Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tävling: Sex iPhone 8GB som priser i ny Office 2008 tävling!

Tråden skapades och har fått 175 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-10 11:45

Det är lite frustrerande att inte veta hur många bidrag det handlar om när en och en ploppar upp när man röstar.. Finns nog stor risk för att många ger upp och inte klickar sig igenom alla.. Lite synd för de som hamnar långt bak.

Fick man information om hur många bidrag det är så ser man ett slut på klickandet. Som det är nu vet man inte om man har 10 till eller 110 till framför sig.

Det tar ju en liten stund mellan varje banner också.

Förlåt för gnällandet.

Bra synpunkt, ska se vad vi kan göra. Just nu finns det totalt ett sextiotal bidrag att rösta på i alla fall.

/M

Ja, det var värst vad seg röstningssidan var. Servern verkar ha tagit semester.

Bra tävling, dock!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-10 12:06

Bra att vet att det är 60 st. Men (nu gnäller jag igen) tror att det är långt ifrån alla som orkar klicka sig igenom 60 visingar i den hastighet som nu erbjuds.

Kan man inte få det snabbare så skulle det nästan vara bättre med en slags översiktskarta med tumnaglar - med möjlighet att klicka sig till en större visning på de man vill kolla närmare på.

Ökar det till uppemot 100 st så får man ju offra en hel förmiddag för att sätta betyg på alla.

Ursprungligen av Hallon:

Bra att vet att det är 60 st. Men (nu gnäller jag igen) tror att det är långt ifrån alla som orkar klicka sig igenom 60 visingar i den hastighet som nu erbjuds.

Kan man inte få det snabbare så skulle det nästan vara bättre med en slags översiktskarta med tumnaglar - med möjlighet att klicka sig till en större visning på de man vill kolla närmare på.

Ökar det till uppemot 100 st så får man ju offra en hel förmiddag för att sätta betyg på alla.

Varför måste du sätta betyg på alla?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-10 14:34
Ursprungligen av tiger leap:

Varför måste du sätta betyg på alla?

Som det är nu ser man inte nästa bidrag förrän man röstat...

Märkte själv att min egen referens-skala förändrades allteftersom jag fick se fler av de ca 60 bidragen. Skulle varit bra om man kunde tittat på alla bidrag först, sedan gått till en röstnings-sida. Bra dock att man "måste" betygsätta alla bilder.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2007-09-10 14:31

Det känns som om topplistan inte är en topplista utan en lista med de senaste bidragen…

  • Medlem
  • Haninge
  • 2007-09-10 15:02
Ursprungligen av gunek:

Det känns som om topplistan inte är en topplista utan en lista med de senaste bidragen…

Jag håller med! Märkligt nog så är 5 av bidragen på topplistan nya - de fanns inte med när jag röstade i morse - och nu ligger de i topp av alla bidrag som skickats in sedan tävlingen öppnade? Hur funkar det med skydd mot proxy-röstningar osv?

Röstningssidan borde göras om till ett galleri där man får se alla (thumbnails eller full storlek) och därefter rösta. INGEN orkar klicka på rösta på vartenda bidrag för att få se nästa. Helt ok de första 20 bidragen, men sedan tappar man orken...

EDIT: nu när jag tittade på topplistan igen så låg ett helt nytt bidrag (som inte fanns med på topplistan när jag skrev detta inlägg) som nummer 1 på listan med genomsnittet 5.0? :-/

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2007-09-10 15:19
Ursprungligen av Oxygenic:

Jag håller med! Märkligt nog så är 5 av bidragen på topplistan nya - de fanns inte med när jag röstade i morse - och nu ligger de i topp av alla bidrag som skickats in sedan tävlingen öppnade? Hur funkar det med skydd mot proxy-röstningar osv?

Röstningssidan borde göras om till ett galleri där man får se alla (thumbnails eller full storlek) och därefter rösta. INGEN orkar klicka på rösta på vartenda bidrag för att få se nästa. Helt ok de första 20 bidragen, men sedan tappar man orken...

EDIT: nu när jag tittade på topplistan igen så låg ett helt nytt bidrag (som inte fanns med på topplistan när jag skrev detta inlägg) som nummer 1 på listan med genomsnittet 5.0? :-/

Jo... jag har redan påpekat detta i denna tråd. Det blir ju lite märkligt med en topplista som går på genomsnitt. Är 2000 röster som ger ett snitt på 4.8 sämre än 21 röster som ger 4.9 i betyg?

