tycker jag, visst man köper oftast inte bärbar för spela spel på men de vardagliga som redigera bilder i photoshop samt filmer etc är något man gärna gör. Hade MacBook Pro funnits i vitt så hade saken varit klar:)
Var och kände på alla bärbara från Apple igår på lunchen!! konstaterade då att vitt är snyggast men pro i alu är inte ful heller men men. Sedan mot kvällen fick man samtal från kusinen som just kommit till Los Angeles och stod och kollade på lite Mac saker och drygade sig med mig

Sedan köpa från Usa är lockande om man har möjlighet dock, en MacBook går på 8400kr (13", 1GB RAM 160GB HDD) på plats och en MacBook Pro för 17800kr (15", 2GB RAM, 256MB Grafik CPU 2,6Ghz, 160GB HDD)

Kanske finns svar i annan tråd om byte av HDD men hur gör man det i så fall? måste man köpa till en DVD med Leopard då eller?

/reed

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 10:45
Ursprungligen av reed:

Kanske finns svar i annan tråd om byte av HDD men hur gör man det i så fall?

Att byta hårddisken i en MacBook är ser ut att vara busenkelt, dock svårare i en MacBook Pro.

http://youtube.com/watch?v=-2CxSAVwFqE

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-02 10:54

Hmm? Nu har väl Svenska Applestore också uppdaterat till nya Macbooken??
Ser så ut iallafall!

Ursprungligen av widde:

Hmm? Nu har väl Svenska Applestore också uppdaterat till nya Macbooken??
Ser så ut iallafall!

Japp, nu har dom uppdaterat.

Paverling skrev det kl. 8.36...

Ursprungligen av reed:

En vild ide, går du byta ut CPU i en bärbar dator?
Vill egentligen dra till på en MacBook Pro, 2,6Ghz även om de kostar en hel del mer än Macbooken (jämförelse prisskillnaden borta i Usa dessutom) Grejen är att jag tycker den vita MacBooken är så snygg och klockren, men lite klen grafik ändå tycker jag, visst man köper oftast inte bärbar för spela spel på men de vardagliga som redigera bilder i photoshop samt filmer etc är något man gärna gör. Hade MacBook Pro funnits i vitt så hade saken varit klar:)
Var och kände på alla bärbara från Apple igår på lunchen!! konstaterade då att vitt är snyggast men pro i alu är inte ful heller men men. Sedan mot kvällen fick man samtal från kusinen som just kommit till Los Angeles och stod och kollade på lite Mac saker och drygade sig med mig

Sedan köpa från Usa är lockande om man har möjlighet dock, en MacBook går på 8400kr (13", 1GB RAM 160GB HDD) på plats och en MacBook Pro för 17800kr (15", 2GB RAM, 256MB Grafik CPU 2,6Ghz, 160GB HDD)

Kanske finns svar i annan tråd om byte av HDD men hur gör man det i så fall? måste man köpa till en DVD med Leopard då eller?

/reed

Först vill du byta CPU (Processor) och sedan HDD (Hårddisk)? Hårddisken bör inte vara några problem. Finns guide på apples hemsida. Däremot byta CPU skulle jag inte rekommendera. Varför skulle du vilja det? Du tjänar nog på att köpa en dator med snabbare CPU från början än att köpa snabbare CPU löst (om det ens går att köpa + byta själv). HAr inte kollat...

Bevaka tråden