Jag tycker ju att 2000 röster som ger 4.8 är fasen så mycket bättre än 21 som ger 4.9. Men så funkar det ju inte i datorernas värld 4.9 är alltid bättre än 4.8. En liten mer rättvis röstning hade kanske varit att man fick välja fem favoriter att lägga en röst var på. Den med flest röster sista november vinner. Om man nu måste ha en sådan fruktansvärd lång tävlingsperiod dessutom.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-09-10 15:28

Oj vad många bidrag!

Det hade varit trevligt med en liten räknare som visar antalet banners som man röstat på och hur många som är kvar innan man röstat på allihopa.

Det är många bidrag som nu inte får några röster av mig eftersom det tar för lång tid att rösta och jag inte har en aning om hur många bidrag det finns kvar att rösta på.

Måste säga att de bidrag som ligger på vinnarplats just nu är helt sjukt snygga. En Microsoftprodukt kan omöjligtvis leva upp till så snygga banners!!

Jag röstade igenom alla bidrag nyss

Tänk på att tävlingen rullat i ett par dagar och vinnarna utses....30:e November. Just nu räcker det med en femma i betyg för att hamna överst men det finns lång, lång tid kvar att samla betyg innan detta är avgjort.

Dessutom finns en 14 dagars spärrperiod mellan 15:e till 30:e November där vi endast röstar och inte kan lämna in bidrag. Ett sista-sekunden-bidrag och en enda femma i betyg räcker alltså inte.

Jag är imponerad över bidragen så här långt. Skulle inte förvåna mig om vi hittar några blivande iPhoneägare på topplistan nu: http://annonsavdelningen.se/macoffice/rate/topplista.php

Angående topplistan: Det finns nog en risk att de bidrag som finns på topplistan får mycket mera exponering och därmed blir det allt svårare för andra bidrag att nå topplistan, en ond cirkel alltså (eller god om man redan ligger där).

Jag föreslår att vi har en lista med "Nytillkomna" som t.ex. visar de 20-30 senaste bidraget. På så sätt får nya bidrag en ärlig chans (och den som ska rösta kan snabbt se vilka som är nya).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-10 15:54

Det bästa hade varit om man enbart kunde rösta efter deadlinen (mellan 15:e till 30:e November).

Tror det hade kommit in ännu fler välgenomarbetad förslag om man inte behövt känna pressen att få upp bannern så snabbt som möjligt.

Sådär, nu har jag gjort lite modifieringar i systemet.

  • Topplistan visar endast de bidrag som har lägst 20 röster. Dvs nya bidrag som får en 5:a kommer inte toppa listan, förrän minst 20 personer röstat.

  • Ny sida med de10 senaste bidragenhar publicerats.

  • Två nya tävlingsvillkor har lagts till. Du ska ha upphovsrätt till allt material i bannern, samt vara beredd att betala vinstskatt om du vinner. Du som redan skickat in ditt bidrag, och inte accepterar dessa nya villkor är välkommen att skicka ett PM till mig för strykning av bidrag från tävlingen.

/M

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2007-09-10 22:08

Men va tusan, nu är det ju inte samma klass på de banners som ligger i toppen! Den här tävligen går nog inte att göra rättvis oavsett hur man gör. Omröstningsförfarandet är för krångligt och "långt" för att alla banners ska tävla på lika villkor.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-09-11 00:31

Inte alls, se till att gå igenom alla banners som är inlagda och klicka dina röster på dem tills röstningsfunktionen säger att "du nu har röstat klart", fortsätt rösta när det kommer upp nya, right?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-09-11 09:32

La märket till att om man klickar på en banner i topplistan så kan man rösta på den igen (?). Jag valde att inte rösta igen, men får alltså upp betygsättningssystemet.. Fungerar det? Läge att ändra det isf.

Senast redigerat 2007-09-13 21:06

Nu finns ett femtiotal nya bidrag godkända och klara för bedömning. Gå in och rösta, även du som själv inte vill/har deltagit i tävlingen. Och så några svar på frågor från tråden:

Ursprungligen av Hallon:

La märket till att om man klickar på en banner i topplistan så kan man rösta på den igen (?). Jag valde att inte rösta igen, men får alltså upp betygsättningssystemet.. Fungerar det? Läge att ändra det isf.

Om du röstar igen uppdateras din röst, du kan aldrig rösta två gånger på samma bidrag.

Ursprungligen av marcooleo:

Finns det någon länk där man kan se alla uppladdade bidrag?

Nej, finns ingen sådan sida idag, ska se vad vi kan göra dock.

Ursprungligen av ztaafen:

Kul tävling, dock så tycker jag att ett tävlingssystem där bidragen kommer in allt eftersom är lite orättvist. Borde vara så att man har en viss tid på sig att göra bidrag, och efter det så får man börja rösta.

Varför är det orättvist, det är medelbetyget inte antalet röster som räknas. Dessutom kommer vi köra en tvåveckorsperiods på slutet då inga nya bidrag tas emot, då vi bara röstar. Och tänk på att det endast är två av sex iPhones som delas ut till röstningsvinnarna, resterande fyra går till dem som av Microsoft och 99.se anses vara snyggast.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Varför är det orättvist, det är medelbetyget inte antalet röster som räknas. Dessutom kommer vi köra en tvåveckorsperiods på slutet då inga nya bidrag tas emot, då vi bara röstar. Och tänk på att det endast är två av sex iPhones som delas ut till röstningsvinnarna, resterande fyra går till dem som av Microsoft och 99.se anses vara snyggast.

/M

Där ser man. Ja, då är det nte längre orättvist.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-09-11 12:04

Hur lång tid tar det innan ens bidrag finns med i tävlingen. Jag laddade upp min banner inatt vid tvåtiden men den finns då inte att se någonstans. Kan jag vara säker på att den laddats upp eller ska jag göra ett nytt försök?

Ursprungligen av bmo:

Hur lång tid tar det innan ens bidrag finns med i tävlingen. Jag laddade upp min banner inatt vid tvåtiden men den finns då inte att se någonstans. Kan jag vara säker på att den laddats upp eller ska jag göra ett nytt försök?

Microsoft godkänner alla banners mannuellt innan de kan röstas på, så vänta du åtminstone ett dygn innan du börjar eftersöka saken.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-11 14:40

Kanske inte snyggast vinner
SÅ min nästa dammar jag in lite sneare, då som rolig!

Kul tävling, dock så tycker jag att ett tävlingssystem där bidragen kommer in allt eftersom är lite orättvist. Borde vara så att man har en viss tid på sig att göra bidrag, och efter det så får man börja rösta.

För tredje gången i den här tråden: Microsoft måste godkänna alla bidrag manuellt och därför tar det lite tid innan bidragen dyker upp på sidan efter uppladdning

Finns det någon länk där man kan se alla uppladdade bidrag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-09-13 22:25

Skickade också in ett bidrag nu.

Regeln om att man måste äga upphovsrätten på allt i bannern man gör är ju dock lite skum, eftersom man knappast äger upphovsrätten på Office-logotyperna som måste vara med

Senast redigerat 2007-09-13 22:41
  • Medlem
  • 2007-09-13 22:55
Ursprungligen av xevve:

Skickade också in ett bidrag nu.

Regeln om att man måste äga upphovsrätten på allt i bannern man gör är ju dock lite skum, eftersom man knappast äger upphovsrätten på Office-logotyperna som måste vara med

Aha! De kanske iom detta har gett ifrån sig rättigheterna ...

Ursprungligen av xevve:

Regeln om att man måste äga upphovsrätten på allt i bannern man gör är ju dock lite skum, eftersom man knappast äger upphovsrätten på Office-logotyperna som måste vara med

Se det som en felformulering - det handlar förstås om allt annat förutom detta, så Microsoft i sin tur kan använda annonsen och vara säkra på att det inte ligger något brott mot upphovsrätten bakom.

Egentligen tror jag inte man behöver upphovsrätten för material, utan bara nyttjanderätt (dvs om du köpt en bild som du får använda i en annons men inte äger bildens upphovsrätt).

Det verkar vara populärt med växter...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-09-14 17:21

Åter igen... Jag vill bara säga... WOW! Så kreativa, fyndiga och coola banners som skickats in! Jag blir helt avis och ångrar att jag hasta in mina två bidrag och lät inte min kreativitet och fyndighet mogna. Verkligen många bra bidrag. Härligt att se!

Bevaka tråden